1 juli 2022 kommer alla nya bilar vara utrustade med bland annat hastighetsövervakning

Permalänk
Medlem

1 juli 2022 kommer alla nya bilar vara utrustade med bland annat hastighetsövervakning

Diskussion utbruten från "Elbilar - Tråden för intresserade" /moderator

Är det här ett skämt eller har jag missat något?
Speed-Limiters Will Be Equipped In All-New EU Cars Beginning Next Month

Se även denna artikeln: /mod
https://road-safety-charter.ec.europa.eu/resources-knowledge/...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Låter väl bra? Antar att fordon som behöver köra snabbare som ex ambulanser osv undantas.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Låter väl bra? Antar att fordon som behöver köra snabbare som ex ambulanser osv undantas.

Jojo men alltså.. ska man automatiskt bli begränsad när man överträder hastighetsbegränsningen? Vad händer om man gasar upp över 90 på en 90 väg? Gäller det här alla hastighetsbegränsningar?

"uses a forward-facing camera mounted on the car and the vehicle's satellite navigation system to identify the speed limit and, if the car is exceeding it, to restrict the fuel flowing to the engine until the vehicle is at the limit speed,"

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Där jag bor är VW:s kartor helt ovetande om allt som hänt sedan minst 2015. Passerar dagligen en plats där det låg en skola för något decennium sedan och farthållaren hoppar ner till 30 "för att det minsann är 30 här". Yay.

Så, nja. Tanken är hedervärd men vem ska stå för kartunderlagen? Inte VW hoppas jag.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Där jag bor är VW:s kartor helt ovetande om allt som hänt sedan minst 2015. Passerar dagligen en plats där det låg en skola för något decennium sedan och farthållaren hoppar ner till 30 "för att det minsann är 30 här". Yay.

Så, nja. Tanken är hedervärd men vem ska stå för kartunderlagen? Inte VW hoppas jag.

Min bil är från 2015(Toyota auris)och kan läsa hastighetsbegränsningen i stort sett felfritt så länge det inte är is över kameran så jag tror inte det är något stort problem för de flesta bilarna sålda i Sverige år 2022.
Använder man dessutom kamera plus GPS så lär det ju bli ännu säkrare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Nej det stämmer även om man tror att det är ett skämt för det är så dåligt. Men det är för nya modeller som registreras, vet dock inte om det även gäller när de uppdaterar årsmodell och gör småförändringar. Tror det är 2024 det går igång att alla nya bilar som säljs skall ha det.

Som tur är verkar regelverket tillåta att man skall kunna stänga av systemet tills man stänger av bilen nästa gång, så det blir väl bara en knapp man trycker på varje gång man hoppar in i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej det stämmer även om man tror att det är ett skämt för det är så dåligt. Men det är för nya modeller som registreras, vet dock inte om det även gäller när de uppdaterar årsmodell och gör småförändringar. Tror det är 2024 det går igång att alla nya bilar som säljs skall ha det.

Som tur är verkar regelverket tillåta att man skall kunna stänga av systemet tills man stänger av bilen nästa gång, så det blir väl bara en knapp man trycker på varje gång man hoppar in i bilen.

Varför behöver du köra för fort varje gång du ska köra bil då?
(Edit glöm det)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför behöver du köra för fort varje gång du ska köra bil då?

Snälla nej, lägg bara ner diskussionen på en gång. Det har inget med elbilar att göra och det kommer inte sluta bra...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Snälla nej, lägg bara ner diskussionen på en gång. Det har inget med elbilar att göra och det kommer inte sluta bra...

Okej jag håller inte med dig om att trafiksäkerhet inte har med elbilar att göra. Men jag förstår att det är ett känsligt ämne så jag ändrar mitt inlägg.

Men jag gör ett försök till ett för tråden godkänt inlägg.

När tror ni att man kan få en kombi i golf storleken för 250-300 000kr nytillverkad i europa med ca 40 mil wltp? Jag har som sagt en Auris hybrid 2015. Den har nu gått snart 11 000 mil och enligt mina planer blir nästa bil en elbil, när det är dags att byta om typ 3-4 år

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweViver:

The speed limiter technology, called Intelligent Speed Assistant (ISA) uses GPS data and/or traffic-sign-recognition cameras to determine the maximum speed allowed in an area. The system then limits the engine’s power and the vehicle’s speed to that limit.

Låter fantastiskt bra. De enda som behöver köra fort enligt mig, är de som lagligt sett kan göra det nu. Har inget emot att andra begränsas. (Dock på bana bör det var upplåst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

The speed limiter technology, called Intelligent Speed Assistant (ISA) uses GPS data and/or traffic-sign-recognition cameras to determine the maximum speed allowed in an area. The system then limits the engine’s power and the vehicle’s speed to that limit.

Låter fantastiskt bra. De enda som behöver köra fort enligt mig, är de som lagligt sett kan göra det nu. Har inget emot att andra begränsas. (Dock på bana bör det var upplåst).

Eftersom det använder GPS och kamera så lär det ju vara upplåst på platser som ex bana.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Min bil är från 2015(Toyota auris)och kan läsa hastighetsbegränsningen i stort sett felfritt så länge det inte är is över kameran så jag tror inte det är något stort problem för de flesta bilarna sålda i Sverige år 2022.
Använder man dessutom kamera plus GPS så lär det ju bli ännu säkrare.

Som sagt, så länge inte VW står för kartunderlagen går det säkert bra. Saker ID4 inte fattar idag och som jag drabbas av dagligen:

Sträcka där skyltar tagits bort de senaste 7 åren
Hastighetsbegränsning med tilläggsskylt
Snötäckta skyltar
Skyltar skymda av vegetation

Just skyltavläsningen fungerar faktiskt väldigt bra men när kartan säger 30 och det saknas skylt, så går den efter kartan. Ska den, utöver att tvärbromsa utan anledning, börja tjuta nu också?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ghoti:

Som sagt, så länge inte VW står för kartunderlagen går det säkert bra. Saker ID4 inte fattar idag och som jag drabbas av dagligen:

Sträcka där skyltar tagits bort de senaste 7 åren
Hastighetsbegränsning med tilläggsskylt
Snötäckta skyltar
Skyltar skymda av vegetation

Just skyltavläsningen fungerar faktiskt väldigt bra men när kartan säger 30 och det saknas skylt, så går den efter kartan. Ska den, utöver att tvärbromsa utan anledning, börja tjuta nu också?

Antar att när den inte kan läsa av, är just där GPS:en hoppar in. Sen kanske man kan anta att något kommer göras åt snötäckta skyltar. Kanske att de kan värmas upp ett par grader med hjälp av solcell/batteri/kärnreaktor/vindkraft eller whatever. Om vi nu gör teknikskifte mot elbilar, lika bra att klämma in annat.

Den dyrare kostnaden för infrastrukturen kanske kan kompenseras ekonomiskt hos staten av sig självt i och med det man sparar i sjukvårdskostnader, sjukskrivningar och allt som uppstår kring det (men jag har inga siffror om något av det så det är i högsta grad spekulation och en tankelek)

Jag tror vinsten är solklart större än eventuella förluster. Men för att allmänheten ska acceptera förändringen krävs det ju också att det fungerar bra.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Kommer ju bli livsfarligt vid omkörning av lgf fordon på landsvägar eller en vanlig omkörning.... Och om man ändå kan stänga av den så hjälper den inte alls.

Om det enbart fungerar under 60km/h så tycker jag den är en smart innovation

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Kommer ju bli livsfarligt vid omkörning av lgf fordon på landsvägar eller en vanlig omkörning.... Och om man ändå kan stänga av den så hjälper den inte alls.

Om det enbart fungerar under 60km/h så tycker jag den är en smart innovation

Det vettefasen. Alltså, jag kör om lgf konstant och i och med att de kör i 30 räcker det gott och väl med 80. "Vanlig" omkörning där folk i 9/10 av fall kör för fort är exakt det man vill stävja. Det är lika olagligt att köra för fort vid omkörning.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Det vettefasen. Alltså, jag kör om lgf konstant och i och med att de kör i 30 räcker det gott och väl med 80. "Vanlig" omkörning där folk i 9/10 av fall kör för fort är exakt det man vill stävja. Det är lika olagligt att köra för fort vid omkörning.

I Stockholm kör lgf i 50km/h, typ moped bil och traktor. Sen I Stockholm är gamla 90 vägar nu 60....

Att begränsa tophastighet vid omkörning är livsfarligt då folk inte kan bedöma ordentligt.
Att kunna köra fortare än hastighets skylten vid omkörning blir då en säkerhet.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Tydligen ska det gå att stänga av eftersom det säkert inte kommer fungera på många platser, speciellt i början. Sen kan det säkert bli att det alltid är på.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

I Stockholm kör lgf i 50km/h, typ moped bil och traktor. Sen I Stockholm är gamla 90 vägar nu 60....

Att begränsa tophastighet vid omkörning är livsfarligt då folk inte kan bedöma ordentligt.

Borde tillåtas att man överträder hastigheten en kort stund innan den börjar pipa. Så att man kan göra en säker omkörning till exempel. Tittar inte på hastighetsmätaren när jag gör omkörning går på känsla och har ögonen på vägen och trafiken

Permalänk
Medlem

Mycket killgissande idag. Hmm.

Permalänk
Medlem

Funktionen är väl väldigt passande, i synnerhet nu på dagens elbilar där det får folk att tänka till angående förbrukningen.

Permalänk
Medlem

Någonstans anser iallafall jag att lite mer måste falla på individen.

Om staten ska styra allt så kanske vi ska börja begränsa det till max 2 öl eller 2 glas vin på krogen per gäst, kanske max 300g godis till lördagskvällen, etc dvs för allt som kan vara "farligt" så begränsar vi det från staten och styr mot en noll-vision. Hastighet, mat, dryck, motion, nöjen etc. Det som anses ligga utanför "normen" stoppas.

Nu svävade jag lite från ämnet men när det gäller fartbegränsningar så som det beskrivs ovan så börjar jag i allafall fråga mig var vi är påväg med alla förbud och styrningar. I en autopilot stage 4 när vi skriver in var vi ska och sedan trycker kör och den kör automatiskt så ska den självklart följa alla regler och hastigheter men i manuellt läge måste man alltid kunna koppla ur detta - annars blir det farligt åt andra hållet.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Mycket killgissande idag. Hmm.

Vad för killgissande? Jag kör ca 3k mil i Stockholm per år.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Borde tillåtas att man överträder hastigheten en kort stund innan den börjar pipa. Så att man kan göra en säker omkörning till exempel. Tittar inte på hastighetsmätaren när jag gör omkörning går på känsla och har ögonen på vägen och trafiken

Om så är fallet så är det mycket mer rimligt att man kan överskrida i X antal sekunder

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Om lgf kör 45-50 så måste du ju inte köra om dom på en 50 väg. Kör de på annan väg är det inga problem att köra om heller. Du verkar utgå från tankesättet att man måste köra för fort för att köra om, att det blir säkrare att köra om då. Jag skulle säga att om du måste köra över hastighetsbegränsning och olagligt för att köra om så behöver du inte heller köra om. Finns säkert fall dock där det är en nackdel.

Att begränsa hastighet är bara livsfarligt om du gör en sjukt dåligt planeras omkörning, eller kör om fast du inte behöver. Det finns broms för att avbryta omkörning, det måste inte vara gas och tränga sig framför.

