Backup på cleanat system = Windows 11

Permalänk

Backup på cleanat system = Windows 11

Hej

Har precis installerat om datorn efter startproblem som jag haft hela våren ibland med skadade startfiler. Hoppas det är stabilt nu

Vartfall medans systemet är någorlunda rent vill jag ta en backup på hela systemet. Hur gör jag det på bästa sätt?

Använde något som hette Hirent Boot CD förut för flera år sedan och dess program. Den var väldigt enkel och pålitligt att göra systemavbildningar m.m.

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Brukar köra OS backup med hjälp av DriveImage XML.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Macrium Reflect tror jag att jag använde senast.

Permalänk
Hedersmedlem

Hirens Boot CD var ju bara en samling verktyg som lagts samman på en bootbar skiva/usb. Om du tar reda på vilket verktyg du använde så är det rätt troligt att det fortfarande finns. Clonezilla är ett verktyg som låter dig klona en disk till en fil. Clonezilla finns som image som du kan spara ner på en USB-sticka och boota från den för backup och återställning av en hel disk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Kan man betrakta att alla kan göra sitt jobb?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ja, självklart, det är lite därför de finns kvar.

Fint, visste svaret men men

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Brukar köra OS backup med hjälp av DriveImage XML.

Läste att DriveImage XML använder shadow copy och programmet kan göra en s.k hot backup. Är det den gömda kopian som fixar det?

Har laddat ner programmet och är min fundering rätt ovan är det bara att köra en backup C:/

Samma är det om jag vill återställa C:/ efter en krasch. Jag måstre väll då installera om Windows och sedan göra min restore så vipps har jag dator som den var när jag gjorde backuppen ;), inte sant?

Behöver inte ens ominstallera Windows innan bara jag kommer åt den så jag kan återställa datorn. Har du gjort detta, låter det inte för enkelt eller?`;)

För dagliga filer har jag ett nas så

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Hedersmedlem

@freddehboy Det lär använda shadow copy (VSS) för det, jo, det gör de flesta backupprogrammen. Reflect funkar på samma sätt; kan rekommendera det också för övrigt.
Vanligtvis brukar man kunna återställa genom att boota från ett USB-minne med recovery, komma åt backupen via t ex lokal/extern disk eller nätverk, och återställa.
Någon windows-install krävs alltså inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

@freddehboy Det lär använda shadow copy (VSS) för det, jo, det gör de flesta backupprogrammen. Reflect funkar på samma sätt; kan rekommendera det också för övrigt.
Vanligtvis brukar man kunna återställa genom att boota från ett USB-minne med recovery, komma åt backupen via t ex lokal/extern disk eller nätverk, och återställa.
Någon windows-install krävs alltså inte.

Macrium Reflect verkar gå att starta med WinPE 11 rescue media vilket är att föredra och minskar eventuella fel, låter så för mig vartfall men är det så?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Brukar ha en ren backup gjord med inbyggda backupsystemet i win 10. Vet dock inte om det finns kvar i win 11 då det är en relik i kontrollpanelen kvar från win. 7 tiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har nu testat med Macrium Reflect med backup till Image på för min C drive och restorat den till annan disk. Det fungerade fint och fungerade både att göra imagen när dator var på och återställa den till annan disk. Frågan är kan man återställa till den disken man har igång utan några restriktioner. Testar inte det utan jag får lita på er om ni säger att det går

En märklig sak att imagen var inte alls den faktiska storleken på disken man har i imagen. Beror nog på komprimeringen?

Jämförde sedan diskarna storlek och disken som återställdes från imagen blev ca 10 GB mindre?

Super enkelt

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av freddehboy:

En märklig sak att imagen var inte alls den faktiska storleken på disken man har i imagen. Beror nog på komprimeringen?

Jepp, det kan komprimera ganska bra ibland. T ex så använder jag 203.2 GiB på C: och senaste full backup är 114.2 GiB; inte illa där.

Skrivet av freddehboy:

Jämförde sedan diskarna storlek och disken som återställdes från imagen blev ca 10 GB mindre?

Mindre än originalet? Det låter skumt isåfall.
Det brukar bli *exakt* som källan samma vad jag vet, vilket kan vara struligt ibland iom att du kanske klonar en 500 GB SSD till en 1 TB, som jag gjorde för ett tag sen, och då bara kan använda 500 GB.
Därmed brukar jag köra gparted live för att ändra storlek på partition+filsystem efteråt i såna lägen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Mindre än originalet? Det låter skumt isåfall.
Det brukar bli *exakt* som källan samma vad jag vet, vilket kan vara struligt ibland iom att du kanske klonar en 500 GB SSD till en 1 TB, som jag gjorde för ett tag sen, och då bara kan använda 500 GB.
Därmed brukar jag köra gparted live för att ändra storlek på partition+filsystem efteråt i såna lägen.

Det kan ju möjligtvis bero på att vissa filer, som tex eventuell swapfil inte kan kopieras.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Det kan ju möjligtvis bero på att vissa filer, som tex eventuell swapfil inte kan kopieras.

Jag tolkade det dock som att partitionen blev mindre, inte att den fick mer ledig plats, men så kanske det kan vara.
Tror dock den tar bit-för-bit-kopia, men det kanske är undantag för såna lågnivå-grejer som tillhör kärnan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Formaten som macriumreflect, windows egna VSS mfl. är i VHD och VHDx format eller inkapslad sådan och de lägger en bitmap i början som säger vilka sektorer som håller data enligt filsystemets bitmap (NTFS, VFAT etc) och laddar bara ned de sektorer om innehåller data i den resulterande image-filen och ibland har man också kompression ovan på detta (typ macrium reflext)
och vid återladdning så repar man upp detta baklänges och återställer partitionen i dess fulla storlek.
Det är alltså inte RAW-kopior av disken om man nu skulle tro det.

I linux/unix kan man istället göra sparse-filer av sina diskimage och då lagras inte alla block/sektorer med enbart '0' fysiskt på disken utan bara markeras i metadatat - dock innebär det ofta att man måste göra en 'zerofill' innan inne på filsystemen med att tex skriva en jättefil med bara '0' och när det tagit stopp så raderar man filen igen för att tömma alla oanvänd diskutrymme inom filsystemet så att all oanvänt utrymme verkligen är fyllda med '0' - på SSD/NVMe media att kan kör 'fstrim' innan då det gör 'unmap' på alla sektorer som inte anses upptagen enligt filsystemet - och efter unmap så läses områderna som '0' fyllda.

En full imagefil och en sparse imagefil - har exakt samma hash-värde vid kontroll efteråt så en sparse-fil är fortfarande en sann exakt (RAW) kopia av disken, medans en MS VHD och VHDx-fil är inte det.

Permalänk

Låter som en hel djungel det här om hur det fungerar och hur data avkodas och sparas i images m.m.

Huvudsaken är att det fungerar efteråt

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det "enkelt" för mig och bootar datorn på godtycklig linux-live-dist. Där monterar jag en share från min NAS (NFS eller SMB) till vilken jag gör (förenklat) "dd if=/dev/sdX status=progress | gzip -9cf > /mnt/share/disk.img.gz" ("sdX" ersätts med lämpligt devicenamn, t.ex. "sda" eller "nvme0n1", beroende på vilken disk jag vill backa). Kanske inte det bästa, men bara beroende på "dd" och "gzip".

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk

Fick nyss testa Macrium Reflect med Recue Boot i skarpt läge p.g.a. ett misstag från mig

Fungerade utan problem att återställa från imagen

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Jag har gjort det "enkelt" för mig och bootar datorn på godtycklig linux-live-dist. Där monterar jag en share från min NAS (NFS eller SMB) till vilken jag gör (förenklat) "dd if=/dev/sdX status=progress | gzip -9cf > /mnt/share/disk.img.gz" ("sdX" ersätts med lämpligt devicenamn, t.ex. "sda" eller "nvme0n1", beroende på vilken disk jag vill backa). Kanske inte det bästa, men bara beroende på "dd" och "gzip".

Om backuppen av image lagras på vettig filsystem (ext4, BTRFS, ZFS XFS mfl. posix-kompatibla filsystem men även på NTFS faktiskt då den gjordes POSIX-kompatibel - att windows kanske protesterar när den försöker läsa filen senare är annan sak - men det är Windows problem... [kan behövas en registernyckel innan det finns support - i alla fall för att skapa och skriva sparse-filer såvida man inte kör MS-SQL då allt är tillrättalagt i samband med installationen då den är stor användare av sparse-filer för sina databaser] - speciellt i kombination med komprimerade filsystem som BRTFS och ZFS på lagringsdisken så kan man kan köra "dd if=/dev/sdX of=/mnt/backupdisk/diskimage.date.img ibs=1024k obs=4k conv=sparse status=progress".

Med detta så sparas ingen '0'-fyllda block som fysisk diskplats och därmed behöver det heller inte komprimeras (det blir alltid en header som tar plats även om man sparar filer med stora områden med '0').

Har inte till 100% kollat men har för mig att sparsefiler fungerar att skicka till lagring över NFS så länge mottagande filsystemet kan hantera sparsefiler. för SMB har jag inte kollat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

Med detta så sparas ingen '0'-fyllda block som fysisk diskplats och därmed behöver det heller inte komprimeras (det blir alltid en header som tar plats även om man sparar filer med stora områden med '0').

Fast komprimering gör ju stor skillnad oavsett. Jag har svårt att tro att min komprimering på 203 -> 114 GiB var enbart pga alla nollor i systemfiler och program.

Edit: Detta var alltså 203 GiB filer, inte partitionsstorlek (den är 250 nånstans), så det lediga utrymmet räknar jag inte med.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200