MSI tar höjd för effekthungrig framtid med kommande nätdelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Som vanligt i trådar som dessa. :/
* Åh jag måste dra 3fas till datorn.
* Åh jag måste ha en kärnreaktor för att driva datorn.

Folk som ville ha max prestanda, som körde 2x, 3x, SLI/Crossfire satt väl för 10?år med nätagg på 1000 - 2000w nätagg

Har folk inte annan hemelektronik??
El-element, AC, Micro, Ugn med pyrolytisk rengöring (3000w ca), damssugare

Skillnaden mot för 10 år sedan är väl att elpriserna inte är så himla goa längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Trenden går helt klart åt fel håll.
Både för CPU'er och GPU'er.

Snart är vi ju i en situation där en taktik i spel blir att plåga motståndarens dator så mycket att säkringen går.

Speciellt i länder där de kör på 110v, hemma har vi nog en bit kvar före det är någon risk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av underd0g76:

Skillnaden mot för 10 år sedan är väl att elpriserna inte är så himla goa längre.

Även om din dator hade dragit 1kw kontinuerligt under spel så är det ju småpengar vi pratar om

Permalänk
Medlem

Hm risk att min rums säkring på 6A ryker den dom effekt toppar...
Ja jag bor i en gammal lägenhet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tror det börjar bli dags för alla chassi tillverkare att skapa chassin gjorda för 2st PSU, oavsett storlek. Så ena ger bara gpu ström medans det andra ger till resten. Finns sfx-l på 125mm på 1000w. Lagom till systemet. Så tar vi vanliga atx till gpun typ 1300w så kanske vi kan klara rtx 50xx serien.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Fel håll.

Jag skiter fullständigt i ren prestanda, det har jag mer än tillräckligt för.
Kan jag däremot få samma prestanda fast det drar 60W, då snackar vi!

Apple visar återigen varför dem har en enorm R&D budget, jag är övertygad M2 liknande SOC är framtiden...oavsett.

Edit*
Och ja, jag vet att M1 Ultra drar 250W, men samtidigt är det CPU+GPU...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nja, ska man ha värstingprestanda med nästa gen AMD CPU så är det inte 105 tdp som gäller längre utan 170.
Allt går uppåt. Även PCI-E 5.0 NVME kommer sluka mer..

Ja självklart, men allt annat bleknar i jämförelse med spikar på även dagens gpuer som utan problem kan gå upp mot 700 watt. Bara tanken vad då en gpu som ligger på juat 700watt stock kommer ligga på är en aning oroväckande ärligt talat. Och kommer krävas otroligt mycket mer av nätaggen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag skiter fullständigt i ren prestanda, det har jag mer än tillräckligt för.
Kan jag däremot få samma prestanda fast det drar 60W, då snackar vi!

Så köp ett kort i billigare/lägre prestanda segment jämfört med vad du ersätter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nja, ska man ha värstingprestanda med nästa gen AMD CPU så är det inte 105 tdp som gäller längre utan 170.
Allt går uppåt. Även PCI-E 5.0 NVME kommer sluka mer..

Det tacksamma med processorer är att man i de allra flesta fall inte har någon nytta av jättemånga kärnor. Ofta blir det bara att elda för kråkorna. Hör man till undantagen suger det men annars går det bra att hålla sig till en rimligare strömförbrukning.

(Sen suger det förvisso att prestanda per tråd är svår att öka och det hade varit roligt om mjukvaran kunde nyttja fler trådar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Så köp ett kort i billigare/lägre prestanda segment jämfört med vad du ersätter...

Det funkar inte längre för prestandahoppen är minimala, samtidigt som effekten är märkbart högre för nya generationer.
Jämför RTX2 med RTX3, och där 4xxx-serien spås få mindre ökning med ett ännu högre effektuttag.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Det funkar inte längre för prestandahoppen är minimala, samtidigt som effekten är märkbart högre för nya generationer.
Jämför RTX2 med RTX3, och där 4xxx-serien spås få mindre ökning med ett ännu högre effektuttag.

Jag håller med om att det inte är nån vidare strategi (för att prestandaökning/krona blir för låg), men nyare kort har praktiskt taget alltid högre prestanda/W, så man brukar kunna få mer prestanda till lägre effekt, eller åtminstone mer prestanda till i princip samma effekt, genom att gå nedåt från t ex 2080 till 3070.

2080: 215 W, prestandaindex 110
3070: 220 W, prestandaindex 136, så 23.6% högre prestanda till 2.3% högre effekt.

Men som sagt tycker jag inte att prestandaskillnaden skulle vara värd priset där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Brukar alltid sätta framelimit under sommaren runt 60-70.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag älskar den här utvecklingen, mer kraftfulla komponenter åt folket

Nu kör vi!

https://youtu.be/4zIoElk3r2c

Mvh

Perfect GIF 💪

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Man får väl belasta en standard 10 ampers säkring med max 2300watt effekten.
Problemet är att det är en datorskärm som brukar vara kopplat till samma vägguttag.
Även om topbelastningen kommer att ske några millisekunder, kan mycket väl hända att det skulle räcka att så ut den.

Och för dem som snackar om en spis med ugn: de brukar vara anslutna till 3st 16 amperssäkringar för att klara av högre effekten. Kabel tjöcklecken är också större...

Många hushåll har 4 och 6 amperssäkringar...

En dvärgbrytare MÅSTE lösa inom 0,4 sekunder och de löser inte exakt vid den ström de är specade för. De traditionella smältsäkringarna (propparna) kan överlastas rejält under kortare stunder och överlastas en hel del under längre stunder. Här pratar vi alltså inte om säkringar som går efter några millisekunder vid en liten överlast.

Jag har aldrig hört talas om 4A säkringar i vanliga hushåll. När skulle det vara aktuellt att avsäkra med 4 eller 6A? I en vanlig elinstallation i ett svenskt hem är allt dimensionerat för 10A (och 16A på storförbukare som spis), så det finns vanligtvis ingen anledning att avsäkra lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Man får väl belasta en standard 10 ampers säkring med max 2300watt effekten.
Problemet är att det är en datorskärm som brukar vara kopplat till samma vägguttag.
Även om topbelastningen kommer att ske några millisekunder, kan mycket väl hända att det skulle räcka att så ut den.

Och för dem som snackar om en spis med ugn: de brukar vara anslutna till 3st 16 amperssäkringar för att klara av högre effekten. Kabel tjöcklecken är också större...

Många hushåll har 4 och 6 amperssäkringar...

Ja vi (väldigt många) som bor i äldre bostäder, Som har 1st. 16a till kök, och 10a i övriga.
Än så länge så har vi rätt stor marginal upp till dom 2300w som jag kan belasta den säkringen med.
Om jag inte fått allt om bakfoten så är det ju dessa nya nätagg som tar hand om dom ev strömspkarna

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

En dvärgbrytare MÅSTE lösa inom 0,4 sekunder och de löser inte exakt vid den ström de är specade för. De traditionella smältsäkringarna (propparna) kan överlastas rejält under kortare stunder och överlastas en hel del under längre stunder. Här pratar vi alltså inte om säkringar som går efter några millisekunder vid en liten överlast.

Jag har aldrig hört talas om 4A säkringar i vanliga hushåll. När skulle det vara aktuellt att avsäkra med 4 eller 6A? I en vanlig elinstallation i ett svenskt hem är allt dimensionerat för 10A (och 16A på storförbukare som spis), så det finns vanligtvis ingen anledning att avsäkra lägre.

Dock skall en dvärgbrytare bryta vid KORTSLUTNING inom 0.4s. Inte vid överlast
Angående överlast så löser karaktärer B snabbt, c lite snabbare än diazed och D lite segare än diazed.
Man måste dock beakta kabel area och distans vid karaktären på säkring

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dock skall en dvärgbrytare bryta vid KORTSLUTNING inom 0.4s. Inte vid överlast
Angående överlast så löser karaktärer B snabbt, c lite snabbare än diazed och D lite segare än diazed.
Man måste dock beakta kabel area och distans vid karaktären på säkring

Ja, men då pratar vi ännu längre från millisekunder. Vid dubbla märkströmmen löser alla typerna efter runt 10 sekunder. 2-3 sekunder vid trippla märkströmmen.
Poängen var att risken för att säkringar ska lösa vid mindre överlaster under några millisekunder är obefintlig.