Permalänk
Medlem

Hastigheter uppges olika CPU/RAM

Varför uppges hastigheten på en CPU i GHz medans i RAM i MHz? Ibland ser man även MT/s på minnen.

En Hertz är väl alltid en Hertz vare sig det handlar om CPU eller RAM?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

MT/s står för MegaTransfers per sekund. Detta infördes efter DDR (Dual Data Rate) infördes på minnen, MHz blev då missvisande eftersom överföringar med DDR sker två gånger per klockcykel. Exempelvis. DDR4-ram i 1600MHz har 3200MT/s. Därför är det felaktigt att säga minnet går i 3200MHz.

Varför processorhastigheter nämns i GHz och minnen i MT/s eller MHz är nog mer ren och skär tradition.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

som sagt innan är nog mer tradition än måste inget som hindrar dig från att säga att din cpu körs i 4500Mhz eller dina minnen i 3.2Ghz bägge är fullt korrecta värden 1Ghz = 1000Mhz.

sen huruvida MT/s eller Mhz/Ghz är korrect på minnen vet jag inte men troligen är inlägget ovan korrect även om minnestillverkrna/säljarna anger i Mhz istället för Mt/s

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Minneskretstillverkarna och flera modultillverkare använder Mbit/s, Mpbs, inte MT/s eller MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Minneskretstillverkarna och flera modultillverkare använder Mbit/s, Mpbs, inte MT/s eller MHz

Jag tänkte närma på ÅF i Sverige. Där står det i stort sett uteslutande GHz på CPU och MHz på minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag tänkte närma på ÅF i Sverige. Där står det i stort sett uteslutande GHz på CPU och MHz på minne.

Det är nog svårt att sätta fingret exakt på varför det är så, men en bidragande faktor är nog att AMD och Intel tävlade om att komma först till 1 Ghz runt sekelskiftet. Så att kunna använda GHz var en fråga om prestige och en rätt stor grej på den tiden.

Minnen tog däremot längre tid att bryta den gränsen, och när de väl gjorde det så var det inte en lika stor grej. Överföringsfrekvensen är även en del av namnet för de olika standardfrekvenserna för DDR (t.ex. DDR4-3200), så det bidrar säkert också till att minnen stannat kvar på MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Varför uppges hastigheten på en CPU i GHz medans i RAM i MHz? Ibland ser man även MT/s på minnen.

En Hertz är väl alltid en Hertz vare sig det handlar om CPU eller RAM?

Vad gäller Hz vs T/s är det ju precis som Alphahanne skriver, det försöket att göra en distinktion mellan klockfrekvens (som inte längre var lika relevant, men som traditionellt varit den uppgift som i just detta sammanhang angivits i Hz) och antalet överföringar uppstod med införandet av DDR.

Men vad gäller vilket prefix som man väljer att använda så har jag känslan att man kanske får gå in med en annan vinkel än något tekniskt, matematiskt eller liknande:

Jag tänker mig att för RAM så är den mest grundläggande produktinformationen ändå kapaciteten, inte klockfrekvens (eller antal överföringar per tidsenhet).

Det är kapaciteten som blir nedfilad till en mer avrundad minimal form med ett stort prefix snabbast, till skillnad från en processor där det är klockfrekvensen som har motsvarande roll i produktens marknadsföring.

För minnen så tänker jag då att klockfrekvens (eller då antal överföringar per tidsenhet), latenser osv har en mer teknisk roll som inte riktigt får samma behandling.

Och på det något mer tekniska spåret finns ju då aspekter som kanske influerar det hela, som att JEDEC i sitt standardiseringsarbete fortsätter att ange namn utifrån samma format mest bara för att vara konsekventa (t.ex. DDR4-2666T, DDR4-3200W, osv), vilket kanske influerar författaren av mer tekniskt orienterad text att fortsätta skriva ut hastighet på liknande sätt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304