Samsung först ut med 3 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Samsung först ut med 3 nanometer

De första kretsarna tillverkade på Samsungs 3-nanometersteknik är officiellt levererade och bolaget når därmed mållinjen före både TSMC och Intel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"för brytning av kryptovaluta" 🙄
Så viktiga grejer då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Samsungs ryggrad som dem skröt så mycket med förut, vad hände med integritet och att bry sig om "sina kunder" måntro.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Samsungs ryggrad som dem skröt så mycket med förut, vad hände med integritet och att bry sig om "sina kunder" måntro.

Vad syftar du på?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Antar att det är ASICs för Bitcoin det handlar om? Hade varit väldigt intressant att se siffror kring effektiviteten på dem. Alltså J/TH eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vad syftar du på?

Samsung gick ut och sa förra? året att dem inte alls prioritera miners utan skulle se till att wafers skulle prioriteras till shortages i generellt, det gick ju... Tills nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Är Amd cpu och gpu också inblandade i samsung 3-nanometersteknik?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Samsung gick ut och sa förra? året att dem inte alls prioritera miners utan skulle se till att wafers skulle prioriteras till shortages i generellt, det gick ju... Tills nu.

Samsung producerar inget på 3nm som det råder brist på. Det finns redan överflöd av produktion på TSMC 5nm, där Nvidia och AMD som känt inte kunnat göra av sig med uppbokad produktion. Bristen idag är endast hos lagacy nodes 28nm+

Sjukt kul att få se GAA. Ett prestandakliv, men sannolikt dyr nod.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Är Amd cpu och gpu också inblandade i samsung 3-nanometersteknik?

Var det inte snack om att Samsung skulle göra AMDs nyaste grafikkort iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"för brytning av kryptovaluta" 🙄
Så viktiga grejer då.

Japps, kanske vi bör mäta effektiviteten i kilo-kol per mega-hash....

Permalänk
Medlem

Kan ni inkludera en jämförande omräkningstabell för nm för de andra halvledartillverkarna nästa gång?

Skämt åsido, var det inte tal för några år sen om ett nytt system för att räkna transistor densitet, vad händ med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"för brytning av kryptovaluta" 🙄
Så viktiga grejer då.

Antagligen för att det nog är en relativt liten och simpel krets men som fortfarande kan dra stor nytta av högre effektivitet.. inte så lätt att sätta igång med grafikkort och såna enorma grejer direkt från start.

Permalänk
Medlem

Nu är det väl transistortätheten det viktiga inte vad x tillverkare säger att det heter. Samsung 3nm är lika tät som TSMC N4 nod.

Samsung N3 202.85 (MTr/mm2)
Tsmc N3 314.73 (MTr/mm2)

Finns en anledning att intel kallar sin N10 för Intel 7

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Nu är det väl transistortätheten det viktiga inte vad x tillverkare säger att det heter. Samsung 3nm är lika tät som TSMC N4 nod.

Samsung N3 202.85 (MTr/mm2)
Tsmc N3 314.73 (MTr/mm2)

Finns en anledning att intel kallar sin N10 för Intel 7

Ja det var ju dödsdömt att kalla den för intel 10. Dom som gjort en djupdykning förstår förmodligen att siffran inte talar hela sanningen, men som vanlig dödlig konsument lär man sig att mindre siffra är bättre.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Antagligen för att det nog är en relativt liten och simpel krets men som fortfarande kan dra stor nytta av högre effektivitet.. inte så lätt att sätta igång med grafikkort och såna enorma grejer direkt från start.

Sen är väl stora kryptobrytare beredda att betala rejäla summor för att tjäna några watt per krets. Så yields behöver kanske inte va så värst då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"för brytning av kryptovaluta" 🙄
Så viktiga grejer då.

Skrivet av teanox:

Samsungs ryggrad som dem skröt så mycket med förut, vad hände med integritet och att bry sig om "sina kunder" måntro.

Inte ens när det driver på utvecklingen kan "jag har inte kunnat köpa en gpu på 100 år" skaran förstå att decentraliserade nätverk kan vara en ganska ball grej.

Förmodligen så hamnar de första kretsarna där för att man är redo att betala mycket (lönsamt med energieffektivtet) eftersom risken för kassa chip i början är hög (dålig yield) och förmågan att göra komplexare kretsar låg.

Så det är inte omöjligt att "viktiga grejer" och "brist på ryggrad" snabbar på så att du kan ha en hemma i datorn/telefonen trots att du inte är första kund.

Permalänk
Medlem

Kul att folk fokuserar på kryptovalutor över själva tekniken, trodde detta var ett mer tekniskt intresserat forum, antar inte

Trevliga nyheter iaf, teknik som går framåt är alltid trevligt. Och imponerande de ligger före TSMC framförallt.
Ska bli intressant och se om den eller Qualcom hamnar i kommande S23 också eller hur de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Inte ens när det driver på utvecklingen kan "jag har inte kunnat köpa en gpu på 100 år" skaran förstå att decentraliserade nätverk kan vara en ganska ball grej.

Förmodligen så hamnar de första kretsarna där för att man är redo att betala mycket (lönsamt med energieffektivtet) eftersom risken för kassa chip i början är hög (dålig yield) och förmågan att göra komplexare kretsar låg.

Så det är inte omöjligt att "viktiga grejer" och "brist på ryggrad" snabbar på så att du kan ha en hemma i datorn/telefonen trots att du inte är första kund.

Decentraliserade nätverk är inte nya och det finns flera anledningar till att de inte används i någon större utsträckning. Att de är roliga tekniska konstruktioner är ju en sak men de löser inga faktiska problem vi har i världen utan snarare introducerar nya.

Bitcoin är ju i särklass den värsta av alla krypto"valutor" då Ethereum i alla fall låtsas att de har en plan att gå över till den endast väldigt ineffektiva PoS modellen.

Så nej, tänker inte vara tacksam för att vi fortsätter producera elektronikskräp vars enda ändamål är att konsumera så mycket el som möjligt för så lite pengar som möjligt för att lösa värdelösa matteproblem.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Decentraliserade nätverk är inte nya och det finns flera anledningar till att de inte används i någon större utsträckning. Att de är roliga tekniska konstruktioner är ju en sak men de löser inga faktiska problem vi har i världen utan snarare introducerar nya.

Bitcoin är ju i särklass den värsta av alla krypto"valutor" då Ethereum i alla fall låtsas att de har en plan att gå över till den endast väldigt ineffektiva PoS modellen.

Så nej, tänker inte vara tacksam för att vi fortsätter producera elektronikskräp vars enda ändamål är att konsumera så mycket el som möjligt för så lite pengar som möjligt för att lösa värdelösa matteproblem.

En stor del av världens datakapacitet går åt driva runt diverse syften utan egentlig nytta, både naturvärden som befolkning hade nog mått bättre av om de inte skapats. Av alla onödiga tillämpningar är nog brytning av kryptovalutor en av de värsta, tänk om man hade använt den datorkraften för att ta fram nya läkemedel istället, andra ändamål som exempelvis diverse sociala medier och spelande fyller kanske ett visst behov men många överkonsumerar och hade nog mått bättre av mer motion och socialt umgänge med vänner hemma hos varandra eller på något lokalt fik.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Decentraliserade nätverk är inte nya och det finns flera anledningar till att de inte används i någon större utsträckning. Att de är roliga tekniska konstruktioner är ju en sak men de löser inga faktiska problem vi har i världen utan snarare introducerar nya.

Bitcoin är ju i särklass den värsta av alla krypto"valutor" då Ethereum i alla fall låtsas att de har en plan att gå över till den endast väldigt ineffektiva PoS modellen.

Så nej, tänker inte vara tacksam för att vi fortsätter producera elektronikskräp vars enda ändamål är att konsumera så mycket el som möjligt för så lite pengar som möjligt för att lösa värdelösa matteproblem.

Jag skulle säga att än så länge är Bitcoin den i särklass bästa av alla kryptovalutor då det möjliggör så mycket så tidigare inte var möjligt (dvs löser faktiska problem), och gör det med en enormt hög säkerhet samt upptid. Sedan kan man självklart argumentera för att Ethereum möjliggör ännu mer (vilket är sant), men att säkerheten i nätverket är lägre, och med största sannolikhet kommer bli ännu lägre i och med PoS.

Sedan är det självklart så att klimathotet är ett av de största hoten mot mänskligheten, men då ser jag hellre att vi minskar vår energiförbrukning och vårt klimatavtryck genom andra metoder än att minska på något så viktigt som Bitcoin-mining. Typ minska maximal kvalitet på alla streamingtjänster om det leder till lite mindre klimatpåverkan etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Decentraliserade nätverk är inte nya och det finns flera anledningar till att de inte används i någon större utsträckning. Att de är roliga tekniska konstruktioner är ju en sak men de löser inga faktiska problem vi har i världen utan snarare introducerar nya.

Bitcoin är ju i särklass den värsta av alla krypto"valutor" då Ethereum i alla fall låtsas att de har en plan att gå över till den endast väldigt ineffektiva PoS modellen.

Så nej, tänker inte vara tacksam för att vi fortsätter producera elektronikskräp vars enda ändamål är att konsumera så mycket el som möjligt för så lite pengar som möjligt för att lösa värdelösa matteproblem.

Vänligen presentera ett riktigt decentraliserat nätverk, gärna Turing komplett som använts globalt före ex Bitcoin och Ethereum.

Låtsas ha en plan med PoS? PoS ineffektivt? Det är effektivt och kommer existera i allra högsta grad.

Är "matteproblemet" värdelöst när det används för att säkra blockkedjorna och all funktionalitet där? Som jag ser det är det inte mer värdelöst, eller kanske till och med bättre än att det står servrar och hostar Netflix, Facebook etc som också är "onödiga". Du överlever utan bägge precis som du överlever utan Ether. Det stora snedsteget väldigt många fortfarande gör är att de inbillar sig att ex Ethereum inte löser några problem eller bidrar med någonting. Det är plattform för digitala kontrakt, transaktioner, applikationer etc. Nyttan vs ex Netflix streaming i 4k är upp till var och en att bedöma men något tillför det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Vänligen presentera ett riktigt decentraliserat nätverk, gärna Turing komplett som använts globalt före ex Bitcoin och Ethereum.

Låtsas ha en plan med PoS? PoS ineffektivt? Det är effektivt och kommer existera i allra högsta grad.

Är "matteproblemet" värdelöst när det används för att säkra blockkedjorna och all funktionalitet där? Som jag ser det är det inte mer värdelöst, eller kanske till och med bättre än att det står servrar och hostar Netflix, Facebook etc som också är "onödiga". Du överlever utan bägge precis som du överlever utan Ether. Det stora snedsteget väldigt många fortfarande gör är att de inbillar sig att ex Ethereum inte löser några problem eller bidrar med någonting. Det är plattform för digitala kontrakt, transaktioner, applikationer etc. Nyttan vs ex Netflix streaming i 4k är upp till var och en att bedöma men något tillför det.

Kan du ge exempel på nyttoeffekten utanför miljön? Ex Netflix gör mig lugn på kvällen, får mig att landa och gör att jag somnar gott och belåten.

Ditt argument är ute i molnen just nu tycker jag, svårt att förstå vad det faktiskt är bra för med det du säger!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Antagligen för att det nog är en relativt liten och simpel krets men som fortfarande kan dra stor nytta av högre effektivitet.. inte så lätt att sätta igång med grafikkort och såna enorma grejer direkt från start.

Jo, så är det nog, en gång i tiden började man med minneskretsar för att trimma in produktionen innan man började med mer komplicerade kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Kan du ge exempel på nyttoeffekten utanför miljön? Ex Netflix gör mig lugn på kvällen, får mig att landa och gör att jag somnar gott och belåten.

Ditt argument är ute i molnen just nu tycker jag, svårt att förstå vad det faktiskt är bra för med det du säger!

För att förtydliga vad du faktiskt frågar efter, efterfrågar du nyttoeffekten med kryptovalutor eller nyttoeffekten med att Ethereum ska gå över till PoS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

För att förtydliga vad du faktiskt frågar efter, efterfrågar du nyttoeffekten med kryptovalutor eller nyttoeffekten med att Ethereum ska gå över till PoS?

Nyttoeffekten av kryptovalutor!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Kan du ge exempel på nyttoeffekten utanför miljön? Ex Netflix gör mig lugn på kvällen, får mig att landa och gör att jag somnar gott och belåten.

Ditt argument är ute i molnen just nu tycker jag, svårt att förstå vad det faktiskt är bra för med det du säger!

Absolut, Netflix ger dig lugn och ro på kvällen.

Ethereum låter dig skapa decentraliserade oförstörbara kontrakt, göra decentraliserade transaktioner av pengar utan mellanhand eller banker, skapa en decentraliserad turing komplett applikation, skapa en DAO, dvs en decentraliserad autonom organisation. Skapa unika tokens (NFT - non fungible token) för att bevisa/spåra ex ägande av ett objekt. Alltså inte bara "jpegs" utan man skulle kunna använda blockkedjan för att lagra historiken, styrka äkthet etc. om ex ett fysiskt konstverk.

Ja, det här är bara en bråkdel. Alltså långt ifrån meningslöst. Att just du eller någon annan inte har något intresse av att nyttja det betyder inte att det är meningslöst. Du kör inte lastbil dagligen men du köper gärna gurka på Ica va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Absolut, Netflix ger dig lugn och ro på kvällen.

Ethereum låter dig skapa decentraliserade oförstörbara kontrakt, göra decentraliserade transaktioner av pengar utan mellanhand eller banker, skapa en decentraliserad turing komplett applikation, skapa en DAO, dvs en decentraliserad autonom organisation. Skapa unika tokens (NFT - non fungible token) för att bevisa/spåra ex ägande av ett objekt. Alltså inte bara "jpegs" utan man skulle kunna använda blockkedjan för att lagra historiken, styrka äkthet etc. om ex ett fysiskt konstverk.

Ja, det här är bara en bråkdel. Alltså långt ifrån meningslöst. Att just du eller någon annan inte har något intresse av att nyttja det betyder inte att det är meningslöst. Du kör inte lastbil dagligen men du köper gärna gurka på Ica va?

Det låter ju användbart! Men vad är decentraliserade kontrakt bra för? Varför vill man ha det?

Blockchains är inte synonym med kryptovalutor!

Jag vill bara förstå vart nyttjandet kommer ifrån. Enligt min begränsade uppfattning av kryptovalutor är de extremt instabila, de används för olagliga aktiviteter flitigt och många fall av bedrägerier. Gör kryptovalutor det svårare eller enklare att bedriva olaglig verksamhet? Om man blir utsatt för bedrägeri, kan man enkelt spåra vart pengarna har gått? Hur är det med att få tillbaka pengarna? Kan myndigheter hjälpa en?

De enda aktuella riktiga rejäla användningen av krypto vad jag förstått är att investera i det och tjäna pengar. Eller att köpa droger online. Det är två faktiska "nytto"effekter jag själv förstår mig på.

Dina sista två meningar är rätt intet-sägande. Självklart har lastbilen en nyttoeffekt, den ger mig gurka som jag äter!

Jag har lite tid att slå av nu på rasten, ska läsa lite mer om blockchains, finns tydligen ett problem som kallas "The oracle problem", ska läsa vidare om det.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Inte ens när det driver på utvecklingen kan "jag har inte kunnat köpa en gpu på 100 år" skaran förstå att decentraliserade nätverk kan vara en ganska ball grej.

Förmodligen så hamnar de första kretsarna där för att man är redo att betala mycket (lönsamt med energieffektivtet) eftersom risken för kassa chip i början är hög (dålig yield) och förmågan att göra komplexare kretsar låg.

Så det är inte omöjligt att "viktiga grejer" och "brist på ryggrad" snabbar på så att du kan ha en hemma i datorn/telefonen trots att du inte är första kund.

Är inte GPU som var synvinkeln i detta, var ju brist i ALLT i princip ett tag. Det var min synvinkel, att sälja sen till krypto när man försöker visa sig som "goda" är inte direkt... Ja vad ska jag säga? Hyckleri.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Nyttoeffekten av kryptovalutor!

Jag skrev ett svar till dig i PM då jag tycker att tråden spårar ut lite om vi börjar diskutera kryptovalutor i en tråd som egentligen handlar om Samsung och deras 3nm kretsar