Robotdammsugare som respekterar integriteten?

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare som respekterar integriteten?

Lyssnade nyligen på Plånboken i P1 Så använder robotdammsugaren din personliga information. Inget nytt att prylar rapporterar hem och stjäl ens data men jag försöker överlag att begränsa min spridning så gott det går.

Nåväl, det leder då till lite frågor. Finns det något märke där ute som sägs "respektera" sina användares integritet mer än andra bland robotdammsugarna? Och finns det t ex robotdammsugare som enbart fungerar lokalt och kanske gå att koppla mot en Home Assistant instans?

Permalänk
Medlem

Har också funderat på detta. Det som stör mig mest är att det ska vara både kamera och mikrofon på dem idag.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara strunta i att koppla upp den på Wi-Fi? Åtminstone min inte alltför gamla Roomba så fungerar den utan att man kopplar upp den, bara att man trycker på start och så går den i gång. Alternativt kan man koppla upp den en gång så att den uppdaterat och sedan spärra den MAC-adressen i routern. Visst försvinner ju möjligheten att skrika till en assistent och få den att börja jobba, men det får man väl leva med.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Moderator

Vet inte om det fungerar lika bra på nyare modeller men körde min Roborock S5 bra länge off the grid efter att ha bytt wifi, man tappar givetvis en del möjligheter men schemalagda starter respektive manuella vid behov rullade på fint.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vet inte om det fungerar lika bra på nyare modeller men körde min Roborock S5 bra länge off the grid efter att ha bytt wifi, man tappar givetvis en del möjligheter men schemalagda starter respektive manuella vid behov rullade på fint.

Schemalagda städningar kräven en bra Wi-Fi anslutning, iallafall står det så i Roborock appens inställningar för min S5 Max.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jnsson:

Schemalagda städningar kräven en bra Wi-Fi anslutning, iallafall står det så i Roborock appens inställningar för min S5 Max.

Tror att det här var på min S5 (som jag senare bytte ut till en S5 Max på RMA) så det är som sagt möjligt att det ändrats med senare modeller.
Hade dock wifi när jag satte upp schemalagda aktiviteten så kan ju bero lite på vad de menar.
Satte upp full städning Mån/Ons/Fre kl 12.00 som sedan rullade på utan min inblandning.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kan du inte bara strunta i att koppla upp den på Wi-Fi? Åtminstone min inte alltför gamla Roomba så fungerar den utan att man kopplar upp den, bara att man trycker på start och så går den i gång. Alternativt kan man koppla upp den en gång så att den uppdaterat och sedan spärra den MAC-adressen i routern. Visst försvinner ju möjligheten att skrika till en assistent och få den att börja jobba, men det får man väl leva med.

Jo men 99% av robotarna har väl App och Wifi som krav idag? Men kanske är det möjligt att ställa in det en gång och sedan blockera trafiken i routern eller dylikt. Men då kommer man missa uppdateringar.

Är främst intresserad av schema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo men 99% av robotarna har väl App och Wifi som krav idag? Men kanske är det möjligt att ställa in det en gång och sedan blockera trafiken i routern eller dylikt. Men då kommer man missa uppdateringar.

Är främst intresserad av schema.

Roborocks dammsugare går att använda utan app och Wi-Fi, i den form att du trycker på knappen på dammsugaren, däremot inte scheman. Uppdateringar och hantera karta mm kräver Wi-Fi och app

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Roborocks dammsugare går att använda utan app och Wi-Fi, i den form att du trycker på knappen på dammsugaren, däremot inte scheman. Uppdateringar och hantera karta mm kräver Wi-Fi och app

Okej, ja då går de bort direkt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att "roota" din dammsugare och köra t.e.x https://valetudo.cloud/ istället. Då får du mer eller mindre full funktionalitet och allt kan köras lokalt utan internet.

Jag har personligan rootat min S5 Max och det fungerar fantastiskt bra. Det är dock ett stort projekt eftersom du måste komma åt moderkortet vilket kräver att du skruvar loss MÅNGA skruvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo men 99% av robotarna har väl App och Wifi som krav idag? Men kanske är det möjligt att ställa in det en gång och sedan blockera trafiken i routern eller dylikt. Men då kommer man missa uppdateringar.

Är främst intresserad av schema.

Kan inte tala för alla märken, men åtminstone Roomba och Neato funkar utan det - med reservation för att den enda Neato jag har använt är några år gammal. Dock kan man antagligen inte sätta scheman utan Wi-Fi.

Det kanske är för mycket pill, men om du kopplar upp en dammsugare till en sekundär router med en telefon och ingen kontakt med internet, så kan du ju sätta schema en gång och sedan koppla ifrån den routern?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kan inte tala för alla märken, men åtminstone Roomba och Neato funkar utan det - med reservation för att den enda Neato jag har använt är några år gammal. Dock kan man antagligen inte sätta scheman utan Wi-Fi.

Det kanske är för mycket pill, men om du kopplar upp en dammsugare till en sekundär router med en telefon och ingen kontakt med internet, så kan du ju sätta schema en gång och sedan koppla ifrån den routern?

Intressant, värt att undersöka vidare!

Permalänk
Medlem

Kolla om Du kan ha ett eget VLAN för dammsugaren och sedan enbart tillåta trafik initierad ifrån ditt ordinarie VLAN att kunna kommunicera med dammsugarens VLAN men inte låta dammsugarens VLAN prata med någon som inte anropat den, alltså kan dammsugaren i praktiken ej nå Internet eller något annat VLAN för den delen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kolla om Du kan ha ett eget VLAN för dammsugaren och sedan enbart tillåta trafik initierad ifrån ditt ordinarie VLAN att kunna kommunicera med dammsugarens VLAN men inte låta dammsugarens VLAN prata med någon som inte anropat den, alltså kan dammsugaren i praktiken ej nå Internet eller något annat VLAN för den delen.

Jo men det är ju inte säkert att det fungerar ändå, förutsätter att många av dessa produkter "ringer hem" rätt ofta.

Hitta något intressant här:

https://www.reddit.com/r/RobotVacuums/comments/ixi05t/how_muc...
https://github.com/Hypfer/Valetudo
https://valetudo.cloud/
https://dontvacuum.me/robotinfo/

Självklart går det att roota och köra egen firmware till och med. Denna mjukvaran "simulerar" molnet som dammsugaren förväntas anropa men det är egentligen lokalt. Verkar varit enkelt att installera via OTA på äldre modeller men nya kräver lite lödning för att få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo men det är ju inte säkert att det fungerar ändå, förutsätter att många av dessa produkter "ringer hem" rätt ofta.

Hitta något intressant här:

https://www.reddit.com/r/RobotVacuums/comments/ixi05t/how_muc...
https://github.com/Hypfer/Valetudo
https://valetudo.cloud/
https://dontvacuum.me/robotinfo/

Självklart går det att roota och köra egen firmware till och med. Denna mjukvaran "simulerar" molnet som dammsugaren förväntas anropa men det är egentligen lokalt. Verkar varit enkelt att installera via OTA på äldre modeller men nya kräver lite lödning för att få det att fungera.

https://www.youtube.com/watch?v=sn1tia80nT4&list=PL9PoaNtZCJR...

Om produkten inte fungerar utan att ringa hem så lär inga filter fungera i praktiken eftersom då upphör produkten att fungera. Det enda man kan då göra är att hålla den ute ur sitt eget ordinarie VLAN och låta det VLAN som dammsugaren ligger på enbart få Internet. Det enda man tjänar då är att dammsugaren kan inte snoka på det ordinarie VLAN:et eller smitta av sig med grejer om dammsugarens moln skulle bli hackat och dammsugarna nyttjats som nätverksinfiltratörer.

Men, tänk dig att kunna ta del av affärshemligheter hemma hos personer som snackar t.ex. i telefon/Skype/Teams m.m. Och då tänker jag inte att dammsugaren behöver dammsuga just då, det räcker att den står stilla i dockningsstationen om man skulle kunna lyckas med ett sådant hack.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Om produkten inte fungerar utan att ringa hem så lär inga filter fungera i praktiken eftersom då upphör produkten att fungera. Det enda man kan då göra är att hålla den ute ur sitt eget ordinarie VLAN och låta det VLAN som dammsugaren ligger på enbart få Internet. Det enda man tjänar då är att dammsugaren kan inte snoka på det ordinarie VLAN:et eller smitta av sig med grejer om dammsugarens moln skulle bli hackat och dammsugarna nyttjats som nätverksinfiltratörer.

Men, tänk dig att kunna ta del av affärshemligheter hemma hos personer som snackar t.ex. i telefon/Skype/Teams m.m. Och då tänker jag inte att dammsugaren behöver dammsuga just då, det räcker att den står stilla i dockningsstationen om man skulle kunna lyckas med ett sådant hack.

Exakt, därav denna tråden. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Exakt, därav denna tråden. 🙂

Då får man leta efter dammsugare som fungerar fristående och kan ställas in via det lokala nätverket alternativt nås via t.ex. VPN utanför man behöver göra något med den utanför den egna bostaden.

Mina dammsugare är helt utan WiFi, kameror och blåtand. Men dom är samtidigt utav den generationen som kör NiMh batterier och utvecklades utav Electrolux. Det enda problem dom har är att dom inte kan ligga på laddning 24/7/365 och klarar inte av hörnor(vet inte om dagens är bättre med hörn idag).

Läsa produktblad och slänga in dom i ett eget VLAN utan Internet om produktbladen inte nämner krav på uppkoppling mot Internet. Fungerar den sedan inte utan Internet när man väl fått hem produkten så får man kontakt leverantören eftersom produkten inte fungerar och då får man börja hävda garantiärende och i slutändan be leverantören ta hem produkten kostnadsfritt med full ersättning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat du som konsument förlorar mer på att undvika bra produkter, än vad företaget tjänar på att ha åtkomst till din information.

Dessutom har Roborock skriftligen informerat att all inspelad information som roboten tar in, enbart behandlas lokalt, och ingen information skickas över huvud taget

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Neato, den har iaf bara en lidar, inga jäkla kameror och mikrofoner och skit. Skulle aldrig kört en robotdammsugare med kamera hemma. Precis som jag aldrig skulle sätta upp en IP-kamera hemma heller. De hackas ju stup i kvarten sen kan någon köra runt med en kamera hemma hos dig...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju inget som kan användas till annat än bara städfunktioner

och vore det inte ännu bättre om kamerorna satt på en mast så de kunde komma åt att kika från andra ställen än bara golvnivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Tror ärligt talat du som konsument förlorar mer på att undvika bra produkter, än vad företaget tjänar på att ha åtkomst till din information.

Dessutom har Roborock skriftligen informerat att all inspelad information som roboten tar in, enbart behandlas lokalt, och ingen information skickas över huvud taget

Så du har fått granska hela källkoden för alla Roborock's robotdammsugare för att kunna göra det uttalandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tror ärligt talat du som konsument förlorar mer på att undvika bra produkter, än vad företaget tjänar på att ha åtkomst till din information.

Dessutom har Roborock skriftligen informerat att all inspelad information som roboten tar in, enbart behandlas lokalt, och ingen information skickas över huvud taget

Den fråga man ställer sig är: varför kan dom inte ha funktionerna lokalt istället? Varför måste den upp till molnet för att få tillgång till alla funktioner?

Jag skulle t.ex. inte acceptera att ha en bil som måste ha uppkoppling till molnet för att få tillgång till alla funktioner. Eller en drönare som måste vara uppkopplad till molnet för att få tillgång till alla funktioner.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Hej, lånar tråden lite då jag nu är på jakt efter en robotdammsugare som inte har kamera, mikrofon eller är uppkopplad. Vad tror ni om denna: https://www.amazon.se/eufy-robotdammsugare-sj%C3%A4lvladdande...

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka för denna tråden. Gick in hit för att starta exakt samma tråd, men hittade att någon redan gjort det:)
Väldigt sugen på att skaffa robotdamsugare här hemma, men det är ju en svår avvägning mellan komfort och integritet. Men dammsugare med kameror och mikrofoner går bort på en gång.
https://valetudo.cloud/ verkar väldigt intressant, men inte helt enkelt att roota dammsugaren, antar att garantin säkert försvinner då också.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Neato kanske är ett alternativ nu när de gett upp kampen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddeskill:

Hej, lånar tråden lite då jag nu är på jakt efter en robotdammsugare som inte har kamera, mikrofon eller är uppkopplad. Vad tror ni om denna: https://www.amazon.se/eufy-robotdammsugare-sj%C3%A4lvladdande...

Hmm snackade inte LTT om eufy och deras kameror som hade helt horribel säkerhet?