Teknikrelaterade idiomatiska uttryck som föråldrats

Permalänk
Medlem

"Självkänsla" - När alla jämför sig med ouppnåliga mål från Instagram eller annan social media. Innan så jämförde man bara sig med de man såg. De i skolan och de på TV. För eller senare så kommer det vara någon som ingen har längre.

-- Gammal gubbe

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Svenskt eller engelskt ord?

Svenskt. På engelska heter det Fart Pedal

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Bromsen är ju en retardationspedal.

Ska vi vara petiga är retardation bara negativ acceleration

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmeriksson:

Plus- och minuspedal Täcker in behovet att öka och minska farten.

Tänker du också då att vi slår ihop pedalerna till en där man håller foten i ett mittenläge för stillastående trycker nedåt för att "ela" oss framåt snarare än gasa och sedan släpper pedalen uppåt över mittenläget för att bromsa?

Det här tror jag på, var skickar vi in patentet? Det kommer göra lika stor succé som SAABs bil med joystick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Som klockuppskattare hoppas jag verkligen detta inte stämmer och Statista.com verkar hålla med - enligt dem väntas armbandsursmarknaden omsätta över 73 miljarder USD i år varav 76% är utanför "lyx-segmentet", dvs många vanliga dödliga köper majoriteten av de klockor som säljs.

Med tanke på att det kan appliceras på så mycket mer än klockor så vore det dumt om det försvann.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Tänker du också då att vi slår ihop pedalerna till en där man håller foten i ett mittenläge för stillastående trycker nedåt för att "ela" oss framåt snarare än gasa och sedan släpper pedalen uppåt över mittenläget för att bromsa?

Det här tror jag på, var skickar vi in patentet? Det kommer göra lika stor succé som SAABs bil med joystick.

Det du beskriver är kallas bl.a. för E-pedal av Nissan. Liknande funktioner finns i andra elbilar.

https://alltomelbil.se/nya-nissan-leaf-bryter-normen-med-e-pe...

Permalänk
Medlem

Nu trillade polletten ner. Den tänker jag mig sakta men säkert blir svårare att förstå för nya generationer. 1. Det var länge sedan det var vanligt med polletter istället för mynt i automater i Sverige. Fler och fler automater och maskiner saknar öht inkast. RFID tar över 😊

Vad sägs om körpedal?

Kul ämne 😊

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjirn:

Var några decenier sedan jag hörde med/moturs, alltid kört med medsols och motsols.
När den referensen blir gammal är det kört sen länge

Skriver du motsols eller medsols så måste du ju veta vart på jordklotet läsaren befinner sig. Då är ju medurs mer universellt och ger mindre chans till missförstånd.

Engelskan har ju clockwise och anti clockwise

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker gott att det inte finns något egenvärde i att tekniktermer med föråldrat ursprung uppdateras. De är en del av vår språkhistoria.

Det finns ingen som far illa för att vi inte har förgasare som styrs direkt av en gaspedal i moderna bilar längre och att vi trots detta kallar det för en gaspedal. Eller att vi har en diskett som spara-ikon.

Och inte heller nödvändigt att hitta på ett nytt ord istället för att "klicka" på pekskärm. På engelskan har ju "tap" tagit över men upplever inte att det finns något liknande på svenska, utan man säger "klicka".

Språk är kultur först och främst, det är inte, och behöver inte vara, 100% konsekvent eller logiskt. För den som vill vara mer "matematisk" eller "formell" i sin kommunikation finns det gott om konstruerade språk för syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det du beskriver är kallas bl.a. för E-pedal av Nissan. Liknande funktioner finns i andra elbilar.

https://alltomelbil.se/nya-nissan-leaf-bryter-normen-med-e-pe...

Åh nej. Hjälp mig. Om man slinter av från pedalen med foten så tvärnitar man alltså?

Förstår inte hur det ska fungera ens nästan bra speciellt i kombination med farthållare. Jag fattar att det kan vara någorlunda klokt att köra regenerativ broms när man släpper pedalen på en elbil, dvs lite samma som att motorbromsa på en bensinbil, men att köra helt och hållet på en pedal låter heldumt.

Sen är väl jag förvisso en sån som tycker man gott kan köra utan servo och att automatiska växellådor aldrig någonsin växlar när man vill utan istället står och varvar och helst hade velat ha det typ såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=NvnJr82oULk&ab_channel=atpix

Permalänk
Medlem

Bläddra bland bilder (i telefonen)

För mig är bläddra något fysiskt som man gör med gamla fotografier i ett fysiskt fotoalbum eller när man bläddrar i en tidning (vänder blad efter blad i jakt på något som ska fånga ens uppmärksamhet).

Kicka igång systemet.

För mig har ordet kicka med kicken på mopeder att göra, de sparkade man/kickade igång./

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Åh nej. Hjälp mig. Om man slinter av från pedalen med foten så tvärnitar man alltså?

Förstår inte hur det ska fungera ens nästan bra speciellt i kombination med farthållare. Jag fattar att det kan vara någorlunda klokt att köra regenerativ broms när man släpper pedalen på en elbil, dvs lite samma som att motorbromsa på en bensinbil, men att köra helt och hållet på en pedal låter heldumt.

Sen är väl jag förvisso en sån som tycker man gott kan köra utan servo och att automatiska växellådor aldrig någonsin växlar när man vill utan istället står och varvar och helst hade velat ha det typ såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=NvnJr82oULk&ab_channel=atpix

Nej. Du tvärnitar inte om du släpper pedalen, du saktar in ganska kraftigt men det är långt ifrån en tvärnit. Tvärnita är inget du gör i normal körning, däremot kan du sakta in betydligt mer än en vanlig motorbroms. Vill du tvärnita, eller bromsa mer än vad att släppa upp e-pedalen ger, så är det bromspedalen som gäller. Det är inte så att bromspedalen försvinner.

Om du ska köra med farthållare så trampar du ju inte på pedalen ändå, så jag förstår inte riktigt den invändningen.

Rena elbilar behöver generellt inte en växellåda eftersom elmotorer har en väldigt platt effektkurva i förhållande till varvtal. Växellådan är till för att kompensera för begränsningar hos en förbränningsmotor, varken mer eller mindre. Behövs inte i en normal ren elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om du ska köra med farthållare så trampar du ju inte på pedalen ändå, så jag förstår inte riktigt den invändningen.

Det jag menade (på skämt) var alltså att man skulle ha totalt en pedal som man får hovra i mellanläge för att varken göra det ena eller det andra. Det måste av uppenbara skäl finnas en bromspedal.

Annars, om du kör på farthållare och pedalen redan är full uppsläppt (full broms), hur bromsar du?

Mina invändningar på växellådan var såklart inte riktade till elbilar utan mot modernare fossil-bilar. Har kört diverse automstlådor, ex VWs prisade DSG och tycker helt ärligt det är ren skit. Bilar överlag känns som de blir tråkigare och tråkigare att köra med mer och mer irriterande system som plingar, väljer konstiga varvtal och växlar och rycker i ratten för både det ena och det andra hela tiden. Otroligt egentligen att jag lyckats få tag i en årsmodell 2018/2019 som bara håller tyst och gör som man säger, det känns som det snart kommer höra till en svunnen tid.

För att vara lite mer on topic då, uttrycket "dags att växla upp" kanske är på dekis då både bilar, cyklar etc drivs mer och mer på el vilket ofta betyder inga eller få växlar.

Permalänk
Avstängd

Kan någon förklara för mig hur kåt en bock egentligen är?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Ännu ett ord vi kan bli mobbade för i Sverige utöver slutstation, puss, prick, kock, slut, bra, sex, slut, fack, facket, kant och namnen Jerker och Dick för att nämna några.

@Joppis på tal om fartpedal…

Jajo, men så har vi ju faktiskt lyckats exportera "Ombudsman" globalt till folk och språk som inte ens förstår vad det betyder i dess delar.

Det är en större exportframgång (att sälja) än både IKEA och Volvo anser jag.

Permalänk
Skrivet av Snudge_B:

Har för mig att knack var när man fick en eller flera extra kulor samtidigt. Frispel däremot var att man fick ett helt nytt spel (3 nya liv typ) , och att det då blinkade och plingade som "en galning" . Därav att få "frispel". Kan vara en okvalificerad killgissning också.

Frispel och knack är samma sak i mitt minne. 'Knack' kommer från de äldsta spelen där det small till i träet (soleniod säkert) när man fick frispelet. Extraboll är extraboll.

Sedan "att få frispel" kan kanske ha att göra med att personen går utanför normen / socialt beteende och kör ett extra eget uppträdande. Här kommer jag även osökt ihåg termen "vara av banan" som också var ett uttryck för att gå lite 'nutz'..

Till alla:
Varför skapar ni inte 'ElderClockers'? Jag tror det ligger rätt i tiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ja, det har man ju. Kanske skulle man säga accelerationspedal istället?
Bara en tanke, som jag inte hoppas blir allmänt spridd. Gaspedal är lättare att säga.

Jag tänkte precis skriva det med, men du hann först

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Testpilot

Det som är lattjo med språk är att det ständigt utvecklas och byggs på, samtidigt som det sällan tappar relevans – och när det gör är det över en lång tidsepok.

Får ofta höra bland bekanta och vänner att jag pratar som deras mormor, trots att jag inte ens är 30 bast till ålder på papper än. Det kan mest troligen tillges faktumet att jag växte upp mycket med min gammelmormor i tidig ålder. Men samtidigt tycker jag om gamla ordspråk och ordvitsar, speciellt när språk idag blandas mer friskt och utan gränser.

Sistnämnda ovan är rätt intressant fenomen för egen del då jag gick på en engelsktalande skola merparten av grundskolan, sedan en internationell linje på gymnasiet, vidare till att de flesta vänner jag haft genom åren har varit internationella eller utländska – detta ledde mig till en svengelska i särklass. Har faktiskt haft relativt svårt att ställa om till svenska som "modersmål" (trots att jag levt mitt liv i sverige), något som definitivt sattes på prov när jag började skriva här på SweClockers.

Med det sagt anser jag sällan att ett ord någonsin är förlegat, men att äldre talesspråk eller ordval bör väljas med omsorg beroende på målgruppen. Praktexempel var en artikel jag skrev tidigare i våras där jag använde begreppet "lägga lovarna om" (vilket i sammanhanget var att "lägga vantarna/händerna på"). Här fick jag lära mig att den egna och framförallt yngre generationen inte hade någon aning vad jag snackade om, vilket har medfört att jag mest troligen inte lär använda det uttrycket i framtiden, sånär som vid brist på annan synonym.

Summan av kardemumman (eller som internet gillar - TL;DR:) är att jag personligen tycker inte man bör fasa ut gamla tekniska ordval. Däremot om det tillkommer nya mer moderna former bör det gamla användas mer konservativt och selektivt, beroende på vilken kontext/målgrupp det berör och vad för slagkraft man som skribent är ute efter. Det är aldrig fel med ett brett ordförråd

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Sen så blir ju problemet att både bromsen och gaspedalen är accelerationspedaler.

Bromsen måste ju endå va deaccelerationspedal i sånna fall.

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

När jag var yngre tyckte jag det var lite roligt när någon sa färg-tv. Som att man skulle behöva klargöra att man inte pratar om en svartvit TV. Nu är det väl platt TV och HD TV som börjar kännas ålderdomligt för gamla tjock tv finns ju knappt längre utanför några retroentusasiters kretsar.

Alltså jag tycker ju att just tv är ett föråldrat uttryck. Det är ju ändå bara en skärm i mängden.

Video som många svänger sig med är väl i sammanhanget värt att nämna. Det är väl ingen som förknippar film med kassetter eller skivor numera.

Att hamra ner något... Snickare idag har spikmaskin, eller skruvdragare.

Ta en bulle på stan hörde jag för några veckor sedan... Det är säkert 50 år sedan den sista bullmercan gick i taxitrafik. Uttrycket droska används ju även för taxi... Ändå mera föråldrat.

Att ta en svängom när man dansar är ju ovanligt i dagens discoera.... Och med det sagt... Disco.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArvidL:

Bromsen måste ju endå va deaccelerationspedal i sånna fall.

Bromsen är en accelerationspedal då all förändring av hastighet och/eller riktning är acceleration - en vektor.

Permalänk
Medlem

SPAM så klart, ett ord som kom från en Monty Python-sketch om ett mathak där allt innehöll pressad skinka (spam) men sedan blev synonymt med skräppost.

Idag används det inte lika frekvent, det kanske är på väg att försvinna?

Bonusklipp: https://youtu.be/zLih-WQwBSc

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Envetet kvarlevande uttryck härstammande från obsoleta tekniker.
"Googla" - Integritetskränkande skräptjänst som är lika hett 2022 som att Altavista efter något.
"Köra" till en plats. - Godmorgon! 2010-talet ringde. Autonoma fordon kanske?
"Ringa" - Telefonfunktionen används väl endast som nödkanal samt av bedragare numer?
"Se på TV" - En "televisions-apparat" nuförtiden agerar väl oftast endast sekundärskärm för gamepad-spel, serier och filmer.

Ja googla, köra, ringa och tv lär vara högst aktuellt under hela din livstid.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Bromsen är en accelerationspedal då all förändring av hastighet och/eller riktning är acceleration - en vektor.

Motsatsen till acceleration är retardation.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Mobil och smarttelefon/smartphone, jag säger telefon sen hur många år tillbaka som helst.

Det är ju en PDA/handdator/fickdator man har idag, men jag har inget annat med inbyggd telefonfunktion och där fick du tre till som redan inte existerar i dagligt tal. Har du en dedikerad handdator på ICA för att skanna varor vid inventering/plock så är det nog bara en skanner idag som den kallas.

Skulle nog säga att laptop börjar försvinna också.

I övrigt hoppas jag att alla köper sina grafikkort kontant, de blev väldigt dyra ett tag men vem lånar till slit och släng konsumentprylar?

Det är kontanter du syftar på

Vet inte hur folk kommer se på det i framtiden, går ju att använda plånbok som synonym för bankkontot eller tvärt om. Man kan ju lätta på kontot precis som man kan lätta på plånboken. Konton brukar ofta kallas plånbok/wallet i många tjänster så tror inte det försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Ska vi vara petiga är retardation bara negativ acceleration

Känns faktiskt mer som att det var jag som var petig

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Känns faktiskt mer som att det var jag som var petig

Det jag menar är att retardation inte är ett riktigt fysikaliskt begrepp utan bara är talspråk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

"Som ett brev på posten" - förutom räkningar, vem skickar fysiska brev nuförtiden?

"Medurs" och "moturs" - analoga klockor finns visserligen fortfarande, men känns som om de är på väg ut.

"Retur"-tangenten på tangentbord. Hur många idag vet att den benämningen kommer från vagnreturen på gamla skrivmaskiner?

jehovas skickar brev 😂

Visa signatur

CPU1: Ryzen 9 5900x CPU2: I7 4790K
GPU2: RX6700XT RD GPU2: GTX 1080 Strix
MOBO1: X570 strix gaming f MOBO2: ASUS MAXIMUS VI HERO
CHASSI1: FD Torrent CHASSI2: NZXT h500
SSD1: 2x WDBlack SN850 SSD2: SAMSUNG 980 M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Det jag menar är att retardation inte är ett riktigt fysikaliskt begrepp utan bara är talspråk

Det synar jag... På samma sätt som att "differens" inte är ett matematiskt begrepp, det är bara "negativ addition"?

("Det synar jag" lever nog kvar ett tag till )

felstavning
Permalänk
Skrivet av thom.g:

Datamaskin hörde jag en säga i fredags på ett möte, om en dator. Inte så modernt men alla förstod ändå.

Bärbar datamaskin heter laptop i Norge

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd