Permalänk
Medlem

Köpa en laptop

Hej alla!! 😀

Vad behöver man tänka på när man väljer en laptop?

Intel eller amd
8gb eller 16gb

Skall användas till att betala räkningar och lättare typ som facebook spel

Behöver råd och eventuellt om ni hittar någon bra laptop bara skicka länk

Mvh andreas

Permalänk
Medlem

Budget? Krav på bärbarhet och utseende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Budget? Krav på bärbarhet och utseende?

Gärna vara lätt att ta med sig budget mellan 4-10000

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Gärna vara lätt att ta med sig budget mellan 4-10000

Denna kanske? Rätt smidig på 1,46 kg och 14". 5500U (6/12 kärnor/trådar), 16 GB RAM, 512 GB SSD m.m. Borde prestera bra under lång tid för dina användningsområden.

https://www.komplett.se/product/1187689/dator-surfplatta/dato...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andy2582:

Hej alla!! 😀

Vad behöver man tänka på när man väljer en laptop?

Intel eller amd
8gb eller 16gb

Skall användas till att betala räkningar och lättare typ som facebook spel

Behöver råd och eventuellt om ni hittar någon bra laptop bara skicka länk

Mvh andreas

Byggkvalitet, kylarprestanda, batteritid, skärmens färgåtergivning och ljusstyrka, vikt, storlek, känslan i tangentbordet. Snabbast processor och mest minne är totalt oviktigt för det du skrivit att du ska ha den till.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Byggkvalitet, kylarprestanda, batteritid, skärmens färgåtergivning och ljusstyrka, vikt, storlek, känslan i tangentbordet. Snabbast processor och mest minne är totalt oviktigt för det du skrivit att du ska ha den till.

Har du något förslag på vilket märke av alla laptop tillverkare.?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andy2582:

Har du något förslag på vilket märke av alla laptop tillverkare.?

Kolla https://www.notebookcheck.net/ de har bra recensioner. Jag hade valt lenovo eller hp pga skönast tangentbord, oftast.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Hej alla!! 😀

Vad behöver man tänka på när man väljer en laptop?

Intel eller amd
8gb eller 16gb

Skall användas till att betala räkningar och lättare typ som facebook spel

Behöver råd och eventuellt om ni hittar någon bra laptop bara skicka länk

Mvh andreas

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5643685
Apple MacBook Air (2020) - M1 OC 7C GPU 8GB 256GB 13"

Bästa för sånt.

Permalänk
Entusiast

Kommer du flytta runt den mycket eller kommer den mest vara placerad på samma ställe? Dvs, är tyngd ett "bekymmer"? Kommer du ha en sekundär skärm eller kommer du köra på laptopens egna?

Personligen förstår jag mig inte riktigt på att laptops alltid ska vara så förbannat små. Om den väger 1.2 eller 1.9 kilo spelar ingen större roll för min del. Klarar man inte av att bära runt på 7 hg extra så kanske man skulle investerat i ett gymkort istället. Om man ofta kommer sitta på små utrymmen där dess fysiska storlek kan vara ett hinder så kan jag köpa argumentet att man vill ha en mindre variant.

Köpte nyss själv en 16" för kommande skola, men hade kört på större om det funnits med de specifikationerna jag var ute efter då jag vill ha en större skärm. Som sagt så är det mina preferenser, vilket kanske inte alls överensstämmer med dina eller andras... ville bara ge nåt att eventuellt tänka på.

Trivs riktigt fint det jag hunnit provat utsätta den för: https://www.inet.se/produkt/1966687/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...

Permalänk
Medlem

Vad har du för en laptop du köpte? Vill ha en lätt dator

Minst 8 gb och 256 gb eller 512 gb i hhd

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andy2582:

Vad har du för en laptop du köpte? Vill ha en lätt dator

Minst 8 gb och 256 gb eller 512 gb i hhd

Redigerade min förra post med länk till vad jag köpte...

1.9kg är i min värld inte direkt nån tyngd att prata om, men för folk som vill ha små lätta laptops så finns det givetvis många som väger mindre.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja den har jag med kollar på

Permalänk
Medlem

Varför inte Macbook Air M1?
Bäst batteritid, bäst byggkvalitet, riktigt bra skärm, bäst prestanda för storleken, bra ljud.
Om du kör iPhone har du även allt seamless.
För "vanlig" bärbar är den en division före allt annat just nu.

Permalänk
Medlem

Är mer en android person

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Är mer en android person

Hej,
Om du absolut inte vill ha OSX, så hade jag utan att tveka valt den där Lenovo-maskinen som tidigare länkades.
Byggkvalitén är extremt bra på de datorerna och den skärmen kommer vara fenomenal. I övrigt är det väldigt bra hårdvara i den.
Jag hade inte tvekat, passa på medan det är rea. Den kommer att hålla i många år.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Är mer en android person

Android fungerar prima med Macbook. Är bara bonus att ha iPhone om man vill ha allt seamless.
Jag hade valt Macbook oavsett om jag haft iPhone eller Android idag. Om jag inte ville köpa billigare för att spara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hej,
Om du absolut inte vill ha OSX, så hade jag utan att tveka valt den där Lenovo-maskinen som tidigare länkades.
Byggkvalitén är extremt bra på de datorerna och den skärmen kommer vara fenomenal. I övrigt är det väldigt bra hårdvara i den.
Jag hade inte tvekat, passa på medan det är rea. Den kommer att hålla i många år.

vilken länk tänker du då på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

vilken länk tänker du då på?

https://www.inet.se/produkt/1966687/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...

Personligen hade jag köpt en Macbook Air M1, men den där Lenovon är väldigt bra för priset.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

ja men de är så svårt att välja

Permalänk
Medlem

För det du ska ha den till är det superlätt val ju (för mig iaf )
M1 Macbook Air är 700 gram lättare, mycket bättre skärm, ingen fläkt(!) inget oljud och mycket bättre högtalare.

Här har du comparison:
https://www.notebookcheck.net/index.php?id=127065&specs[]=319...
(dock är den i comparison mycket bättre GPU än den hos Inet)

Vikt korr.
Permalänk
Medlem

Vill du ha en dator som håller länge och håller bra kvalitet är absolut Macbook Air M1 ett toppalternativ. Dock lite över budget. Prestandamässigt kommer du klara dig med i princip vilken normalbra dator som helst >5k, men jag personligen anser att det är värt att lägga till lite så man blir nöjd under lång tid. Kom också ihåg att andrahandsvärdet generellt sett är högt på Appleprodukter.

Permalänk
Medlem

Ja men det är ju klart, men tänker på de att 120 hz laptopsskärm är lite överkurs tycker jag då jag skall använda den till att betala räkningar samt kanske spela något spel men ej tungt spel på det sättet

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna nu. Kan berätta hur den fungerar. Får den på Tisdag om postmord inte strular.

Lenovo IdeaPad 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB | QHD | 120Hz

https://www.inet.se/produkt/1966687/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag köpte denna nu. Kan berätta hur den fungerar. Får den på Tisdag om postmord inte strular.

Lenovo IdeaPad 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB | QHD | 120Hz

https://www.inet.se/produkt/1966687/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...

Ja det hade varit bra

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Rekommenderar denna Yoga Slim 7 Pro för 7 tusen som min flickvän har, om 14" skärm på 2240x1400 i 60hz med 100% sRGB och 300nits funkar? Den har Ryzen 5800H, 16GB RAM och 512GB SSD samt väger under 1,5kg.
Hon är iallafall väldigt nöjd med sin till studier.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Ja det hade varit bra

Jag får den idag. Kommer testa den ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag får den idag. Kommer testa den ikväll.

Härligt är så nyfiken på hur den är

Permalänk
Medlem

Själv lite sugen, men:

Detta är väl samma dator men med 1TB hårddisk istället för 512 och Windows 10 istället för 11, eller har jag missat något?