Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Haveriet i bonusfrågan

https://www.tjanstebilsfakta.se/haveriet-i-bonusfragan/

"I budgetpropositionen för 2022 aviserade regeringen ändringar gällande bonusen för miljöbilar, i det så kallade Bonus-Malus systemet.

Då utformningen av systemet nu diskuteras med EU-kommissionen, kommer ändringarna att träda i kraft 1 juli 2022, var det besked som lämnades då.

Miljödepartementet har sedan september 2021 arbetat med detta och bland annat föreslagit en max gräns på 700 000 kr på bilens inköpsvärde. När det gäller bonusens storlek har man föreslagit följande:

Elbil 70 000 kr i bonus.
Laddhybrid max 20 000 kr i bonus.

Denna förändring i förordningen har fastnat och har inte klubbats, även om förordningen var tänkt att börja gälla första juli 2022. Noteras bör att det är Miljödepartementet som handhar bonusen medan Finansdepartementet handhar Malusförändringen som gjordes den 1 juni 2022.

Enligt uppgifter till Ynnor underkänner EU utformningen på Bonus delen i Bonus- Malus modellen. Därför måste den tänkta förändringen i Bonus systemet göras om igen.

Det föreslås även ett skifte av EUs förordning från 615/2014 av den 17 juni till 1407/2013 av den 18 december artiklar 107 och 108 s.k. ”stöd av mindre betydelse”.

Genom denna ändring skulle bonus till främst gasbilar i praktiken starkt begränsas. Detta genom att bilar som införskaffas genom leasing, betalar ut bonus till leasinggivare. Enligt förslaget med bonusutbetalningar kopplat till EU funktionssätt på ”Stöd av mindre betydelse” skall Transportstyrelsen kontrollera om mottagaren av stöd fått andra stöd de senaste tre åren till ett högsta belopp om 200 000 euro. Vilket torde vara nyttjat av finansbolagen redan med tidigare tolkning.

Enligt uppgift är det denna skrivning som EU inte godkänner som statsstöd och vill att den skall vara mindre konkurrensbegränsande. Om tillämpningen skulle avse även El, Vätgas och Laddhybrider för att motverka EUs invändning om konkurrensbegränsning skulle den positiva utvecklingen av registrad fordon med lågt eller inget CO2 påverkas högst avsevärt. Detta pga. att en stor andel av nybilsförsäljningen av dessa fordon är leasade till juridisk person som mottagare av bonus och kommer att hindras av EUs tolkning av statsstöd.

Vad kan vi vänta?

-Enligt källor på Regeringskansliet så finns det en plan att pausa bonus tills 2023.

-Andra källor säger att bonus endast kan betalas ut enligt reglerna för statsstöd av ” mindre betydelse” enligt EU är detta belopp 200 000 euro på tre år. Vilket skulle begränsa Bonusutbetalningen till alla leasade bilar. Kvar blir då utbetalning till privatpersoners kontant alt avbetalningsköp. Troligen kan även mindre förtag även komma i fråga vid denna tolkning men inga leasade bilar.

-Det har även spekulerats i att bonus kommer att avvecklas 2023 då beräknade behovet av bonusutbetalningar överstiger 10 miljarder. Effekten vid ett borttagande är att leasingavgiften kommer att höjas med drygt 2 000 kr per månad för en elbil.

Stora frågan som måste besvaras är vad som gäller för de bilar som är:

Beställda utifrån gällande regelverk men inte är levererade. Hur hanteras dessa? Är det skillnad på om bonusen är planerad att betalas ut i år dvs bilar med leverans fram till den 15 juni? Eller kan även bilar som är beställda och levereras efter den 15 juni omfattas av den bonus som är utlovad eller den försvinner 2023?

Normalt efter att regeringen har fattat ett beslut i frågan är det brukligt att det tar en månad innan förändringen kan tillämpas.

Den här typ av beslut brukar tas på torsdagar då regeringen har sitt ordinarie regeringssammanträde den 9 juni eller den 16 juni kommer att vara de troliga datumen då detta beslutas.

Jag räknar med stora förändringar."

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Frågan är om man får höjd leasing nu på min bil som jag hämtade i mars.. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Bra om de backar på beslutet.

Jag trodde det var klubbat redan

Det som avtalet kommer avgöra om jag fullföljer min beställning hos lucid motors.

Vad kostar din beställda bil?

Permalänk
Medlem

I mitt leasingavtal står ingenting om justering av avgiften på grund av utebliven miljöbonus. Tror de har skrivit till det efter jag beställde för nu syns det i alla deras annonser. Ska få min bil i augusti. Blir det problem så får jag fortsätta åka bensinare.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Fetskaft:

I mitt leasingavtal står ingenting om justering av avgiften på grund av utebliven miljöbonus. Tror de har skrivit till det efter jag beställde för nu syns det i alla deras annonser. Ska få min bil i augusti. Blir det problem så får jag fortsätta åka bensinare.

Jag fick till att VW tog bilen själva om bonusen uteblev. Verkade inte svårsåld.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Ni som hämtat ut er bil så har finansbolaget redan hämtat ut sin bonus så era priser kommer inte justeras. Därimot om det ändras så kan dom ändra priserna för er som inte fått er bil ännu.

En annan sak. Har ni sett ockerpriserna på begagnade EV6 som börjar dyka upp från auktoriserade kia försäljare? Fick svaret från en säljare att efterfrågan på ”årets bil 2022 är så stor så vi justerar priserna därefter”. Och sen med kommentaren att duger inte priset så kan du kolla efter annat för vi säljer dessa utan problem ändå utan din hjälp. Ska skratta åt dom i vinter sen när folk som fått höjda räntor mm avbokar sina bilar så kan dom försöka med priser på 730K igen..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ni som hämtat ut er bil så har finansbolaget redan hämtat ut sin bonus så era priser kommer inte justeras. Därimot om det ändras så kan dom ändra priserna för er som inte fått er bil ännu.

Njae, finansbolaget får väl söka för bonusen efter 6 månader som alla andra? Så har man hämtat bilen nu i juni så måste bonuspengar finnas i december, annars kommer priser justeras. Det har väl fram till nu sagts att bilar som registreras under 2022 ska kunna få 70k men nu låter det ju som att det kan ändras lite hur som? Rörigt värre!

Permalänk
Medlem

Bilar registrerade innan 15e juni tror jag kommer vara okay och få sina 70k men efter detta datum känns det mer tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Bilar registrerade innan 15e juni tror jag kommer vara okay och få sina 70k men efter detta datum känns det mer tveksamt.

Detta lät ju inte lovande. Så vi som får vår bil levererad i Juli är fucked med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Detta lät ju inte lovande. Så vi som får vår bil levererad i Juli är fucked med andra ord?

Det tror jag inte, men det kanske inte blir 70' utan 50'. Tror inte det blir noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Detta lät ju inte lovande. Så vi som får vår bil levererad i Juli är fucked med andra ord?

Notera att jag inte sitter på något definitivt svar. Jag bara resonerar mig själv fram till detta baserat på den info som finns. Det blir svårare för regeringen att svänga på det som redan är beslutat och satt (15e Juni, nyreg innan dess) än förlängningen efter det med nya regler t ex 50k ist för 70k, 700k max eller 800k max etc etc. Det kan man glida på men det redan beslutade blir en hård svekdebatt om det inte hedras.

Permalänk
Medlem

Bra artikel och data.

Detta är orsaken till att värmepumpar kraftigt förbättrar räckvidden på vinterhalvåret jämfört med de elbilar som värms med PTC-element. Att i Norden och norra Europa välja en elbil med en effektiv värmepump är därför ofta ett mycket smart val och tips om man inte vill tappa så mycket.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det här med miljöbonusen. De måste ju komma med ett fast datum som brytpunkt för registrering där 70k gäller. Eller? Det blir ju helt galet om folk hämtar ut bilar utan att ha en aning om vilka kostnader som kommer gälla.

Permalänk

Kanske inte en ren elbilsfråga, men har Android Auto på min nya bil, problemet är att det verkar dra bisarra mängder batteri (på telefonen). Bara jag eller allmänt problem?

Permalänk
Medlem

Bluetoothen drar en del på AA, absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det här med miljöbonusen. De måste ju komma med ett fast datum som brytpunkt för registrering där 70k gäller. Eller? Det blir ju helt galet om folk hämtar ut bilar utan att ha en aning om vilka kostnader som kommer gälla.

15e Juni 2022 senaste inreg datum. Allt annat är uppe för diskussion som det låter.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Bluetoothen drar en del på AA, absolut.

Jo, men hade BT koppling på min förra bil också (telefon, Spotify osv) och det drog inga större mängder batteri.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Doomfarer:

Kanske inte en ren elbilsfråga, men har Android Auto på min nya bil, problemet är att det verkar dra bisarra mängder batteri (på telefonen). Bara jag eller allmänt problem?

Skrivet av Daniel75:

Bluetoothen drar en del på AA, absolut.

Skrivet av Doomfarer:

Jo, men hade BT koppling på min förra bil också (telefon, Spotify osv) och det drog inga större mängder batteri.

Trådlös Android Auto formligen slukar batteri. Kompisen kör med sladd just p.g.a. detta. Att bara ansluta mobilen till bilen med BT för att prata i telefon etc. drar ytterst lite om batteri i jämförelse. Min bil har inte ens Android Auto, så det löste sig den vägen

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

15e Juni 2022 senaste inreg datum. Allt annat är uppe för diskussion som det låter.

Inreg, innebär det då bilen fick ett regnummer eller då bilen ställs på i trafik? Min sambo sitter fortfarande å väntar på sin Aiways U5 som reggades 23e maj och den är redo för leverans men de har slarvat bort regskyltarna så hon måste vänta 🤣

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Kanske är det gamla nyheter, men jag snubblade in på tekniska data för iD.Buzz och det är väldigt likt iD.4:

- Yttermått som en VW T6 ungefär
- 77 kWh batteri
- 11 kW AC-laddare
- 150 kW motor
- Upp till 170 kW laddeffekt
- 42 mil WLTP, väntat pga formen
- Nästan 600 kg lastvikt vilket är ovanligt högt
- Den är lättare än väntat, 2,4 ton
- 1000 kg släpvagnsvikt

https://www.volkswagen-transportbilar.se/sv/modeller/id-buzz/...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Vafan ska ju leasa min EV6 och den kommer i slutet av juni nu.

Måste prata med säljaren hur de gör med bonusen nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Kanske inte en ren elbilsfråga, men har Android Auto på min nya bil, problemet är att det verkar dra bisarra mängder batteri (på telefonen). Bara jag eller allmänt problem?

Skrivet av Daniel75:

Bluetoothen drar en del på AA, absolut.

Skrivet av Doomfarer:

Jo, men hade BT koppling på min förra bil också (telefon, Spotify osv) och det drog inga större mängder batteri.

Skrivet av Xyborg:

Trådlös Android Auto formligen slukar batteri. Kompisen kör med sladd just p.g.a. detta. Att bara ansluta mobilen till bilen med BT för att prata i telefon etc. drar ytterst lite om batteri i jämförelse. Min bil har inte ens Android Auto, så det löste sig den vägen

Tror att både Carplay och Android Auto använder Wifi också, BT är nog alldeles för långsamt för att skicka all den data som krävs för att få appar att flyta på bra. Och det skickas säkert rätt mycket data till bilen hela tiden, för bara BT är det säkert oerhört lite data som skickas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Inreg, innebär det då bilen fick ett regnummer eller då bilen ställs på i trafik? Min sambo sitter fortfarande å väntar på sin Aiways U5 som reggades 23e maj och den är redo för leverans men de har slarvat bort regskyltarna så hon måste vänta 🤣

Påställd tror jag det är. Det står väl "i trafik första gången" eller något sådant på fordonsinfo.

Permalänk
Medlem

Har då fått låna en Enyaq IV 80x Founder's Edition över kvällen och en bit in på morgonen, och kört ca 13 mil på blandade vägar, spenderat 4 timmar i bilen (mycket stillasittande för att leka med infotainmentsystemet).

Bilen hade 21" fälgar och upplevdes därför rätt stötig över små gupp. Fjädringen åt upp större gupp väldigt bra men de små ojämnheterna som däcken brukar äta upp märktes tydligt nu. Säljaren höll med, och hade önskat 19" fälgar men nu fick dom en bil med 21" tilldelat. Bullernivån var helt OK, lite mer vägljud än ID.4 men det är nog väntat med 21", lär gå tystare med 19". Mycket mindre vindbrus än ID.4 tycker jag.

Mycket trevlig interiör, den hade en väldigt gammal buggig firmware så infotainment var en pest, men utformningen av systemet var ljusår bättre än ID.4. Hittade dit jag ville direkt och kunde snabbt konfigurera upp genvägar och widgets på ett sätt som jag trivdes med. Sambon som har en trasig högeraxel och har svårt att nå saker högt upp/långt bort tyckte den kändes helt OK att använda.

Mycket bra väghållning, förvånansvärt rolig och smidig. Bra stolar, bra körställning (kanske hade velat ha pedalerna lite längre fram men jag vill gärna sitta bakåtlutat och utsträckt, behöver nog jobba på min ländrygg snarare än att bygga om bilar). Travel Assist tyckte jag jobbade rätt bra, och den automatiska regenereringen i kombination med sensorer och navigation och regenererings-paddlarna på ratten tyckte jag gav en bra upplevelse.

