Arbetsmiljö, hur ska bästa kontoret vara?

Permalänk

Arbetsmiljö, hur ska bästa kontoret vara?

Hej jag är nyfiken på vad ni tycker om hur bästa kontoret ska vara?

Det finns många aspekter kring detta och jag tänkte då på oss mer vanliga knepigare och vi som har ett prestationsjobb, så om vi presterar dåligt på jobbet så får man offra egen fritid för att ta igen det.

Det finns lite olika typer kontor.

• Alltifrån eget rum

• Mindre antal personer i ett rum

• Öppet landskap

• Och det som jag kallar för hönsburen/gården.

Den sista är när man sitter i ett öppet landskap och det är kanske 3st samtidigt som har olika telefonsamtal med kunder, några kollegor står och pratar ett problem, andra kollegor diskuterar vad de ska göra på semestern och man sitter där och försöker koncentrera sig på sin arbetsuppgift som inte ett dugg har något med vad alla runt en pratar om.
Rätt som det är ringer en kund i telefonen och man ska prata i all denna bakgrundsväsen.

Om man se på vad chefer brukar säga så är öppet landskap framtiden, detta leder till att folk mer öppet diskuterar saker.

Alternativet mindre personer i rum så har jag suttit 4st personer i samma rum och så flera såna rum på kontoret. Alla i samma rum jobbar med liknande saker, gärna samma projekt.

Permalänk
Medlem

Bästa kontoret enligt mig:

1. Hemarbete ska vara standard. Utlåning eller pengasumma för att täcka ergonomisk arbetsplats hemma.
2. Härliga och sköna konferensrum ska fylla kontoret, så man kan boka konferensrum i någon vecka för att driva projekt tillsammans, dela ut uppgifter etc.
3. Ha en halvdag per vecka där alla träffas på kontoret (om inte vissa har för långt att pendla) för att göra någon aktivitet tillsammans. Kan vara teambuildning, visionsarbete eller egentligen vad som helst. Något som får folk att snacka lite.

Om man måste ha några platser på jobbet ska det helst vara flex platser man kan boka upp.

Sen lyxa till det på kontoret så folk får bra energi av att åka dit, genom att bjuda på frukt, bra kaffe/te och bubbel vatten etc.

Permalänk
Medlem

Är kontors älskare själv så för mig är det självklart att att arbetsplatsen ska vara premär. Fasta platser, bra konfrum, men även lediga flexplatser om man behöver annan miljö. Arbetar mot hårdvara själv så att inte ha fast plats hade varit ett helvete, och även om det går att jobba hemma till och från under veckan om man förutsätter så är det inget jag har intresse för....om det inte ösregnar och jag inte har sug att går i regn.
Sitter nu 6 pers i ett rum och alla är samma team. Man kan direkt säga till om man upptäckte något som är i en annan persons intresse/fokus. Så våra lokaler är så är det inte möjligt med öppet kontor men är ju bara att gå 10m till nästa kontor där 6 pers till sitter om man behöver prata mot dem. Har man större så färdas mer ljud också, nu är det ganska tyst vilket det inte varit om vi inte haft väggar.

Finns väl tillfällen det är lite distraherande även i mindre rum men samtidigt så är komunikationen så mycket snabbare mot de jag arbetar mot så det väger upp.

Hos oss finns även frukt kakor, vatten/läsk som man fösöker motstå (iallfall godsakerna) men ingen dealbreaker precis. Biljardbord, pingis och sköna fika soffor är väldigt trevligt att släppa direkt det man jobbar med på en liten stund

Tycker det är rätt jobigt att jobba mot folk som jobbar hemma (*host* ovan ). Allt tar längre tid i mitt tycke. Ibland sitter man några minuter och väntar på svar, eller får hoppa mellan uppgifter och något som borde tagit 5-10 min tar effektivt 30.
Men beror helt på vad man jobbar med ofcource.

Jag personligen blir inte så distraherad av annat folk vilket kanske hjälper, folk får resa på arslet och peta på mig om jag ska märka att de vill något....för mig är ventliationen det störigaste ljudet, eller någon fläkt på nätagg som blåser.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Avstängd

Bästa kontoret är hemifrån!

Men ska vi prata riktiga kontor, så ska det absolut inte vara någon form av öppet kontorslandskap. Man ska helst ha ett eget rum eller i alla fall en egen del där man kan sitta ostört.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar små eller medelstora rum med inte alltför många personer, men det halvöppna landskap vi har i vårt huvudkontor funkar också dugligt så länge som alla respekterar att man SKA gå till ett separat stängt rum när det ska telefoneras eller mötas eller skapas annan typ av oljud. Vissa petterniklashuvuden respekterar förstås inte det, så det hade kunnat vara bättre.

Jag jobbar dock väldigt mycket hemifrån nu efter att pandemin klafsade in och dräpte den gamla värdelösa 100%-på-kontoret-modellen. Fjärrmöten via Teams. Fysiska möten på kontoret då och då, som är rekommenderade men ej obligatoriska. En mycket bra modell.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Du låter som du pratat med min chef 😂
Vi har öppet landskap med typ 20 platser per rum, det är jävla mysigt med alla som har nån slags funktionsvariation i stämbanden och inte kan prata utan att hela våningen hör det.

Jag sitter i teams fem-sju timmar om dagen, jag kan lika gärna göra det hemifrån, men ska jag in till kontoret vill jag ha en plats som är min där jag kan ha mitt skit och göra fint. Inte hämta nån kundkorg ur ett skåp med mina saker och känna mig som en enhet humankapital. Helst eget kontor, men i värsta fall högst 3 man som jobbar med hyfsat samma sak i ett rum så man har ett utbyte av varann.

Kaffet ska va bra, inte som det vi har som gör att man skiter på sig kl 11. Fräsch frukt av olika slag ska finnas (alltså inte bara fyra äckliga äpplen från andra sidan jorden).

Inredning i diskreta färger och möbler, inte senapsgula skrivbordsavdelare och gardiner. Stora fönster med nån slags utsikt (detta har vi faktisk!). Dubbla skärmar på minst 27tum på gasarmar så jag kan flytta dem som jag vill. Höj och sänkbart skrivbord och bra stol är en självklarhet.

Schysta konferensrum med fungerande teknik, gärna dubbla storbildsteve så två kan presentera samtidigt. Bra möbler även här, våra konfrumsstolar är milt framåtlutade så man får typ panik i ryggen efter en halvtimme.

Permalänk
Medlem

har eget kontor som det är nu, men jag hade inte haft nått emot att dela rummet med en annan person förutsatt man har bra kemi med denna.

Även öppet hade funkat men även då med max 3 pers och så man själv får välja hur man sitter. Fasta platser är ett måste.

Men det är väldigt beroende på vilka personer man jobbar med, är det en fjärtare eller gaptjäft så går det inte.

Jobba hemifrån är bra om man har flexibilitet med halv eller heldagar ibland. Men att vara hemma heltid blir man psykiskt sjuk av, såvida man inte har extrem arbetsmoral. Testade det i ett halvår. Men problemet är att kontoret är lika tomt, så man fick välja mellan vara ensammen hemma eller ensammen på kontoret.

Permalänk
Avstängd

Jag får mer gjort när jag sitter hemma, men uppskattar kontoret, även om det finns personer som inte platsar i ett landskap. Högtalartelefon på högsta ljud samtidigt som personen själv skriker... Mmm.

Permalänk
Hedersmedlem

Eget kontor är att föredra men kan mycket väl tänka mig att sitta med mina närmaste kollegor som jag har mycket kontakt med mer eller mindre hela tiden.

Sitter på eget/delat kontor ett par dagar i veckan nu och resten hemma. Jättebra avvägning som funkar både med arbetsuppgifterna och rent personligt.

Har suttit i stora kontorslandskap, ute på verkstadsgolvet och i jättetrånga minikontorslandskap. Det var inte nån höjdare direkt.

Lugn och ro, lagom nära till de man behöver och bra folk i korridoren utanför är desto trevligare

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||