Razer blir först ut med OLED i 240 Hz

Permalänk
Melding Plague

Razer blir först ut med OLED i 240 Hz

Razer slår på stora trumman med senaste upplagan av Blade 15 och utrustar den bärbara modellen med OLED-panel som klarar upp till 240 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att bärbara skärmar har blivit kukmätartävlingen som egentligen ger minst nytta. Ge mig bättre batteritid, lättare dator, mindre throttling etc etc,

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Karazhan:

Känns som att bärbara skärmar har blivit kukmätartävlingen som egentligen ger minst nytta. Ge mig bättre batteritid, lättare dator, mindre throttling etc etc,

Finns märken som har det men inte vanliga märken där du bygger dom själva i en configurator.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Känns som att bärbara skärmar har blivit kukmätartävlingen som egentligen ger minst nytta. Ge mig bättre batteritid, lättare dator, mindre throttling etc etc,

Olika datorer för olika behov. Razer är gaming-orienterade. Vill du inte ha det så köper du nåt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Olika datorer för olika behov. Razer är gaming-orienterade. Vill du inte ha det så köper du nåt annat.

Nja de har business orienterade datorer med. Razer book 13 tex.

Sen att skärmen dör efter ett års användning är en annan femma...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Karazhan:

Känns som att bärbara skärmar har blivit kukmätartävlingen som egentligen ger minst nytta. Ge mig bättre batteritid, lättare dator, mindre throttling etc etc,

Det du begär är dock direkt motsägelsefullt ställt mot varandra, i alla fall med dagens teknik

Bättre batteri kommer antingen till följd av bättre arkitektur (vilket är CPU-makarnas ansvar), alternativt större batteri som medför ökad vikt och storlek.

Throttle/PowerLimit (varierande boost) är direkt bundet till kylningskapacitet mer ofta än sällan, och att hantera detta innebär mer koppar för kylning som igen är både vikt och tjocklek.

Gällande bärbara enheter är det alltid en balansgång och övervägningsfråga när det kommer till prestanda kontra portabilitet. Därför det finns olika segment, likt: ultrabook<>mellanting<>släpbar – så får man ställa sig själv frågan vad som premieras vid ett köp

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Är jag dum eller står det ingenting om vad det är för OLED panel det handlar om?
AMOLED? WOLED? QD-OLED?

Är det en LG eller Samsung panel? Eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är jag dum eller står det ingenting om vad det är för OLED panel det handlar om?
AMOLED? WOLED? QD-OLED?

Är det en LG eller Samsung panel? Eller något annat?

Dem har nog inte gått ut med den exakta infon ännu. Hittar inte heller.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dem har nog inte gått ut med den exakta infon ännu. Hittar inte heller.

Kan nästan sätta pengar på AMOLED.
Jag tror inte det tekniskt kan vara WOLED i dagsläget - de finns inte med så hög upplösning.
QD OLED har det väl inte heller funnits några hintar alls om att det ska komma så här högupplösta skärmar än heller?

...

Cool skärm rent tekniskt och ett bra tecken på vad som kan komma, men egentligen helt ointressant för eget bruk
(bärbar helt ointressant för gaming, och 15 tum för litet för att vara praktiskt i vilket fall)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan nästan sätta pengar på AMOLED.
Jag tror inte det tekniskt kan vara WOLED i dagsläget - de finns inte med så hög upplösning.
QD OLED har det väl inte heller funnits några hintar alls om att det ska komma så här högupplösta skärmar än heller?

...

Cool skärm rent tekniskt och ett bra tecken på vad som kan komma, men egentligen helt ointressant för eget bruk
(bärbar helt ointressant för gaming, och 15 tum för litet för att vara praktiskt i vilket fall)

Jag håller med, ser starkt fram emot oled i mainstream-skärmar om ca 3 år.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Känns som att bärbara skärmar har blivit kukmätartävlingen som egentligen ger minst nytta. Ge mig bättre batteritid, lättare dator, mindre throttling etc etc,

Ja exakt men ge oss bärbara utan batteri. 99.9% av tiden är den ju inkopplad i docka/laddare ändå.

Mer plats för kylning/göra lättare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Bildexpert 📺

Självklart är det en AMOLED = Active Matrix OLED. AMOLED omfattar alla OLED-former som används hos alla kapabla bildskärmar idag, oavsett om det är en mobil, laptop, en TV med LG:s teknik eller QD-OLED. Därför är AMOLED tämligen redundant som begrepp.

Motsatsen till AMOLED är PMOLED, Passive Matrix OLED och är den typ av enkla, små och billiga OLED som används för inbyggda displayer på en eller ett par tum, avsedd mer statiskt bruk där det inte ska användas så mycket energi. Likt en statusdisplay på en robotdammsugare, armbandsur, eller den där lyxiga UPS:en som skryter med en "OLED-skärm" som har en två fingrar hög display som meddelar temperatur och status. Inget som används som en traditionell bildskärm.

Razer-skärmen använder definitivt inte LG:s WRGB-OLED eftersom den tekniken inte finns tillgänglig i mindre än 42 tum och inte ens i teorin skulle kunna bli 15 tum med 2560x1440-matris.

Det skulle kunna vara QD-OLED men det är så pass nytt och så svettigt brinnande hett att då skulle Razer skryta järnet om att de är först i världen med QD-OLED på en laptop.

Så det rimliga är att det är den RGB-OLED-teknik som funnits på marknaden i ≈10 år för laptops. Bara att någon tillverkare, kanske Samsung, lyckats fått till en panel som klarar av 240 Hz.

Permalänk
Medlem

Äntigen men ointressant för mig. En 42'a eller mindre tack eller försvinn 😁

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av NorthLight:

Äntigen men ointressant för mig. En 42'a eller mindre tack eller försvinn 😁

42 tums laptop de e fina grejor

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jäklar va nice! Kommer starkt överväga denna! Spännande!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

42 tums laptop de e fina grejor

Perfekt på flyget. Glöm inte boka hela raden bara.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lite synd att det inte är 2560x1600 (16:10) upplösning istället för 2560×1440 (16:9).
Men 1440 är åtminstone mer pixlar på höjden än en 1920x1080 eller 1920x1200 skärm.

Hursomhelst imponerande med 240Hz skärm på en laptop.

Permalänk
Medlem

Med erfarenhet från 2 razer laptops innan, välj en butik med bra refund policy. Det är riktigt fina laptops sett till byggkvalité men en mardröm när batterier m.m börjar svälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

42 tums laptop de e fina grejor

Haha ..Taget ur kontext - självklart menar jag monitor. Men visst; kanske finns nån som vill ha en sådan platta på sina knän 🤣

Permalänk
Inaktiv

Det går framåt. Inte varit insatt i teknik på länge, och det är lite som att resa in i framtiden för mig. Mycket har hänt!

Permalänk
Medlem

Om de sålde den i 27" i 4K med stativ och helt utan någon onödig fastskruvad bärbar dator så vore jag kanske intresserad.

Visa signatur

5950X, 3090