SweClockers nya testsvit för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

SweClockers nya testsvit för grafikkort

Inför höstens kavalkad av grafikkortslanseringar har det blivit dags för redaktionen att fräscha upp hårdvaran såväl som speluppsättningen i båda testriggarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Veri nice

Permalänk
Medlem

Även om 5800X3D kanske är lite bättre i spel så känns ändå 12900KS som ett bättre val för lite långsiktighet. Den går ju skrämma upp lite om systemet skulle börja kännas lite slött

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt men jag undrar också hur processen för att plocka fram vettiga spel går till i den nya testslingan? Ska det vara AAA-spel, måste de ha bra inbyggda benchmarks, vara stabila och tillräckligt patchade så att senare patchar inte ändrar prestandan, hur nya ska de vara osv?

Chernobylite är ju inte ett jättekänt t ex. Vad var det som gjorde att du fastnade för det? Antar att det är få nya AAA-spel som verkligen pressar prestandan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Även om 5800X3D kanske är lite bättre i spel så känns ändå 12900KS som ett bättre val för lite långsiktighet. Den går ju skrämma upp lite om systemet skulle börja kännas lite slött

12900ks är bättre så det var rätt val imo. Dessutom går det enkelt att uppgradera processorn när nya släpps av Intel

Permalänk
Moderator
Testpilot

Härligt!

Det är intressant att se hur starka AMD är i dessa moderna titlarna, bortsett från RT då såklart. Där tankar ju AMD rätt hårt.

Riktigt spännande framtid till mötes med 4000- och 7000-serien.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kommer nätagget räcka till överklockade 4090? 😅

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Kommer nätagget räcka till överklockade 4090? 😅

jadå, det kommer inte vara några problem, det enda du behöver göra är att koppla upp dig direkt till ringhals för att kuna förse den med ström

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

12900ks är bättre så det var rätt val imo. Dessutom går det enkelt att uppgradera processorn när nya släpps av Intel

Då sockeln är samma, kan man också testa med enklare CPU,, exempel i3 och i5.
Brukar förbises i tester.

Permalänk
Medlem

Sweet, själv har jag både 12900KF och 5800X3D, men är kvar på DDR4. Väntar på att det skall komma något dunder RAM-kit för DDR5, AMD har hintat om en helt ny nivå på frekvenser och på Intel sidan har Asus Z690 Alpha redan nått 10k+ i minneshastighet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Då sockeln är samma, kan man också testa med enklare CPU,, exempel i3 och i5.
Brukar förbises i tester.

Denna rigg är väl för att testa grafikkort och inte processorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Denna rigg är väl för att testa grafikkort och inte processorer?

Ja, men det är trevligt att kunna köra med sämre processorer om man vill göra en specialare då man jämför hur grafikkort står sig mot varandra med en sämre processor. Inte säkert Sweclockers får för sig att testa detta, men kul om de har möjligheten ifall det blir aktuellt.
Olika arkitekturer kan ha olika profil på hur processorn belastas. Så det kortet som är snabbast med en snabb processor kanske förlorar när en dålig processor används. Det är väl ett mindre problem sedan DX12, men är fortfarande relevant att ha möjligheten.

Med det sagt så går ju det utmärkt på de flesta socklar. AM4 har ju minst lika goda möjligheter att skala ner prestanda till billigare varianter.

Permalänk
Medlem

Idel Intel alltså, jag tror inte man ska gå för mycket på de där marginalerna till Nvidia's fördel då, men jag förstår varför man väljer Intel.
Tidpunkten för byte är ju på Intels sida, misstänker att Intel planerat det så.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Så där jaa, på tiden att gå över på DDR5, tummen upp!

Visa signatur

I9 12900K - Custom loop | Maximus Z690 Hero | G.Skill Trident Z5 32GB 6000mhz CL36 RGB | ASUS Strix RTX 3080 - Custom Loop | be quiet! Straight Power 11 1000W | Samsung 980 Pro 1TB | Kingston 2TB NVMe, 4TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Även om AMD's kommande DDR5-plattform utklassar intel's Raptor Lake med 250% så kommer nog alla influensers och dessa tekniksidor att välja Intel Nvidia framför AMD, varför? Ingen aning.

Nvidia RT är ganska så 'meh' inte värt det lilla för den stora prestandaförlusten om man spelar med en 144-250hz skärm.

Intel med sina hungriga prollar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Denna rigg är väl för att testa grafikkort och inte processorer?

Hur grafikkort presterar i olika tiers av CPU är många intresserade av. Något som ofta förbises av alla testare.

Lätt som plätt att testa kortet med 12900KS, sedan bara ploppa i en 12400 kanske, och kolla skillnaden, om det ens finns någon. Eller om skillnaden mellan olika CPU är betydande nog för att slänga ut 3-4x mer på en "bättre" tier av CPU.

Möjligen kan man emulera enklare CPU med en 12900KS genom att underklocka och stänga av kärnor Kanske är bekvämare än att byta fysisk CPU?

Tror nog det när jag skriver nu .

Permalänk
Medlem

Hmm, Jag tycker ni ska inkludera några generationer av x60 modeller, bara så att man kan få ett hum om hur stor skillnaden är. x60 modellerna brukar ju vara storsäljare, så det är väl något de flesta kan relatera till.

Permalänk
Medlem

Jag ser att ni glömde skriva att ni även kommer att testköra med lämplig GNU/Linux-dist.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Hur grafikkort presterar i olika tiers av CPU är många intresserade av. Något som ofta förbises av alla testare.

Nu är det ju dock så att för alla högre iterationer av grafikkort så spelar CPU ganska liten roll för spelande idag (med några få undantag för en smal fåra av strategispel) då GPUn bågnar långt innan CPUn i alla förekommande upplösningar bland 2020-talsgamers. Att någon kvarbliven i Utböle-Avliden kör 1280x720 motiverar inte en extra genomgång i testsviten direkt...

Permalänk
Medlem

Blev förvånad över resultaten måste jag ändå påstå. Men oavsett, blir nice att se hur kommande kort från båda lagen presterar

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Gött, nu är sweclockers redo för hösten!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det ju dock så att för alla högre iterationer av grafikkort så spelar CPU ganska liten roll för spelande idag (med några få undantag för en smal fåra av strategispel) då GPUn bågnar långt innan CPUn i alla förekommande upplösningar bland 2020-talsgamers. Att någon kvarbliven i Utböle-Avliden kör 1280x720 motiverar inte en extra genomgång testsviten direkt...

Finns ju folk som köper 3090Ti till en i3/i5, så tycker nog det vore en både bra och nyttig idé att testa GPU på flera tiers än den så säga "maximala" CPUn.

Kanske kan jämföras med att testa regummerade däck dedikerade för bilar i klassen "Nissan Micra" så skruvar man ju sällan på däcken på en Ferrari Testarossa, utan testar just småbilsdäcken på en småbil.

Är det så fruktansvärt intressant "konsumentupplysning" hur ett lågbudgetkort kan "prestera max" på en 12900KS?
Är svaret på sådant test relevant, förutom i någon knepig teori?

-Givetvis testar man "lågbudgetkort" till den marknaden/den "tier" av CPU de är avsedda för.
Alltså testa GPU för den tilltänkta "kundgruppen", för den av Nvidia eller AMD tilltänkta hårdvarutiern.

Man kan ju givetvis med en olåst CPU, som exempelvis 12900KS emulera på ett ungefär hur ett grafikkort presterar i olika "tiers", genom att stänga av kärnor och sänka klockfrekvens etc.

Det är i princip lika dumt att köpa en för svag GPU för en "för stark" CPU som det är att slänga pengar på dyr GPU men kör budget-CPU.

Möjligen har jag fattat allt fel under alla år, har ändå kvar något i bakskallen om att testerna ska få fram vad som är bästa "bang för bucken". Inte hur varje kort kan maximalt prestera under orimliga "bästa" förhållanden. För det är ointressant. Som att testa barnskor på en vuxen, eller tvärt om.

Tech Deals inspirerade mig en del. Intressant att veta hur GPU presterar i olika SKU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det är i princip lika dumt att köpa en för svag GPU för en "för stark" CPU som det är att slänga pengar på dyr GPU men kör budget-CPU.

Den poängen illustreras dock regelbundet även här på Sweclockers, senast här:
https://www.sweclockers.com/test/33726-intel-core-i5-12400f-s...

Permalänk
Medlem

Grymt, liknar mitt nuvarande system väldigt mycket.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Grymt med ny rygg, jag menar rigg.

Hade varit intressant och fått en jämförelse bild på förra vs den nya.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

AMDs 6800/6900-serie med 16GB VRAM kommer nog åldras väldigt bra i jämförelse med 3070/3080.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Man kan ju givetvis med en olåst CPU, som exempelvis 12900KS emulera på ett ungefär hur ett grafikkort presterar i olika "tiers", genom att stänga av kärnor och sänka klockfrekvens etc.

Jag tycker det verkar smidigare att göra så. Emulera lägre tiers CPU än att fysiskt byta CPU och kylare.
Det blir ju också om man tar bort kylaren och lägger på ny kylpasta och monterar tillbaka den så kan det bli lite olika från gång till gång.
Ena gången blir det lite bättre, andra gången blir det lite sämre.
Frågan är om man vill ha den variationen i en testbänk som helst ska vara så konstant som möjligt under den tid den är den primära test plattformen.

Skrivet av Networker:

Möjligen har jag fattat allt fel under alla år, har ändå kvar något i bakskallen om att testerna ska få fram vad som är bästa "bang för bucken". Inte hur varje kort kan maximalt prestera under orimliga "bästa" förhållanden.

Jag har fått intrycket att det ska vara ungefär prestera bästa möjliga under rimliga förhållanden.
Exempelvis om man ska testa grafikkort så vill man ha snabbaste processor, ram etc för att i så stor omfattning som möjligt undvika att andra delar än grafikkortet blir flaskhalsen.
Men att de samtidigt inte går till extrem överklockning och sånt.

Utan något som vem som helst med pengar/tid/intresse hade kunna köpt likadana delar och mer eller mindre replikera resultaten.

Permalänk
Medlem

@JonasT

Får man önska en komplettering av speltester och prestandaindex med RTX 3060 och RTX 3060Ti ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det ju dock så att för alla högre iterationer av grafikkort så spelar CPU ganska liten roll för spelande idag (med några få undantag för en smal fåra av strategispel) då GPUn bågnar långt innan CPUn i alla förekommande upplösningar bland 2020-talsgamers. Att någon kvarbliven i Utböle-Avliden kör 1280x720 motiverar inte en extra genomgång i testsviten direkt...

Det är ju just att man CPU oftast inte är flaskhalsen som det kan vara intressant att köra olika GPU:er, även förhållandevis starka sådana, med en svag processor. Det kan vara relevant för vissa att veta hur långt ner man kan gå och var bästa nivån kan vara någonstan för att balansera GPU-kostnad mot CPU-kostnad.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av anon343162:

Även om AMD's kommande DDR5-plattform utklassar intel's Raptor Lake med 250% så kommer nog alla influensers och dessa tekniksidor att välja Intel Nvidia framför AMD, varför? Ingen aning.

Nvidia RT är ganska så 'meh' inte värt det lilla för den stora prestandaförlusten om man spelar med en 144-250hz skärm.

Intel med sina hungriga prollar..

Om du fortfarande tycker rtx är meh så har du inte kört på en riktig HDR skärm och sen ex ultrawide eller spelat skräck i VR på ett högupplöst headset. Det är verkligen en wow känsla och passar super i story och långsammare spel.

Varför valet föll på Intel är på grund av tidpunkten och Intel presterar bäst med ddr5 även om det drar mer därav faller ju valet på Intel. Om next gen amd utklassar next gen Intel så kommer nog redaktionen göra en cheeky uppgradering.

Skrivet av dbxxx:

Grymt, liknar mitt nuvarande system väldigt mycket.

Samma här ganska exakt samma förutom att jag har matx moddelen av moderkortet. Blir super för tester i framtiden !

Skrivet av GuessWho:

@JonasT

Får man önska en komplettering av speltester och prestandaindex med RTX 3060 och RTX 3060Ti ?

Håller med och sen borde vi ha med dlss o fsr tester för o se hur värt det är att köpa high-end korten. Detta borde bli extra intressant då man även får tänka på hur mycket top end korten drar next gen. Kanske räcker med 4070 o dlss för o maxa allt ?

Tips till redaktionen för att få ev mindre problem är att låsa pcie porten till den gen som kortet använder manuellt om ni stöter på skumma saker. Detta bör framförallt visas i frametime grafer. Kan vi kanske få med några frametime grafer i framtiden?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop