Snabbkoll: Står eller sitter du vid skrivbordet?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Står eller sitter du vid skrivbordet?

Ergonomi vid skrivbordet är a och o för ett hälsosamt leverne, oavsett om man jobbar eller spelar. Vad brukar du köra för position vid skrivbordet?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I brist på höjbart bord hemma blir det till att sitta. Skulle gärna stå oftare.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

½ligger, max lutning på stolen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Står halva dagen. Investerade i ett höjbart Ikea-bord i höstas. Jobbar hemma de flesta dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Sitter alltid av princip. Är däremot väldigt noggrann med att ta en bensträckare ifrån datorn med jämna mellanrum.
Att ha "ståmöjlighet" anser jag är förkastligt då anledningen till att lämna datorn för att ta micropauser (som bevisats är väldigt viktigt) blir svårt att motivera, framförallt på arbetet då man förväntas arbeta "in i kaklet".
Att man tar en bensträckare ifrån datorn är accepterat då man har sittande arbetsställning, men att bara gå iväg rätt som det är när man har stående arbetsställning ses som lite konstigt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Halvligger i stolen och undrar sedan varför jag har ont i ryggen.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Tyvärr saknade jag ett svarsalternativ:
Costanza-metoden.

Skämt åsido, det är väldigt omväxlande om jag står eller sitter vid skrivbordet. Hemma vid datorn antingen vid soffan, eller i sovrummet liggandes i sängen. Har 55 och 65-tumstv till skärmar och logitechs trådlösa TB med styrplattor.

Just nu ligger jag bokstavligen hemma med armbrott ett bra tag, så kommer jobba i horisontellt läge någon månad.
Costanza-metoden är dock en av mina absoluta favoriter.

Permalänk
Medlem

Har haft samma ståfrekvens som när jag hade höj och sänkbart skrivbord- 0. Men nja, 2 ggr på några månader blev det kanske.

Permalänk
Medlem

Upplever ofta att jag inte kan lösa problem stående så är det rutin står jag gärna, måste jag tänka sänker jag bordet.

Multitasking är inte att tänka på mao 😂

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Lite varierat, men halvliggande eller laptop i soffan/sängen är ganska vanligt

Permalänk
Medlem

Jag sitter alltid. Tidigare har jag haft höjbart skrivbord, och då stod jag kanske 1/3 av arbetsdagen. När vi slog ihop kontor för ca ett år sen så hade vi färre höjbara bord än vi behövde, så då blev det att ta smällen som mellanchef och klara sig utan. Men nästa gång det sätts in nya beställningar så ska jag nog se till att få ett höjbart!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har höj-och-sänkbart både hemma och på jobbet. Har använt en gång vardera ungefär. Jag stället mig upp och rör på mig istället för att stå upp. Kan inte riktigt jobba bra när jag står upp, säkert en vanesak dock.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Står 80% av tiden på jobb, hemma blir det sittande då det inte är ställbart. Men kommer nog investera i ett sådant när jag flyttar till en ny bostad med plats.

Permalänk
Medlem

Vid privata datorn står jag alltid. Vid arbetsdatorn varierar jag.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Sitter alltid. Jobbar hemma.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Sitter med skrivbordet på ståhöjd (FZ-Daniel style)

Nu vill jag ha bild, jag fattar inte hur det här ens går till?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Typ 2014 märkte jag att jag fick ont i ryggen. Insåg att jag satt på jobbet, satt i bilen på väg till jobbet, satt hemma...osv. Även om jag tränade regelbundet blev det mycket sittande. Slängde då ut kontorsstolen och har sått sedan dess. Blev lite av av en ståbords-evangelist efter det, då jag upptäckte hur pigg och alert jag blev.

När jag sedan läste forskning från 40-talet, där man jämfört chaufförer (som satt ner) mot konduktörer (som stod upp) på bussar, och hur mycket sjukare sittastillande arbetare blev, blev jag ännu mer övertygad. Dessutom förbränner man ungeför 350 kcal extra på att stå upp en arbetsdag, vilket motsvarar 5-6 km löprunda - varje dag!

Dessvärre har jag ingen möjlighet till ståbord hemma, så under pandemin har det blivit mycket mer stillasittande.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Hemma sitter jag alltid, oftast så även på jobbet. Mitt arbetsbord är manuellt höj- och sänkbart, men det är trasigt så bara ena sidan höjs, så att man snarare tiltar bordet.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Försöker köra 50/50 men blir nog att jag sitter mer för jag glömmer helt enkelt bort att höja bordet och ställa mig xD

I början kunde jag bara stå ett litet tag innan det blev för jobbigt för framförallt fötterna man även till viss del ryggen. Men nu kan jag faktiskt köra 50/50 på dagarna...när jag kommer ihåg det som sagt.

Skrivet av DeadMeat1234:

Upplever ofta att jag inte kan lösa problem stående så är det rutin står jag gärna, måste jag tänka sänker jag bordet.

Multitasking är inte att tänka på mao 😂

Hahaha, kände igen mig i det där 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av trickeh2k:

Sitter med skrivbordet på ståhöjd (FZ-Daniel style)

Nu vill jag ha bild, jag fattar inte hur det här ens går till?

Illustrationen får duga i brist på riktig bild.

Permalänk
Musikälskare

Hemmajubbar och sitter ner men tar 30-40 min promenad över lunchen så man får lite motion

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Borde stå men sitter, magen blir ju bara större :/

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Enviro:

https://i.imgur.com/jE8Dx8x.png

Illustrationen får duga i brist på riktig bild.

Haha!!! Det där var den mest träffsäkra illustrationen jag någonsin sett!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Enviro:

https://i.imgur.com/jE8Dx8x.png

Illustrationen får duga i brist på riktig bild.

Skrivet av JonasT:

Haha!!! Det där var den mest träffsäkra illustrationen jag någonsin sett!

Den där ergonomisnubben vi hade där förra månaden borde ha fått sett det där. Hade inte blivit glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

https://i.imgur.com/jE8Dx8x.png

Illustrationen får duga i brist på riktig bild.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Kenneth:

Den där ergonomisnubben vi hade där förra månaden borde ha fått sett det där. Hade inte blivit glad

Haha, han hade definitivt gett upp helt, lagt sig i fosterställning och börjat gråta.

Permalänk
Medlem

Står och går gör jag 9 timmar på jobbet per dag, hemma ska man fan sitta ned. Skrivbord med motor och en KAB Director 24/7 stol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Den där ergonomisnubben vi hade där förra månaden borde ha fått sett det där. Hade inte blivit glad

Vem vet, kanske sitter här och väntar på att stå till

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

https://i.imgur.com/jE8Dx8x.png

Illustrationen får duga i brist på riktig bild.

Senast jag jobbade mycket på kontor såg det ut typ såhär:

Så jag känner igen mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Senast jag jobbade mycket på kontor såg det ut typ såhär:
https://i.ibb.co/7rHLcq4/90650-DAE-BC2-F-4-A80-98-D0-D5296-DC1-CCF0.jpg

Så jag känner igen mig

Exakt så där sitter vår inköpare på kontoret

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