Hallå! Går i köptankar och har så gjort ett tag. Sitter nu på riggen i min signatur från cirka 2018 med uppgradering av ett RTX 3070 för några år sedan men annars inga större ändringar. Använder datorn för redigering av video (4K), studier och för spel. För närvarande en del CS2 men på sikt vill jag spela BF6, Microsoft Flight Simulator 2024 och GTA VI, och på sikt såklart andra titlar. Har en 1080p skärm just nu men går också i tankar på att skaffa en 4k-skärm, eller åtminstone 1440p vilket ökar kraven på min nuvarande PC som jag tror att den inte kan motsvara. Budget är cirka 30000kr utan skärm men kan nog stretcha upp mot 35000kr som mest. Behöver inget fancy RGB längre då jag är 35 år. Funderar lite på hur ni hade gjort.
Alternativ 1: Köp allt nu (på black friday):
AMD 9950X3D (vill ha denna, inte 9800X3D)
64 GB RAM 6000Mhz CL 28/30
4TB NVME SSD (behöver mycket lagring, vill inte ha HDD längre).
RTX 5080
Alternativ 2: Köp nästan allt nu (på black friday):
Samma som ovan men jag behåller mitt 3070 tills 5080 SUPER kommer och får således 24GB VRAM om cirka ett halvår.
Alternativ 3: Köp allting sen:
Avvaktar och köper nästa generation Ryzen 10950X3D (lär väl dröja till denna versionen kommer 2027 förvisso, annars nästa bästa multi-core gaming-CPU som lanseras av AMD) och sedan 5080 SUPER, då jag ändå kommer behöva vänta minst ett halvår på GPU kan jag lika gärna vänta på CPU.
Alternativ 4: Ingen minns en fegis-alternativet:
RTX 5090 och bara acceptera att ta kostnaden som tillkommer, då det ändå kommer vara bättre än 5080 SUPER.
Jag känner ingen direkt nöd att köpa nytt här och nu, å andra sidan kan man i princip alltid säga "men snart kommer något nytt". Däremot känns det lite onödigt att köpa ett 5080 16GB om jag ska ta steget till 4K, för att om ett halvår kunna få 24GB. För jag antar att just dessa extra GB kommer göra rätt så mycket för 4K-spelande.
Givetvis kan ni inte ge mig facit, men hur hade ni själva resonerat? Jag är ovillig att spräcka budget egentligen för ett 5090-kort då jag inte tror det behövs, och för att jag funderar på en simulator-rig i framtiden som kostar ungefär motsvarande den mellanskillnaden som ett 5090 kostar jmf med ett 5080.