Nybyggd dator - 12600k, Z690-P - Får inte igång GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du bör ha två års garanti?

Låter märkligt med endast 12 månader, vilken tillverkare är det?

Mvh

Sapphire.

Stod 1år garanti 2år reklamation på webhallens hemsida.

Nu när jag läste på sapphire så följer bara din garanti första ägaren, jag köpte mitt beg. Under ”krisen”, så det känns som om att jag är körd på detta…

Permalänk
Medlem

Efter en jäkla massa googling så verkar det finnas andra med liknande problem.
Det dras åt att kortet fungerar men i vissa system så bråkar kortet.

Ska försöka verifiera detta i en 3 dator.
Hoppet lever än!

Permalänk
Medlem

Uppdatering igen:

Prövade dator 3, ett amd system med moderkort ur 3 serien något.
Och kortet fungerar perfekt, kört stresstest, rubbet, inga som helst problem.

Så nu har jag landat att z690-p har något eller någon inställning, bugg, gå tillbaka till äldre bios, något, men det är dessa brädor som hare något emot mitt kort i huvud sloten.

Skall se om någon vill byta i marknaden, man vet ju aldrig när nästa bios uppdatering kommer och inte heller om det löses då

Edit:
Har prövat med 1sr z690-p samt 1 z690-p wifi med 12600k - Fungerar ej i huvud sloten men fungerar i dom andra men då körs det bara i x4

Har prövat z690-p med ett 12900kf i ett helt annat system, samma där.

Prövade ny nyligen i ett amd system med något ur 3 eller 4 serien. Och då lirar det på som aldrig för!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6933 CL32 * MSI RTX 5090 VANGUARD SOC
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kör visserligen AMD men det kanske går att köra ändå, har sett jayztwocents och han har samma problem som mig, dock med geforce och då finns ju denna patch.
Har också sökt hjälp på overclock.net, hänger en del duktigt folk där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Kör visserligen AMD men det kanske går att köra ändå, har sett jayztwocents och han har samma problem som mig, dock med geforce och då finns ju denna patch.
Har också sökt hjälp på overclock.net, hänger en del duktigt folk där med.

Ahh sorry, jag borde läst ditt inlägg ordentligt!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6933 CL32 * MSI RTX 5090 VANGUARD SOC
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det är väl en dual bios på ditt grafikkort?
Har du testat med båda lägena?
Går kortet helt ner i pci-e slotten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Det är väl en dual bios på ditt grafikkort?
Har du testat med båda lägena?
Går kortet helt ner i pci-e slotten?

Har prövat båda bios, lika resultat.
Prövade att verkligen pressa, noll.

Körde in det i andra sloten och det starta igen så fint. Gick in i gpu-z och den rapporterar att det kör i 2x3.0 så inte ens x4, får fundera hur jag går vidare alternativt hittar jag en på marknadsplatsen som vill byta.

Jag uppdaterar mina framsteg eller bakåtsteg.

Fick svar på overclock.net, en person hade exakt samma problem, han byttade märke på moderkortet och hans kort hoppade igång igen..

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Amd Radeon RX 6800 med en 12600K och ett MSI Z690 Tomahawk och där så funkar det utan problem dvs den kör på pci-e 4.0x16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Jag har själv ett Amd Radeon RX 6800 med en 12600K och ett MSI Z690 Tomahawk och där så funkar det utan problem dvs den kör på pci-e 4.0x16.

Vågar inte riktigt säga rakt ut att det asus som bara strular, men vid googling så är det många med z600 gen och asus som har div gpu, cpu och div ram relaterade bekymmer.

Ska rulla tillbaka några bios versioner ikväll, några som blivit hjälpta av det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Sapphire.

Stod 1år garanti 2år reklamation på webhallens hemsida.

Nu när jag läste på sapphire så följer bara din garanti första ägaren, jag köpte mitt beg. Under ”krisen”, så det känns som om att jag är körd på detta…

Teoretiskt sett har du rätt men har du originalkvittot så brukar butikerna inte bråka om det.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du bör ha två års garanti?

Låter märkligt med endast 12 månader, vilken tillverkare är det?

Mvh

Pratade precis med webhallen, det stämmer, 2års garanti.
Dom har ven inga problem med att man är andra ägaren, vilket är jäkligt schysst! Kudos.

Dock tar dom inte grafikkortet då det inte är sönder, utan mer ett drivrutinsfel med den nya plattformen.(?)
Hade det inte fungerat med min 8700k eller amd systemet jag testade igår, då hade dom tagit det på garanti.

Så nu är jag lite i gråzonen, har prövat 3 olika Asus z690-p brädor. Ska man försöka på ytterligare ett 4?

Vad jag förstått så är det inte säkert det fungerar ändå, antagligen :S

Ska ringa Inet igen där jag köpt Moderkortet.

Edit:
Pratade med Inet, dom kan byta ut moderkortet, men det är inte lönt då jag prövat 3st redan.

Får pröva installera en äldre bios drivrutin till moderkortet och se om det finns någon nya bios till grafikkortet att flash.
Det är nog alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Dom har ven inga problem med att man är andra ägaren, vilket är jäkligt schysst! Kudos.

Dock tar dom inte grafikkortet då det inte är sönder, utan mer ett drivrutinsfel med den nya plattformen.(?)
Hade det inte fungerat med min 8700k eller amd systemet jag testade igår, då hade dom tagit det på garanti.

Så nu är jag lite i gråzonen, har prövat 3 olika Asus z690-p brädor. Ska man försöka på ytterligare ett 4?

Edit:
Pratade med Inet, dom kan byta ut moderkortet, men det är inte lönt då jag prövat 3st redan.

Får pröva installera en äldre bios drivrutin till moderkortet och se om det finns någon nya bios till grafikkortet att flash.
Det är nog alternativen.

Vad är det för moderkort? (Märke och modell)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Edit:

Det är nog alternativen.

Kanske de har möjlighet att prova ut ett annat ex i butik, tillsammans med ditt grafikkort? Själv hade jag nog bytt bräda helt och hållet. Det kan ju slå sig fel igen i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Edit:

Det är nog alternativen.

Kan du ej göra återköp på moderkort och CPU?

Jag hade bytt till AMD B550 med en 5900X eller liknande Då får du SAM också.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kan du ej göra återköp på moderkort och CPU?

Jag hade bytt till AMD B550 med en 5900X eller liknande Då får du SAM också.

Mvh

Det är detta som är så sorligt, jag beställde först 5700x, ram osv, men blev övertalad att återlämna det innan jag öppna det och ta 12600k istället.

Så där sitter jag!