Ryzen 5 5600X och Gigabyte A520M DS3H! Bios uppdatering?

Permalänk

Ryzen 5 5600X och Gigabyte A520M DS3H! Bios uppdatering?

Hej!

Ska bygga ihop en ny dator. Beställt alla delar. Har bland annat en Ryzen 5 5600x och ett gigabyte A520M DS3H moderkort.

Valde detta moderkort eftersom det ska ha en Q flash, dvs man kan uppgradera bios helt utan cpu och ram, iaf vad jag förstått det som. Då slipper man köpa äldre cpu för att uppdatera bios.

Står på cpu support att det ligger support i bios för denna cpu i bios F10. Denna uppdatering kom ut 2020/09/10. Den första bios som finns till kortet är F2 som kom ut 2020/07/31.

Om jag har otur kan det ligga så gammal bios på kortet även om det är köpt nu? Hade ni uppdaterat bios genom Q flash innan man bygger ihop datorn i så fall? Då till senaste F15c som kom ut 2022/05/11. Synd att behöva riva ner kanske om kortet inte skulle ha uppdateringen.

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Jag hade monterat allt på moderkortskartongen med antistatpåsen under moderkortet och testat. Då behöver du inte skruva mer än CPU-kylaren. Har du tur står det "Ryzen 5000 series ready" eller något i den stilen på ett klistermärke på kartongen, det hände mig när jag gick från 2000 till 3000-seriens Ryzen och satt i samma båt som du. Slapp uppdatera med andra ord.

Permalänk
Medlem

Tror det är liten risk att du får en gammal bios om du köpte moderkortets nyss.

Så länge det inte är en 5600G då den kom ut väldigt senare.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Moderkortet ska ha legat på lager väldigt länge för att ha så gammalt BIOS vilket inte känns så värst troligt. Inte osannolikt förvisso men chansen är god att det är tillräckligt nytt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Jag hade monterat allt på moderkortskartongen med antistatpåsen under moderkortet och testat. Då behöver du inte skruva mer än CPU-kylaren. Har du tur står det "Ryzen 5000 series ready" eller något i den stilen på ett klistermärke på kartongen, det hände mig när jag gick från 2000 till 3000-seriens Ryzen och satt i samma båt som du. Slapp uppdatera med andra ord.

Ska kolla efter klistermärke, får kanske göra så

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Moderkortet ska ha legat på lager väldigt länge för att ha så gammalt BIOS vilket inte känns så värst troligt. Inte osannolikt förvisso men chansen är god att det är tillräckligt nytt.

Borde vara så, hade ju varit annorlunda om jag köpte Ryzen 5 5600, som kom ut nyligen. Köpte det direkt av amazon så vet inte om det legat på lager.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Tror det är liten risk att du får en gammal bios om du köpte moderkortets nyss.

Så länge det inte är en 5600G då den kom ut väldigt senare.

Nä exakt, hade ju varit annurlunda om jag tex köpt ryzen 5 5600 ,utan X som kom ut nyligen. Får väl pröva, men i nödfall kan jag uppdatera bios.

Permalänk

Updatering: flashade senaste stabila bios på kortet med q flash plus. Läste många betyg på kortet där kortet skickas med första äldsta bios, så lika bra att flasha. Verkar gått bra, tog bara 1 min men såg rätt ut när en kontrol lampa blinkade. Får se imorgon om det funkar när jag bygger ihop datorn😃