Laptop - för flera program uppe samtidigt på skärmen (universitetet, biokemi, PyMol, Programming in R, webfönster, Adobe)

Permalänk
Medlem

Laptop - för flera program uppe samtidigt på skärmen (universitetet, biokemi, PyMol, Programming in R, webfönster, Adobe)

Läser på universitetet och ska nu på utbyte där inte datorsalar finns att låna datorer till skoluppgifter.
Jag behöver ingen extremt bra dator (faktum är att universitetets rekommendationer är väldigt små, men sen vet jag inte hur uppdaterade de är sett till vad de nämner - och jag har inte kunnat få mer aktuella). Jag vill kunna ha flera saker uppe på skärmen samtidigt, så som PyMol eller programming in R, några Adobe filer och ett webbfönster eller två med tex docs, Google Mail, någon dokumentär att ha i bakgrunden och lite andra flikar.
Jag har inget problem att lägga ut pengar för en dator om det är värt pengarna/nödvändigt - men samtidigt vill jag inte lägga ut onödigt mycket.

- Ett ”obs” är att min apostrof måste (inga undantag!) sitta till vänster om Enter och inte ovanför. Transkriberar på engelska och hinner inte flytta handen för att få dit apostrofer.

- Ett önskemål är att den inte är grå. Jag älskade min ljusa vita Sony vaio men har insett att den färgen är svår att få idag. (Och ja, jag har haft nyare datorer däremellan som inte varit ljusa i färgen, dock inte betalat för dem själv (ibland har man tur med släktingar ) så då är man mindre kräsen.).

- Den måste inte vara ultralätt. Men portabel.

Alla tips på laptops mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Den här ser kanon ut för priset. Lätt och smidig också på 1,2 kg.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Den här ser kanon ut för priset. Lätt och smidig också på 1,2 kg.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Tack för tipset

Hur stor är skillnaden mellan i5 och i7, samt mellan de olika generationerna (speciellt mellan 10, 11 och 12)?
Samma fråga för AMD Ryzen 5, 7 och 9?
Och när ska man gå på intel vs AMD?

Och när bör man gå till 16 GB RAM istället för 8?

Permalänk

Du är säkert ung, med bra syn och motorik.
Annars skulle jag säga det största hindret är storleken på laptoppen. Med större laptop får man 2st negativa saker på köpet, den blir klumpigare och tyngre.

Därefter 16GB ram i windows är inte fel, minst 256GB ssd, gärna 500GB.
Resten, ja det kvittar egentligen för det du beskrev, men bättre av något är bättre.

Jag har sett nissar på Linkedin, så har en 12,9" iPad vid sidan av sin laptop som extraskärm när de tar med datorn ut, vilket är grymt. Detta är dock inga vanliga studenter har råd med.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tayg:

Läser på universitetet och ska nu på utbyte där inte datorsalar finns att låna datorer till skoluppgifter.
Jag behöver ingen extremt bra dator (faktum är att universitetets rekommendationer är väldigt små, men sen vet jag inte hur uppdaterade de är sett till vad de nämner - och jag har inte kunnat få mer aktuella). Jag vill kunna ha flera saker uppe på skärmen samtidigt, så som PyMol eller programming in R, några Adobe filer och ett webbfönster eller två med tex docs, Google Mail, någon dokumentär att ha i bakgrunden och lite andra flikar.
Jag har inget problem att lägga ut pengar för en dator om det är värt pengarna/nödvändigt - men samtidigt vill jag inte lägga ut onödigt mycket.

Vet inte hur mycket du vill lägga, men kollade upp PyMol (även om "Py" i namnet i praktiken redan svarade på min fråga) samt använder själv R en del och kan nämna att båda dessa fungerar utmärkt på MacOS och har "native stöd" för Apple-silicon (i prakten: att köra dessa kommer inte påverka batteritiden negativt).

Då du är student har du 10 % rabatt på alla Apple-datorer. Rent krasst är redan M1 MBA overkill för det du vill göra sett till CPU och GPU, men du frågade "när välja Intel och när välja AMD". Den frågan beror på vad du prioriterar mest av: prestanda i fåtrådade applikation, prestanda i applikationer som kan använda många CPU-kärnor, GPU-prestanda, prestanda på batteridrift etc.

Eller så väljer man M1/M2 och kan vara trygg med att man har toppklass i alla ovan nämnda fall...

Skrivet av Tayg:

- Ett ”obs” är att min apostrof måste (inga undantag!) sitta till vänster om Enter och inte ovanför. Transkriberar på engelska och hinner inte flytta handen för att få dit apostrofer.

På den här punkten får du vara uppmärksam, vissa tillverkare har gått från ISO-layout (apostrof på "rätt" ställe) till ANSI-layout (apostrof på "fel" ställe).

Apple har alltid ISO-layout tangentbord med nordiska tecken. Rätt säker att Microsoft, Dell och Lenovo har ISO-layout på alla sina modeller med nordiska tecken (har tidigare använt Dell Latitude, Dell XPS samt Microsoft Surface Pro, Microsoft Surface Book och alla hade ISO-layout).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ska fundera lite innan jag ev. frågar något mer. Stort tack för tipsen!