Permalänk

Kladdigt på kretskortet

Upptäckte lite kladd vid pci express kontakten. Skruvade bort backplaten och hittade där nått kladd.(Se bild)
Någon som varit med om något liknande? Går det att ta bort med tops å aceton. Eller skall man bara låta det vara. 🤔
Grafikkortet är ett 2080 ti gaming x trio.

Permalänk
Medlem

Jadå det finns massor av resultat på detta om du Googlar på det. (Ej menat att låta drygt)

Kortfattat, det är kladd från thermal padsen och/eller flux. Det är inget farligt och det gör ingen direkt skillnad om du tvättar bort det eller låter det vara.

Permalänk
Hedersmedlem

Aceton brukar inte rekommenderas till elektronik. Det är för starkt och kan ta bort skyddslager och annat på PCBs.
Jag skulle låta det vara, men ska du ta bort det så använd ren isopropanol/isopropylalkohol.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut lite som Conformal Coating Wetting, inte säker på vad det heter på svenska.. pcb vätning kanske?

Edit: som Trebsor säger så kan det eventuellt vara fluss rester men det ser ut att vara ovanligt mycket i så fall.

Edit 2: har du ägt kortet sen det var nytt eller har någon tidigare ägare "lagat" kortet med flytande fluss och värmepistol kanske?

Permalänk

gnugga bort kladdet vid kontakten, låt resten sitta

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Aceton brukar inte rekommenderas till elektronik. Det är för starkt och kan ta bort skyddslager och annat på PCBs.
Jag skulle låta det vara, men ska du ta bort det så använd ren isopropanol/isopropylalkohol.

Precis, använd INTE aceton.

Kladdet som är där nu är förmodligen egentligen harmlöst, men aceton skulle riskera att riktigt ställa till det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Ok. Tackar samtliga för råden. Jag är enda ägaren av kortet
Jag har ingen ipa tyvärr men skulle 98% etonol funka tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Ok. Tackar samtliga för råden. Jag är enda ägaren av kortet
Jag har ingen ipa tyvärr men skulle 98% etonol funka tro?

Biltema säljer elektronikrengöring på sprayburk. Brukar spraya lite på en tops och gnugga, funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det bara finns fördelar med att gå direkt på isopropanol istället för elektronikrengöringsspray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Ok. Tackar samtliga för råden. Jag är enda ägaren av kortet
Jag har ingen ipa tyvärr men skulle 98% etonol funka tro?

Finns väl en kjell&co i kalmar kan jag tänka mig
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/stadning-rengor...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Som andra har nämnt så är det helt normalt. Vill dock bara flika in och säga att det såg likadant ut på ett R9 Fury som jag hade för flera år sedan. Mindfactory (Tyskland) vägrade att ta i grafikkortet vid garantiärende. Dom såg detta och påstod sen att kortet var fuktskadat. Dom skickade tillbaka kortet och i vidare mail så skrev dom att dom inte tänker ta emot kortet om jag skickar in det igen.

Så för säkerhetsskull kan du ta bort det vid eventuellt garantiärende.

Ett äldre RX 570 hade också sånt på sig när jag lämnade in det till Netonnet på garanti. Dom hörde först av sig och sa att det såg fuktskadat ut, men återkom sedan och sa att dom ersatte kortet eftersom "kladdet" var helt normalt från thermal pads osv.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Aceton funkar oftast första gången om det är nödfall.
Isoprop är samma som elektronikrengöringen. Bara att den sistnämnda kommer i sprayburk.

98% etanol fungerar också fint. @jonathan82

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Funkar det inte med gammal hederlig T-röd?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Funkar det inte med gammal hederlig T-röd?

Det luktar ju röv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ernesto:

Det luktar ju röv

T-Röv?
Smakar inte bra heller!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Aceton funkar oftast första gången om det är nödfall.
Isoprop är samma som elektronikrengöringen. Bara att den sistnämnda kommer i sprayburk.

98% etanol fungerar också fint. @jonathan82

Inte för att det är så viktigt men det beror lite på var du köper din elektronikrengöring. Elektronikrengöring kan innehålla alkaner istället för isopropanol.

Permalänk
Medlem

Biltermas elektronik-rengöring har traditionellt varit helt ren Isopropanol (IPA) - men i samband med Covid så blev det svår brist på IPA pga. alla skulle ha spritbaserad hand-desinficering då det luktar trevligare än virkon-liknande blandningar i vatten med en svag klordoft ibland, trots att blandningar med underklorsyra [som det viktigaste desinficerings-steget i virkon och liknande blandning och också i Klorin] är många, många gånger mer effektivt att destruera bakterier och virus än handtvätt med sprit/alkhoholer.

Biltema började då köra med olika alkaner i blandningen istället, vet inte om de gått tillbaka till IPA idag...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pine-orange:

Inte för att det är så viktigt men det beror lite på var du köper din elektronikrengöring. Elektronikrengöring kan innehålla alkaner istället för isopropanol.

Du har helt rätt. Jag höftade kanske lite mycket.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

T-Röv?
Smakar inte bra heller!

Bärs som bärs det smakar ju lika...

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Bästa är att låta kortet vara i fred. Om kortet fungerar felfritt idag så är risken större att det inte gör så länge till om man börjar pilla på det.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.