AMD Ryzen 6000 först ut med Displayport 2.0-certifiering

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 6000 först ut med Displayport 2.0-certifiering

VESA har delat ut de första godkända certifieringarna där UHBR är den senaste akronymen att lägga på minnet när det kommer till högupplösta skärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra. Jag tänker mig i framtiden att man hara en megastor skärm framför datorn. Där denna skärm gärna är formbar på olika sätt. Då behöver man ha hög upplösning. Alternativt tills vidare en skärmkabel som delas på 2st skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alternativt tills vidare en skärmkabel som delas på 2st skärmar.

Jag körde tidigare daisychaining via displayport, funkade för det mesta bra (förutom när windows tappade bort en av skärmarna men det är nog mer av ett windowssyndrom). Displayport in till en som körde 3440x1440@60Hz och sedan display ut från den till en annan som körde 2560x1440@60Hz. Smutt att bara behöva dra en kabel men man får stå ut med lägre upplösning/uppdateringsfrekvens i nuläget.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om DP2.0 kommer bli det som tar 8k till datorn? HDMI verkar ju inte så populärt för datorskärmar, så det kanske behövs att DP tar steget upp. 8k finns ju redan till high-end TV-apparater där det är i stort sett meningslöst, men för stora datorskärmar skulle det absolut vara meningsfullt. Jo, några år får vi nog tyvärr vänta.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Jag undrar om DP2.0 kommer bli det som tar 8k till datorn? HDMI verkar ju inte så populärt för datorskärmar, så det kanske behövs att DP tar steget upp. 8k finns ju redan till high-end TV-apparater där det är i stort sett meningslöst, men för stora datorskärmar skulle det absolut vara meningsfullt. Jo, några år får vi nog tyvärr vänta.

Kanske det. Sedan har vi idongle problemet.
Där man säger innan presentationen nu ska ni få se på displayport 2.0 vad den kan prestera. Grymt jubblar alla och säger här har du hdmi kontakten att plugga in laptopen för att visa bilden på.

Jag har varit ute för något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra. Jag tänker mig i framtiden att man hara en megastor skärm framför datorn. Där denna skärm gärna är formbar på olika sätt. Då behöver man ha hög upplösning. Alternativt tills vidare en skärmkabel som delas på 2st skärmar.

Jag tänker mig att i framtiden böjer man en skärm baklänges tills den blir en sfär, skärmen är då även en petskärm, så TGB & mus blir redundant.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Displayport borde kunna hinka över Dolby Atmos.. Nu är det ju bara HDMI som funkar på PC.

Permalänk
Medlem

Tänk er HDMI med enkelheten i DP-standarden (och dess bandbredd), hade varit trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra. Jag tänker mig i framtiden att man hara en megastor skärm framför datorn. Där denna skärm gärna är formbar på olika sätt. Då behöver man ha hög upplösning. Alternativt tills vidare en skärmkabel som delas på 2st skärmar.

Optimalt hade ju varit en typ 100" oled skärm böjd framför en som tar upp typ hela synfältet, sen drar man och skapar virtuella skärmar i denna yta. Så kan man ha det precis som man vill.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Optimalt hade ju varit en typ 100" oled skärm böjd framför en som tar upp typ hela synfältet, sen drar man och skapar virtuella skärmar i denna yta. Så kan man ha det precis som man vill.

Ja vi har lite samma tankar. Det går att vidareutveckla rejält och vi får se vad det blir.
Jag ser flerskärmslösningar med en massa ramar, hål som man kan se igenom etc som en budgetlösning tillsvidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Optimalt hade ju varit en typ 100" oled skärm böjd framför en som tar upp typ hela synfältet, sen drar man och skapar virtuella skärmar i denna yta. Så kan man ha det precis som man vill.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja vi har lite samma tankar. Det går att vidareutveckla rejält och vi får se vad det blir.
Jag ser flerskärmslösningar med en massa ramar, hål som man kan se igenom etc som en budgetlösning tillsvidare.

Det är ju ungefär detta som Lord Zucc ser framför sig med VR och AR. Ett par tjockare solbrillor där en digital yta kan ersätta eller projiceras på ens omgivning så att den blir precis som man vill ha den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahlen:

Optimalt hade ju varit en typ 100" oled skärm böjd framför en som tar upp typ hela synfältet, sen drar man och skapar virtuella skärmar i denna yta. Så kan man ha det precis som man vill.

Nej usch fy och tvi men alla är väl olika. Personligen hade jag föredragit att ha en 27" 4K OLED skärm på ett 60cm djupt skrivbord.

