Permalänk

Dator för jurist

Hej! Jag ska börja plugga till jurist nu i höst och har en budget på max 10000 för en bärbar dator. Har någon något tips? Ska kunna skriva med den främst.

Permalänk

Macbook !!! Ingen snack om saken. Det skulle isåfall vara en Macbook Pro.

Orsaken, ja var ska jag börja. Troligen har de flesta av dina studiekamrater en macbook. Dessa är säkerligen inte heller de mest datortekniska och det är då smidigt att ha samma dator som de flesta och lättare kan samarbeta.

Förutom det så är Macbook som gjord för detta ändamål. Tyst, stabil, bra batteritid och lätt.

Om jag ska argumentera för en annan dator. Så är större 16" macbook dyra. Man skulle också kunna argumentera för att man klarar sig på en billigare dator, men du har satsat högt med juristprogrammet.

*edit*
Och nej, jag är ingen Applefanboy. Enligt vissa på forumet mer en Applehatare. Men i detta fall tycker jag Macbook är som gjord för jobbet.

*edit2*
Max 10 000kr, ja macbook är lite dyrare. Men min fördom är extremt mycket macbookar på din utbildning och du mer blir utanför utan. (jag kan ha fel, andra kan bekräfta eller failera min fördom)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Macbook !!! Ingen snack om saken. Det skulle isåfall vara en Macbook Pro.

Orsaken, ja var ska jag börja. Troligen har de flesta av dina studiekamrater en macbook. Dessa är säkerligen inte heller de mest datortekniska och det är då smidigt att ha samma dator som de flesta.

Förutom det så är Macbook som gjord för detta ändamål. Tyst, stabil och lätt.

Om jag ska argumentera för en annan dator. Så är större 16" macbook dyra. Man skulle också kunna argumentera för att man klarar sig på en billigare dator, men du har satsat högt med juristprogrammet.

*edit*
Och nej, jag är ingen Applefanboy. Enligt vissa på forumet mer en Applehatare. Men i detta fall tycker jag Macbook är som gjord för jobbet.

Max 10 000kr, ja macbook är lite dyrare.

Max budgeten var som sagt 10k och då får du ingen Macbook för det! Iallafall inte ny när jag kollat på Apples hemsida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Står inget om att det måste vara nytt. Här finns det för under 10k, i olika skick:
https://www.billigteknik.se/1469-begagnad-macbook-pro?order=p...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi köpte en lätt begagnad (läs: oanvänd) MacBook Air M1 till hustrun som pluggar programmering. Fungerar hur bra som helst och jag kan inget annat än rekommendera, fick mig som aldrig använt Apple att bli lite småsugen. Vi pröjsade bara 5 800 kr, så med lite is i magen på Blocket finns det bra affärer att göra.

Även om jag inte är jurist till utbildningen så arbetar jag på en juridisk avdelning och ser en MacBook Air som en perfect match för sådana uppgifter. Lätt, tyst och hög upplevd kvalitet.

Permalänk
Medlem

Har en vän som köpte Macbook Air M1 13" för 9500 kr på CDON, så visst går den allt att rymma i budgeten om du håller utkik efter erbjudanden.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Ja den datorn är intressant för många utbildningar.

Jag rekommenderar dock att försöka hitta forum med många jurister för att få min "fördom" bekräftad eller failerad. Jag misstänker mängder av Macbooks under juristutbildning. Detta av hur många orsaker som helst.
Det är en helt annan sak att läsa datateknik/datavetenskap, teknisk fysik, m.m.
*edit*
Med "fördom" menar jag ej negativt. Men det är den bild jag får från att träffa jurister och liknande att de brukar ha både macbook och iPhones till väldigt hög grad. Och jag rekommenderar då att göra likadant av enkelhet.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad som är vanligt bland andra studenter kan jag bara rekommendera en lätt och tyst dator med bra batteritid så som har skrivits tidigare.

När jag läste juristprogrammet hade jag en för tung dator som tillsammans med böckerna vägde bly. Vi satt också ofta tillsammans i skolan och pluggade så det blev mycket släpande. Det hade varit bättre med en mindre dator med möjlighet att koppla på en skärm hemma.

MacBook med M1 (ej äldre intel) som nämnts borde vara perfekt om du kan hitta en inom budget.

Permalänk
Medlem

Må svida lite men en Macbook air med M1 chip är den mest prisvärda datorn i ”allround” perspektiv och går att få för 12,5k hos Apple med studentrabatt (går säker att hitta billigare via återförsäljare).

Att behöva använda en budget dator under 3år är ingen jag rekommenderar av egen erfarenhet. Det är värt att investera lite mer för en dator som kommer räcka för hela utbildningen samt tiden efter universitetet.

//universitetsstudent

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja den datorn är intressant för många utbildningar.

Jag rekommenderar dock att försöka hitta forum med många jurister för att få min "fördom" bekräftad eller failerad. Jag misstänker mängder av Macbooks under juristutbildning. Detta av hur många orsaker som helst.
Det är en helt annan sak att läsa datateknik/datavetenskap, teknisk fysik, m.m.
*edit*
Med "fördom" menar jag ej negativt. Men det är den bild jag får från att träffa jurister och liknande att de brukar ha både macbook och iPhones till väldigt hög grad. Och jag rekommenderar då att göra likadant av enkelhet.

Nu studerar jag inte juristprogrammet men jag studerar ett program där arbetsflödet är identiskt och kan säga att 99% av arbetet skulle kunnas utföras på en Chromebook. Visserligen ser man en del macbooks (äldre modeller) men det grundar sig i att macbook är ju mainstream för vanliga svenssons… Finns även en del som kör chromebooks och windows (spektrum ultrabooks - gaminglaptops(!))

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Till juristprogrammet så behöver du ju egentligen inte mer än en Chromebook så som Mango skriver. Sedan kan du ju så klart ha andra behov vid sidan av studierna som gör att du behöver en annan dator. Jag använde bara datorn till anteckningar under juristprogrammet och för att slippa bära med mig lagboken till föreläsningar. Mitt tips är att hitta en lätt dator med bra batteritid för du kommer behöva släpa med dig datorn varje dag du är på campus. Macbook Air med M1 vore klockren, men lite över budget. Den länkade Lenovon ser väldigt prisvärd ut och passar nog perfekt till studier på juristprogrammet. Kom ihåg att du kan fixa Office 365 gratis via de flesta universitet.

Permalänk
Skrivet av Gigena:

Till juristprogrammet så behöver du ju egentligen inte mer än en Chromebook så som Mango skriver. Sedan kan du ju så klart ha andra behov vid sidan av studierna som gör att du behöver en annan dator. Jag använde bara datorn till anteckningar under juristprogrammet och för att slippa bära med mig lagboken till föreläsningar. Mitt tips är att hitta en lätt dator med bra batteritid för du kommer behöva släpa med dig datorn varje dag du är på campus. Macbook Air med M1 vore klockren, men lite över budget. Den länkade Lenovon ser väldigt prisvärd ut och passar nog perfekt till studier på juristprogrammet. Kom ihåg att du kan fixa Office 365 gratis via de flesta universitet.

Undvik chromebooks de uppdateras inte längre än två år och är oerhört sega. Som någon skrev några inlägg upp införskaffa en dator som är lätt snabb och håller några år även efter plugget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Undvik chromebooks de uppdateras inte längre än två år och är oerhört sega. Som någon skrev några inlägg upp införskaffa en dator som är lätt snabb och håller några år även efter plugget.

Vet inte vad du fått den infon om, eller så har det ändrats sen du hörde det. Min högst genomsnittliga chromebook jag skaffade tidigare i sommar får uppdateringar till 2028.
Finns olika sorters chromebook i olika prestandaklasser men det stämmer väl att de flesta inte är några fartmonster. För kontorsarbete och surf så räcker de däremot utmärkt.