Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

På Hedin här i stan sa dom Q4 om ZS och MG5, sen la till kan komma tidigare och senare 🤪
Jag och sambon ska dra o prova ZS idag. Kanske blir en beställning på den eller 5an, mer räckvidd på Zs då.

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag anser att det är viktigare än någonsin att räkna rätt. Ju mer ekonomin svänger ju bättre. Finns listor att gå efter om man inte vill räkna själv ut allt själv. Allt gör skillnad många bäckar små kan bli en störtflod.

För en som inte förstår sig på ekonomi - är poängen med nuvärde på restvärdet att ju högre inflation så ju mindre värda är pengarna i slutet av lånetiden och därför lättare kalkylmässigt att betala av?

Alltså om jag tar ett billån på 200000 med restvärde på 100000 och betalar ränta under 5 års tid, så är de där 100000kr i restvärde bara värda kanske 75000 med dagens mått och då är de där 25000 i värdeminskning på pengarna högre än räntan jag betalar under tiden?

Behöver inte veta exakta kalkyler, funderar bara på om du försöker säga att det är bra med restvärde för att pengarna sjunker i värde, eller dåligt 🙂 (sen förstår jag att svaret säkert är "beror på")

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Testade för andra gången att ladda min Marvel med nya abonnemanget på Elli, denna gång på IONITY. Funkade bra att starta laddning med appen (till skillnad från strulet med ReCharge tidigare idag). Synd bara att batteriet va kallt och det gick ruskigt långsamt att ladda idag, speciellt efter 80%.

Men priset stämde bra. 3.15kr/kWh är rena kapet på IONITY. Så jag kan härmed också bekräfta att abonnemanget "Elli Highway" för 129kr i månaden funkar med vilken elbil som helst. Nu återstår att se om laddkortet som kommer nästa vecka fixar strulet med ReCharge-laddare.

https://i.ibb.co/v3vQwnP/Screenshot-20220604-001150-Elli.jpg

Jag har haft problem att starta laddningen på Recharge med Shell Recharge appen några gånger.
Rekommenderar alltid att beställa RFID om det är möjligt.

Permalänk

Seriös diskussion nu.

Hur länge tror ni att låg skatt och miljöbonus för elbilar kommer finnas kvar?

När alla bensin/dieslar försvinner, försvinner också skattepengar.

Samt, hur är det ingen som sitter och kritiserar att det är samma månadskostnad att åka Model Y än beggad 100k bil? Bara enkelt konstaterande, gör inget super politiskt av det utan är det fler än jag som "ser" detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Seriös diskussion nu.

Samt, hur är det ingen som sitter och kritiserar att det är samma månadskostnad att åka Model Y än beggad 100k bil? Bara enkelt konstaterande, gör inget super politiskt av det utan är det fler än jag som "ser" detta?

Det är oundvikligt att elbilsägare kommer att beskattas förr eller senare, precis som du säger. Min gissning är att bonusen kanske håller i sig 3-5 år till även om den successivt kommer minska varje/vartannat år.

Men det kommer förmodligen inte räcka till för att fylla på statskassan med skatt. Svaret blir då kilometerskatt, tyvärr. Det har redan diskuterats rätt länge och jag blir inte förvånad om de klubbar igenom det inom de närmaste 4 åren.

Sen blir väl elen dyrare då efterfrågan blir så mycket större. De dagarna vi kan snabbladda för 3-5kr per kWh är snart förbi, är jag rädd.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Seriös diskussion nu.

