Rykte: Geforce RTX 4000-grafikkretsarna slukar maximalt 800 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Har gratis el där jag bor så för mig spelar det ingen roll.. + ac på sommaren🙂

Gratis el? Vart i Sverige finns gratis el? Har du kopplat om någons el box eller bor du kvar hos päronen? Gratis el existerar inte så vitt jag vet 🧐.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så mycket av problemen med temperaturen ligger i att tillverkarna envisas med att köra med pasta som ligger på runt 3-4W/mK när det finns pasta som är så sjukt mycket bättre. Men de envisas med att köra med sin dåliga pasta och bygger istället kylare som är större och större.

Man skulle kanske kunna säga att de kör med överkokt pasta?

Förlåt, kunde inte låta bli.

Angående korten som vill ha mycket ström så låter det tokigt, men så länge det inte ställer till det för mycket för alla kraftverk (miljöpåverkan?) när alla gamers världen över ska köra sina spel med maxad prestanda så antar jag att det är okej … 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men om du tar dessa 500 fps och pressar ned dom till 60 fps för du inte behöver, vill ha mer borde det dra mindre?

Eller bara köpa ett kort som maxar 60 fps i den upplösningen om det är det du behöver ?
Eller köper ni bilar med 500hk som ni stryper så de klarar 110km/h bara också ?
Eller ett slutsteg som bara går att spela till 30dB sedan stryper ni det.
Osv..

Klart man oftast vill maxa det man köpt. Sedan behöver man inte alltid köra i 250km/h eller spela 110dB musik men undervolta ett kort för att spara el och sänka prestanda ??

Spela mindre och kratta i trädgården eller något sådant så spar ni ännu mer el och kan njuta fullt ut av den prestanda ni får när ni faktiskt spelar på ett ostrypt kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daniel75:

Klart man oftast vill maxa det man köpt. Sedan behöver man inte alltid köra i 250km/h eller spela 110dB musik men undervolta ett kort för att spara el och sänka prestanda ??

Spela mindre och kratta i trädgården eller något sådant så spar ni ännu mer el och kan njuta fullt ut av den prestanda ni får när ni faktiskt spelar på ett ostrypt kort.

Det finns ju dock fördelar med att ha strax lägre framerate än refresh rate, då man kan minimera input lag den vägen, utan att få någon tearing som det blir med V-sync av.

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Så kör man ett spel där man kan få hög FPS, och det inte är typ CS: GO där extrem FPS är ett krav för att motorn ska funka bra, så kan en FPS limit ge en optimal kombination av flyt, låg input lag och ingen tearing.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarg:

Jag undrar om detta betyder att undervoltande kommer att vara ännu mer effektivt än det varit på 3000-serien?

Har man inte kylning eller tolererar ljudet så kommer ju undervoltning att bli ett måste. Hur har dom tänkt att kyla ett sådant monster utan att användaren har hörselskydd?

Permalänk
Medlem

Så vad har Ampere korten för "power limis"?

Permalänk

Om det detta med 800watt stämmer, så kan man hoppas att det åtminstone visar sig vara ett 4090/ - 9Ti som är väldigt överklockad, och att den i stock ligger närmare 500 watt 🤔🙄(önsketänkande)

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Har man inte kylning eller tolererar ljudet så kommer ju undervoltning att bli ett måste. Hur har dom tänkt att kyla ett sådant monster utan att användaren har hörselskydd?

Kanske hybrid kylare? Typ https://www.tomshardware.com/uk/news/asus-unveils-hybrid-cool...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Var det jag också funderade på, dock kan man få ett shuntat 3090 att dra närmare 1000w med rejäl oc och ln kylning...

Kan ju vara att nya kärnan blir betydligt större också, hoppas på detta samt någon sorts HBM2 minne.

Jo men det är ju just extrem OC. 3090TI är specat till 450W. Att Nvidia med en bättre tillverkningsnod ska behöva elda på 350W utöver det låter ju inte riktigt klokt.

Om ryktet över huvud taget stämmer, vilket jag är mycket skeptisk till, måste det vara frågan om en gigantisk krets eller dual-GPU. Ifall det är frågan om en dual-GPU så blir siffrorna genast mer rimliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

En kokplatta är alltid 100% effektiv att omvandla elektrisk energi till värmeenergi.

Det var inte riktigt det jag menade med vad jag skrev. Utan hur effektiv den är att värma är inte rakt av dess egna effekt. En kastrull med vatten värms inte med plattans hela effekt, utan den mängd värme som överförs till just vattnet medans resten överförs till andra system.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men om du tar dessa 500 fps och pressar ned dom till 60 fps för du inte behöver, vill ha mer borde det dra mindre?

Ja, men det är väl inte det du åsyftar? Jag har en 165hz skärm och cappar alltid på 158 FPS (iom g-sync och low latency mode) via RTSS för jag behöver inte rendera fler fps än skärmen kan uppdatera.

Jag trodde alla gjorde såhär för att inte belasta gpun mer än skärmen ändå kan rendera?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Om dessa rykten stämmer är min teori att motsvarande 3080 och 3090 (eventuell Ti inkluderat) kommer "flyttas" ner till AD103-kretsen. Sen ser får vi ett nytt Titan där AD102 är en mastodontkrets/dual-GPU.

Då är vi kvar på liknande effekt som idag för 80- och 90-serien. Det förefaller även rätt rimligt med tanke på att Ada kommer tillverkas på en bättre nod - det bör vara möjligt att få en bra prestandaökning från föregående generation utan att elda på hutlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Fast produkten har ju en specifikation när du köper den… Att man från tillverkarens sida sätter gränser med marginal är knappast konstigt. Att i nästa andetag kalla dem för snåla jävlar för att de inte vill hantera RMA när du haft sönder kortet är ju bara en märklig kommentar.

Fast har man sönder kortet? Om man kör LN2 så visst, men det går inte att ha som "daily driver" om man inte har resurser nog arr köra något i stil med Kingpins Robo Clocker, och det har man inte.

Kör man XOC- VBIOS på luft är man fortfarande begränsad av GPU Boost som klockar ner kortet nät det blir för varmt, VRM som throttlar eller helt sonika stänger av sig när det blir för varmt etc etc, så att t. ex kurvan vägrar på över 1.09375V oavsett övriga parametrar, eller att kortet i mitt fall har en TDP som inte går ställa över 330W när det sitter ev VRM på som klarar 548W kontinuerligt och 822W i 10ms spikar är extremt låga marginaler.

Sen är det nog få som skulle kräma på utav helvete och helt kallt söka RMA om kortet går sönder. Men det går. Om man kör shunt mod med limpistol istället för lod så går det ta bort alla spår av att man moddat kortet och Nvidia eller tilölverkarna har inget sätt att veta, så deras skydd är dels snålt satta mot vad korten faktiskt klarar att prestera på ett säkert sätt, och dels ineffektiva om det faktiskt finns folk som vill jävlas, så det är dumt på fler än ett sätt.

Skrivet av Ortovox:

Men det är ju bra för entusiaster som dig själv för då finns det ju extra potential med de stora kylarna som du låser upp med bättre pasta .

Till viss del ja. Men 20c lägre temp är lite väl extremt och väldigt mycket prestanda som lämnas på bordet för de som inte kan eller vill byta pasta, eller för den delen ens vet vad kylpasta är, och gigantiska kylare är ju inte bara skrymmande utan höjer även materialkostnaden för korten som naturligtvis kunden får betala.

Jag vill ha så bra kylning det går, såklart, men till och med jag tycker att när korten tar upp 4 kortplatser, behöver olika former av upphängning, stöd etc för att inte PCI-E porten skall skadas av kortets vikt, då har det gått för långt och en bättre lösning hadfe varit att det redan från fabrik är vettig kylpasta på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

De måste verkligen vara rädda för AMDs RDNA3 med MCM-teknik.

Om den här [des]informationen stämmer så innebär det bara att Nvidia misslyckades stort med efterföljaren till Ampere. Även om RTX 40-serien skulle prestera 100% bättre så får man nog beteckna 200% prestanda mot ~230% energiförbrukning som ett misslyckande när den nya processnoden samtidigt dubblerar transistortätheten.

MCM erbjuder bara potentiellt mer prestanda för pengarna i tillverkarens led, och med tanke på hur grafikkortsmarknaden sett ut de senaste åren så är det inte svårt att räkna ut att hela den besparingen kommer hamna på AMDs konto, så vare sig du eller någon annan behöver torpedera releasen av RX 7000-serien genom att sätta upp orimliga förväntningar redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om den här [des]informationen stämmer så innebär det bara att Nvidia misslyckades stort med efterföljaren till Ampere. Även om RTX 40-serien skulle prestera 100% bättre så får man nog beteckna 200% prestanda mot ~230% energiförbrukning som ett misslyckande när den nya processnoden samtidigt dubblerar transistortätheten.

MCM erbjuder bara potentiellt mer prestanda för pengarna i tillverkarens led, och med tanke på hur grafikkortsmarknaden sett ut de senaste åren så är det inte svårt att räkna ut att hela den besparingen kommer hamna på AMDs konto, så vare sig du eller någon annan behöver torpedera releasen av RX 7000-serien genom att sätta upp orimliga förväntningar redan nu.

Jag har inga förväntningar alls på någon av grafiktillverkarna. Det har ändå blivit för dyrt för mig.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Ryktet är ju att de byggt en specialfläkt för att lösa kylningen.
https://www.youtube.com/watch?v=0frNP0qzxQc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Gratis el? Vart i Sverige finns gratis el? Har du kopplat om någons el box eller bor du kvar hos päronen? Gratis el existerar inte så vitt jag vet 🧐.

ingår i hyran

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

ingår i hyran

Jo, alltså betalar du elen kollektivt ihop med dina grannar. Om den totala elförbrukningen sticker iväg så höjs ju hyran, så gratis är nog synd att kalla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, alltså betalar du elen kollektivt ihop med dina grannar. Om den totala elförbrukningen sticker iväg så höjs ju hyran, så gratis är nog synd att kalla det.

fast hyran har ökat 250kr på 10 år..

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Perfekt! kanske man han ha lite varmt på vintern i rummet, har så jävla dålig isolering så måste använda mig av ett elelement just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

ingår i hyran

All förbrukning utöver normen regleras när man flyttar ut, så det kommer en "sluträkning" på både el och vatten då. Brukar överraska många förstagångshyrare

(Givetvis får man inga pengar tillbaka, det får ju inte vara korrekt och rättvist)

Permalänk
Medlem

Visst, 800W kanske är gränsen för AD102 men det känns så orimligt högt att jag tvivlar på att ett kort kan släppas med så hög effekt. 600W går att kyla med en luftkylare, 800W tveksamt. Tror fortfarande 600W är där 4090 hamnar, känns sjukt att säga men det känns ändå rimligt att kunna marknadsföra. 800W kort går inte att marknadsföra utan att publiken brister ut i skratt. Tänk också hur satans dyrt ett sådant kretskort hade varit. MSRP på 30k?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av sleepyoh:

Alltså nej tack jag vill kunna spendera tid i mitt datorrum utan att dö av värmeslag

Koppla in en stor golvfläkt 😁
….Och upplev när proppen går p.g.a överbelastning 😄

Skrivet av The_Fatrix:

Med den utvecklingen kommer jag bli tvingad till att dra om elen här hemma, så jag får en egen säkring till datorn.

Ah jag tror faktiskt att många som köper 800W kortet kommer få en död propp.

Eller så förbjuds kortet i EU p.g.a att vi ska spara ström ju 😬

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

4070 lär väl räcka för 2k gaming hoppas jag. 🤣

Permalänk
Medlem

Man får vara kreativ med värmen som kommer med grafikkorten!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

ingår i hyran

Jasså men då är jag med. Men då är ju en viss procent utav din hyra elräkningen bara att de bakat in den så gratis skulle jag inte kalla det. Själv betalar man en hyra på 13800kr och elen runt 450kr - 550kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lösningen där stavas bättre kylpasta.

Köpte nyligen ett begagnat 1080 TI med 330W TDP om man drar upp TDP till 120%. Innan jag bytta pasta låg kortet på 75C efter några rundor "8K Optimized" i Superposition. Bytte pasta till Kryonaut Extreme och med samma rumstemp och samma fläktkurva får jag nu 56C som max.

Så mycket av problemen med temperaturen ligger i att tillverkarna envisas med att köra med pasta som ligger på runt 3-4W/mK när det finns pasta som är så sjukt mycket bättre. Men de envisas med att köra med sin dåliga pasta och bygger istället kylare som är större och större.

yeah jo det med. fixade ett begagnat 1070 och gick från ca 80-85c till 60-65c efter att ha rengjort och bytt kylpasta.

På senare kort har jag märkt att, som du säger, de snålar på kylpastan och vram-padsen också.

Hade ju varit nice om man kunde enkelt byta sådant på ett nytt kort men gör man det och det inte är EVGA så kan det bli tjafs om man vill hävda garanti/reklamation någon gång.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tänka mig att endast kylpasta ger några 20 graders skillnad som Ozzed skriver. Kanske kass kylpasta i kombination med en kylare som inte riktigt sitter så hårt som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

yeah jo det med. fixade ett begagnat 1070 och gick från ca 80-85c till 60-65c efter att ha rengjort och bytt kylpasta.

På senare kort har jag märkt att, som du säger, de snålar på kylpastan och vram-padsen också.

Hade ju varit nice om man kunde enkelt byta sådant på ett nytt kort men gör man det och det inte är EVGA så kan det bli tjafs om man vill hävda garanti/reklamation någon gång.

När väl stock pastan börjar torka upp blir den verkligen värdelös. Övergången mellan duglig o värdelös sker ganska abrupt med. Livslängden på pastorna nu för tiden känns sämre än förr faktiskt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Ja, men det är väl inte det du åsyftar? Jag har en 165hz skärm och cappar alltid på 158 FPS (iom g-sync och low latency mode) via RTSS för jag behöver inte rendera fler fps än skärmen kan uppdatera.

Jag trodde alla gjorde såhär för att inte belasta gpun mer än skärmen ändå kan rendera?

nej för alla har inte g sync och sådant. kör du med vanlig v sync och du droppar under det så halveras din fps vilket inte är så kul.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16