Hittade mitt gamla backupsystem i förrådet - FM2 A4 5300 CPU - vad kan man göra med det?

Permalänk
Medlem

Hittade mitt gamla backupsystem i förrådet - FM2 A4 5300 CPU - vad kan man göra med det?

Hejsan

Som rubriken, hittade mitt backupsystem som består av en A4 5300 processor sittandes på ett FM2 moderkort och 8GB ram. Jag köpte det vid release runt 2012 tror jag och var medveten om att redan då var den lite slö. Syftet var dock att ha en dator för Office och lite surfande, eventuellt ha som backup för en filserver. Jag funderar nu på om den går att använda till något vettigt? HTPC och 1080p material klarar den av förstås. Kanske göra om den till en labb router och lära mig Pfsense, som jag varit sugen på att förkovra mig i? Ge bort till nån bättre behövande? Andra förslag?

Permalänk
Medlem

Den räcker till rätt mycket, är väl mer vad du har för användning av olika funktioner.
Du kan göra vad som helst nästan, htpc, filserver (med viss limit på hastighet etc), labb-burk, firewall/router o.s.v.

Beror på size av moderkakan, men om den är liten skulle jag gjort en köks-pc. Skaffa en touch-skärm och ha i köket när du lagar mat eller diskar, perfekt underhållning och räcker perfekt till de. Göm burken under diskbänken o dra upp sladd o montera en touch under överskåpen typ.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Den räcker till rätt mycket, är väl mer vad du har för användning av olika funktioner.
Du kan göra vad som helst nästan, htpc, filserver (med viss limit på hastighet etc), labb-burk, firewall/router o.s.v.

Beror på size av moderkakan, men om den är liten skulle jag gjort en köks-pc. Skaffa en touch-skärm och ha i köket när du lagar mat eller diskar, perfekt underhållning och räcker perfekt till de. Göm burken under diskbänken o dra upp sladd o montera en touch under överskåpen typ.

Oohh I like that.
Den har som sagt fungerat väldigt väl och aldrig krånglat men legat på en hylla nu några år. Moderkortet är Mini eller Micro ITX (den större varianten av de två) men det borde definitivt gå att klämma in och göra till en köks-pc! Tack!