Bra utrymmen. Fick in min Thule Chariot 2 i bagaget utan att plocka loss däcken, men det var på millimetern. Det går bra i Passaten med några cm till godo, men ID.4:an hade inte en chans att få in den vagnen. Högt och bra bagage, känns som att det är lättlastat och väldigt användbart i verkliga livet.

Dålig sikt åt sidorna, de där A-stolparna kan man ju spela squash mot. Pyttesmå mugghållare kan bli irriterande på färden men annars bra förvaring i kupén. Lite bekymrad över hur alla kameror ska funka på vintern. Backkameran har ju spolare i alla fall men frågan är hur de övriga har det, och frågan är hur spolaren klarar det. Är den eluppvärmd eller inte mån tro? Har inte de övriga kamerorna någon spolare så kan de bli värdelösa på vintern. Lite tveksam till att köra utan extraljus också. Säljaren säger ju att LED Matrix ska räcka, men min erfarenhet är att en enorm Lightforce-ramp lyser så inåt helsike mycket starkare att hur bra kurvljus och grejor bilen än har kan inget slå att ha solen själv på fronten av sin bil. Men vi får se.

Snygg som tusan var den då i Founder's edition med svart metallic-lack, 21" fälgar och den där Crystal LED-grillen. Trodde inte jag skulle gilla den looken men fasen om den inte var läcker. Skulle dock aldrig lägga pengar på varken fälgar (som förstör chassit) eller bling-grill, men det gav ett bra intryck.

Så för att summera ligger vi rätt nära köp, lite detaljer kring lastnät att reda ut och sen se om jag kan skruva åt priset ytterligare några tusenlappar.

Permalänk
Medlem

Kollade på en EV6:a häromdagen. Är det någon som vet ifall det syntetiska ljudet i högtalarna inne i bilen går att stänga av permanent? Att behöva stänga av det varje gång man startar bilen är inte tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Kanske är det gamla nyheter, men jag snubblade in på tekniska data för iD.Buzz och det är väldigt likt iD.4:

- Yttermått som en VW T6 ungefär
- 77 kWh batteri
- 11 kW AC-laddare
- 150 kW motor
- Upp till 170 kW laddeffekt
- 42 mil WLTP, väntat pga formen
- Nästan 600 kg lastvikt vilket är ovanligt högt
- Den är lättare än väntat, 2,4 ton
- 1000 kg släpvagnsvikt

https://www.volkswagen-transportbilar.se/sv/modeller/id-buzz/...

Tråkigt, i min mennig, med så låg dragvikt. En bil som _väger_ 2400kg borde de lyckas kunna få dra kanske 1500-2000 kg i alla fall! På Dieslar verkar ju regeln snarare vara "runt totalvikten" som på vår Passat tex. vilket är en väldig skillnad mot denna bil. Får väl hoppas på att Kia EV9 blir billigare än BMW iX.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN ringde Hedin. Jag ska få hämta min Mustang på tisdag den 14e Jävligt skönt i och med allt tjafs om bonusen nu som kanske stoppas den 15e, lite flyt ska man ju ha!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stoppet berör isf som jag fattar det bara leasing?

Permalänk
Skrivet av Curik:

Kollade på en EV6:a häromdagen. Är det någon som vet ifall det syntetiska ljudet i högtalarna inne i bilen går att stänga av permanent? Att behöva stänga av det varje gång man startar bilen är inte tillräckligt.

Ja det ska gå. Såg nån video för länge sen att nån gjorde det. Ska va ganska ”gömd” och ologisk dock, då. Har säkert hänt en hel del med mjukvaran sen dess.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Njae, finansbolaget får väl söka för bonusen efter 6 månader som alla andra? Så har man hämtat bilen nu i juni så måste bonuspengar finnas i december, annars kommer priser justeras. Det har väl fram till nu sagts att bilar som registreras under 2022 ska kunna få 70k men nu låter det ju som att det kan ändras lite hur som? Rörigt värre!

Har man skrivit på sitt avtal med bankid med finansbolaget och bilfirman är det priset vid uthämtningen som gäller. Dom kan ju inte lägga på dom pengarna efteråt på ett påskrivet avtal. Det priset per månad i ex 3 åren gäller ju. Dom som inte hämtat ut sin bil däremot är det en annan femma.

Iaf mitt avtal med Kia är glasklart.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb