Hur är det med ram minnen till intel systemen?

Permalänk

Hur är det med ram minnen till intel systemen?

Som jag har märkt så är Amd baserade moderkort väldigt känsliga med minnen, det är ofta personer på detta forum som har problem med minnen till amd systemen.
Men jag har däremot märkt att personer med Intel baserade moderkort inte har problem så ofta med minnen.
Jag har också märkt att butiker som säljer Amd system väljer oftast "märkes minnen", men till Intel system brukar dom ta nåt standard eller original.
Så jag undrar, är det så att det inte spellar så större roll på Intel moderkort vad man har för minnen?
Kan man tillexempel köra med standard minne på Intel moderkort utan att man känner så stor skillnad som man gör på Amd moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem

Hittills har jag inte stött på några problem med "fulminnen" till AMD-system.

I min dator (epox 8k7a+, tbird 1,33) sitter det en 256mb med lite halvtasktigt märke och en totalt noname 512mb modul, inga problem alls trots någorlunda aggresiva timings.

I flera datorer som jag plockat ihop åt andra har det funkat bra med billigare minnen.

Farsan tror jag har samsung(k) minnen i sin dator, a7n8x och 1700+ @2000++ utan att det krånglar.

Lustigt nog så har minnena krånglat mer i de intel-system som jag pysslat med. Visserligen är det en rätt så gammal dator men moderkortet tvärvägrar att fungera med ett par 32mb EDO minnen. Med ett par andra 32or funkar det felfritt. Minnena som strular funkar väldigt bra på ett gammalt asus p55sp4v tillsammans med en k6-2 400 (funkade bra med p166mmx@233 också). Innan körde jag med 48mb rent fulminne i den datorn, olika märken på alla minnesmoduler och fpm rakt igenom. Stabilt ändå.

Nya datorn blir det twinmos WB i. Känns dumt att inte köpa bra minnen när prisskillnaden är så liten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||