Universitet/Högskola, självlärd eller AW Academy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensor:

Jag fyllde 29 för några dagar sen och ska hoppa på Datateknik till hösten. Har en högskoleexamen inom Maskinteknik sedan tidigare och jobbat i några år men trivdes inte. LYCKA TILL!

Kul! Ett stort lycka till till dig också!

Skrivet av ducedo:

Har läst första året på den utbildningen och Discord-servern är verkligen guld värd. Rekommenderar att du ansluter till den så fort studierna drar igång. Dessutom trevligt om man kan få lite aktivitet och gemenskap i klassen. Varje årskull har en privat kanal. Tyvärr blir det ju lite speciellt när alla läser på distans och många har ett arbete på dagarna.

Föreläsningarna sker på Zoom och kursplattformen är Moodle som har ett forum där man bla kan ställa frågor till lärarna.

Tror det har genomförts ganska stora förändringar inför denna terminen där C++ skrotats till förmån för Python och Java. Men andrahandskällor så vet inte hur väl det stämmer.

Uppskattar verkligen din input!
Ja det stämmer att utbildningsplanen har ändrats, förhoppningsvis inte till det sämre.
Nu ska jag inte kapa ottomanslaps tråd något mer (faktum är att jag har en liknande tråd fast under akademiska ämnen).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Kul! Ett stort lycka till till dig också!
Uppskattar verkligen din input!
Ja det stämmer att utbildningsplanen har ändrats, förhoppningsvis inte till det sämre.
Nu ska jag inte kapa ottomanslaps tråd något mer (faktum är att jag har en liknande tråd fast under akademiska ämnen).

Haha, du kapar inte min tråd! Vi har något gemensamt tack för att du hört av dig och delat med dig av dina erfarenheter.

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Medlem

Tycker inte du nödvändigtvis är "för gammal". Vill du börja plugga så gör det. Är internutbildningen som du erbjudits rätt väg mot vad du vill jobba med så är det väl kanske inte så tokigt men verkar samtidigt inte riktigt matcha datateknik utbildningen som du är intresserad av. Jag tror inte du blir utvecklare från den t.ex.

Det enda jag vill avråda från är att försöka gå på det självlärda spåret. Det kan vara ett alternativ om man redan sitter på stora förkunskaper men är inte snabbare om man börjar från 0. Det är också en uppförsbacke att få in foten på arbetsmarknaden utan utbildning.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Tycker inte du nödvändigtvis är "för gammal". Vill du börja plugga så gör det. Är internutbildningen som du erbjudits rätt väg mot vad du vill jobba med så är det väl kanske inte så tokigt men verkar samtidigt inte riktigt matcha datateknik utbildningen som du är intresserad av. Jag tror inte du blir utvecklare från den t.ex.

Det enda jag vill avråda från är att försöka gå på det självlärda spåret. Det kan vara ett alternativ om man redan sitter på stora förkunskaper men är inte snabbare om man börjar från 0. Det är också en uppförsbacke att få in foten på arbetsmarknaden utan utbildning.

Ja, eller vad menar du med nödvändigtvis? Alltså allt är möjligt såklart även om man är 60 år gammal men det kanske inte är så optimalt. Är mer intresserad utav om det är normalt och om det finns en hel del i dessa program som är 25+ eller om majoriteten är 20 år gamla.

Självlärda spåret har jag förstått är väldigt svårt, har suttit lite och förstår fortfarande inte speciellt mycket. Kanske en kombination av att försöka lära sig själv samtidigt som man studerar? Det blir i och för sig att man studerar

Om man utgår från att jag är 30 när jag kommer in på utbildningen, vad skulle du tänka om det? Är 28 år gammal idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Ja, eller vad menar du med nödvändigtvis? Alltså allt är möjligt såklart även om man är 60 år gammal men det kanske inte är så optimalt. Är mer intresserad utav om det är normalt och om det finns en hel del i dessa program som är 25+ eller om majoriteten är 20 år gamla.

Självlärda spåret har jag förstått är väldigt svårt, har suttit lite och förstår fortfarande inte speciellt mycket. Kanske en kombination av att försöka lära sig själv samtidigt som man studerar? Det blir i och för sig att man studerar

Om man utgår från att jag är 30 när jag kommer in på utbildningen, vad skulle du tänka om det? Är 28 år gammal idag.

Då är du klar när du är typ 33, så du har åtminstone 32 år kvar att jobba. Känns väl helt rimligt? Eller är man för gammal att jobba när man är 33? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

hmm bättre nu än senare jag tror inte det är några större problem alls faktiskt. Du kommer antagligen plugga med lite yngre folk men vad gör det. Jag gick datateknik HI i Linköping. Själv blev jag inte klar men lyckades få jobb via kontakter jag fått under utbildningen samt mycket hobby programmering som gjorde mig anställningsbar. Började jobba när jag var 30-31. Idag är jag 33 och är ungefär ikapp mina kompisar från universitet i lön. (jag har dock både haft tur och jobbat hårt)

Det är en bra utbildning och har mycket svårt att tro att du inte skulle få jobb efter den, så till vida att du inte lyckas ta dig igenom utbildningen helt utan att lära dig programmera hyggligt. Kan även finnas andra intressanta liknande utbildningar som innovativ programmering osv. Viktigt är väl att inte vara rädd för att hoppa av en utbildning om den känns helt fel.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

* Rekommenderar inte enbart självlärd.
Dock lär dig själv vid sidan om, då det är ett av de bästa sätten att lära sig genom egna små projekt.
Hitta ett väldigt litet projekt du vill göra, sätt upp mål och se hur det går.
Du får då en känsla av hur det är att lära sig nåt nytt, samt om det hela känns som nåt för dig.
Jobbiga med att vara själv är att du kommer fastna på saker och ingen kan snabbt hjälpa dig vidare, så bäst att börja smått, enkelt och ej tidskrävande eftersom saker tar alltid längre tid än man tror.
Själv t.ex. gör jag nu som hobbyprojekt en mobilapp som har kontakt med molnet.

* Jag pluggade datateknik på 90-talet och så länge du är motiverad och gillar programmering och teknik, så rekommenderar jag det. Du lär dig programmering, jobba med andra i stora grupper och massa annat kring teknik som du aldrig hade kommit i kontakt med annars.
Du kommer efter utbildningen ha 30 år kvar att jobba och det utbildningen kommer göra att du kan ta många olika sorters roliga jobb med bra lön.
Jag använder inte programmeringsspråken från 90-talet, men vissa grundläggande saker är detsamma och många programmeringsspråk känns som dialekter så lätt att hoppa på nya saker.
Jag har bl.a. jobbat som konsult och alla kunskaperna gör att jag snabbt kunnat sätta mig in i ett projekt och bidra till det.

* AW Academy på 3 månader låter väldigt kort.
Du kommer säkert lära dig nåt, men risken är att det är för en specifik sak och nåt du kanske bara har nytta av i fåtal år. Så du kommer nog behöva komplettera efterhand.
Fördelen är att du snabbare kommer ut i arbete inom nytt område.
Hur det går sen beror väldigt mycket på jobbet.
Vissa jobb kan vara att göra exakt samma sak i flera år och lär dig inget nytt och svårt att byta till nytt jobb.
I andra jobb håller du på med ett projekt i några månader och sen går vidare till nästa projekt och lär dig mycket nytt vilket gör det lätt att vara attraktiv på marknaden och kunna byta jobb.

Permalänk
Skrivet av Tompai:

* Rekommenderar inte enbart självlärd.
Dock lär dig själv vid sidan om, då det är ett av de bästa sätten att lära sig genom egna små projekt.
Hitta ett väldigt litet projekt du vill göra, sätt upp mål och se hur det går.
Du får då en känsla av hur det är att lära sig nåt nytt, samt om det hela känns som nåt för dig.
Jobbiga med att vara själv är att du kommer fastna på saker och ingen kan snabbt hjälpa dig vidare, så bäst att börja smått, enkelt och ej tidskrävande eftersom saker tar alltid längre tid än man tror.
Själv t.ex. gör jag nu som hobbyprojekt en mobilapp som har kontakt med molnet.

* Jag pluggade datateknik på 90-talet och så länge du är motiverad och gillar programmering och teknik, så rekommenderar jag det. Du lär dig programmering, jobba med andra i stora grupper och massa annat kring teknik som du aldrig hade kommit i kontakt med annars.
Du kommer efter utbildningen ha 30 år kvar att jobba och det utbildningen kommer göra att du kan ta många olika sorters roliga jobb med bra lön.
Jag använder inte programmeringsspråken från 90-talet, men vissa grundläggande saker är detsamma och många programmeringsspråk känns som dialekter så lätt att hoppa på nya saker.
Jag har bl.a. jobbat som konsult och alla kunskaperna gör att jag snabbt kunnat sätta mig in i ett projekt och bidra till det.

* AW Academy på 3 månader låter väldigt kort.
Du kommer säkert lära dig nåt, men risken är att det är för en specifik sak och nåt du kanske bara har nytta av i fåtal år. Så du kommer nog behöva komplettera efterhand.
Fördelen är att du snabbare kommer ut i arbete inom nytt område.
Hur det går sen beror väldigt mycket på jobbet.
Vissa jobb kan vara att göra exakt samma sak i flera år och lär dig inget nytt och svårt att byta till nytt jobb.
I andra jobb håller du på med ett projekt i några månader och sen går vidare till nästa projekt och lär dig mycket nytt vilket gör det lätt att vara attraktiv på marknaden och kunna byta jobb.

Hej!

Tack för ditt inlägg, mycket bra information och erfarenheter här. Jag hade missat att läsa det och såg det nu.

Jag har även funderat på att ta denna 3 mån utbildning -> jobb och fortsätta komplettera sidan om på komvux. Tänker att när jag är klar med datateknik utbildningen på t.ex. KTH bör jag vara extra attraktiv om jag har 1.5-2 års erfarenhet av cyber security, måste ju väga en hel del? Samt att man kommer väl in i tänket med programmering eftersom denna utbildning omfattar även python (troligtvis väldigt basic).

Jobbar även som chef idag och det är nog också något som väger en hel del även på en annan bransch. Erfarenheten av att ha ca 25 underställda där jag har allt från planering av arbete till lönesättning och rekrytering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra/viktigt att få papper på att man pluggat men för att bli vass i programmering krävs det även ett personligt driv och intresse, viktigt att komma ihåg, sannolikt omöjligt att utbilda sig till att bli en riktigt bra programmarerare om det är inte är sjukt/ovanligt bra kurser med höga krav samt under en längre tid. Det är inte rättvist men det är sannolikt enklare att bli projektledare eller t.o.m. chef jämfört med en skicklig programmerare. Jag har väldigt hög respekt för vassa programmerare, de är jäkligt kreativa helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Jag körde Java programmeringskursen på Academy för drygt 1 år sen. Hade innan dess pluggat högskoleingenjör med inriktning på just Java programmering; men de var för drygt 5-6 år sedan. Så jag tänkte att Java via Academy är ett bra sätt att "uppdatera" sig med det senaste och sedan ha ett starkt företag bakom mig som kunde hitta rätt jobb för mig.

All-in-all så är jag nöjd med kursen, det var mycket repetition, men en del var nytt och kände ändå att jag lärt mig saker under dem 3 månaderna jag pluggade. Tog "examen" i september och fick ett jobb drygt 1 mån senare. Ett jobb som inte har något som helst med programmering att göra (fick ett IT jobb istället). Tanken var att köra IT rollen med ett par projekt för att sedan gå över till programmeringen, men jag trivdes att köra med IT och valde att fortsätta med det.

Vi var runt 25 personer som gjorde kursen tillsammans, tror 18-20 personer hade ett jobb dagen de blev klara med kursen, de resterande fick något jobb inom en månad eller så. Senast jag kollade med dem jag pluggade med så var det en person som de sa upp p.g.a sjukdomar, en annan blev uppsagd på sitt jobb men hittade ett nytt drygt 2 veckor senare via AW. Två stycken blev uppköpta från deras kontrakt och blev heltidsanställda åt företag de konsulta för.

Vill du snacka mer om det så är det bara o slänga iväg ett PM så försöker jag svara asap på dina frågor!

/M

Har skickat DM till dig, hoppas du hinner svara

Permalänk
Medlem

Intressant tråd och jag förstår att det är ett svårt val. Jag tycker absolut inte du är för gammal för att hoppa på och utbilda dig.
Med tanke på att man snart kommer att behöva jobba till man blir 70 så kommer vi ser mer och mer folk som vidareutbildar sig hoppar mellan brancher.

En reflektion. Du skriver att du är intresserad av programmering, men som "Cyber Security Engineer" så kommer du inte att jobba med programming, det kan jag nästan lova. Jag tycker att 3 månaders utbildning låter väldigt lite.

(jag har tidigare jobbat inom IT, med bland annat programmering, men har nyligen fortbildat mig och jobbar numera med säkerhet)