Lika bra att få genom den här ändringen medans vi gör teknikskiftet mot el. Det kommer rädda liv. Fördelarna överväger nackdelarna helt klart. Lika bra att samhället börjar leva utefter mentaliteten att det inte måste gå snabbt i trafiken att komma fram, det är bättre att komma fram säkert. Om ingen kan köra för fort kommer garanterat vi se minskat antal döda i trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

(...) var vi är påväg med alla förbud och styrningar. I en autopilot stage 4 när vi skriver in var vi ska och sedan trycker kör och den kör automatiskt så ska den självklart följa alla regler och hastigheter men i manuellt läge måste man alltid kunna koppla ur detta - annars blir det farligt åt andra hållet.

Det är nog exakt dit vi är på väg, att vi snart inte kommer köra våra bilar längre utan bara färdas i de utan att få bestämma något mer än destinationen. Med dagens utveckling och utfasning av nya fossilbilar så är det inte längre än 10-15 år bort innan vi knappt ser en icke-självkörande bil på vägarna.

Rätt cool utveckling och även bra mycket säkrare, men samtidigt tar det totalt död på passionen att köra bil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att ni läser här innan ni fortsätter käfta baserat på en dåligt skriven artikel:

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Om lgf kör 45-50 så måste du ju inte köra om dom på en 50 väg. Kör de på annan väg är det inga problem att köra om heller. Du verkar utgå från tankesättet att man måste köra för fort för att köra om, att det blir säkrare att köra om då. Jag skulle säga att om du måste köra över hastighetsbegränsning och olagligt för att köra om så behöver du inte heller köra om. Finns säkert fall dock där det är en nackdel.

Att begränsa hastighet är bara livsfarligt om du gör en sjukt dåligt planeras omkörning, eller kör om fast du inte behöver. Det finns broms för att avbryta omkörning, det måste inte vara gas och tränga sig framför.

Lika bra att få genom den här ändringen medans vi gör teknikskiftet mot el. Det kommer rädda liv. Fördelarna överväger nackdelarna helt klart. Lika bra att samhället börjar leva utefter mentaliteten att det inte måste gå snabbt i trafiken att komma fram, det är bättre att komma fram säkert. Om ingen kan köra för fort kommer garanterat vi se minskat antal döda i trafiken.

Jag vet inte vart du bor men dessa lfg kör runt på 70 sträckor, motorleder i Stockholm. 50 på 80 sträckor där de knappt går att köra om. Det blir härliga köer 😊

Skrivet av ztenlund:

Jag föreslår att ni läser här innan ni fortsätter käfta baserat på en dåligt skriven artikel:

Då verkar den vettig och en bra utrustning, hjälpande hand finns men kan överskridas vid behov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vart du bor men dessa lfg kör runt på 70 sträckor, motorleder i Stockholm. 50 på 80 sträckor där de knappt går att köra om. Det blir härliga köer 😊

Då verkar den vettig och en bra utrustning, hjälpande hand finns men kan överskridas vid behov.

Fast ni kommer ju alla fram oavsett om det går i 30 eller 120 så vad är problemet? Planera din resa bättre, det står väl till och med i körkortsböckerna?

Det kommer säkert komma massor av tekniska lösningar som tar bort dessa spärrar för dom som vill känna sig lite rebelliska.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Fast ni kommer ju alla fram oavsett om det går i 30 eller 120 så vad är problemet? Planera din resa bättre, det står väl till och med i körkortsböckerna?

Det kommer säkert komma massor av tekniska lösningar som tar bort dessa spärrar för dom som vill känna sig lite rebelliska.

Då detta inte är en elbils fråga och vi har uppenbart har skilda uppfattningar, så lämnar vi detta då vi bara går runt i cirklar. Utan att komma någonstans.

Jag tycker iaf med den tydligare beskrivningen att den är bra, att man kan koppla bort den temporärt för att kunna köra om säkrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är markant skillnad på om man åker i 30 km/h eller 120 km/h.

Exempel 5km
30km/h 10m
120km/h 2m30s

Exempel 5 mil
30km/h 1h40m
120km/h 25m

Exempel 50 mil
30km/h 16h40m
120km/h 4h10m