Bästa grafikkort runt 4500kr

Permalänk
Medlem

Bästa grafikkort runt 4500kr

Hej alla datakunniga!
Jag är inte jätteinsatt i datorkomponenter men har tänkt att uppgradera mig lite om nån månad eller två men då undrar jag vilket grafikkort som skulle vara bäst i budgeten runt 4500kr och vad som är bäst för grafikkort när det gäller spel t.ex. mycket cuda cores eller högre vram o.s.v?(återigen inte jätteinsatt)

Tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

Vänta tills höstens släpp om du kan, priserna just nu är på väg ner. 4500 är snart vad ett 3060 ti går för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vänta tills höstens släpp om du kan, priserna just nu är på väg ner. 4500 är snart vad ett 3060 ti går för.

Ok, tack så mycket för tipset!
Hur bra spel/grafiker klarar ett rtx 3060ti? Klarar det så krävande spel som t.ex. Ark på höga grafiker och runt 60 fps eller är det för mycket begärt för den budgeten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arxyz:

Ok, tack så mycket för tipset!
Hur bra spel/grafiker klarar ett rtx 3060ti? Klarar det så krävande spel som t.ex. Ark på höga grafiker och runt 60 fps eller är det för mycket begärt för den budgeten?

Har faktiskt ingen koll på det

Permalänk
Skrivet av Arxyz:

Ok, tack så mycket för tipset!
Hur bra spel/grafiker klarar ett rtx 3060ti? Klarar det så krävande spel som t.ex. Ark på höga grafiker och runt 60 fps eller är det för mycket begärt för den budgeten?

Spelar dayz i 1440p med settings på extreme.
Ligger på 90-120fps

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

Ett 3060 Ti drar runt de flesta moderna spel i 1440p med 80+ FPS med lätthet.

Permalänk
Medlem

Håll koll på priserna, dom är på väg nedåt.
Just nu är det RX 6600 XT eller RTX 3060 som ligger inom din budget.
Nästa steg är RX 6700 XT eller RTX 3060 Ti.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Tror ni det kommer bli så stora prissänkningar på kort som 3060 ti som på flera tusen? Vad händer då med korten under, 3060 och 3050 osv kommer väl inga nya i 4000 serien som kommer ersätta dessa på ett bra tag. Trodde det mest skulle handla om dom dyrare korten som 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pösk:

Tror ni det kommer bli så stora prissänkningar på kort som 3060 ti som på flera tusen? Vad händer då med korten under, 3060 och 3050 osv kommer väl inga nya i 4000 serien som kommer ersätta dessa på ett bra tag. Trodde det mest skulle handla om dom dyrare korten som 3090.

3060 ti såldes för 4500kr på Kompletts Bonanza häromdagen. Så vi närmar oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pösk:

Tror ni det kommer bli så stora prissänkningar på kort som 3060 ti som på flera tusen? Vad händer då med korten under, 3060 och 3050 osv kommer väl inga nya i 4000 serien som kommer ersätta dessa på ett bra tag. Trodde det mest skulle handla om dom dyrare korten som 3090.

3060 och 3060 Ti är de kort som har sjunkit mest sedan i maj månad. Ca 20% båda två. Går att köpa 3060 Ti för 5490kr (och finns i lager). Det är ju bara tusenlappen kvar till TS budget

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

3060 och 3060 Ti är de kort som har sjunkit mest sedan i maj månad. Ca 20% båda två. Går att köpa 3060 Ti för 5490kr (och finns i lager). Det är ju bara tusenlappen kvar till TS budget

Jo, 3060 ti Mini kortet ligger ju betydligt lägre än dom andra av någon anledning. Proshop såg jag hade höjt sina priser nyligen på mini och ett annat 3060 ti (ej mini) som dom sålde för 5500 kr tidigare. Den som lever får se ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av pösk:

Jo, 3060 ti Mini kortet ligger ju betydligt lägre än dom andra av någon anledning. Proshop såg jag hade höjt sina priser nyligen på mini och ett annat 3060 ti (ej mini) som dom sålde för 5500 kr tidigare. Den som lever får se ^^

Appropå det, är det bättre att köpa t.ex. ett dyrare version av 2060 eller en billigare version av 3060, det jag menar är att t.ex. min kompis som precis köpte en ny dator köpte ett 3060 för närmre 11 tusen men som ni skriver finns det ju även för runt 5500kr så vad är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arxyz:

Appropå det, är det bättre att köpa t.ex. ett dyrare version av 2060 eller en billigare version av 3060, det jag menar är att t.ex. min kompis som precis köpte en ny dator köpte ett 3060 för närmre 11 tusen men som ni skriver finns det ju även för runt 5500kr så vad är bäst?

Ett 2060 Super presterar i princip likvärdighet som ett 3060. Skulle nog inte köpa ett nytt sådant kort om du inte hittar ett väldigt bra pris som är max 3000-3500kr.

https://www.youtube.com/watch?v=O5qpZGmsUec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arxyz:

Appropå det, är det bättre att köpa t.ex. ett dyrare version av 2060 eller en billigare version av 3060, det jag menar är att t.ex. min kompis som precis köpte en ny dator köpte ett 3060 för närmre 11 tusen men som ni skriver finns det ju även för runt 5500kr så vad är bäst?

Inte gick han väl och köpte ett 3060 för 11tkr? Varför?

Permalänk
Medlem

RX 6700 XT eller 3060 ti på tradera är väl hyfsade alternativ. Men du kan säkert knipa ett 3070 också. Men jag skulle personligen inte köpa något i den prisklassen just nu. Köp nåt för runt 2500:- så blir inte värdetappet så stort när nästa generation släpps... eller invänta nästa gen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Inte gick han väl och köpte ett 3060 för 11tkr? Varför?

Nej förlåt nu blev det fel, menade 3080😅 Men det jag menade var om det är värt att köpa en dyrare kort av ett billigare variant eller tvärtom(då inte 3080 jag pratar om🙄)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arxyz:

Nej förlåt nu blev det fel, menade 3080😅 Men det jag menade var om det är värt att köpa en dyrare kort av ett billigare variant eller tvärtom(då inte 3080 jag pratar om🙄)

Ah, glad för din kompis skull 😀 Mina tips här nedsn.

1. Fundera på vilka spel du ska spela och med vilken upplösning.
2. Kolla Youtube för en uppfattning om benchmarks. Sök på t.ex. ”Ark 3060ti” eller ”Ark 2060”.
3. Fundera på om 2500, 3500 eller 4500 är viktigt för dig och hur du värderar de extra tusenlapparna kontra eventuell skillnad i prestanda.
4. Bestäm dig för om du vill vänta på 40-serien för att se vad som händer med priserna rent generellt och/eller om du vill haka på den serien.
5. Köp nytt om du är lite osäker på datorer och komponenter så sover du gott med garanti under huvudkudden.

Personligen skulle jag inte köpa 2060 framför 3060 om det bara skiljer någon tusenlapp eller så och jag visste att jag inte ska byta upp mig inom relativt kort tid. Men, var och en måste ju göra den bedömningen själv som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Ah, glad för din kompis skull 😀 Mina tips här nedsn.

1. Fundera på vilka spel du ska spela och med vilken upplösning.
2. Kolla Youtube för en uppfattning om benchmarks. Sök på t.ex. ”Ark 3060ti” eller ”Ark 2060”.
3. Fundera på om 2500, 3500 eller 4500 är viktigt för dig och hur du värderar de extra tusenlapparna kontra eventuell skillnad i prestanda.
4. Bestäm dig för om du vill vänta på 40-serien för att se vad som händer med priserna rent generellt och/eller om du vill haka på den serien.
5. Köp nytt om du är lite osäker på datorer och komponenter så sover du gott med garanti under huvudkudden.

Personligen skulle jag inte köpa 2060 framför 3060 om det bara skiljer någon tusenlapp eller så och jag visste att jag inte ska byta upp mig inom relativt kort tid. Men, var och en måste ju göra den bedömningen själv som sagt.

Ok, tack så jättemycket för tipsen😊

Om du har kunskap till att svara, vad är bäst högre vram och mindre cuda cores eller tvärtom om man tänker för spel(inte t.ex. redigera videos eller nått)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arxyz:

Ok, tack så jättemycket för tipsen😊

Om du har kunskap till att svara, vad är bäst högre vram och mindre cuda cores eller tvärtom om man tänker för spel(inte t.ex. redigera videos eller nått)

Tyvärr, jag är alldeles för dåligt påläst för att kunna råda dig där. Lämnar det till någon av de många kunniga här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Tyvärr, jag är alldeles för dåligt påläst för att kunna råda dig där. Lämnar det till någon av de många kunniga här på forumet.

Ok, får se om nån svarar😊
Men tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arxyz:

Ok, tack så jättemycket för tipsen😊

Om du har kunskap till att svara, vad är bäst högre vram och mindre cuda cores eller tvärtom om man tänker för spel(inte t.ex. redigera videos eller nått)

Jag skulle nog inte stirra mig blind på det där med VRAM och Cudakärnor hit och dit, såvida du inte är specifikt nyfiken på hur tekniken bakom det fungerar. Det finns säkert någon som kan förklara det för dig, men ur något slags konsumentperspektiv räcker det gott och väl att veta hur de olika grafikkorten presterar i de spel man är intresserad av och hur de står sig i förhållande till varandra för att göra ett informerat val.

Du fick bra råd här ovanför, tycker jag. Det är en alltmer sluttande nedförsbacke på marknaden just nu, och priserna på både nya och begagnade kort lär fortsätta nedåt. Om du har is i magen kan du säkert "spara" nån tusenlapp genom att vänta ett par, tre månader till, men du kanske tycker att det är mer värt att ha ett grafikkort nu än tusen spänn extra i september.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag skulle nog inte stirra mig blind på det där med VRAM och Cudakärnor hit och dit, såvida du inte är specifikt nyfiken på hur tekniken bakom det fungerar. Det finns säkert någon som kan förklara det för dig, men ur något slags konsumentperspektiv räcker det gott och väl att veta hur de olika grafikkorten presterar i de spel man är intresserad av och hur de står sig i förhållande till varandra för att göra ett informerat val.

Du fick bra råd här ovanför, tycker jag. Det är en alltmer sluttande nedförsbacke på marknaden just nu, och priserna på både nya och begagnade kort lär fortsätta nedåt. Om du har is i magen kan du säkert "spara" nån tusenlapp genom att vänta ett par, tre månader till, men du kanske tycker att det är mer värt att ha ett grafikkort nu än tusen spänn extra i september.

Ok tack för tipset, då ska jag vänta i några månader och kolla prestationer i spel😊

Permalänk

Jag köpte mitt 3060ti på tradera för 5200:- med kvitto och garanti kvar. Lätt värt att köpa begagnade datordelar

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

6600 XT finns för strax under 4200.

https://www.amazon.se/dp/B09B17SQBS/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

3060 ti såldes för 4500kr på Kompletts Bonanza häromdagen. Så vi närmar oss.

oh det hade nog fan jag slagit till på synd att jag missade..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är radeons grafikkort lika bra som geforce, är det bara vad man själv tycker för alla mina kompisar pratar enbart om geforce och aldrig om radeons olika kort. Vad är bäst att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arxyz:

Är radeons grafikkort lika bra som geforce, är det bara vad man själv tycker för alla mina kompisar pratar enbart om geforce och aldrig om radeons olika kort. Vad är bäst att köpa?

Varför läser du inte recensioner? Då kan du ju ta reda på hur olika kort presterar i olika spel.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Varför läser du inte recensioner? Då kan du ju ta reda på hur olika kort presterar i olika spel.

Det har jag inte tänkt på men vart hittar du sånna recensioner, jag kollade på lite olika webbutiker men hittade inte om prestationer i olika spel, finns det nån speciell sida för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arxyz:

Det har jag inte tänkt på men vart hittar du sånna recensioner, jag kollade på lite olika webbutiker men hittade inte om prestationer i olika spel, finns det nån speciell sida för det?

Sweclockers har bra resencioner 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25