Köpte begagnat grafikkort som inte kom fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Köpte ett begagnat grafikkort på Facebook.
2500+frakt landade det på och jag betalade 150kr för frakt så totalt; 2650kr.
Visar sig att han skickade grafikkortet i en grafikkortslåda utan yttre emballage, ingen extra kartong för att dölja innehållet.

Nu visar det sig att paketet är snott och han valde tjänsten "skicka lätt" för 99kr som är oförsäkrat och har begränsad spårning.
Skicka lätt är inte försäkrat medan 3kg (122 kr) och 5kg (149kr) är det.

Han säger att han tänker inte betala tillbaka några pengar om Postnord inte kompenserar honom. Han kommer inte få några pengar vid ev. reklamation då han valde att snåla med frakten jag gav honom.

Vem ska stå till svars? Är säljaren skyldig att kompensera mig?

Låter väldigt mycket som att säljaren bara bluffat och aldrig skickat något faktiskt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dakke:

Låter väldigt mycket som att säljaren bara bluffat och aldrig skickat något faktiskt.

Du kanske skall läsa samtliga TS inlägg, där denne förklarar att a) paketet faktiskt skickats och b) att paketet nu även kommit fram.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kent:

Tyvärr är det många som inte tänker så. Skicka så billigt som möjligt=mer profit (typiskt Traderatänk). Jag har iaf. lärt mig att vara extra tydlig ifall något ska skickas, dvs. verkligen trycka på att varan ska packas extremt bra samt spårbar/med försäkring annars hittar jag en annan säljare.

Gött att det kom fram till slut!

Lite halv-OT, men förstår inte syftet med postens 2kg spårbart brev utan försäkring för 122:- när man kan välja att skicka som paket (upp till 3kg) med försäkring för samma pris...

"Typiskt Traderatänk" är lite väl generaliserande. Jag säljer inga saker över 50kr annat än med spårbar och försäkrad frakt. Finns inget annat att välja i auktionen. Seriösa säljare är tydliga med varans skick, packar alltid mycket noga och erbjuder bara spårbar frakt. Finns trots allt många sådana på Tradera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Typiskt Traderatänk" är lite väl generaliserande. Jag säljer inga saker över 50kr annat än med spårbar och försäkrad frakt. Finns inget annat att välja i auktionen. Seriösa säljare är tydliga med varans skick, packar alltid mycket noga och erbjuder bara spårbar frakt. Finns trots allt många sådana på Tradera.

Håller med, dessutom är Tradera rätt transparent med fraktsätt. Jag brukar även för billigare produkter erbjuda vanligt porto eller spårbart. Då kan köparen själv välja. Många köpare väljer det billigaste alternativet så man får helt enkelt filma med mobilen när man lägger paketet på lådan.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

kom ni överens från början att han ska skicka med spårnummer så är det han som gjort fel och inte du, men nu kunde posten hitta paketet konstigt nog. skickar man det utan nummer får man in inte en krona tillbaka, vem skickar nåt för 2500 sådär idag? det hade funkat för 20 år sen när folk var mer ärliga.. men inte idag...

han bör i framtiden när han säljer såna saker skicka alltid med nummer dels för sin egen skull ifall nån försöker nåt så har han ett nummer annars är man rökt. säljer man åt för några hundralappar som mest ja då skickar man väl det som ett vanligt brev.

Permalänk
Medlem

Hur som helst. Vilket jävla rövhål. Vissa människor alltså.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Mja, mjo, det kanske var lite väl generaliserande Tänkte främst på vissa Traderasäljare som har lågt utropspris och hutlöst dyr frakt. Detta så att man slipper betala Traderas höga avgifter.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...