Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Låter som att du är på "Hotell Skövde", sunkigaste hotellet i Sverige...

Låter som du aldrig bott på F1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Låter som du aldrig bott på F1.

Kan det bli värre än Skövde 😲
🤣

Permalänk
Medlem

Vecka 2 av semester och kattjäveln väcker mig kring 9 VARJE morgon. Jag är sån som måste få sova ut(läs tills jag själv vaknar). Blir jag väckt så är jag aptrött hela dagen.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Vecka 2 av semester och kattjäveln väcker mig kring 9 VARJE morgon. Jag är sån som måste få sova ut(läs tills jag själv vaknar). Blir jag väckt så är jag aptrött hela dagen.

Lyxliv!!

En av våra katter väcker oss gärna mellan 4 och 5 på morgonen.😡

Finns alltid någon som har det värre.😁

Permalänk
Avstängd

Jävla skit helvetets jävla skit sj. Som vanligt.
Nu är tågfan inställd och all skit fullbokat

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jävla skit helvetets jävla skit sj. Som vanligt.
Nu är tågfan inställd och all skit fullbokat

SJ torde ha lite svårt att köra eldrivna tåg när Trafikverket inte kan leverera ström till dem. Och när det inte går blir det sedan "kaos" eftersom fordon och personal är på fel ställe (och ev även får arbetstidsproblem), även efter att sådana fel är lagade. SJ har inte ansvarat för dylik elleverans sedan Banverket bildades 1988, vilket alltså skedde redan före bolagiseringen.

Det hjälper föga för att komma någonstans, men det är inte så meningsfullt att vara förbannad på SJ, när problemet rimligen inte beror på dem. Om de sedan lyckas anordna ett tåg senare är svårt att säga, men det är nog ingen vågad gissning att det (fysiska) tåg du skulle ha åkt med står någonstans mellan Stockholm och Göteborg. Det brinner nog rätt bra i skallen på de som ska försöka sy ihop röran...

ordval
Permalänk
Avstängd

Nån som har en bil att hyra ut med kvitto över helgen? Suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nån som har en bil att hyra ut med kvitto över helgen? Suck

Om du är tillräckligt desperat så kan du ta tåget 18:24 till "Copenhagen Airport"/Kastrup och flyget till Arlanda, men det blir ju inte så billigt där flyget står för den största delen. Går en SAS-kärra kl 23 (tåget ska komma 21:19) och nu har ju piloterna slutat strejka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Om du är tillräckligt desperat så kan du ta tåget 18:24 till "Copenhagen Airport"/Kastrup och flyget till Arlanda, men det blir ju inte så billigt där flyget står för den största delen. Går en SAS-kärra kl 23 (tåget ska komma 21:19) och nu har ju piloterna slutat strejka.

Fick Göteborgs sista hyrbil. V60eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag måste gnälla av mig lite på IT-säkerhetspolicyn vi har på jobbet. Den säger bland annat att vi inte får klicka på länkar i mail som inte kommer från organisationen om vi inte känner igen och litar på avsändaren. De testar detta emellanåt genom att skicka ut falska phishing-mail med länkar som leder en till en sida som skäller på en för att man inte följt policyn typ. Detta följs förstås upp av en kurs i säkerhet, utöver den obligatoriska kursen alla måste genomgå vartannat år eller så.

Samtidigt skickar chefer och HR inte sällan ut mail från externa källor, allt ifrån jippon som "träna tillsammans"-appar, "Du har fått ett presentkort på en glass för att fira [release 2204]!" och sånt, till faktiskt arbetsrelaterade saker som "Vi har skapat ett konto åt dig på Docker Hub. Klicka på länken för att registrera dig.". Klickar man inte på dessa länkar kommer det fler mail med tjat, efter några dagar börjar cheferna tjata från sina egna mail-adresser också. Men jag kan ju inte göra vad de vill om jag inte ska bryta mot policyn, så hur ska ni ha det?

Det här är verkligen inte det största problemet med vår IT på något sätt, snarare att AV-mjukvaran tenderar att använda 80-97% av CPU konstant i flera dagar varje vecka, men det är det enda där företaget kräver att jag ska bryta mot företagets regler.

Jag skickar helt sonika mail till avsändaren eller chefen och frågar, lite passivt aggresivt.

Och jag har fått höra att vi ska skippa McAfee som AV inom snar framtid så där hoppas jag mitt problem med höga CPU spikar pga att McAfee är ett skitprogram.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Fick Göteborgs sista hyrbil. V60eller liknande

Hemma halv tolv. Fick en Pegååå 5008.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Kan det bli värre än Skövde 😲
🤣

Jag har inte bott där, men F1 var hotell utan personal, man betalade i automat, och allt var skit. Det finns inte kvar men de verkar ha någon sida fortfarande: http://www.hotellgoteborg.net/sv/property/formule1-gothenburg...

Skrivet av Gustav-P:

Jag skickar helt sonika mail till avsändaren eller chefen och frågar, lite passivt aggresivt.

Jo det gör jag också. Det är inget jätteproblem egentligen, det blir bara dumt att de är så sjukt petiga med IT-säkerheten när det gäller en del saker, skickar falska phishing-mail för att kolla beredskap exempelvis, och en massa policys som ofta har motsatt effekt (som att byta lösenord var tredje månad med både hårda krav på själva lösenordet med specialtecken och så, och koll för upprepning åtminstone tio lösenord bakåt). En komisk detalj är att de tvingar in Adobe Reader vid varje omstart, som är ett progam med stora säkerhetshål som dessutom inte alls behövs av de flesta längre då man kan läsa (och skapa och signera) pdf-filer i exempelvis Edge. Samtidigt får jag flera mail i månaden som jag absolut inte får klicka på några länkar i, knappt ens öppna, enligt policyn men som visar sig vara från HR, chefen eller liknande.

Citat:

Och jag har fått höra att vi ska skippa McAfee som AV inom snar framtid så där hoppas jag mitt problem med höga CPU spikar pga att McAfee är ett skitprogram.

McAffee hör väl till de värre, men jag tror att en "kompetent" IT-avdelning kan sänka datorerna oavsett AV-mjukvara. Jag kör Windows egna AV hemma utan problem. Jag vet inte om det är det mest kompetenta när det gäller att hitta alla hot eller så, men för mig så har det funkat bra i rätt många år nu och det suger inte musten ur datorn som många AV-program gör. På jobbet däremot är det ju samma mjukvara, dock enterprise-version, men inställningarna som jag inte får ändra gör ju att det äter all prestanda liksom. Det startar en total genomsökning en gång i veckan, på torsdagar innan lunch typ, och har man tur så är den färdig ett dygn senare, har man otur är den inte klar när nästa schemalagda sökning kommer. Sen har vi ett par säkerhetsprogram till, vilka jag antar ställer till det för MS mjukvara, de brukar i alla fall använda typ all kraft som är kvar av CPU:n när AV-programmet kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag måste gnälla av mig lite på IT-säkerhetspolicyn vi har på jobbet. Den säger bland annat att vi inte får klicka på länkar i mail som inte kommer från organisationen om vi inte känner igen och litar på avsändaren. De testar detta emellanåt genom att skicka ut falska phishing-mail med länkar som leder en till en sida som skäller på en för att man inte följt policyn typ. Detta följs förstås upp av en kurs i säkerhet, utöver den obligatoriska kursen alla måste genomgå vartannat år eller så.

Samtidigt skickar chefer och HR inte sällan ut mail från externa källor, allt ifrån jippon som "träna tillsammans"-appar, "Du har fått ett presentkort på en glass för att fira [release 2204]!" och sånt, till faktiskt arbetsrelaterade saker som "Vi har skapat ett konto åt dig på Docker Hub. Klicka på länken för att registrera dig.". Klickar man inte på dessa länkar kommer det fler mail med tjat, efter några dagar börjar cheferna tjata från sina egna mail-adresser också. Men jag kan ju inte göra vad de vill om jag inte ska bryta mot policyn, så hur ska ni ha det?

Det här är verkligen inte det största problemet med vår IT på något sätt, snarare att AV-mjukvaran tenderar att använda 80-97% av CPU konstant i flera dagar varje vecka, men det är det enda där företaget kräver att jag ska bryta mot företagets regler.

I senare versioner av Outlook så finns det en Spam/Phish-knapp som man kan klicka. Sedan kan man skapa ett filter som kastar samtliga mail av den karaktären.

Om chefen klagar så är det bara att säga att det är i spamkorgen som jag tömmer varje dag för att säkerhetspolicyn inte skall brytas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

McAffee hör väl till de värre, men jag tror att en "kompetent" IT-avdelning kan sänka datorerna oavsett AV-mjukvara. Jag kör Windows egna AV hemma utan problem. Jag vet inte om det är det mest kompetenta när det gäller att hitta alla hot eller så, men för mig så har det funkat bra i rätt många år nu och det suger inte musten ur datorn som många AV-program gör. På jobbet däremot är det ju samma mjukvara, dock enterprise-version, men inställningarna som jag inte får ändra gör ju att det äter all prestanda liksom. Det startar en total genomsökning en gång i veckan, på torsdagar innan lunch typ, och har man tur så är den färdig ett dygn senare, har man otur är den inte klar när nästa schemalagda sökning kommer. Sen har vi ett par säkerhetsprogram till, vilka jag antar ställer till det för MS mjukvara, de brukar i alla fall använda typ all kraft som är kvar av CPU:n när AV-programmet kör.

Någonstans runt 2010 så började AV-produkterna bli riktigt dåliga och verkar numera mest försöka motivera sin existens eftersom de sällan hänger med i svängarna när det gäller elak programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Och jag har fått höra att vi ska skippa McAfee som AV inom snar framtid så där hoppas jag mitt problem med höga CPU spikar pga att McAfee är ett skitprogram.

På förra arbetsplatsen så hade vi McAffe + 2 andra säkerhetsmjukvaror. FireEye och något till.
AV körde schemalagd sökning några gånger i veckan.
Då vaknar de andra mjukvarorna och undrar vad som står på och scannar då samma filer som McAffe, och scannar själva AV också.
Kunde pågå i timmar och de som bestämde i Kanada lyssnade inte, tog något år innan det löste sig.

Satt med intern IT och kunde således ta bort allt detta på egna datorn. Tog 10 minuter så ringde det från andra sidan vattnet..

Man behövde inte uppsöka kökets micro för att värma matlådan iallafall.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

På förra arbetsplatsen så hade vi McAffe + 2 andra säkerhetsmjukvaror. FireEye och något till.
AV körde schemalagd sökning några gånger i veckan.
Då vaknar de andra mjukvarorna och undrar vad som står på och scannar då samma filer som McAffe, och scannar själva AV också.
Kunde pågå i timmar och de som bestämde i Kanada lyssnade inte, tog något år innan det löste sig.

Satt med intern IT och kunde således ta bort allt detta på egna datorn. Tog 10 minuter så ringde det från andra sidan vattnet..

Man behövde inte uppsöka kökets micro för att värma matlådan iallafall.

Känns som att vi jobbar/har jobbat på samma företag med en logga som är röd/vit och börjar med bokstaven "C"

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Känns som att vi jobbar/har jobbat på samma företag med en logga som är röd/vit och börjar med bokstaven "C"

Tidigare börjat med L och gult i loggan.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Känns som att vi jobbar/har jobbat på samma företag med en logga som är röd/vit och börjar med bokstaven "C"

Skrivet av SirMacke:

Tidigare börjat med L och gult i loggan.

Japps. Precis.. Det är just så.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett "stormsäkert" paraply för dyra pengar där ett av stagen gått av, förmodligen materialfel.

De skickar ut en ersättningsprodukt men vill ha bildbevis på att jag förstör paraplyet helt och hållet.
Får god lust att skicka tillbaka det med returfraktsedeln istället för att gå ut i verkstaden, klippa sönder det, ta bilder, mejla åter.

Vad tror ni händer om jag skickar tillbaka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Fick hem ett "stormsäkert" paraply för dyra pengar där ett av stagen gått av, förmodligen materialfel.

De skickar ut en ersättningsprodukt men vill ha bildbevis på att jag förstör paraplyet helt och hållet.
Får god lust att skicka tillbaka det med returfraktsedeln istället för att gå ut i verkstaden, klippa sönder det, ta bilder, mejla åter.

Vad tror ni händer om jag skickar tillbaka det?

Gör något kul utav det, förstör det på ett kreativt sätt och lägg upp. Det är ju läge för det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll går till dessa förbannade naturviner. Har precis avslutat en weekend i CPH och har vid ett flertal tillfällen hamnat i krogsituationer där naturviner är den enda vintyp som serveras. Känns som att betala 1k SEK+ per flaska för motsvarande Åkessons på tetra pak (den gamla ungdomsgodingen). Nä, fy farao vilket skämt. En kypare hade därtill attityden att, i samband med att jag skickade tillbaka eländet givet att det inget om naturvin stod, påpeka att detta är hur ”vin ska smaka om man inte bedövar dem”. Jojo, det kan ni säkert lura i någon annan - men icke vingubben oggan. Som tur är kunde gubben återvända till sina vattenhål för att få sig en (eller två) tuborg classic och snaps till smörrebrödet. Förbannade ekoaktivister gnäller gubben tyst för sig själv.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oggan:

Dagens gubbgnäll går till dessa förbannade naturviner. Har precis avslutat en weekend i CPH och har vid ett flertal tillfällen hamnat i krogsituationer där naturviner är den enda vintyp som serveras. Känns som att betala 1k SEK+ per flaska för motsvarande Åkessons på tetra pak (den gamla ungdomsgodingen). Nä, fy farao vilket skämt. En kypare hade därtill attityden att, i samband med att jag skickade tillbaka eländet givet att det inget om naturvin stod, påpeka att detta är hur ”vin ska smaka om man inte bedövar dem”. Jojo, det kan ni säkert lura i någon annan - men icke vingubben oggan. Som tur är kunde gubben återvända till sina vattenhål för att få sig en (eller två) tuborg classic och snaps till smörrebrödet. Förbannade ekoaktivister gnäller gubben tyst för sig själv.

Vad fan är "naturvin"? Allt vin kommer från naturen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Vad fan är "naturvin"? Allt vin kommer från naturen...

Ja, det kan man ju tycka. Illasmakande hippieviner. Låt valfri flaska hemma stå och sura till sig i sommarvärmen så uppnår du ett lämpligt smaktest.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av stgr:

Vad fan är "naturvin"? Allt vin kommer från naturen...

Här är en bra sammanfattning

Dock lite rörigt minsta sagt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ja, det kan man ju tycka. Illasmakande hippieviner. Låt valfri flaska hemma stå och sura till sig i sommarvärmen så uppnår du ett lämpligt smaktest.

Visst finns det skit och visst verkar det lättare att ta ut överpriser för naturvin jämfört med andra viner. Men det finns andra naturviner som är alldeles fantastiska. Har en kompis som har en importfirma sen flera år och det han säljer är inte dyrare än motsvarande smakupplevelser hos icke-naturviner. Fantastiska saker.

Det är samma som med systemet utbud. Bara för att de säljer Foot of Africa betyder inte det att det inte går att hitta en god Chablis.

De orangea vinerna däremot...don't get me started...

Permalänk
Medlem

Massa fågeljävlar äter upp mina jordgubbar, och grannens katt har en bjällra på sig så hon är inte till mycket hjälp. Så nu blir det att skaffa nåt nät etc för typ 200kr till de 50 jordgubbar vi typ får...lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ja, det kan man ju tycka. Illasmakande hippieviner. Låt valfri flaska hemma stå och sura till sig i sommarvärmen så uppnår du ett lämpligt smaktest.

Du menar att man vill uppnå ett surt vin typ som studenter har i sin garderobsproduktion, med avsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Här är en bra sammanfattning

Dock lite rörigt minsta sagt

Här finns en annan förklaring: https://vinbanken.se/2017/04/09/naturvin-mer-om/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Massa fågeljävlar äter upp mina jordgubbar, och grannens katt har en bjällra på sig så hon är inte till mycket hjälp. Så nu blir det att skaffa nåt nät etc för typ 200kr till de 50 jordgubbar vi typ får...lol

Samma här med mina röda vinbär. Dessutom har fåglarna ett uselt bordsskick så de vinbär de inte sätter i sig ligger på marken. De enda som sköter det snyggt är kråkfåglar som noga plockar bär efter bär men de sätter i sig massor så det går på ett ut. I år blev det inte mycket till skörd p.g.a. fåglarna. Får skaffa nät till nästa säsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Du menar att man vill uppnå ett surt vin typ som studenter har i sin garderobsproduktion, med avsikt?

Precis så. Och gärna begåva det med lite ekostorytelling (”blaha blaha”) och ett högt pris. Även om det säkert finns undantag, som guermantes skrev.

Som gubbe vet jag hur jag vill ha mina viner. Snart kommer väl denna våg till Stockholm också. Naturviner till gubbröran på Tennstopet, typ. Usch! Gubben håller sig till sin grotta hemmavid. (-:

Dessutom var det fullständigt kaos på Arlanda idag (där vi landade och inte flög ifrån som tur var). En krigszon rentav och sista flyget från Stalingrad lär ha avgått under mer organiserade former. Verkar som att folk har glömt bort hur det fungerar att flyga (nåja, de visste inte innan heller) under pandemin. Det var minsann bättre förr; när saker och ting som infrastruktur faktiskt fungerade.

Visa signatur

Dekadens