Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Jag läste nån guide att det blev fel ljudspår som spelades upp i takhögtalarna och att man då behövde ställa in så att det endast gav 5.1 ljud ut och därmed även tystade takhögtalarna. Men när jag väl får hem och kan koppla in min ps5 så får jag väl testa helt enkelt.

Jag har kopplat min ps5 över earc till min samsung q90t som i sin tur är kopplad till receivern.... inga problem att få ut atmos. Receivern indikerar atmos o takhögtalarna fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Alla PS5-proffs! Jag har ett kopplingsdilemma...

Har en Onkyo surround förstärkare som hdmi-switch som även matar till mina 5.1.2-högtalare. Den har bara hdmi 2.0 och således stödjer den inte ALLM, VRR och 4k@120Hz.
Som bildvisare har jag en LG 65C1 och en Benq w2000-proj som båda matas via HDMI från Onkyo-förstärkaren.

Nån som har liknande setup och skulle kunna tipsa om det finns någon vettig lösning på inkoppling av PS5an i mitt system?

Det finns ju en väldigt enkel inkoppling och det är ju via HDMI till förstärkaren men då tappar jag ju ovan nämnda HDMI 2.1-features. Lite synd.
Det enda andra alternativet jag ser är att koppla PS5an direkt till TVn och köra ARC på TVn till förstärkaren för att få ut ljudet. Men då tappar jag ju möjligheten att använda projjen ihop med PS5an...

Edit: Kan nämna att Dolby Atmos-ljudet vill man ju ha kvar stöd för.

Det är ett svårt beslut. Du får fundera på vad du tycker käns viktigare än de andra.
Alternativt flytta HDMI kabeln varie gång du vill ha "bättre" ljud vs "bättre" bild.

Skälv kör ja min ps5 genom recivern Marantz sr6013, för inga spel ja har har stöd för 4k 120hz (vilket knapt ps5an fixsar i spel typ. 1080p 120hz är en annan historia och det fixsar min) och ja känner att vrr klarar ja mig utan för tillfället då det också är spel baserat.

Din reciver råkar inte ha E-arc? Min har det trots att den bara har 2.0b, så det handlar om funktioner snarare än variationer.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Jag läste nån guide att det blev fel ljudspår som spelades upp i takhögtalarna och att man då behövde ställa in så att det endast gav 5.1 ljud ut och därmed även tystade takhögtalarna. Men när jag väl får hem och kan koppla in min ps5 så får jag väl testa helt enkelt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Thx! Den var ju precis vad jag ville se.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Det är ett svårt beslut. Du får fundera på vad du tycker käns viktigare än de andra.
Alternativt flytta HDMI kabeln varie gång du vill ha "bättre" ljud vs "bättre" bild.

Skälv kör ja min ps5 genom recivern Marantz sr6013, för inga spel ja har har stöd för 4k 120hz (vilket knapt ps5an fixsar i spel typ. 1080p 120hz är en annan historia och det fixsar min) och ja känner att vrr klarar ja mig utan för tillfället då det också är spel baserat.

Din reciver råkar inte ha E-arc? Min har det trots att den bara har 2.0b, så det handlar om funktioner snarare än variationer.

Då lutar det ju starkt åt att köra genom förstärkaren för att ha kvar möjligheten att använda projjen och nöja sig med 1080p@60Hz där och 1080p@120Hz och 4k@60Hz på tvn

Permalänk

Vet nån om det fortfarande free-upgrade från ps4 till ps5-versionen av Horizon Forbidden West?
Kanske är snål men känns ju "dumt" att betala 649:- för ps5-versionen om man kan köpa ps4-versionen för 499:- och få free upgrade till ps5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Vet nån om det fortfarande free-upgrade från ps4 till ps5-versionen av Horizon Forbidden West?
Kanske är snål men känns ju "dumt" att betala 649:- för ps5-versionen om man kan köpa ps4-versionen för 499:- och få free upgrade till ps5?

Det har inte varit tal om någon tidsbegränsning på uppgraderingen vad jag hört.

Butikerna som säljer ps4-versionen på skiva skriver ju dessutom att det inkluderar ps5-versionen så det ska ju inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Alla härmar Bloodborne

Permalänk
Konsolgrävare

Final Fantasy VII Rebirth, kommer ut vintern 2023

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

SIFU: Vengeance Edition - PS5
299 kr
https://www.inet.se/produkt/6336703/sifu-vengeance-edition-ps...

Grid Legends ( IT/multilingual ) (PlayStation 4)
178 kr
https://cdon.se/programvara/grid-legends-it-multilingual-play...

Permalänk
Medlem

Tekken 7 kostar 53 spänn nu för standard-versionen. Värt?

Permalänk
Medlem

Nu har dom äntligen efter flera månader fått in nya psn koder med 25% rabatt på getgifted.

https://link.getgifted.com/tr2b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Nu har dom äntligen efter flera månader fått in nya psn koder med 25% rabatt på getgifted.

https://link.getgifted.com/tr2b

Tack för tipset. Fick bli en femhundring.

Permalänk
Medlem

Tänk på att man inte kan ha mer än ca +1500 kr i PSN-plånboken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tänk på att man inte kan ha mer än ca +1500 kr i PSN-plånboken

Upptäckte precis detta. Köpte koder så jag skulle få 2000:- på kontot och sista koden gick ej att lösa in. Inga större problem med tanke på att koden gäller ett år från inköp och jag brukar köpa ett antal spel och DLC per år, men lite irriterande ändå.

Permalänk
Medlem

Gran Turismo 7 Update 1.17 brings three new 3 cars, an international circuit, and Extra Menus
https://blog.playstation.com/2022/06/22/gran-turismo-7-update...

Mid-Year Deals promotion comes to PlayStation Store
https://blog.playstation.com/2022/06/21/mid-year-deals-promot...

Permalänk
Medlem

Och där var getgifted koderna slut för denna gång

Permalänk
Medlem

Typiskt, kollade GetGifted igår men ingen tur, och nu tog de slut fortare än vad en PS5 gör i butik.

Undrar om bristen på koder har nåt att göra med Sonys omlansering av PSPlus eller om det är nåt annat som spökar.

Permalänk
Konsolgrävare

Nya PlayStation®Plus kommer ut idag!

https://www.playstation.com/sv-se/ps-plus

Edit: "We’re planning to roll out NTSC options for a majority of classic games offered on the PlayStation Plus Premium and Deluxe plan in Europe"

https://twitter.com/PlayStationEU/status/1539865859010793472

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Edit: "We’re planning to roll out NTSC options for a majority of classic games offered on the PlayStation Plus Premium and Deluxe plan in Europe"

Lite förvånad faktiskt men bra där Sony!

Då behöver dom även fixa det dåliga utbudet med spel då.

Permalänk

Ingen nyhet nu, vi har ju sett vad som ingår nu vid det här laget, men detta utbudet är verkligen skräp. Visst ett par ps5 spel som kanske tilltalar nån som inte har nån av dessa(typ 4 mest köpta spelen förmodligen).. Men både ps1/ps2 och ps3spelen är ju galet värdelösa. Finns verkligen ingenting för mig som har ett stort ps4-ps5 arkiv och haft ps-now ett tag.
Innan året är slut måste dom rullat ut en hel del klassiska spel plus nytt om dom ska va i närheten av att konkurrera med GP.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Och där var getgifted koderna slut för denna gång

Jag har använt ”getgifted” ett långt tag utan att tänka på det men såg idag att koderna tagit slut. Finns det något annat sätt att få en liknande rabatt eller är/var getgifted det enda alternativet?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Fick hem min nya ps5a igår och tänkte höra med er om några tips på spel som inte får missas.

Har redan:

Forbidden West
Valhalla/Oddyssey
God of War
Returnal
Metro Redux
Ghost of Tsushima
Last of Us 1/2
Far Cry 5/New Dawn (6 på pc)
Dayz Gone
RDR2
Miles Morales

*edit* Kör Elden Ring och Dying Light 2 på pc också.

Som synes är det open world single player jag föredrar. Nåt jag absolut saknar? Kommer att börja med Forbidden West så är ju ingen panik att köpa spel heller.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Fick hem min nya ps5a igår och tänkte höra med er om några tips på spel som inte får missas.

Har redan:

Forbidden West
Valhalla/Oddyssey
God of War
Returnal
Metro Redux
Ghost of Tsushima
Last of Us 1/2
Far Cry 5/New Dawn (6 på pc)
Dayz Gone
RDR2

Som synes är det open world single player jag föredrar. Nåt jag absolut saknar? Kommer att börja med Forbidden West så är ju ingen panik att köpa spel heller.

Bra lista. Började precis själv med Forbidden West, lirat 20 timmar och är fortfarande bara i början av spelet, så du lär vara upptagen bra länge med det spelet (extremt snyggt spel för övrigt).

När det gäller tips, kan jag nämna Spiderman Remaster (samt Miles Morales), spelet som fick mig att nöta på tills första platinum trofén ramlade in. Riktigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Fick hem min nya ps5a igår och tänkte höra med er om några tips på spel som inte får missas.

Har redan:

Forbidden West
Valhalla/Oddyssey
God of War
Returnal
Metro Redux
Ghost of Tsushima
Last of Us 1/2
Far Cry 5/New Dawn (6 på pc)
Dayz Gone
RDR2
Miles Morales

*edit* Kör Elden Ring och Dying Light 2 på pc också.

Som synes är det open world single player jag föredrar. Nåt jag absolut saknar? Kommer att börja med Forbidden West så är ju ingen panik att köpa spel heller.

Kan varmt rekommendera Control från finska Remedy 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Fick hem min nya ps5a igår och tänkte höra med er om några tips på spel som inte får missas.

Har redan:

Forbidden West
Valhalla/Oddyssey
God of War
Returnal
Metro Redux
Ghost of Tsushima
Last of Us 1/2
Far Cry 5/New Dawn (6 på pc)
Dayz Gone
RDR2
Miles Morales

*edit* Kör Elden Ring och Dying Light 2 på pc också.

Som synes är det open world single player jag föredrar. Nåt jag absolut saknar? Kommer att börja med Forbidden West så är ju ingen panik att köpa spel heller.

Annat gött open world single player-spel att rekommendera är Immortals: Fenyx Rising.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Kan varmt rekommendera Control från finska Remedy 👌

Har redan på både pc och ps - sjukt att jag glömde nämna det. Skämskudde.

Skrivet av Quenya:

Annat gött open world single player-spel att rekommendera är Immortals: Fenyx Rising.

Bra tips, tackar

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Har redan på både pc och ps - sjukt att jag glömde nämna det. Skämskudde.
Bra tips, tackar

Ratchet and Clank Rift Apart är rätt så bra spel och snygg också på ps5an

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Fick hem min nya ps5a igår och tänkte höra med er om några tips på spel som inte får missas.

Har redan:

Forbidden West
Valhalla/Oddyssey
God of War
Returnal
Metro Redux
Ghost of Tsushima
Last of Us 1/2
Far Cry 5/New Dawn (6 på pc)
Dayz Gone
RDR2
Miles Morales

*edit* Kör Elden Ring och Dying Light 2 på pc också.

Som synes är det open world single player jag föredrar. Nåt jag absolut saknar? Kommer att börja med Forbidden West så är ju ingen panik att köpa spel heller.

Så långt i från Open World man kan komma men måste ändå tipsa om du inte redan spelat det.

"Inside" från danska Playdead är ett helt fantastiskt och stämningsfullt (Och ganska obehagligt) plattforms / pusselspel. Inte exklusivt till Playstation men gör sig ännu om du spelar på en TV. Finns i combopack med föregångaren "Limbo" också.

Stark rek, håll utkik efter reor!
https://store.playstation.com/en-se/product/EP2054-CUSA02754_...