Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tror inte jag kommer välja en TV utan stöd för Dolby Vision... varför envisas samsung att inte ha det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Tror inte jag kommer välja en TV utan stöd för Dolby Vision... varför envisas samsung att inte ha det?

De vill promota "sitt" format som är hyfsat öppet, gratis att använda och ingår i HDMI-standarden, och förstås slippa betala för DV. Jag håller med om att det är dåligt, det handlar inte om några större summor för en TV i de prisklasserna där detta gör någon skillnad ändå liksom. Å andra sidan kan jag inte påstå att skillnaden är milsvid mellan DV och "HDR10+" direkt, problemet ligger snarare i andra änden med dåligt utbud av innehåll med HR10+ oavsett om vi pratar film på BR, streamat material eller spel.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt recensera lite till helgen men verkar bli försenad ytterligare. Förhoppningsvis fråga om dagar än veckor.

Edit: Skickas idag tydligen!

Leveransuppdatering 1/6
Permalänk
Medlem

Jag hade lätt köpt om den kommit med Samsungs ”One Connect”-box, vill inte ha en massa kablar på väggen. Hoppas det kommer framöver.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

https://gcdnb.pbrd.co/images/MghEKfiDW51P.jpg?o=1

M-men, alla på AVSforumet sa ju att TVn hade perfekt svärta! Vad hände!?

Postar samma som LG-22-tråden

Jämförelse G2 (med kylflänsen) och QD-OLED från Samsung, verkar prestera snarlikt, mer som att inställningar/mjukvara gör mer skillnad för upplevelsen än panelen.

Också intressant med reflexfiltret, det är ju liknande klagomål som Alienwares QD-OLED-skärm fick (gråa skuggor i ljusa miljöer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Postar samma som LG-22-tråden

Länk? (till tråden, inte nödvändigtvis till ditt inlägg)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Swennis:

Tror inte jag kommer välja en TV utan stöd för Dolby Vision... varför envisas samsung att inte ha det?

Kostnadens ska enligt wikipedia vara 29 kronor per TV för tv-tillverkarna.

Det blir ju över en miljard kronor om året om det skulle finnas i alla 43 miljoner tv-apparater samsung säljer om året. Men att de inte iaf stoppade in det i sina mid end och upp känns mest bara obstinat av dem.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Bildexpert

Jag tror det är mer en ideologiskt laddad fråga för Samsung hellre än rent ekonomiskt. De har varit drivande i HDR10+ och dessutom kan inte heller EOTF bli såsom Samsung själva vill om de gånger som Dolby Vision används. Att det sedan blir billigare torde ses mer som ett plus i kanten för deras egna del.

Men det blir ju bakvänt då övriga anhängare till HDR10+, i huvudsak Philips och Panasonic, båda har anammat Dolby Vision sedan länge. Samsung blir ju ett väldigt svart får då de envisas samtidigt som deras apparater skulle bli mer tillförlitliga mha britternas patenterade teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag hade lätt köpt om den kommit med Samsungs ”One Connect”-box, vill inte ha en massa kablar på väggen. Hoppas det kommer framöver.

va? Har den inte det?
Det som var ett givet köp blev i så fall ett givet avstår.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Länk? (till tråden, inte nödvändigtvis till ditt inlägg)

#19620672

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kostnadens ska enligt wikipedia vara 29 kronor per TV för tv-tillverkarna.

Det blir ju över en miljard kronor om året om det skulle finnas i alla 43 miljoner tv-apparater samsung säljer om året. Men att de inte iaf stoppade in det i sina mid end och upp känns mest bara obstinat av dem.

Omsättningen på en TV i mid eller högre bör väl vara kanske 15000kr per tv (antagligen högre), så 29kr blir då ca 0.2%, inte noll, men inte heller mycket att prata om när det kan få även ett fåtal människor att välja en annan produkt av en sån anledning

Nu tycker jag såklart de öppna standarderna ska förbättras och användas, men när de är klart sämre så bör man ju stödja båda i alla fall

Känns ju som de skulle kunna höja priset med en hundring eller så, ingen skulle märka det, och loggan på lådan är en trygghet som ökar värdet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Omsättningen på en TV i mid eller högre bör väl vara kanske 15000kr per tv (antagligen högre), så 29kr blir då ca 0.2%, inte noll, men inte heller mycket att prata om när det kan få även ett fåtal människor att välja en annan produkt av en sån anledning

Nu tycker jag såklart de öppna standarderna ska förbättras och användas, men när de är klart sämre så bör man ju stödja båda i alla fall

Känns ju som de skulle kunna höja priset med en hundring eller så, ingen skulle märka det, och loggan på lådan är en trygghet som ökar värdet

Troligen är ju inte ekvationen svårare än
”Säljer vi fler TV-apparater för 15090 kr med dolby vision än tv-apparater för 14990 utan?”

Eller mer sannolikt för den delen:
”Ökar vi försäljningen nämnvärt om vi lägger till det så att det är värt några hundra miljoner i förlorad vinstmarginal som tas igen på att vi säljer en större volym?”

Tänker mig att Samsung svarat nej på båda. Och är man redan störst på marknaden så har man ju då ingen anledning att gå the extra mile för sina konsumenter alltid.

Men jag skulle nästa tro vid det här laget att det är något annat strategiskt beslut bakom deras ovilja snarare än bara en kostnadsfråga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Troligen är ju inte ekvationen svårare än
”Säljer vi fler TV-apparater för 15090 kr med dolby vision än tv-apparater för 14990 utan?”

Eller mer sannolikt för den delen:
”Ökar vi försäljningen nämnvärt om vi lägger till det så att det är värt några hundra miljoner i förlorad vinstmarginal som tas igen på att vi säljer en större volym?”

Tänker mig att Samsung svarat nej på båda. Och är man redan störst på marknaden så har man ju då ingen anledning att gå the extra mile för sina konsumenter alltid.

Men jag skulle nästa tro vid det här laget att det är något annat strategiskt beslut bakom deras ovilja snarare än bara en kostnadsfråga.

Tror också det ligger något annat bakom, känns mer som ett principbeslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

va? Har den inte det?
Det som var ett givet köp blev i så fall ett givet avstår.

Tyvärr är det så, jag vet inte hur Samsung resonerar. Men det lär ju komma fler modeller med dessa paneler, och som har One Connect.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

😂

Om det hetat Shithole Vision hade ingen velat ha det. Det är bara för "Dolby" låter bra alla freakar ur.

Min sambo vill ha Louis Vuitton hela tiden. Samma sak.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av th3hors3:

😂

Om det hetat Shithole Vision hade ingen velat ha det. Det är bara för "Dolby" låter bra alla freakar ur.

Min sambo vill ha Louis Vuitton hela tiden. Samma sak.

Kaka söker maka?

Förutom att det är Dolby som utvecklat och står för en hel stor av av utvecklingen grunderna för HDR10-formaten är också Dolby Vision det format som medger högst kvalitet. Säger man nej till DV säger man nej till det som i grunden är det bästa möjliga konsumentformatet idag.

DV har också en hel del andra förtjänster, där jag skulle säga hyfsat konksekvent tonemapping är en av de viktigaste. Tonemappingen med vanliga HDR10 ser väldigt olika ut på olika TV-apparater vilket inte är samma problem med DV. HDR10+ är förvisso en förbättring, men det är inte riktigt lika sömlöst som DV.

Misstänker en delförklaring, utöver kostnader, prestige och så vidare, är att med DV så hamnat kontrollen över hur tonemappingen fungerar hos Dolby. Samsung har ju valt att gå någon slags egen väg och skruva till tonemapping och med den kontrastkaraktären och färger vilket går emot den konsekvens som Dolby Vision ger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Kaka söker maka?

Förutom att det är Dolby som utvecklat och står för en hel stor av av utvecklingen grunderna för HDR10-formaten är också Dolby Vision det format som medger högst kvalitet. Säger man nej till DV säger man nej till det som i grunden är det bästa möjliga konsumentformatet idag.

DV har också en hel del andra förtjänster, där jag skulle säga hyfsat konksekvent tonemapping är en av de viktigaste. Tonemappingen med vanliga HDR10 ser väldigt olika ut på olika TV-apparater vilket inte är samma problem med DV. HDR10+ är förvisso en förbättring, men det är inte riktigt lika sömlöst som DV.

Misstänker en delförklaring, utöver kostnader, prestige och så vidare, är att med DV så hamnat kontrollen över hur tonemappingen fungerar hos Dolby. Samsung har ju valt att gå någon slags egen väg och skruva till tonemapping och med den kontrastkaraktären och färger vilket går emot den konsekvens som Dolby Vision ger.

Sannolikt är det en av orsakerna. Samtidigt har väl Samsung anammat det där "film maker mode", så de verkar ju kunna släppa kontrollen en aning i alla fall.

Det är tråkigt. Jag gillar Samsungs TV-apparater generellt, gränssnittet känns rätt logiskt och genomarbetat och de gör rätt prioriteringar på många områden, efter mina behov alltså. OneConnect exempelvis men också fokus på att minimera reflektioner snarare än maximera svärta i ett ljust rum och så. Men avsaknaden av DV känns allt värre ju mer dominant det formatet blir liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av th3hors3:

😂

Om det hetat Shithole Vision hade ingen velat ha det. Det är bara för "Dolby" låter bra alla freakar ur.