Man kommer att få ett kraftigt trovärdighetsproblem med skatt typ kilometerskatt på elbilar. Bilar har ju varit fritt villebråd för att belasta skattemässigt. Och de senaste åren har man berättigat detta med en miljöstämpel. Först skulle jorden gå under av svavel, sedan bly, sedan CO2 och efter det NOx och sotpartiklar. Och ständigt aktuella CO2 är ju så farligt att vi alla dör inom några år...
Vilket miljöproblem ska man skylla elbilarna för? Att de sliter på luften? Återvinning av batterier skulle kunna beskattas, men det blir ju mera en punktskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man kommer att få ett kraftigt trovärdighetsproblem med skatt typ kilometerskatt på elbilar. Bilar har ju varit fritt villebråd för att belasta skattemässigt. Och de senaste åren har man berättigat detta med en miljöstämpel. Först skulle jorden gå under av svavel, sedan bly, sedan CO2 och efter det NOx och sotpartiklar. Och ständigt aktuella CO2 är ju så farligt att vi alla dör inom några år...
Vilket miljöproblem ska man skylla elbilarna för? Att de sliter på luften? Återvinning av batterier skulle kunna beskattas, men det blir ju mera en punktskatt.

Samtidigt är det väl inte bara för miljöns skull, skatter borde också bekosta underhåll och utbyggnad av vägnätet.
Elbilar sliter lika mycket på vägarna som fossilbilar, kanske mer pga högre vikt och effekt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

För en som inte förstår sig på ekonomi - är poängen med nuvärde på restvärdet att ju högre inflation så ju mindre värda är pengarna i slutet av lånetiden och därför lättare kalkylmässigt att betala av?

Alltså om jag tar ett billån på 200000 med restvärde på 100000 och betalar ränta under 5 års tid, så är de där 100000kr i restvärde bara värda kanske 75000 med dagens mått och då är de där 25000 i värdeminskning på pengarna högre än räntan jag betalar under tiden?

Behöver inte veta exakta kalkyler, funderar bara på om du försöker säga att det är bra med restvärde för att pengarna sjunker i värde, eller dåligt 🙂 (sen förstår jag att svaret säkert är "beror på")

Exakt det fetade, fast du vill ha ett högt restvärde som du kan dra av på investerings kostnaden, givetvis om räknat till nuvärdet. Alla företag räknar på detta sätt, även leasing företag så om man förstår hur de räknar har man allt att tjäna.
Då kan man peta på säljaren när han säger att restvärdet är 100k och mena på att det har inte samma värde om tex 3 år om avtalet går ut då då restvärdet alltid kommer i slutet av perioden.
Alla leasing priser är egentligen förslag så man ska aldrig bara godta dom rakt av det är ganska dumt.

Jag vidareutbildar mig och har gått ett par ekonomi kurser som varit mycket mer intressanta än jag kunnat tro. Många övningar var just på olika leasing priser och alla dessa olika modeller gick att applicera på dessa eftersom det är så dom räknar dessa.
Vi kan snabbt räkna ut vad 100k är värt om 3 år med en ränta på 4%. använder mig an nuvarande nuvärdes modell av enstaka belopp = 100000*0,8890(1+r)-n = 88900 är då dagsvärdet och är det som det egentligen bör stå. i detta fall skulle du kunna säga att du vill ha en modell där värdet faktiskt är närmare 100000 kr än vad det är nu om 3 år, kanske kan dom då fila lite på räntan? Dessutom kommer försäljaren tänka "impressive indeed".

Kom ihåg att banker och alla företag använder dessa modeller så varför ska inte vi konsumenter också göra det? svårare men kan vara värt en del kronor, speciellt över långsiktiga investeringar och vid högre summor.

Det är givetvis dåligt med restvärde om man inte räknar på vad pengarna är värda i dagens penning värde när man får dom, dvs i slutet av avtalet. gå upp till en miljon i mitt exempel ovan så skiljer det rätt mycket pengar helt plötsligt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Jag tror inte du kan lura systemet och göra en smart affär. Om vi nu får leva en inflation på ett par procent om året så kommer visserligen din skuld minska i värde, eller skall vi säga, köpkraft. För de 100 KSEK du räknar med som restskuld kommer du om fem år kunna köpa en mindre mängd varor/tjänster än du kunde den dagen du tog lånet. Så, ja, vi kan säga att lånet har minskat i värde, men å andra sidan kommer du att fått betala högre ränta under tiden du har haft lånet. Långivaren kan också räkna och kommer att vilja kompenseras för värdeminskningen genom att du betalar mer i ränta än du skulle ha gjort om det inte var någon inflation.

