Permalänk
Skrivet av perost:

Är det inte 100 mA (0.5W) för USB 2.0 och 150 mA (0.75W) för USB 3.0?
Handskakning innebär att du måste ha en USB-krets på din sida som kan prata med moderkortets USB-styrenhet och förhandla om hur mycket ström som får dras, typ: "Hej, jag är en USB-enhet. I can has power?".

Aha, okej!

Permalänk
Skrivet av perost:

Är det inte 100 mA (0.5W) för USB 2.0 och 150 mA (0.75W) för USB 3.0?
Handskakning innebär att du måste ha en USB-krets på din sida som kan prata med moderkortets USB-styrenhet och förhandla om hur mycket ström som får dras, typ: "Hej, jag är en USB-enhet. I can has power?".

Möjligt har inte exakt i huvet men lägre iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kolomakatita:

Riktigt bra idé. När jag läste det tänkte jag direkt "så gör jag", men kom sen på att just den detaljen hade synts en hel del, och bygget är ganska utseendefokuserat så det kanske får bli att grena istället, om jag tar från 24-pinnen.

Är problemet att det är "senap och ketchup"-färgschema på extendern? Det går säkert att köpa en som är lite snyggare, cablemod kanske har något?

Permalänk
Hedersmedlem

Dum fråga förresten, men måste det vara 5 volt? Och hur strömkrävande är detta egentligen?

Du kanske kan skaffa ett 9 volts "brandvarnarbatteri". Tror att de har en kapacitet på cirka 1200 mAh och en livslängd på 10 år om man inte laddar ur dem.

Om du gör en riktigt strömsnål krets kanske detta kan överleva i flera år utan att du behöver byta batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolomakatita:

Riktigt bra idé. När jag läste det tänkte jag direkt "så gör jag", men kom sen på att just den detaljen hade synts en hel del, och bygget är ganska utseendefokuserat så det kanske får bli att grena istället, om jag tar från 24-pinnen.

Personligen hade jag bara köpt typ en sån här kabel och klippt av ena änden.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Dum fråga förresten, men måste det vara 5 volt? Och hur strömkrävande är detta egentligen?

Du kanske kan skaffa ett 9 volts "brandvarnarbatteri". Tror att de har en kapacitet på cirka 1200 mAh och en livslängd på 10 år om man inte laddar ur dem.

Om du gör en riktigt strömsnål krets kanske detta kan överleva i flera år utan att du behöver byta batteri.

Ja, är ganska säker på att det måste vara 5V. Har även lite platsproblem för en 24-pin extender. Dock kanske idén om ett batteri är den bästa. Sökning på strömmen i en ttp223 ger "operating current 1,5uA", så om det nu kan stämma känns det ju som att ett batteri hade kunnat hålla i all evighet.

Permalänk
Skrivet av perost:

Personligen hade jag bara köpt typ en sån här kabel och klippt av ena änden.

Ska nog börja kolla batterier nu, men hittar jag inget bra blir det nog något sådant.

Permalänk

Uppdatering för den som är intresserad:

Satte i en USB 3 förlängare från den interna kontakten och mätte spänningen mellan VBUS och GND när datorn var igång och fick 5V. Stängde av datorn och fick 5V även då. Skulle starta datorn och då började alla fläktar spinna på högsta hastighet och den laddade om typ 3 gånger. Hamnade sen på en blå skärm, valde något felsökningsalternativ som inte gav något resultat så stängde av och satte på igen. Datorn startade som vanligt men tror jag ger mig på att försöka koppla något i USB-portarna. Antingen batteri eller en vanlig tryckknapp för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolomakatita:

Uppdatering för den som är intresserad:

Satte i en USB 3 förlängare från den interna kontakten och mätte spänningen mellan VBUS och GND när datorn var igång och fick 5V. Stängde av datorn och fick 5V även då. Skulle starta datorn och då började alla fläktar spinna på högsta hastighet och den laddade om typ 3 gånger. Hamnade sen på en blå skärm, valde något felsökningsalternativ som inte gav något resultat så stängde av och satte på igen. Datorn startade som vanligt men tror jag ger mig på att försöka koppla något i USB-portarna. Antingen batteri eller en vanlig tryckknapp för mig.

Låter väldigt mysko. Du råkade inte kortsluta några pinnar eller något? Jag har plockat ström från frontportarna med "strömkablar" (USB-kablar med bara VBUS och GND anslutna) och diverse USB-lampor utan problem i alla fall.

Lycka till med projektet hursomhelst, trist att det inte fungerade med den lösningen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Låter väldigt mysko. Du råkade inte kortsluta några pinnar eller något? Jag har plockat ström från frontportarna med "strömkablar" (USB-kablar med bara VBUS och GND anslutna) och diverse USB-lampor utan problem i alla fall.

Lycka till med projektet hursomhelst, trist att det inte fungerade med den lösningen.

Det kan jag mycket väl ha gjort, var pilligt att försöka träffa pinnarna med multimetern. Idag gjorde den en dubbelstart igen, fast utan någon blå skärm, så känns som att jag har ställt till något permanent tyvärr. Men men, startar ju i alla fall.
Tack så mycket!

Permalänk

Kommer härifrån efter att ha läst din säljesannons angående detta kort.

Du har säkert redan koll på detta men på två av bilderna du tagit så är två pins på din usb kontakt i kontakt med varandra, möjligen det är bilderna som är missvisande men annars om det inte är fixat så kanske det ställer till problemen för dig.

Permalänk
Skrivet av PeterRock:

Kommer härifrån efter att ha läst din säljesannons angående detta kort.

Du har säkert redan koll på detta men på två av bilderna du tagit så är två pins på din usb kontakt i kontakt med varandra, möjligen det är bilderna som är missvisande men annars om det inte är fixat så kanske det ställer till problemen för dig.

Kollade precis men det var (tyvärr) bara bilden som ljög.