Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Så valet är mellan en M1/2 Mac med premium byggkvalitet samt att den är ljudlös och sval eller en Windows laptop med tvivelaktig byggkvalitet, mängder med bloatware samt oftast otroligt högljudda och varma?

Skulle inte rekommendera en Windows laptop om man nu inte måste ha det för något programspecifikt.

Det finns gott om Windows laptops med bättre kvalitetskänsla än billigare gaminglaptops. De Huawei jag länkat tidigare är gedigna om än inte riktigt i Macbook nivå. Dell XPS mfl är andra nämnda exempel. De blir dock inte billigare än en Macbook.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det är väldigt mycket fokus på kvalitekänsla. Visst kan man ha detta. Men om man sedan väljer den mesta delen jobba direkt på laptoppen så är man snarare en person som har otroligt låga krav när det gäller tangentbord och skärm. Om man vill ha lite högre krav, så lägg då en del på pengarna på extern skärm och tangentbord.

Jag tycker dock de flesta pc idag börjar gå emot att bli skit. Och det handlar om att de vill göra datorer som ser ut som en macbook men har en strömtörstig cpu och gpu och resultatet blir inte så bra.

När jag känner på olika laptops i butiker inkl macbooks känns alla tangentbord budget emot min 10åriga Elitebook. Men det handlar om att de idag ska göra allt så kompakt. Jag har allt prövat och äger senaste Lenovo Workstation också, den känns budget.

Problemet är ju att de flesta bra PC-laptops inte finns i butik. Går man runt på Elgiganten eller Mediamarkt och klämmer på den uppsjö av billiga Acers och liknande de har och jämför med de Macbooks de har i sin svala designade Apple-del av butiken så blir kontrasten rejäl förstås. I dessa butiker är ju det bästa de har när det känsla på PC-laptops de dyrare gaming-maskinerna. De bästa på marknaden däremot är främst riktade mot företag och finns inte i dessa butiker, som just XPS, X1, Elitebook (well, jag håller de ett par steg under dock) och så vidare.

Och det handlar inte nödvändigtvis om att man sitter med bara sin laptop så mycket men det är ju den man ska leva med i några år liksom. Har du ett tangentbord du inte gillar på skrivbordet är det bara att byta det, det kostar några hundralappar och håller i åratal, samma med möss och så förstås, men med en laptop kan du inte komma undan den pissiga byggkvaliteten liksom. Är tangentbordet dåligt så kommer det att irritera varje gång du måste använda det i åratal framöver.

Sen är ju kvalitetskänslan en ganska bra indikation på kvalitet också. Jag har haft ett antal Thinkpads varav en del i ganska många år och de känns ju "som nya" bra länge exempelvis, medan en tre år gammal "gaming-laptop" oftast känns som den ska falla sönder vilket ögonblick som helst speciellt om den var en billigare variant, för att inte nämna någon billig Acer-standard-laptop eller så.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Elitebook (well, jag håller de ett par steg under dock) och så vidare.

De nya Elitebook är inte samma som de gamla. Det de har gjort med de nya är att försöka efterlikna Apples. De gamla väger typ 1Kg mer än de gamla eller något. Men det gör att allt känns rejält och man använda laptoppen som slagträ ifall en björn attackera en på stan utan den går sönder.

Annars håller jag med dig. Men jag tycker man får tänka till när man ofta inte har obegränsad budget. För bästa komforten ska man ha en kontorsstol som kostar kanske 10 000kr, höj och sänkbar bort till det. De externa skärma kanske ska vara flimmerfria etc.

Det blir i slutändan svindyrt. Och man får kanske dra ner på att inte välja det bästa av allt utan få en balansgång. Där jag tycker en vettig balansgång är att se till så att man har bra extern skärm och tangentbord, vilket kan förvandla en dålig dator till en bra.
Btw: Jag själv har en ny Thinkpad som jobbdator för över 30 000kr som jag ogillar, men jag fick ej välja model. Det är bestämt att lite lättare är värt att offra mycket kvalite för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det finns gott om Windows laptops med bättre kvalitetskänsla än billigare gaminglaptops. De Huawei jag länkat tidigare är gedigna om än inte riktigt i Macbook nivå. Dell XPS mfl är andra nämnda exempel. De blir dock inte billigare än en Macbook.

Nu vet jag inte hur Dell XPS är men har precis fått ut en ny Latitude 5320 som jobbdator och det är pinsamt dålig kvalitetskänsla i den, förhållandevis högljudd fläktar och allmänt dålig och den ligger på 15.500kr exklusive moms i konfigurationen jag fick ut. Av att bara klämma och känna på den skulle jag kunna svära på att den skulle kosta runt 4.990kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Nu vet jag inte hur Dell XPS är men har precis fått ut en ny Latitude 5320 som jobbdator och det är pinsamt dålig kvalitetskänsla i den, förhållandevis högljudd fläktar och allmänt dålig och den ligger på 15.500kr exklusive moms i konfigurationen jag fick ut. Av att bara klämma och känna på den skulle jag kunna svära på att den skulle kosta runt 4.990kr.

Det är enorm skillnad mellan XPS och Latitud så det är en ganska meningslös jämförelse.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är enorm skillnad mellan XPS och Latitud så det är en ganska meningslös jämförelse.

Ok, men då bör väl rimligtvis en XPS vara betydligt dyrare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Ok, men då bör väl rimligtvis en XPS vara betydligt dyrare?

De följer inte produkkategoierna helt, utan man får kolla på enskild modell. Typ inga av dagens Elitebook anser jag uppfölja de krav de hade för 10 år sedan.
Men:
Vostro = Billigaste budget
Latitude = Mer standard.
Inspirion = Mer flummigt, men budget ultraportablla
XPS = Deras exlussivaste konsument, många hade den även som jobbdator
AlienWare = Deras gaming lapop
EliteBook = Proffionell arbetsdator. Denna har sjunkit rejält de senaste åren. Kännetecknades av rejäl robust dockningstation, comport, pcmcia, stöd för dubbla skärmar, esata kontakt ut för att köra hårddisk genom denna och annat.

*edit*
Tusan jag blandade ihop HP med Dell.

Permalänk
Avstängd

De nya Elitebook är inte samma som de gamla. Det de har gjort med de nya är att försöka efterlikna Apples. De gamla väger typ 1Kg mer än de gamla eller något. Men det gör att allt känns rejält och man använda laptoppen som slagträ ifall en björn attackera en på stan utan den går sönder.

Jo de gamla kändes riktigt hållbara och massiva. Min farsa hade en med en P3 750 tror jag som, förutom touchpaden som hade en idag patetiskt storlek, nästan hade kunnat vara en ny dator i en högre prisklass. Men sen har jag haft några modeller, både Probook och Elitebook, som inte har hållit alls samma kvalitet. Således har jag undvikit HP i typ tio år, även om jag emellanåt haft en och annan jobbdator från dem.

Citat:

Annars håller jag med dig. Men jag tycker man får tänka till när man ofta inte har obegränsad budget. För bästa komforten ska man ha en kontorsstol som kostar kanske 10 000kr, höj och sänkbar bort till det. De externa skärma kanske ska vara flimmerfria etc.

Jo. Samtidigt finns det ju bra kontorsmöbler begagnat. Skrivbordet jag har är höj och sänkbart men det är långt ifrån nytt, jag tog över det när min farsa gick i pension för typ åtta år sedan och då var det redan typ tio år gammalt, funkar utmärkt ändå och lär hålla i minst tio år till. På samma sätt har jag två kontorsstolar båda köpta begagnade, en Kinnarps från en loppis för en hundralapp, och en modernare stol jag köpte loss från jobbet för 300.

Citat:

Det blir i slutändan svindyrt. Och man får kanske dra ner på att inte välja det bästa av allt utan få en balansgång. Där jag tycker en vettig balansgång är att se till så att man har bra extern skärm och tangentbord, vilket kan förvandla en dålig dator till en bra.

Jo det är ju sant. Men för privat bruk så köper man väl inte en laptop om man bara tänkt att ha den "dockad" på ett skrivbord liksom? Man får ju mycket mer för pengarna om man köper en stationär fortfarande. Och som sagt är kringutrustningen förhållandevis billig, även om man vill ha ett riktigt fett tangentbord så är det svårt att komma över ett par tusen för det liksom och klarar man sig utan RGB, programmeringsmöjligheter och liknande så får man ju ett riktigt bra tangentbord för under tusenlappen, och en bra stor skärm eller ett par bra aningen mindre får man ju för några tusenlappar också.

Citat:

Btw: Jag själv har en ny Thinkpad som jobbdator för över 30 000kr som jag ogillar, men jag fick ej välja model. Det är bestämt att lite lättare är värt att offra mycket kvalite för.

Ja, jag håller med om att de har gått lite för långt i "lätthetsivern" på några av deras tunnare modeller. Jag har en P1 på jobbet, från 2020 tror jag, och tangentbordet är inte alls lika bra som de aningen äldre eller aningen tjockare modeller jag använder. Kylningen får också jobba väldigt hårt så fort man gör något mer än typ Office, och det inkluderar när AV börjar scanna. Men trots det så föredrar jag den över exempelvis den Dell Precision jag hade innan. Dess tangentbord var mycket sämre på nästan alla vis, "touchpointen" var oanvändbar, och dessutom vägde den minst ett kilo mer, var mycket tjockare och hade mycket sämre prestanda.

Skrivet av BengaBang:

Latitude är "standardmodellen" bland Dells företagsmaskiner, och de är inte riktigt i klass med Thinkpads i mina ögon (T-serien är väl motsvarande ungefär och de är trevligare på nästan alla sätt). Undantaget är just XPS-serien som är riktigt bra, speciellt med tanke på dess storlek. Precision är rätt feta och har bra kylning och så, men känslan är plastig och tangentbord och sånt känns inte alls passande i prisklassen, men dockade är de bra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BengaBang:

Får börja med att säga: gillar Dells bärbara, de ihop med Microsoft surface serie är mina förstahandsval för Windows/Linux laptops.

Under många år använde jag Latitude på jobbet och XPS privat. Kikade lite på dagens Latitude och man verkar ha gjort om designen en hel del, så "gamla" sanningar kanske inte längre stämmer.

XPS serien är relativt "enkel", historiskt var det en 13" och en 15" variant som man i princip kunde variera RAM och storlek på disken vid kör. Ser hyfsat lika ut idag, 13" varianten verkar finnas i en "prestanda" version med P-serie Intel CPU samt en "standard" version med U-serie CPU.

Latitude är betydligt mer likt vad vi ser hos allt för många PC-tillverkare, det är en slyskog av modeller/konfigurationer (om det är något de andra borde lära av Apple är det att ha en rimlig mängd produkter med namn som inte är en harang av siffror och bokstäver...).

I grunden finns 4 "tiers" av Latitude, 3000-, 5000-, 7000- och 9000-serien. Har själv bara använt 7000-serien. Inom varje tier finns en mängd konfigurationer, inklusive 2-in-1 vs "traditionell" laptop.

Det som i alla fall gällde historisk när man ställde XPS mot Latitude 7000-serien var

• Latitude tålde rätt tuffa tag, XPS var inte bräcklig men inte alls den Volvo 740-tanks som Latitude

• XPS hade helt OK tangentbord, men det var klart bättre på Latitude

• Båda hade helt OK touchpad (milsvid från MBA/MBP, men riktigt bra för PC)

• XPS hade möjlighet till högupplöst skärmpanel, valde själv alltid den men det kostade en del i batteritid

• Icke-2-in-1 Latitude kom med matt panel, den var blank på XPS

• Latitude har (eller hade i alla fall) helt fantastiskt Linux-stöd, Dell hade flera modeller med officiellt Ubuntu stöd. XPS fungerade ungefär lika bra/dåligt som de flesta andra laptops

I min mening var Latitude i genomsnitt den bättre arbetsmaskinen. Fram till Intel 7000-serien var Latitude (som startade på 14", vilket var den storlek jag använde) relativt tysta och svala, det började spåra ur med 8000-serien... XPS var lite mer högljudd under last p.g.a. både mer slimmad design samt att man hade (har fortfarande ser jag) högpresterande CPU-modeller i 15"/17" modellerna.

För det TS är ute efter känns ändå XPS som det bättre valet, om det nu absolut ska vara en Windows PC.

Problemet idag är att om man är OK med MacOS (eller som jag, faktiskt gillar det mer än Windows) så är det väldigt svårt att motivera ett köp av något annat än Mac-laptops, undantaget är om man bara vill ha en grundläggande dator där man helt skiter i kvalité. (Sämsta datorköpet jag någonsin gjort är en laptop för ~5000 kr strecket, prestanda var helt OK men tangentbord, skärm och touchpad var så usla att jag i slutändan knappt använda maskinen).

Ställer man en XPS13 mot en M2 MBA är den senare klart snabbare (mot "performance" XPS ca 20 % högre ST, ca 30 % högre MT och mer än dubbelt så snabb GPU). MBA, om inte Apple gör en blunder, ha bättre touchpad. MBA lär ha bättre batteritid och det är samma prestanda vare sig man kör på batteri eller nät (nu gäller i stort sätt samma för Intels CPUer, är främst mobila Ryzen som tappar rejält med prestanda när man kör på batteri).

Så redan vid ungefär samma pris får man en Windows laptop som kommer vara väsentligt sämre på flera punkter. Mac:ens "nackdel" är att Apple valt att inte ha skräpmodeller för att pressa priset, det man gjort är att sätta RAM/diskstorlek på instegsmodellen på lite tveksam nivå (här hemma har vi har två M1 MBA med 8 GB och 256 GB, för "normalanvändaren" fungerar det tydligen hur bra som helst, kör själv med en MacMini med 16 GB RAM / 1 TB disk samt MBP 14" 32 GB / 1 TB).

MBA har bara ett skärmpanelval, den är bättre än standardskärmen i XPS13. Även om man uppgraderar XPS13 till högupplöst skärmpanel vill jag ändå hävda att det är fördel MBA: MacOS har (till skillnad från både Windows och Linux) otroligt bra stöd för högupplösta skärmpaneler, både för bärbara och för stora stationära skärmar (här är fördelen ännu större, har en 27" 4K som fungerar hjälpligt med Win11 men är fantastik på MacOS).

MacOS har en gigantisk akilleshäl: spelstödet är jämfört med Windows icke-existerande. Även om det numera finns en hyfsat snabbt ökande skara lite enklare spel tack vare Apple Arcade. Min personliga åsikt om Apple Arcade, så här långt, är att den gör sig bäst till Ipad, följt av Iphone med MacOS som "det fungerar i alla fall"...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är faktiskt rätt nöjd med min Surface pro, spelar dock inte, samt är ju inte en riktig laptop.
Byggkvaliteten känns förbannat bra också men är trots allt inte billig.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Värst vad folk tjatar om Macintosharnas kvalitetskänsla o att det omöjligt går att få samma med en PC. Vettefan alltså, jag har en fyra år gammal Lenovo Yoga 730 som jag gav 11kkr för o den har inte dålig byggkvalitet nånstans, o jag tvivlar på att nyare PC-laptops är direkt sämre. Tangentbordet är helt okej att skiva på o touchpadden funkar bra den med även om jag personligen föredrar nipples på tangentbordet.
Så jag tror inte det är nåt som OP behöver oroa sig för alls, utan det är väl snarare prestanda o kylning som kanske är det intressanta, samt att Windows (med lite custom tweaks) är betydligt trevligare att använda än MacOS imo.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar från en MacBook Air på distans men på kontoret använder jag en pc-laptop Dell. Dessa två i jämförelse så föredrar jag Macbook men grejen är att jag på inget sätt behöver min MacBook för att göra jobbet. Skulle jag få välja pc-laptop själv skulle jag hellre välja Lenovo's laptops där jag tycker skillnaden i "känsla" är mindre vad gäller tangentbord och hela maskinen.

