Permalänk
99:e percentilen

Skydda ofärdiga inlägg

Använde nyss tillfälligt SweClockers utan Better SweClockers och blev mycket riktigt av med ett helt inlägg som jag precis skulle posta. (Vet inte ens exakt varför, men det var antingen för att jag råkade stänga fliken, för att min sessionstoken hade gått ut, eller en kombination.) Som tur var var det inte ett särskilt långt eller utförligt inlägg den här gången, men det är irriterande nog ändå.

Mer generellt råder det inga tvivel om att ofärdigskrivna inlägg i dagsläget är extremt sårbara: man kan råka stänga fliken eller klicka på en länk utanför textrutan, sidan kan laddas om för att man byter flik (för att t ex ta fram en länk), ens uppkoppling kan försvinna, SweClockers kan gå ner, tråden kan låsas medan man skriver, man kan få strömavbrott osv – det finns många sätt att bli av med innehåll som kan ha tagit lång tid att författa. Och det är långt ifrån ett teoretiskt problem, ty det har hänt mig fler gånger än jag vill tänka på.

Därför förslår jag någon form av grundläggande skydd för ofärdiga inlägg. En referens­implementation finns i Better SweClockers; koden är fri, så känn er fria att kopiera den rakt av eller inspireras av den på valfritt sätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Har även föreslagits av @KniFF. Tycker personligen detta bör prioriteras, då det är en så självklar funktion att ha i ett diskussionsforum och då varje dag som går utan den innebär fler förlorade inlägg och frustrerade användare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Att man av misstag kan gå bakåt med t.ex bakåtknappen på musen och förlora hela sitt inlägg i ett så stort forum som detta är inte alls bra. En sådan funktion skulle jag prioritera före allt annat, och eftersom den är så enkel att fixa. Att autospara är också en riktigt bra funktion.
Men tyvärr prioriteras mycket annat som t.ex marknaden och bilduppladdning. Visserligen bra saker de också, men små enkla vardagsproblem som är enkla att lägga in är tråkigt att de inte görs för att de inte är med på "roadmapen", och då kan de inte klämmas in känns det som.

Min önskelista är:

  1. Skydda ofärdiga inlägg

  2. Feedbacktråden visas i aktiva trådar

  3. Mörkt tema

  4. Mer knappar för olika bb-kod (b.la. code, spolier, smily)

  5. Alla andra projekt. välj fritt

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Hände precis mig också, jag tror att en potentiell orsak var att ett av inläggen jag citerade tagits bort av skaparen under tiden jag skrev ett svar. Fick felmeddelande om att jag inte hade behörighet att skriva (vilket jag uppenbarligen har *wink wink*).

Edit: Det verkar snarare bero på att användaren blev avstängd under tiden jag skrev inlägget.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Spara utkast för inlägg.

Otaliga gånger har jag tappat långa inlägg jag skrivit, bara för att jag växlat till annan flik/app ett tag.
Får sen något felmeddelande om "bekräfta återsändning av formulär", dvs samma som diskuteras i denna tråd.

Vore därför bra med någon slags funktion för att spara utkast för inlägg, antingen automatiskt el åtminstone manuellt.
Låt sen dessa finnas kvar antingen tills de publiceras el ett par dagar/vecka.

Det är störande när man lagt ner en del tid och tanke på att knåpa ihop inlägget, för att sen bara tappa allt för att man blir avbruten med annat ett tag. Oftast blir det då inte att skriva om samma och trådarna får istället vara utan det inlägg jag tänkt göra. Samma kan hända om man skulle råka klicka på något när man skriver det.
Omöjligt är det inte att detta diskuterats någon gång tidigare, men med en snabb sökning hittar jag inte det el åtminstone inte något bra svar.

Vet inte om det har betydelse att jag nästan uteslutande använder Chrome från mobilen och har tusentals flikar öppna (!). Men oavsett skulle funktionen att spara behövas då det ju är lätt hänt att t ex råka trycka på bakåtknappen även på musen.

Det är enormt störande och kan göra att man drar sig för att ens göra inlägg som bidrar till diskussionen.

Permalänk
Medlem

Notepad och kopiera + klistra in kanske vore något att testa isåfall?

Permalänk
Medlem

Har också tänkt på att det inte finns en varning för att lämna sidan om man börjat skriva ett inlägg/svar.

Permalänk
Medlem

I tillägget Better Sweclockers har du sparande av utkast och även varning om man råkar lämna sidan.
Det tillägget fungerar på desktop men för mig att Alling har något script/proxy också som man kan använda på telefon men är inte mer insatt i just det.
Jag klarar mig knappt utan Better Sweclockers nu när man har vant sig vid alla smarta funktioner den har.

Jag skulle inte palla med att skriva långa inlägg på en telefon utan använder nästan alltid min dator när jag ska skriva något.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Notepad och kopiera + klistra in kanske vore något att testa isåfall?

Visst går ju det också, men ju färre steg desto bättre och vore betydligt smidigare att kunna spara direkt här.

Skrivet av Lagers:

I tillägget Better Sweclockers har du sparande av utkast och även varning om man råkar lämna sidan.
Det tillägget fungerar på desktop men för mig att Alling har något script/proxy också som man kan använda på telefon men är inte mer insatt i just det.
Jag klarar mig knappt utan Better Sweclockers nu när man har vant sig vid alla smarta funktioner den har.

Jag skulle inte palla med att skriva långa inlägg på en telefon utan använder nästan alltid min dator när jag ska skriva något.

Läste om den också, finns säkert flera av sakerna där som de kunde implementera direkt i forumet.

Kollar & skriver mest via mobilen då den är mer tillgänglig när det behövs, oavsett var man är.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej!

Jag tog och slog ihop "Skydda ofärdiga inlägg" och "Spara utkast för inlägg." trådarna så vi har dem samlade. Som nämnt har @alling och company löst det på desktop och andra godsaker i Better SweClockers. Det här är inget som finns på agendan att lösa i år. Nästkommande år planeras under hösten.

/ Johan

Permalänk
Avstängd

För mig hade detta varit en bra förbättring. Både möjligheten att "få tillbaka" påbörjade inlägg om en flik råkar laddas om eller liknande, vilket ibland sker utan input från användaren alls, och än mer ifall man skulle kunna se påbörjade inlägg "på kontot" liksom, alltså om jag börjar skriva på jobbdatorn men inte hinner klart så kan jag fortsätta hemma på en annan dator, i alla fall om jag har "sparat" genom att trycka förhandsgranska eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För mig hade detta varit en bra förbättring. Både möjligheten att "få tillbaka" påbörjade inlägg om en flik råkar laddas om eller liknande, vilket ibland sker utan input från användaren alls, och än mer ifall man skulle kunna se påbörjade inlägg "på kontot" liksom, alltså om jag börjar skriva på jobbdatorn men inte hinner klart så kan jag fortsätta hemma på en annan dator, i alla fall om jag har "sparat" genom att trycka förhandsgranska eller så.

Xenforo fungerar ungefär så, men det går nog inte att se de påbörjade inläggen utan att gå till rätt tråd, tror jag.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lagers:

I tillägget Better Sweclockers har du sparande av utkast och även varning om man råkar lämna sidan.
Det tillägget fungerar på desktop men för mig att Alling har något script/proxy också som man kan använda på telefon men är inte mer insatt i just det.

Ye, jag använder Userscript Proxy, och sedan OpenVPN för att komma åt den när jag inte är hemma. Att dokumentera hur man åstadkommer en sådan setup står tyvärr alltjämt på att göra-listan.

Citat:

Jag klarar mig knappt utan Better Sweclockers nu när man har vant sig vid alla smarta funktioner den har.

Jag skulle inte palla med att skriva långa inlägg på en telefon utan använder nästan alltid min dator när jag ska skriva något.

Indeed! Min Userscript Proxy-instans har varit nere ett tag (pga problem med min server), vilket gjort mig mindre taggad på att skriva inlägg på mobilen och surfplattan – något jag märker tydligt nu när jag fått igång den igen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers