AMD lanserar Smart Access Storage för snabbare laddtider

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Smart Access Storage för snabbare laddtider

AMD lanserar sitt Direct Storage-baserade svar på Nvidias RTX IO med fokus på hårdvarudekomprimering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snälla AMD och nVidia.
Spendera mer tid på att göra nästa generations grafikkort billigare, snabbare och med samma eller lägre strömförbrukning istället.
Att tävla om vem som har flest orelevanta funktioner hjälper inte konsumenterna.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Snälla AMD och nVidia.
Spendera mer tid på att göra nästa generations grafikkort billigare, snabbare och med samma eller lägre strömförbrukning istället.
Att tävla om vem som har flest orelevanta funktioner hjäpler inte konsumenterna.

Jag håller inte med att funktionen är orelevanta. Men känns som om en lösning som endast är för AMD system, som kräver en speciell köpare även om den skulle fungera bra, så kommer den gå samma öde som Optane drive.

*edit*
Det blir bara en mjukvarulösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Snälla AMD och nVidia.
Spendera mer tid på att göra nästa generations grafikkort billigare, snabbare och med samma eller lägre strömförbrukning istället.
Att tävla om vem som har flest orelevanta funktioner hjäpler inte konsumenterna.

Låter väldigt dumt av dem att göra grafikkort billigare när samtliga grafikkort tog slut direkt trots höga lanseringspriser och ytterligare höjning pga scalping. Konsumenter har tex tydligt visat att dem är redo att betala ca 6000kr för "midrange" nu när det kostade ca 3000kr för 5-6 år sedan.

Exempel:

GTX 1060
https://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-106...

RTX 3060
https://www.sweclockers.com/test/31414-nvidia-geforce-rtx-306...

Men du tänker att dem ska göra det för att vara snälla kanske? Då håller jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller inte med att funktionen är orelevanta. Men känns som om en lösning som endast är för AMD system, som kräver en speciell köpare även om den skulle fungera bra, så kommer den gå samma öde som Optane drive.

Jag förstår inte vad som är AMD-specifikt i detta? Att nVidia inte har implementerat PCIe 5? Att Intel inte har lyckats ta fram en lösning för mer än 16x PCIe? Det känns inte som att detta är AMD-frågor direkt.

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Jag förstår inte vad som är AMD-specifikt i detta? Att nVidia inte har implementerat PCIe 5? Att Intel inte har lyckats ta fram en lösning för mer än 16x PCIe? Det känns inte som att detta är AMD-frågor direkt.

Ok, det blir enbart mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Låter som väldigt dumt av dem att göra grafikkort billigare när samtliga grafikkort tog slut direkt trots höga lanseringspriser och ytterligare höjning pga scalping. Folk har tex tydligt visat att dem är redo att betala 6000-7000kr för "midrange" nu när det kostade 3000-3500kr för 5-6 år sedan.

Men du tänker att dem ska göra det för att vara snälla kanske? Då håller jag med.

Tror snarare att marknaden för 20000:- kort, nu när konstnaden inte längre kan subventioneras med krypto brytning, kommer visa sig vara väldigt liten.
Och $1000 €1000 10000:- etc är gränser som får många att rygga tillbaka.
Nånting är ju galet när grafikkortskostnaden står för mer än 50% av ett datorbygge.
Och än värre 2/3 av effektförbrukningen.

GN steve har ju helt rätt när han vägrar att ge bra betyg till kort som är 20% snabbare, men även kostar 20% mer och drar 20% mer effekt.
Pris/prestanda skall vara bättre med nya generationer, inte samma eller i många fall sämre.

Men nu gled vi från ämnet lite

Permalänk
Medlem

Ryzen 5900 + RTX 3090?

Kan jag aktivera liknande funktion idag? Sitter ned Ryzen 5900 + RTX 3090. Har helt glömt att följa upp detta ämne.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av unzane:

Kan jag aktivera liknande funktion idag? Sitter ned Ryzen 5900 + RTX 3090. Har helt glömt att följa upp detta ämne.

Inte än. Det krävs att Microsofts Direct Storage implementeras i spel först.

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu? Var inte detta en grej redan vid ryzen 3000? Eller har jag fel?

EDIT: jag tänkte på Smart access memory insåg jag nu, Otydlig namnsättning måste jag säga.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Inte än. Det krävs att Microsofts Direct Storage implementeras i spel först.

Vilket förmodligen kan bli aktuellt ifall Xbox Series eller PS5 spel portas till PC, antar att det kommer därifrån först eftersom utvecklarna redan har en spelarbas där och inte behöver lite på att tillräckligt många PC spelare har hårdvara som är kompatibel.

Vi kan ju hoppas på Starfield i alla fall och ifall Ratchet&Clank kommer till PC.

Riktigt skönt att ha upp till 5 sekunder laddning(oftast runt 2) i Horizon: Forbidden West på PS5 tillexempel.
Sen så är det ju bra att även AMD beskriver att tekniker frigör systemresurser(bland annat från CPU) och inte bara snabbar på laddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Snälla AMD och nVidia.
Spendera mer tid på att göra nästa generations grafikkort billigare, snabbare och med samma eller lägre strömförbrukning istället.
Att tävla om vem som har flest orelevanta funktioner hjälper inte konsumenterna.

Det är inte så man tjänar pengar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är inte så man tjänar pengar

Naiv som jag kanske är, men, om AMD eller Nvidia hade kunna vara billigare än konkurrenten till samma prestanda och lyckats hålla prylar i lager så hade dom gjort allt dom kunnat för att göra det. Dels täljer dom fortfarande guld på den nivån, men mängden bad will båda bolagen byggt upp senaste två åren är enorm. Och i stor utsträckning inte deras fel och utanför deras kontroll att kunna lösa, ändå är alla konsumenter fly förbannade på dom. Ingen bra sits för varken AMD eller Nvidia, trots att dom kanske tjänar mer pengar idag så är det knappast långsiktigt bra för bolagen heller (oligopolställningen gör såklart att dom inte är så känsliga för kundens åsikter som andra bolag)

Vad hade AMD eller Nvidia kunnat göra för att hålla sina konsumenter nöjda, eller mindre missnöjda senaste åren?

Sänka priserna? Då går vinsten rakt ner i scalpers fickor istället

Producera mer? Dom har sålt och därför producerat mer än något tidigare år, men flaskhalsen är TSMC och Samsung i detta fall