Ska jag skriva kod, inte minst i backend och utveckla lokalt väljer jag pc då jag tycker programvarorna fungerar bättre med mindre lagg och avbrott. Ska jag redigera bilder och hålla på med kreativt arbete använder jag gärna Mac då jag tycker det flyter bättre där och min Mac air m1 håller både Lightroom och photoshop igång simultant utan problem. Detta gör ju en pc också men dessa verkar behöva mera "omsorg" för att fortsätta göra detta.

Jag gillar verkligen lösningen med mac's "notes" tex som jag använder hela tiden. Samtidigt fungerar det också bra med OneNote till pc men jag tycker inte det är riktigt lika trivsamt att jobba i. Överlag tycker jag att macs olika verktyg för produktivitet ligger en lite bättre till hands och är enklare och snabbare att använda så om jag skulle behöva välja så väljer jag Mac före pc men till enbart surf osv finns ingen anledning att köpa en dyr dator såsom en Mac utan då skulle jag välja en billigare maskin och då blir det en pc. Hela känslan i Mac bidrar också om man ska jobba kreativt, datorn är aldrig vägen för skapandet.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

jag har en fyra år gammal Lenovo Yoga 730 som jag gav 11kkr för o den har inte dålig byggkvalitet nånstans

Därav det jag skrev tidigare i tråden: vad man bedömer som viktigt i en laptop är individuellt, och man måste testa själv vad man inte vill kompromissa med.

Farsan köpte för ett tag sen billigaste HP-laptopen man kunde få med SSD och FullHD IPS-skärm, för någonstans runt 6000 kr, och med separat mus är redan den helt användbar i de flesta normala situationer: om det inte är jätteljust i rummet är skärmen rent av trevlig att se på. Man sitter inte och missar knappar på tangentbordet medan man skriver, och prestandan är helt OK: upplevelsen är inte radikalt sämre än på min troligen dubbelt så dyra jobblaptop, där huvudskillnaden verkar ligga i företagsanpassning och bättre I/O (ett par Thunderbolt 3-portar utöver USB3.1-portarna som båda datorerna har).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FEX666:

Ska jag skriva kod, inte minst i backend och utveckla lokalt väljer jag pc då jag tycker programvarorna fungerar bättre med mindre lagg och avbrott.

Här finns en egenskap hos Rosetta 2 som är väldigt viktigt att känna till! Det Apple fick till kring x86 "emulering" är rätt imponerande, i sann Apple anda kom man dit genom att en vertikal integration som inte tidigare funnits (vad man bl.a. gjort är att lagt in HW-stöd för specifika detaljer där ARM64 och x86_64 skiljer sig på ett rätt fundamentalt sätt och som har stor påverkan på prestanda om man gör en ren mjukvaru-implementation).

Resultatet är att det går att köra "gamla" x86_64 baserade Mac program med, i många fall, väldigt bra prestanda.

Men det är inte helt problemfritt, ett sak man nog inte lär kunna komma runt med mindre än att faktiskt implementera avkodning av x86_64 (vilket inte skulle gå rent juridiskt i nuläget) är det tar relativt lång tid (och är resurskrävande) att starta ett program via Rosetta 2.

Just det är en rejäl flaskhals för programutveckling där man ofta använder många kortlivade program vid t.ex. kompilering. Så trots att Rosetta 2 kan köra spel som använder x86_64 med väldigt bra prestanda är hastigheten för kompilering med x86_64 binärer skitsegt!

Fast är det längre ett problem? Till och med Visual Studio och .NET finns ju nu med "native" ARM64 stöd för MacOS, Microsoft var rätt sega att få ut det.

Sen måste man ibland explicit byta från x86_64 till ARM64 version. När jag köpte första M1-maskinen fanns t.ex. inte Visual Studio Code som "native" applikation, även efter att den släpptes fick man x86_64 versionen i uppdateringar. Krävs att man avinstallerar och installerar om (.NET har samma begränsning).

Ett litet sidospår, men ändå relevant för TS som tidigare suttit på en x86_64 Mac. Finns fortfarande saker som behöver Rosetta 2, men det mesta har redan fått "native" ARM64 stöd (och i det läget finns ingen bärbar Windows dator som matchar MBP). Det man måste kolla upp är hur applikationen används. Att köra t.ex. en VPN-klient med Rosetta 2 fungerar hur bra som helst, det är en långlivad process. Att kompilera med en x86_64 toolchain (eller göra något annat som har många kortlivade processer) suger!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

De följer inte produkkategoierna helt, utan man får kolla på enskild modell. Typ inga av dagens Elitebook anser jag uppfölja de krav de hade för 10 år sedan.
Men:
Vostro = Billigaste budget
Latitude = Mer standard.
Inspirion = Mer flummigt, men budget ultraportablla
XPS = Deras exlussivaste konsument, många hade den även som jobbdator
AlienWare = Deras gaming lapop
EliteBook = Proffionell arbetsdator. Denna har sjunkit rejält de senaste åren. Kännetecknades av rejäl robust dockningstation, comport, pcmcia, stöd för dubbla skärmar, esata kontakt ut för att köra hårddisk genom denna och annat.

Elitebook är väl en HPdator medan alla de andra du listar är Dell datorer?

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Elitebook är väl en HPdator medan alla de andra du listar är Dell datorer?

hmm. Du har rätt jag har blandat ihop dem. Markerna är dock ungefär detsamma.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Men det är inte helt problemfritt, ett sak man nog inte lär kunna komma runt med mindre än att faktiskt implementera avkodning av x86_64 (vilket inte skulle gå rent juridiskt i nuläget) är det tar relativt lång tid (och är resurskrävande) att starta ett program via Rosetta 2.

Frågan är kommer man någonsin lita på resultatet?
Virtuella maskiner kom för länge sedan, det går att diskutera när. Men omkring år 2008 så började vi komma i ett skede att mycket utvecklingsprogramvaror kidnappar operativsystemet och tar över nästan allt och är inkompatibel med alla andra programvaror. Så man hade 3st val. Köpa en ny dator för varje utvecklingsmiljö, dualboot eller kör virtuella maskiner. (docker har kommit på senare år) Och folk idag kör kritiska saker i VM, det har blivit accepterat då alternativen inte är roliga.

Frågan är dock vågar man lita på arbetet skapat från en Windows VM under macos? Jag tror att vi kommer aldrig komma i detta skede, för man då jobbar man remote och fjärrstyr en vm från en hypervisor server. Att vm har blivit accepterat för Windows handlar om att man ej hade något annat rimligt val. Man inför nya felkällor, men hur skulle man annars jobba?

*edit*
Exempel på ett utvecklingsmiljö som kidnappar är Siemens TIA portal. https://new.siemens.com/global/en/products/automation/industr...

Permalänk

Frågan är kommer man någonsin lita på resultatet?

Varför skulle man inte göra det? Det kanske finns enstaka situationer där det inte går (trots att det faller inom ett område som stöds) men jag ser inte på rak arm någon orsak att tro att det generella användningsområdet inte är tillförlitligt.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Varför skulle man inte göra det? Det kanske finns enstaka situationer där det inte går (trots att det faller inom ett område som stöds) men jag ser inte på rak arm någon orsak att tro att det generella användningsområdet inte är tillförlitligt.

Ja, frågan bör utvecklas som när man kan lita. Det finns olika risker med allt. Och mycket de flesta gör idag är inte precis tillförlitligt.
Om det bara handlar om basic textkodning och checkar in, så finns det bra kontroll. Men inom väldigt många områden så är det binärfiler av olika slag som skapas och ingen bra kontroll finns.
Så ska man inte alls jobba, det finns metoder för att undvika detta. Men de flesta jag känner ställer idiotiska frågor som varför skulle de vilja ha kontroll?

Min poäng är i sammanhanget att man litar på Windows virtuella för det har använts av så otroligt många under så många år. Om man testar något nytt så blir det typ att det finns en person i hela värden som kör denna utvecklingsmiljö under windows + macos och det är en själv. Kanske fungerar det bra, kanske inte. Den enda i hela världen som kan upptäcka ett problem är en själv.

Men som sagt. Många idag fjärrstyr vm från en hypervisor. Så köper man en Macbook den enda skillnaden är att istället för att kanske köra 90% av sina windows vm på detta sätt, så är det typ 100%.

Det som är intressanta för den stora skaran är att jag inte tror windows x86 emulering kommer slå igenom så mycket på macos. Det skulle isåfall vara spel. För jobb så finns ju redan Adobe etc native. De program som inte finns kör den remote istället och man kör programmet som många andra gör.

Permalänk
Inaktiv

Svårt att hänga med på vad tråden handlar om här

Permalänk
Medlem

Det som är intressanta för den stora skaran är att jag inte tror windows x86 emulering kommer slå igenom så mycket på macos. Det skulle isåfall vara spel. För jobb så finns ju redan Adobe etc native. De program som inte finns kör den remote istället och man kör programmet som många andra gör.

Jag är lite osäker på vad du menar med ditt inlägg, men när det kommer till Rosetta 2 så emulerar det inte Windows x86 program utan program gjorda för Mac med Intel-hårdvara så att dessa går att köras på ARM.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Datorn kommer inte att användas för att utveckla på.

Surf, film och Heros 3 är huvuduppgiften 😀

Visa signatur

| Intel i5-11400 | RTX 3060 | 16GB DDR4 |1024gb SSD|

Permalänk
Medlem

Lutar åt en Lenovo slim 7 pro. Tankar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av leahan:

Vi har ett par av den äldre varianten på jobbet; bra laptops och bra byggkvalitet. Och om det är av intresse så spelar de också bra med linux

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kolla MS Surface, bra kvalitetskänsla och bland dom trevligare PC laptopparna jag kört.
Har alltid gillat Dell men efter ett par år med dåligt QC så har har deras företagsmaskiner tappat lite förtroende hos mig.

Och gå alltid på tillverkares företagsmodeller (ofta windows Pro license) så kommer du sannolikt få lite längre support på drivrutiner osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leahan:

Har inte kört Lenovo på något år men sist tyckte jag dom var lite meckiga när det gäller att få ner drivrutiner osv. Man är tvungen att köra deras verktyg som känns rätt omständiga.
Om du ska köra Lenovo så kolla på thinkpad modellerna, tror dom lägger mer krut på det innarbetade Thinkpad namnet.

Permalänk
Medlem

https://www.elfynd.se/lenovo-thinkpad-l13-yoga-gen2-13-3-2-i-...

Kanske kan vara något, är personligen inget fan av 2-1 modeller eller touchskärm, men kanske passar för dina behov.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Det blev en Lenovo Yoga Pro och den ersätter min Macbook Pro på ett riktigt bra sätt. Det är inte samma kvalitet såklart men skillnaden är så mycket mindre nu än för 5 år sen. Att få kör Win 11 istället för MacOS är en dröm, så mkt bättre!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av leahan:

Hej igen,

Det blev en Lenovo Yoga Pro och den ersätter min Macbook Pro på ett riktigt bra sätt. Det är inte samma kvalitet såklart men skillnaden är så mycket mindre nu än för 5 år sen. Att få kör Win 11 istället för MacOS är en dröm, så mkt bättre!

Kul att du blev nöjd! Kanske passa på och skriv en liten användarrecension av maskinen, med vinkeln att du flyttar från mac? Tror säkert att det finns fler personer i liknande tankar som du.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av leahan:

Hej igen,

Vore intressent att få höra mer om vad du är så nöjd med i bytet från macOS till Windows 11. Var du missnöjd med macOS? Själv har jag inte använt windows annat än på jobbet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