Edit. 240hz+ givetvis och monterad på skärmstativ så nära väggen som möjligt alternativt väggfäste

Permalänk
Medlem
Citat:

The higher bandwidths enabled by UHBR support a variety of use cases such as uncompressed 8K 60Hz HDR, 4K 240Hz HDR, two 4K 120Hz HDR or four 4K 60Hz HDR displays through a single cable.

Ja 8K känns rätt ointressant om man inte kan ha en skärm/TV som klarar minst 60Hz och gränssnitt som klarar att överföra minst 60 FPS.

Men troligtvis så kommer RTX 4000 serien och RX 7000 serien vara för långsamma för att ge mer än ~ 30 FPS i 8K i spel om man väljer kort under toppsegmentet.

Det dröjer väl minst 2-3 år innan 8K är användbart för mer än 1% av datoranvändare.

Permalänk
Medlem

Äntligen, hade hoppats på DP 2.0 redan då nuvarande generationens grafikkort kom. Men som sagt, man får väl se hur jäkla länge man måste vänta tills det kommer skärmar med stöd för det också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är bra att DP 2.0 tar utvecklingen framåt men jag får vänta på framtida vidareutveckling. "8 K" räcker inte åt mig för att jag ska vilja byta min nuvarande skärm med 3840 pixlar i bredd. Vill definitivt upp på "10 K" eller "12 K" innan jag ska vara intresserad. Lägg därtill 120 Hz och definitivt lossless, komprimerat eller ej, ev HDR (om skärmmarknaden äntligen slutar fokusera så på diffusering). 77,37 Gbps räcker tyvärr inte till för det.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Det är bra att DP 2.0 tar utvecklingen framåt men jag får vänta på framtida vidareutveckling. "8 K" räcker inte åt mig för att jag ska vilja byta min nuvarande skärm med 3840 pixlar i bredd. Vill definitivt upp på "10 K" eller "12 K" innan jag ska vara intresserad. Lägg därtill 120 Hz och definitivt lossless, komprimerat eller ej, ev HDR (om skärmmarknaden äntligen slutar fokusera så på diffusering). 77,37 Gbps räcker tyvärr inte till för det.

Intressant: vid 10K är det ungefär ~59M pixlar, men i 24-bit färgen (8bpp) finns det ’bara’ ~16.8M färger, det betyder att det alltid kommer finnas många repeterade färger som visas på skärmen. Det skulle man kanske kunna använda för att komprimera signalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intressant: vid 10K är det ungefär ~59M pixlar, men i 24-bit färgen (8bpp) finns det ’bara’ ~16.8M färger, det betyder att det alltid kommer finnas många repeterade färger som visas på skärmen. Det skulle man kanske kunna använda för att komprimera signalen?

Troligtvis inte. I det värsta fallet så är pixlarna slumpmässigt utspridda, och då hjälper det inte att veta att vissa kommer ha samma färg eftersom det skulle krävas mer data att lagra var pixlarna är än att bara lagra deras färg.

Det är därför som förlustfri komprimering inte fungerar för såna här ändamål, det går inte att komprimera slumpdata så man kan inte garantera att en bild faktiskt går att komprimera. Så antingen måste man ändå ha lika mycket bandbredd som utan komprimering, eller så får man ibland fördröja eller slänga bort bildrutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Troligtvis inte. I det värsta fallet så är pixlarna slumpmässigt utspridda, och då hjälper det inte att veta att vissa kommer ha samma färg eftersom det skulle krävas mer data att lagra var pixlarna är än att bara lagra deras färg.

Det är därför som förlustfri komprimering inte fungerar för såna här ändamål, det går inte att komprimera slumpdata så man kan inte garantera att en bild faktiskt går att komprimera. Så antingen måste man ändå ha lika mycket bandbredd som utan komprimering, eller så får man ibland fördröja eller slänga bort bildrutor.

Men man skulle kunna skicka en palett istället för pixelmatris. Men du har rätt, pixlarnas position tar mer plats än färgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intressant: vid 10K är det ungefär ~59M pixlar, men i 24-bit färgen (8bpp) finns det ’bara’ ~16.8M färger, det betyder att det alltid kommer finnas många repeterade färger som visas på skärmen. Det skulle man kanske kunna använda för att komprimera signalen?

Intressant tanke. Made me smile 😊

I alla fall: Jag är för förlustfri komprimering. Antalet pixlar vill jag ha för att få en skarp bild när jag arbetar, a la desktopsurf ..

I spel och film är det en annan femma. Där kan jag tåla komprimering med förlust.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570