Jag ser heller ingen fördel med ditt resonemang om att det vore bättre att satsa på en restskuld när det är dags att lösa lånet. Det kommer bara resultera i att du betalar mera i ränta. När det är dags att lösa lånet kommer du ha en bil värd 100 KSEK. Du kommer då antingen vara tvungen att sälja den för att lösa lånet eller så har du en bil värd 100KSEK som är din. Du välja att sälja den och du blir 100KSEK rikare eller du kan köra vidare i din bil. Om du valde restskuldsmodellen och du under tiden hade månadssparat den delen du skulle ha amorterat kommer du visserligen ha samlat på dig lite pengar (som också ha minskat i värde!). Kommer du ha kunnat förränta dem bättre än räntan du har varit tvungen att betala? Sannolikt inte. Under ett par år när börsen gått som en raket och vi i princip inte haft någon ränta att tala om har det varit lönsamt att låna pengar (på boendet) och sätta in dessa pengar på börsen/aktiefonder, men under 2022 har det inte varit en god affär. När du själv säger att du inte förstår dig på ekonomi så skulle jag rekommendera att du amorterar av så mycket du kan på lånet och undviker restskuld. Det kommer sannolikt bara kosta dig pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är bara utifrån frågeställningens utgångspunkt där man uttryckligen funderade i dessa banor. Jag är inte förvånad det minsta, det är avsiktligt för att man ska kunna köpa nästa bil i perioden år elva-femton och sedan ännu en bil mellan sexton-tjugo. Säger bara att en bil som är tio år har gjort av med sitt stora värde, det kanske bara är 20-30% kvar och det är när man håller fast vid saker för länge man gör en dålig affär.

Nja, det fanns inget om att stoppa in dubbelt så mycket pengar över tio år. Frågan gällde olika upplägg för att betala av en bil som skulle ägas i tio år. Du framställde ditt alternativ som fördelaktigt för att man år tio skulle köpa en ny bil utan lån, men det är inte så konstigt när man helt enkelt lägger in pengar för en bil till i kalkylen. I en normal marknad kommer man att tappa mer pengar på att byta bil vart femte år än vart tionde, eftersom värdefallet är störst i början. Nu har marknaden blivit helt knäpp på grund av brist på nya bilar, ändrade skatteregler etc, men vad som händer tio år framåt kan man bara spekulera i.

Skrivet av MsSmith:

Restvärde är ett värde som bilhandlaren garanterar att de köper in bilen för, förutsatt att den är hel och enbart har normalt slitage, kanske ett visst antal mil osv.

Det du beskriver är garanterat restvärde, inte restvärde. På ett lån med "vanligt" restvärde tar låntagaren/bilägaren risken på värdet både uppåt och nedåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag tror inte du kan lura systemet och göra en smart affär. Om vi nu får leva en inflation på ett par procent om året så kommer visserligen din skuld minska i värde, eller skall vi säga, köpkraft. För de 100 KSEK du räknar med som restskuld kommer du om fem år kunna köpa en mindre mängd varor/tjänster än du kunde den dagen du tog lånet. Så, ja, vi kan säga att lånet har minskat i värde, men å andra sidan kommer du att fått betala högre ränta under tiden du har haft lånet. Långivaren kan också räkna och kommer att vilja kompenseras för värdeminskningen genom att du betalar mer i ränta än du skulle ha gjort om det inte var någon inflation.

Jag ser heller ingen fördel med ditt resonemang om att det vore bättre att satsa på en restskuld när det är dags att lösa lånet. Det kommer bara resultera i att du betalar mera i ränta. När det är dags att lösa lånet kommer du ha en bil värd 100 KSEK. Du kommer då antingen vara tvungen att sälja den för att lösa lånet eller så har du en bil värd 100KSEK som är din. Du välja att sälja den och du blir 100KSEK rikare eller du kan köra vidare i din bil. Om du valde restskuldsmodellen och du under tiden hade månadssparat den delen du skulle ha amorterat kommer du visserligen ha samlat på dig lite pengar (som också ha minskat i värde!). Kommer du ha kunnat förränta dem bättre än räntan du har varit tvungen att betala? Sannolikt inte. Under ett par år när börsen gått som en raket och vi i princip inte haft någon ränta att tala om har det varit lönsamt att låna pengar (på boendet) och sätta in dessa pengar på börsen/aktiefonder, men under 2022 har det inte varit en god affär. När du själv säger att du inte förstår dig på ekonomi så skulle jag rekommendera att du amorterar av så mycket du kan på lånet och undviker restskuld. Det kommer sannolikt bara kosta dig pengar.

Tack, känner också att det bästa är att inte krångla till det. Förstår att man hypotetiskt skulle kunna hitta på ett upplägg som ger något, förutsatt en nästan obefintlig ränta, men det känns som många "om" som ska klaffa. För att inte tala om att alla försök till att förändra avtalet och dess restskuld och annat förmodligen kompenseras av finansbolaget till deras fördel. Det enklaste är nog att försöka pruta på räntan vilket gick bra sist jag lånade bil, och sen att försöka minimera lånat belopp.

Är dock nyfiken på hur det här faktiskt funkar i praktiken så ska försöka läsa på mer utan att denna tråd tas över mer. Tror jag förstår mekanismen men vore ändå intressant att förstå på ett applicerbart sätt, än om jag aldrig skulle applicera det. Verkar dock som att den största nyttan ligger i att räkna på om man går plus eller minus på en investering räknat till pengarnas verkliga värde. Eftersom en bil alltid är en förlustaffär och jag inte köper sen med avsikt att sälja så ser jag inte hur en sådan kalkyl är till nytta för mig.

Tack för all info i alla fall, allihopa. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Ska man hålla på och dribbla med detta så finns det i grunden två frågor:

a) Vad är realräntan på lånet, dvs den nominella räntan minus inflationen?
b) Vad gör man med pengarna som man annars hade amorterat med; kommer de att ge någon avkastning?

Permalänk
Medlem

Då har man bokat provkörning för en riktigt häftig elbil som är tillverkad i Sverige eller iaf med svenska råmaterial.
https://www.densvenskagruvan.se/mine/

Just ja glömde säga att jag läste fel på årtalet , men vad passar bättre då än den gamla klassikern: ”Den som väntar på något gott….”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nja, det fanns inget om att stoppa in dubbelt så mycket pengar över tio år. Frågan gällde olika upplägg för att betala av en bil som skulle ägas i tio år. Du framställde ditt alternativ som fördelaktigt för att man år tio skulle köpa en ny bil utan lån, men det är inte så konstigt när man helt enkelt lägger in pengar för en bil till i kalkylen. I en normal marknad kommer man att tappa mer pengar på att byta bil vart femte år än vart tionde, eftersom värdefallet är störst i början. Nu har marknaden blivit helt knäpp på grund av brist på nya bilar, ändrade skatteregler etc, men vad som händer tio år framåt kan man bara spekulera i.

Det du beskriver är garanterat restvärde, inte restvärde. På ett lån med "vanligt" restvärde tar låntagaren/bilägaren risken på värdet både uppåt och nedåt.

@Lidodida skrev följande:

Citat:

Är det en idé att ta ett lån med restskuld istället för att ta ett lån på hela beloppet, för att få ner räntekostnaden? Och sedan lägger man helt enkelt undan ett belopp som motsvarar vad amorteringen annars hade blivit

Jag läste det nog fel, eftersom frågeställningen egentligen handlade om ränta blev på kapitalbeloppet eller mellanskillnaden mellan restvärde och köpvärdet. Tesen var att amortera i fem år och spara i fem år - jag är av bestämd åsikt (vilket kan variera från modell till modell och hur mycket man kör) att sitter man på en bil i tio år gör man en katastrofaffär. Dessutom bör man ta höjd för att köpa en bil i framtiden och det kan vara en målsättning, som jag tolkar att Lidodida har, att minska alternativt bli av med en framtida belåning.

Men du tror väl inte att en bilhandlare går med ett restvärde om exempelvis 50% om det inte finns klausuler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Lidodida skrev följande:

Jag läste det nog fel, eftersom frågeställningen egentligen handlade om ränta blev på kapitalbeloppet eller mellanskillnaden mellan restvärde och köpvärdet. Tesen var att amortera i fem år och spara i fem år - jag är av bestämd åsikt (vilket kan variera från modell till modell och hur mycket man kör) att sitter man på en bil i tio år gör man en katastrofaffär. Dessutom bör man ta höjd för att köpa en bil i framtiden och det kan vara en målsättning, som jag tolkar att Lidodida har, att minska alternativt bli av med en framtida belåning.

Men du tror väl inte att en bilhandlare går med ett restvärde om exempelvis 50% om det inte finns klausuler?

Precis, tesen var att räntan inte skulle gälla på hela beloppet, vilket var vad jag hittade på vissa sidor vilket trots allt lät för bra för att vara sant (kanske stämmer på nåt ställe men då har man säkert dubblerat räntan för att kompensera ändå). Tanken då var att spara till restskulden, och på så vis betala lika mycket som jag annars hade amorterat men räntan skulle bara baseras på halva beloppet. Som sagt fel, det funkar inte så.

Sen kan man diskutera huruvida det är mer värt att köpa en splitterny bil var 5:e år än att äga en bil en lång tid eller köpa begagnat. Jag ser inte hur ett nytt bilköp var 5:e år är mer lönsamt än att köpa begagnat eller behålla bilen längre eftersom man alltid förlorar mest pengar de första åren och det är de åren du vill att man ska upprepa.

Har redan råkat förvandla detta till en finanstråd så jag ska släppa det här ämnet, men kan tycka att just det här tänker mot nytt vs begagnat, och billån vs behålla grejorna är relevant för att jag tror att många av de som läser här, inklusive jag själv, normalt sett inte köper splitternya bilar. Det är rätt få förunnat att ha råd att gå och köpa en ny bil för 700k även om man sparar en del på förbrukning. Därför är det lätt att man förblindar sig över tänk om att alltid köpa nytt och att byta ofta och så.

Normalt sett hade jag aldrig nånsin köpt en ny bil, men begagnatläget just nu, priserna på diesel samt FOMO som ett resultat av en kombination av klimatbonusen och ett just nu väldigt gynnsamt andrahandsvärde på min dieselbil gör att jag ändå funderar på att trycka på knappen. Det skulle bli en engångsgrej för att komma in i elbilsträsket, för att sedan uteslutande köpa begagnade bilar som tappat mycket värde på kort tid.

Om inte hela andrahandsvärdesgrejen blir en helt annan femma med elbilar som inte slits på samma vis, men isåfall skulle nog den elbil jag nu köper hålla sitt värde bättre trots äldre teknik. Det kan man gissa vilt om, men ska man jämföra med dagens bilmarknad har jag svårt att hålla med i att det är mest ekonomiskt gynnsamt att köpa nytt regelbundet, och jag hoppas andra som sitter i samma sits som jag tänker kritiskt innan man förblindas av kostnaderna och helt enkelt accepterar skyhöga kostnader varje månad i resten av sitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Samtidigt är det väl inte bara för miljöns skull, skatter borde också bekosta underhåll och utbyggnad av vägnätet.
Elbilar sliter lika mycket på vägarna som fossilbilar, kanske mer pga högre vikt och effekt.

Då får man kalla det vägskatt. Det betalar man också.
Och semantiken att "tunga" fordon sliter mer, då får man fokusera att t.ex. ta vägskatt typ som Norge med bompeng. Då skulle man ju även kunna beskatta utländska fordon som sliter ner våra vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Seriös diskussion nu.

Nya kilometerskatten ska ersätta nuvarande skattesystemet på alla bilar. När nya skatten kommer är oklart. Det sägs 2025.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Nya kilometerskatten ska ersätta nuvarande skattesystemet på alla bilar. När nya skatten kommer är oklart. Det sägs 2025.

Vi ska ersätta fossila bränslen och förbättra närmiljön. Då det kostar samhället enorma pengar att behandla människor som blir sjuka av allt dåligt fordonen släpper ut.
Hör ofta om kilometerskatt ifrån elbilsskeptiker.
Var kommer det ifrån och varför är det en bra idé med kilometerskatt?
Hur ska det kontrolleras, hur kommer man ifrån fusk osv...

Jag tycker vi inte ska acceptera kilometerskatt på fordon, jag tänker inte rösta på ett parti som vill införa något sådant.

Stavfel
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Vi ska ersätta fossila bränslen och förbättra närmiljön. Då det kostar samhället enorma pengar att behandla människor som blir sjuka av allt dåligt fordonen släpper ut.
Hör ofta om kilometerskatt ifrån elbilsskeptiker.
Var kommer det ifrån och varför är det en bra idé med kilometerskatt?
Hur ska det kontrolleras, hur kommer man ifrån fusk osv...

Jag tycker vi inte ska acceptera kilometerskatt på fordon, jag tänker inte rösta på ett parti som vill införa något sådant.

Är det inte för att det ska bli mer rättvist? Att dom som sliter mer på vägarna (kör mer) också betalar mer i skatt?

Kanske inte hör hemma i denna tråden iofs, då detta är mer en allmän bilfråga..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Nu tror jag faktiskt att de flesta här inne, eller i överhuvudtaget i Sverige, inte vill ha någon kilometerskatt. Den kommer ytterligare påverka folket negativt ute i landsbygden, precis som dagens drivmedelspriser gör. I princip alla som kör 20-30 mil eller mer om dagen gör det inte för skojs skull, utan för att de måste för att kunna arbeta och få ekonomin att gå runt.

Kilometerskatt är ett desperat påfund utav de "miljömedvetna" för att straffbeskatta precis alla utanför tullarna i Stockholm eller där tunnelbanan har sitt slut. Dvs det drabbar alla som bor utanför deras egna sfär.

Som nybliven elbilsförare är jag just nu lättad över hur mycket jag sparar på att köra på el, men jag är även ytterst oroad över hur mycket dyrare allt kommer att bli om några år. Det är tyvärr oundvikligt.

Med det sagt så lägger jag locket på, för snart får man sig en känga här inne för att man råkat nämna miljöpolitik.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Nu tror jag faktiskt att de flesta här inne, eller i överhuvudtaget i Sverige, inte vill ha någon kilometerskatt. Den kommer ytterligare påverka folket negativt ute i landsbygden, precis som dagens drivmedelspriser gör. I princip alla som kör 20-30 mil eller mer om dagen gör det inte för skojs skull, utan för att de måste för att kunna arbeta och få ekonomin att gå runt.

Kilometerskatt är ett desperat påfund utav de "miljömedvetna" för att straffbeskatta precis alla utanför tullarna i Stockholm eller där tunnelbanan har sitt slut. Dvs det drabbar alla som bor utanför deras egna sfär.

Som nybliven elbilsförare är jag just nu lättad över hur mycket jag sparar på att köra på el, men jag är även ytterst oroad över hur mycket dyrare allt kommer att bli om några år. Det är tyvärr oundvikligt.

Med det sagt så lägger jag locket på, för snart får man sig en känga här inne för att man råkat nämna miljöpolitik.

Tvärtom faktiskt, de som bor innanför tullarna kommer att få betala mest för där finns det utbyggd kollektivtrafik.
De som bor på landsbygden kan komma att betala 0kr. Enligt ett förslag kommer skatten styras geografiskt, vilket är rättvist.
Nya systemet beräknas tas i bruk runt 2030.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tvärtom faktiskt, de som bor innanför tullarna kommer att få betala mest för där finns det utbyggd kollektivtrafik.
De som bor på landsbygden kan komma att betala 0kr. Enligt ett förslag kommer skatten styras geografiskt, vilket är rättvist.
Nya systemet beräknas tas i bruk runt 2030.

Tror faktiskt inte det kommer accepteras av väljarna, en majoritet av väljarna bor i tätort så det blir nog svårt att få igenom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Personbilar sliter knappt alls på vägarna oavsett drivmedel, utan det är tunga transporter som står för i runda slängar 80% av vägslitaget.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vet ni någon elbil där man kan fälla baksätet så att det blir 100% platt där bak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Miljöbilspremien försvinner inte 2023. Den blir dock mindre, laddhybrider drabbas mest, för rena elbilar så ändras den från 70 000 till 50 000, samt förändringen från i sommar (1 juni 2022) att du får inte bonus för bilar som kostar mer än 700 000.

https://www.regeringen.se/49a048/contentassets/c7667d18a15f48...

Korrekta mig gärna om jag har fel här då det påverkar vårt köp ... (Eller farten och val av vår bilstrategi!)

Jag tog infon direkt från säljaren men då ljuger dom en rakt upp i ansiktet som vanligt då.

Förutsatt att det ändras från 70 000 till 50 000 så blir således kostnadsskillnaden efter 2023-01-01 ca 278kr mer per månad än om man lyckas få bilen inskriven innan årsskiftet.

278kr är bra mycket mindre än 1000 per månad extra men det blir ändå 1-2 tillval mindre för samma peng.

Skrivet av AddeC:

På Hedin här i stan sa dom Q4 om ZS och MG5, sen la till kan komma tidigare och senare 🤪
Jag och sambon ska dra o prova ZS idag. Kanske blir en beställning på den eller 5an, mer räckvidd på Zs då.

Min högst personliga åsikt var att ZS kändes mindre och var det som nästan uteslutande gjorde valet åt mig då dom i mycket annat är ganska lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Jag tog infon direkt från säljaren men då ljuger dom en rakt upp i ansiktet som vanligt då.

Förutsatt att det ändras från 70 000 till 50 000 så blir således kostnadsskillnaden efter 2023-01-01 ca 278kr mer per månad än om man lyckas få bilen inskriven innan årsskiftet.

Hur får du det till 278? 20 000/36 = 555 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Hur får du det till 278? 20 000/36 = 555 kr

Som dom sa till mig iaf så räknade dom på 50% restvärde efter 3år dvs att du bara behövde betala av hälften över 36 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Som dom sa till mig iaf så räknade dom på 50% restvärde efter 3år dvs att du bara behövde betala av hälften över 36 månader.

Nu vet jag inte vilken återförsäljare du har pratat med. Men hos Hedin och Carplus får du stå för hela kostnaden vid utebliven/sänkt bonus (enligt avtalen). Sen ljuger ju säljarna för fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Nu vet jag inte vilken återförsäljare du har pratat med. Men hos Hedin och Carplus får du stå för hela kostnaden vid utebliven/sänkt bonus (enligt avtalen). Sen ljuger ju säljarna för fullt.

Okej, då blev det lite incitament att försöka få igenom det i tid igen då. Fast jävlar va opepp jag blev på att åka dit imorgon pga direkta osanningar. Helt sjukt att dom kan säga lite vad dom vill

Hur är Carplus med att lämna in bilar? Mycket extraavgifter på slutet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Hur är Carplus med att lämna in bilar? Mycket extraavgifter på slutet?

CarPlus ägs av Hedin Bil. Så blir lite samma sak. Kan eventuellt vara en annan bank som finansierar bilen om du bryr dig om det. CarPlus har endast paketlösningar med fler mil och försäkring. Skulle bara tagit det som blir billigast

Samma folk som besiktar bilen oavsett.