Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Här kommer testresultaten från det norska räckviddstestet. Sorterat efter uppmätt räckvidd.

<Uppladdad bildlänk>

EV6 presterade fint. Taggad när den kommer om ca 1 månad!

Även iX, i4, Polestar 2 och Enyaq RS Coupe imponerar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Här kommer testresultaten från det norska räckviddstestet. Sorterat efter uppmätt räckvidd.

<Uppladdad bildlänk>

Fint resultat för P2 LRSM. Får min nästa vecka!

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen. Aftonbladets expert Glenn har rankat 22 elbilar från bäst till sämst!

https://www.aftonbladet.se/bil/a/lVo4d9/bast-i-test-och-betyg...

Det är Glenns och Robert Collins tester som listan baseras på. Och det är väl lite det här som jag ser som ett problem när man poängsätter bilar och lägger dom i en lista. Nu framstår det som att en Volvo XC40 SE är bättre än Kia EV6 eller att MG ZS EV MY21 är en bättre elbil än Audi Q4, Polestar 2, ID.4 osv. Det blir helt orimliga jämförelser och fyller egentligen ingen funktion.

"Vilken är den bästa elbilen just nu?" Jag hade inte svarat Mercedes EQS 580, men ABs poängsystem säger det!

Sen är ju vissa bilar testade av Glenn, som ändå kan lite om elbilar och en del av Robert, som är rätt öppen om vad han tycker om elbilar..

1. Mercedes EQS 580
2. Renault Megane E-Tech
3. Hyundai Ioniq 5
4. BMW iX xDrive50
5. Mercedes EQB 350 4Matic
6. Tesla Model Y
7. Volvo XC40 Single Engine
8. Skoda Enyaq iV Kupé 80X
9. Kia EV6
10. MG Marve lR
11. Citroen e-C4
12. MG ZS EV MY21
13. Audi Q4 e-tron Sportback
14. Polestar 2 SR SM
15. Volkdwagen ID.4 GTX
16. Kia e-Niro
17- VW ID.4
18. Volvo C40
19. Xpeng P5
20. Opel Mokka-e
21. Aiways U5
22. Maxus Euniq 6

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Fint resultat för P2 LRSM. Får min nästa vecka!

Najs!

Vilket paket och färg? Pris?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Då var det dags igen. Aftonbladets expert Glenn har rankat 22 elbilar från bäst till sämst!

https://www.aftonbladet.se/bil/a/lVo4d9/bast-i-test-och-betyg...

Det är Glenns och Robert Collins tester som listan baseras på. Och det är väl lite det här som jag ser som ett problem när man poängsätter bilar och lägger dom i en lista. Nu framstår det som att en Volvo XC40 SE är bättre än Kia EV6 eller att MG ZS EV MY21 är en bättre elbil än Audi Q4, Polestar 2, ID.4 osv. Det blir helt orimliga jämförelser och fyller egentligen ingen funktion.

"Vilken är den bästa elbilen just nu?" Jag hade inte svarat Mercedes EQS 580, men ABs poängsystem säger det!

Sen är ju vissa bilar testade av Glenn, som ändå kan lite om elbilar och en del av Robert, som är rätt öppen om vad han tycker om elbilar..

1. Mercedes EQS 580
2. Renault Megane E-Tech
3. Hyundai Ioniq 5
4. BMW iX xDrive50
5. Mercedes EQB 350 4Matic
6. Tesla Model Y
7. Volvo XC40 Single Engine
8. Skoda Enyaq iV Kupé 80X
9. Kia EV6
10. MG Marve lR
11. Citroen e-C4
12. MG ZS EV MY21
13. Audi Q4 e-tron Sportback
14. Polestar 2 SR SM
15. Volkdwagen ID.4 GTX
16. Kia e-Niro
17- VW ID.4
18. Volvo C40
19. Xpeng P5
20. Opel Mokka-e
21. Aiways U5
22. Maxus Euniq 6

Aftonbladet har blivit riktigt dåliga.

Speciellt nu när det gäller elbilarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Najs!

Vilket paket och färg? Pris?

Snow med Pilot och Plus. Tjänstebil, dyrt via autolease.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Här kommer testresultaten från det norska räckviddstestet. Sorterat efter uppmätt räckvidd.

<Uppladdad bildlänk>

"Igår genomförde man sommarens stora räckviddstest, och i det deltog 31 elbilar. I årets upplaga uteblev möjligtvis det mest optimala sommarvädret vilket säkert ökade förbrukningen en aning mot tidigare tester. Motor.no beskriver ett växlande väder, med spridda regnskurar och temperaturer mellan 7 och 15 grader.

Testteamet startar sin resan från Oslo, och kör sedan en slinga norr upp i landet enligt gällande hastighetsbegränsningar. Körningen motsvarar en ”genomsnittlig långresa” genom landet och består av stadskörning, landsvägar och motorvägar i hastigheter mellan 60 och 110 kilometer i timmen. NAF/Motor använder sig av samma sträcka varje säsong, för att kunna jämföra resultaten."

https://alltomelbil.se/naf-motor-31-elbilar-i-stort-rackvidds...

Permalänk
Avstängd

Smart #1 ser rätt nice ut, i alla fall om man kollar på specarna: 66kWh batteri, 150kW snabbladdning, 268 hk, bakhjulsdrift. Uppskattat pris £32000 så kanske under 400K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Smart #1 ser rätt nice ut, i alla fall om man kollar på specarna: 66kWh batteri, 150kW snabbladdning, 268 hk, bakhjulsdrift. Uppskattat pris £32000 så kanske under 400K?
<Uppladdad bildlänk>

Om du slipper momsen punden är en ganska dyr valuta ca 390000 i kronor

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Då var det dags igen. Aftonbladets expert Glenn har rankat 22 elbilar från bäst till sämst!

https://www.aftonbladet.se/bil/a/lVo4d9/bast-i-test-och-betyg...

Det är Glenns och Robert Collins tester som listan baseras på. Och det är väl lite det här som jag ser som ett problem när man poängsätter bilar och lägger dom i en lista. Nu framstår det som att en Volvo XC40 SE är bättre än Kia EV6 eller att MG ZS EV MY21 är en bättre elbil än Audi Q4, Polestar 2, ID.4 osv. Det blir helt orimliga jämförelser och fyller egentligen ingen funktion.

"Vilken är den bästa elbilen just nu?" Jag hade inte svarat Mercedes EQS 580, men ABs poängsystem säger det!

Sen är ju vissa bilar testade av Glenn, som ändå kan lite om elbilar och en del av Robert, som är rätt öppen om vad han tycker om elbilar..

1. Mercedes EQS 580
2. Renault Megane E-Tech
3. Hyundai Ioniq 5
4. BMW iX xDrive50
5. Mercedes EQB 350 4Matic
6. Tesla Model Y
7. Volvo XC40 Single Engine
8. Skoda Enyaq iV Kupé 80X
9. Kia EV6
10. MG Marve lR
11. Citroen e-C4
12. MG ZS EV MY21
13. Audi Q4 e-tron Sportback
14. Polestar 2 SR SM
15. Volkdwagen ID.4 GTX
16. Kia e-Niro
17- VW ID.4
18. Volvo C40
19. Xpeng P5
20. Opel Mokka-e
21. Aiways U5
22. Maxus Euniq 6

Nu blev jag nyfiken varför ID.4 kom så långt ner? Kan förstå Tesla, Skoda, BMW, Kia anses bättre. Men MG, Megane, Citroen, Q4 och C4. Kanske är jag som har dålig smak iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Nu blev jag nyfiken varför ID.4 kom så långt ner? Kan förstå Tesla, Skoda, BMW, Kia anses bättre. Men MG, Megane, Citroen, Q4 och C4. Kanske är jag som har dålig smak iofs.

Just AB tycker att den är för dyr, för kort räckvidd och snabbladdar för långsamt.

Sen är det ju det här med poängsystem. Ta Euro Ncap, 5 stjärnor 2020 är inte samma sak som 5 stjärnor idag, samma med ABs poängsystem, varpå en lista på det här sättet blir helt fel

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Om du slipper momsen punden är en ganska dyr valuta ca 390000 i kronor

Jag antar att priset är med moms. Visserligen är den bara 20% i UK men ökar man den till 25% och kör på aktuell kurs så blir det knappt €39K. Byggs den i EU så kanske den är lite billigare här, och byggs den i UK så borde den bli dyrare, samtidigt så kan man ju inte riktigt räkna på det sättet när det gäller bilar för priset kan variera rejält mellan olika marknader även exklusive skatter och bidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Smart #1 ser rätt nice ut, i alla fall om man kollar på specarna: 66kWh batteri, 150kW snabbladdning, 268 hk, bakhjulsdrift. Uppskattat pris £32000 så kanske under 400K?
<Uppladdad bildlänk>

Ser lite funky ut men verkar rätt så sympatisk.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Spännande nyheter: https://alltomelbil.se/maxus-et90-blir-sveriges-forsta-el-pic...

Tyvärr får den ju inte lasta så mycket, och de verkar inte ha släppt några uppgifter om vrid? Wikipedia säger dock 310nm vilket känns rätt snålt, men trevliga nyheter oavsett är ju ett fordonssegment som saknat el-alternativ här i sverige.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Här kommer testresultaten från det norska räckviddstestet. Sorterat efter uppmätt räckvidd.

<Uppladdad bildlänk>

Spännande. Jag har just en PS2 LR DM (lanseringsversionen) - jag har nog inte kommit närheten av 1,7kWh/mil vid längre färd. Har varit nere på 1,99kWh/mil vid en tur på 20mil, blandade vägsträckor. Funderar på om de har pumpat däcken stenhårt och kört på riktigt fin asfalt?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

[quote postid="19618735" userid="10269" name="Dimman"
Spännande. Jag har just en PS2 LR DM (lanseringsversionen) - jag har nog inte kommit närheten av 1,7kWh/mil vid längre färd. Har varit nere på 1,99kWh/mil vid en tur på 20mil, blandade vägsträckor. Funderar på om de har pumpat däcken stenhårt och kört på riktigt fin asfalt?
[/quote]

Jag märkte samma sak med min ID.4 men lyckades lista ut hur de lyckades hålla nere förbrukningen.
Körde jag med adaptiv farthållare konstant genomsnittshastighet 108 i 35 mil så var förbrukningen 17.5kwh/10mil i eco mode.
Ingen farthållare genomsnittshastighet 113kwh 20,9kwh/10mil. Samma däck och väg.

Så jag kör nu alltid med farthållare och eco läge, har då minskat förbrukningen från 22,5 till 20,4 på 900mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Jag märkte samma sak med min ID.4 men lyckades lista ut hur de lyckades hålla nere förbrukningen.
Körde jag med adaptiv farthållare konstant genomsnittshastighet 108 i 35 mil så var förbrukningen 17.5kwh/10mil i eco mode.
Ingen farthållare genomsnittshastighet 113kwh 20,9kwh/10mil. Samma däck och väg.

Så jag kör nu alltid med farthållare och eco läge, har då minskat förbrukningen från 22,5 till 20,4 på 900mil.

Testade ju en ID4 och blev faktiskt imponerad över hur farthållaren förutsåg hastighetssänkningar och coastade/regenererade för att få så mjuk och effektiv körning som möjligt. Även hur den anpassade regenereringen utifrån vad som fanns framför en även om man inte körde med farthållare. Kan tänka mig det blir effektivt om man använder systemen fullt ut.

Permalänk
Medlem

Någon som känner till vilka modeller av elbil som finns med luftfjädring som tillval/standard?

Permalänk
Medlem

App jag precisinstallera efter läst denna artikel
Vist lite dyrare men slipper abonnemang då jag kommer ladda hemma till 90% om inte mer.

https://alltomelbil.se/valj-ratt-app-och-ladda-till-halva-pri...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Spännande. Jag har just en PS2 LR DM (lanseringsversionen) - jag har nog inte kommit närheten av 1,7kWh/mil vid längre färd. Har varit nere på 1,99kWh/mil vid en tur på 20mil, blandade vägsträckor. Funderar på om de har pumpat däcken stenhårt och kört på riktigt fin asfalt?

Norge, lägre hastigheter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Ser lite funky ut men verkar rätt så sympatisk.

Jo, ingen skönhet direkt. Smart har alltid byggt skitfula bilar dock så denna hör nog till de bättre. Jag hoppas bara inredningen har fått lite högre kvalitet för den var inte rolig i deras bilar.

Men kanske praktisk och prisvärd med tillräcklig räckvidd och så. Och de verkar ju inte ha snålat så mycket med effekten på motorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

Någon som känner till vilka modeller av elbil som finns med luftfjädring som tillval/standard?

EQC, EQS, iX 50, E-Tron, Model S och X.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

EQC, EQS, iX 50, E-Tron, Model S och X.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

Finns säkert mer. Bara de jag tänkte rakt fram.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

EQE har också det.

Permalänk
Medlem

Måste fråga er som kan ekonomi och lån bättre än mig. Vi börjar närma oss ett köp av en Enyaq, om provkörningen känns bra.

Jag har räknat med att behålla bilen i åtminstone 10 år. Tittat på ett lån på 5 år och räntan blir så klart rätt hög.

Är det en idé att ta ett lån med restskuld istället för att ta ett lån på hela beloppet, för att få ner räntekostnaden? Och sedan lägger man helt enkelt undan ett belopp som motsvarar vad amorteringen annars hade blivit, så man har ett sparkonto laddat mer restskulden, och löser lånet vid avtalets slut. Då kanske man t.om kan placera de pengarna så de växer lite snarare än att samma pengar ligger i form av ett lån och kostar ränta.

Har jag upptäckt ett smart kryphål eller missar jag nån detalj som kan bita mig i röven sen, t.ex att restskulden helt plötsligt justeras eftersom marknaden inte utvecklades som beräknat, eller att dom vägrar låta mig lösa lånet för att dom menar att finansbolaget äger bilen och de vill hellre sälja den vidare?

Annars vore det ju nästan vansinne att inte göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Måste fråga er som kan ekonomi och lån bättre än mig. Vi börjar närma oss ett köp av en Enyaq, om provkörningen känns bra.

Jag har räknat med att behålla bilen i åtminstone 10 år. Tittat på ett lån på 5 år och räntan blir så klart rätt hög.

Är det en idé att ta ett lån med restskuld istället för att ta ett lån på hela beloppet, för att få ner räntekostnaden? Och sedan lägger man helt enkelt undan ett belopp som motsvarar vad amorteringen annars hade blivit, så man har ett sparkonto laddat mer restskulden, och löser lånet vid avtalets slut. Då kanske man t.om kan placera de pengarna så de växer lite snarare än att samma pengar ligger i form av ett lån och kostar ränta.

Har jag upptäckt ett smart kryphål eller missar jag nån detalj som kan bita mig i röven sen, t.ex att restskulden helt plötsligt justeras eftersom marknaden inte utvecklades som beräknat, eller att dom vägrar låta mig lösa lånet för att dom menar att finansbolaget äger bilen och de vill hellre sälja den vidare?

Annars vore det ju nästan vansinne att inte göra så.

Kryphål vet jag inte - men har alltid hävdat att det är dumt att ha som avsikt att betala av hela lånet på en bil. Även en gammal pansarvolvo från 1995 har ett värde idag. Om jag var du och du har kapaciteten, då skulle jag satsa på att ha 50% restvärde idag och spara lika mycket varje månad. Om fem år köper du en ny bil, betalar in 50% av värdet kontant, tar ett billån på 50% och om ytterligare fem år köper du en ny bil igen - denna gång kontant.

Restvärden avtalas på förhand så det är inget de bara kan ändra för att vi har en lågkonjunktur eller inflation.

Permalänk
Medlem

Räntekostnaden blir ju inte lägre av att du har en rest skuld, den blir högre eftersom du vid varje given tidpunkt har ett större lån. Månadsbeloppet du betalar blir dock lägre

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kryphål vet jag inte - men har alltid hävdat att det är dumt att ha som avsikt att betala av hela lånet på en bil. Även en gammal pansarvolvo från 1995 har ett värde idag. Om jag var du och du har kapaciteten, då skulle jag satsa på att ha 50% restvärde idag och spara lika mycket varje månad. Om fem år köper du en ny bil, betalar in 50% av värdet kontant, tar ett billån på 50% och om ytterligare fem år köper du en ny bil igen - denna gång kontant.

Restvärden avtalas på förhand så det är inget de bara kan ändra för att vi har en lågkonjunktur eller inflation.

Men jag vill inte byta bil efter 5 år, jag måste ha den betydligt längre för att räkna hem den. Annars betalar jag ju för billån resten av mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Räntekostnaden blir ju inte lägre av att du har en rest skuld, den blir högre eftersom du vid varje given tidpunkt har ett större lån. Månadsbeloppet du betalar blir dock lägre

Så pass, tyckte jag läste nånstans att räntan endast baserades på det belopp man faktiskt amorterat på, inköpspris minus restskuld. Betalar man ränta på hela beloppet så vinner man ju givetvis inget på det.