Skrivet av BengaBang:
Nu vet jag inte hur Dell XPS är men har precis fått ut en ny Latitude 5320 som jobbdator och det är pinsamt dålig kvalitetskänsla i den, förhållandevis högljudd fläktar och allmänt dålig och den ligger på 15.500kr exklusive moms i konfigurationen jag fick ut. Av att bara klämma och känna på den skulle jag kunna svära på att den skulle kosta runt 4.990kr.
Får börja med att säga: gillar Dells bärbara, de ihop med Microsoft surface serie är mina förstahandsval för Windows/Linux laptops.
Under många år använde jag Latitude på jobbet och XPS privat. Kikade lite på dagens Latitude och man verkar ha gjort om designen en hel del, så "gamla" sanningar kanske inte längre stämmer.
XPS serien är relativt "enkel", historiskt var det en 13" och en 15" variant som man i princip kunde variera RAM och storlek på disken vid kör. Ser hyfsat lika ut idag, 13" varianten verkar finnas i en "prestanda" version med P-serie Intel CPU samt en "standard" version med U-serie CPU.
Latitude är betydligt mer likt vad vi ser hos allt för många PC-tillverkare, det är en slyskog av modeller/konfigurationer (om det är något de andra borde lära av Apple är det att ha en rimlig mängd produkter med namn som inte är en harang av siffror och bokstäver...).
I grunden finns 4 "tiers" av Latitude, 3000-, 5000-, 7000- och 9000-serien. Har själv bara använt 7000-serien. Inom varje tier finns en mängd konfigurationer, inklusive 2-in-1 vs "traditionell" laptop.
Det som i alla fall gällde historisk när man ställde XPS mot Latitude 7000-serien var
Latitude tålde rätt tuffa tag, XPS var inte bräcklig men inte alls den Volvo 740-tanks som Latitude
XPS hade helt OK tangentbord, men det var klart bättre på Latitude
Båda hade helt OK touchpad (milsvid från MBA/MBP, men riktigt bra för PC)
XPS hade möjlighet till högupplöst skärmpanel, valde själv alltid den men det kostade en del i batteritid
Icke-2-in-1 Latitude kom med matt panel, den var blank på XPS
Latitude har (eller hade i alla fall) helt fantastiskt Linux-stöd, Dell hade flera modeller med officiellt Ubuntu stöd. XPS fungerade ungefär lika bra/dåligt som de flesta andra laptops
I min mening var Latitude i genomsnitt den bättre arbetsmaskinen. Fram till Intel 7000-serien var Latitude (som startade på 14", vilket var den storlek jag använde) relativt tysta och svala, det började spåra ur med 8000-serien... XPS var lite mer högljudd under last p.g.a. både mer slimmad design samt att man hade (har fortfarande ser jag) högpresterande CPU-modeller i 15"/17" modellerna.
För det TS är ute efter känns ändå XPS som det bättre valet, om det nu absolut ska vara en Windows PC.
Problemet idag är att om man är OK med MacOS (eller som jag, faktiskt gillar det mer än Windows) så är det väldigt svårt att motivera ett köp av något annat än Mac-laptops, undantaget är om man bara vill ha en grundläggande dator där man helt skiter i kvalité. (Sämsta datorköpet jag någonsin gjort är en laptop för ~5000 kr strecket, prestanda var helt OK men tangentbord, skärm och touchpad var så usla att jag i slutändan knappt använda maskinen).
Ställer man en XPS13 mot en M2 MBA är den senare klart snabbare (mot "performance" XPS ca 20 % högre ST, ca 30 % högre MT och mer än dubbelt så snabb GPU). MBA, om inte Apple gör en blunder, ha bättre touchpad. MBA lär ha bättre batteritid och det är samma prestanda vare sig man kör på batteri eller nät (nu gäller i stort sätt samma för Intels CPUer, är främst mobila Ryzen som tappar rejält med prestanda när man kör på batteri).
Så redan vid ungefär samma pris får man en Windows laptop som kommer vara väsentligt sämre på flera punkter. Mac:ens "nackdel" är att Apple valt att inte ha skräpmodeller för att pressa priset, det man gjort är att sätta RAM/diskstorlek på instegsmodellen på lite tveksam nivå (här hemma har vi har två M1 MBA med 8 GB och 256 GB, för "normalanvändaren" fungerar det tydligen hur bra som helst, kör själv med en MacMini med 16 GB RAM / 1 TB disk samt MBP 14" 32 GB / 1 TB).
MBA har bara ett skärmpanelval, den är bättre än standardskärmen i XPS13. Även om man uppgraderar XPS13 till högupplöst skärmpanel vill jag ändå hävda att det är fördel MBA: MacOS har (till skillnad från både Windows och Linux) otroligt bra stöd för högupplösta skärmpaneler, både för bärbara och för stora stationära skärmar (här är fördelen ännu större, har en 27" 4K som fungerar hjälpligt med Win11 men är fantastik på MacOS).
MacOS har en gigantisk akilleshäl: spelstödet är jämfört med Windows icke-existerande. Även om det numera finns en hyfsat snabbt ökande skara lite enklare spel tack vare Apple Arcade. Min personliga åsikt om Apple Arcade, så här långt, är att den gör sig bäst till Ipad, följt av Iphone med MacOS som "det fungerar i alla fall"...