Min sambo vill ha Louis Vuitton hela tiden. Samma sak.

?
Tycker det är den bästa HDR standarden på våran panasonic oled.

Permalänk
Medlem

Fick min 65-tummare idag. Har tyvärr lite tid att testa den men första intrycket är fantastiskt! Bilden slår alla mina LG-OLED jag haft genom åren. Svärtan är sjukt mycket bättre. Ingen tint såklart och inte ens från extrema vinklar. Bilden överlag är sjukt bra. Testade flera filmscener där mina LG gav upp och inga problem med grådaskig svärta eller så.
Annars enda nackdelen är fjärrkontrollen som lär ta tid att lära sig. Den är också rätt stadigt byggd. Inte uppböjd på nåt sätt såsom man sett på vissa bilder. Får fortsätta testa sen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Fick min 65-tummare idag. Har tyvärr lite tid att testa den men första intrycket är fantastiskt! Bilden slår alla mina LG-OLED jag haft genom åren. Svärtan är sjukt mycket bättre. Ingen tint såklart och inte ens från extrema vinklar. Bilden överlag är sjukt bra. Testade flera filmscener där mina LG gav upp och inga problem med grådaskig svärta eller så.
Annars enda nackdelen är fjärrkontrollen som lär ta tid att lära sig. Den är också rätt stadigt byggd. Inte uppböjd på nåt sätt såsom man sett på vissa bilder. Får fortsätta testa sen då.

Spännande, verkligen alla andra säger ju att Samsungen om något är kraftigt sämre på svärtan (framförallt i ljusa miljöer) men annars är ju båda helt svarta

Undrar om du kört fel med begränsad/full alla dessa år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Fick min 65-tummare idag.
[...] Svärtan är sjukt mycket bättre. [...]
Testade flera filmscener där mina LG gav upp och inga problem med grådaskig svärta eller så.

Whaat? Svärtan är ju svart! Helt svart! Svart kan inte bli svartare!
Som jag säger till grabbarna i varje rymd- eller nattscen. Svart är svart! Och myser lite...

Du måste ha nåt felinställt? Som nån sa, datorsvärta eller videosvärta felinställt? Brightness inte på default? Ska väl vara 50 i vart fall på min C7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Svärtan är sjukt mycket bättre

Jag antar att du menar att detaljer nära svart bibehålls bättre, såkallad mindre "black crush"? Det argumentet kan jag absolut köpa

För i ett dimmat/mörk rum så är dom nämligen exakt lika svarta, båda är ju OLED och har därför dom pixlarna helt avstängda.

Däremot blir Samsung med QD-OLED dessvärre utskåpada i ett ljust rum, p.g.a bristen av polaseringsfilter som nämnts många gånger tidigare, även om man jämför med "lastgamla" LG B7 från 2017

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Whaat? Svärtan är ju svart! Helt svart! Svart kan inte bli svartare!
Som jag säger till grabbarna i varje rymd- eller nattscen. Svart är svart! Och myser lite...

Du måste ha nåt felinställt? Som nån sa, datorsvärta eller videosvärta felinställt? Brightness inte på default? Ska väl vara 50 i vart fall på min C7.

Nej jag har inte haft nåt felinställt. Och nu pratar jag om min S95B som har perfekt svärta. Det är LG som inte har det. Menar också det som på engelska kallas luminance overshoot.
Testade även slå på taklampan i rummet och svärtan är fortfarande svart.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Ohnmat:

Nej jag har inte haft nåt felinställt. Och nu pratar jag om min S95B som har perfekt svärta. Det är LG som inte har det.

Hur felar LG:n med svärtan? Nog för att deras OLEDs har en del hyss för sig men just svärtan går i praktiken inte att få bättre än den under korrekta omständigheter. Det svåra är lågdagrar, men många förväxlar det med svärta.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Luminance overshoot" brukar vara beskrivningen på hur en display inte kan nå den önskade luminansnivån och som antyds, "skjuter över målet" och återger nivån med för mycket luminans, alltså för mycket ljus. Typexemplet som ofta kommer upp är att skuggtoner på LG:s OLED kan fluktuera i ljusstyrka. Särskilt vid VRR kan panelen blinka till i ljusa nyanser. Vid film kan det uppstå situationer där skuggtoner pulserar något, även när filmen är pausad.

Svärta däremot är avsaknaden av luminans och där kan en OLED nå idealisk svärta, dvs i praktiken för ögat inget ljus alls där den ska – ja, så långt reflexfilter och rummet tillåter då. Där är Samsungs QD-OLED inte bättre eller sämre än en WOLED i sin förmåga att släcka ned sitt eget ljus.

Skuggtoner och lågdagrar är alltså inte samma som svärta, utan stegen ovanför svärta. "Luminance overshoot" handlar alltså inte om svärta utan om svårigheter med skuggtoner och lågdagrar, vilket som @Nissling skriver ofta blandas ihop.

Fast det hör ihop eftersom bilden så att säga börjar på svart och därför är nivån av luminans i svart av enorm betydelse för hur skuggtoner och lågdagrar ser ut. Vilket är en komplexitet som diskuterats i decennier av betydligt mer skarpa hjärnor än min, särskilt när man tittar på det hela matematiskt. 🤓

En yrkesskärm för fotoredigering kan till exempel ha tämligen usel svärta som följda av en IPS-panel och uniformitetskompensation. Fast samtidigt excellent återgivning av skuggtoner och lågdagrar. Bara att svart inte är svart utan håller en viss luminansnivå. En konsument-OLED är lite tvärtom där. I princip noll luminans i svart men svårt med att nyansera skuggtoner och lågdagrar exakt.

För övrigt är detta en av problematiken som BT.1886 är tänkt att hantera matematiskt. En metod för att nå konsekvens för skuggor och lågdagrar när nivån av svart startar på så olika luminansnivåer på olika displaytyper.

Men när det kommer till svärta i betydelsen "ljusnivå i svart" så är QD-OLED och WOLED lika kapabla. Skuggtoner och lågdagrar är i sin tur en kombination av teknik och produktkvalitet. Återigen: Panasonic och Sony gör det här bättre än LG trots att det är "samma paneler".

Permalänk
Medlem

Testat nu en hel del content och kan fortfarande inte fatta hur sjukt ren bilden är. Det gör så otroligt mycket för bildkvalitén när både ljusa och mörka partier är helt rena från banding och tinting som alla min tidigare LG drogs med. Kollar man på film med 4K blu-ray som jag gör så är det fantastisk bra bild man får. Har inte testat streaming hur det funkar. Dolby Vision saknar jag inte. Klart högre dynamiskt omfång på denna tv som underlättar. Testat enstaka HDR10+ skivor men kunde inte se nåt speciellt annorlunda där.
Ett bra tips jag kan komma med är att shadow detail måste ställas in på +2 för att inte klippa svärta. Verifierade det med test-staplar. Får testa lite PS5-spel härnäst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZimpanX:

Jag antar att du menar att detaljer nära svart bibehålls bättre, såkallad mindre "black crush"? Det argumentet kan jag absolut köpa

För i ett dimmat/mörk rum så är dom nämligen exakt lika svarta, båda är ju OLED och har därför dom pixlarna helt avstängda.

Däremot blir Samsung med QD-OLED dessvärre utskåpada i ett ljust rum, p.g.a bristen av polaseringsfilter som nämnts många gånger tidigare, även om man jämför med "lastgamla" LG B7 från 2017
<Uppladdad bildlänk>

Framför allt handlar det väl om olika filosofier när det gäller reflektioner? LG är liksom högblank medan Samsung försöker göra reflektioner med diffusa, och som följd av det resulterar ljuskällor framför skärmen i att svärtan inte blir lika djup då ljuset reflekteras (i teorin) utspritt över hela panelen liksom.

Jag har varken en LG OLED eller en Q-OLED men när jag gick från en högblank LG plasma till en Samsung QLED så var det ju lite samma sak. LGn var som en spegel om rummet inte var mörkt, men svärtan var ju bra utanför dessa reflektioner, medan Samsungen inte alls ger lika tydliga reflektioner men istället sprider dem över mer av ytan liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Framför allt handlar det väl om olika filosofier när det gäller reflektioner? LG är liksom högblank medan Samsung försöker göra reflektioner med diffusa, och som följd av det resulterar ljuskällor framför skärmen i att svärtan inte blir lika djup då ljuset reflekteras (i teorin) utspritt över hela panelen liksom.

S95B är också högblank, samtidigt som svärtan lyfts i ett ljust rum som det brukar göra på en mer matt skärmyta. Är lika med Dells QD-OLED 34'' skärm för PC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZimpanX:

S95B är också högblank, samtidigt som svärtan lyfts i ett ljust rum som det brukar göra på en mer matt skärmyta. Är lika med Dells QD-OLED 34'' skärm för PC.

Blank men med ett antireflexlager som sprider ut, eller "diffuserar", reflexer. Jag har bara kollat kort på denna TV i butik men ur den aspekten påminde den väldigt mycket om min "klassiska" Samsung QLED-TV. Ställer man den bredvid en TV som inte har samma grej så är ju reflexerna väldigt mycket mindre framträdande på Samsungs TV, men tar upp en mycket större del av bilden för de sprids ju ut liksom.