Att handla från Lenovo’s egna hemsida - Returrätt vid testad dator?

Permalänk
Medlem

Att handla från Lenovo’s egna hemsida - Returrätt vid testad dator?

Elgiganten har sitt (vilket jag alltid funnit märkligt men visst, bra är det ju) att man kan testa en dator hemma och lämna tillbaka den. Någon som vet vad som gäller för köp på Lenovo’s hemsida?
Kan tyvärr inte vänta till måndag och kundtjänst öppnar och tänkte att kanske vet någon. Hittade inget svar på hemsida.

Permalänk
Medlem

Du har ju alltid 14 dagars returätt om jag kommer ihåg rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Du har ju alltid 14 dagars returätt om jag kommer ihåg rätt

Jo men gäller det vi bruten förpackning? Det är det jag inte hittar.
Frågan kommer av att jag inte hittat datorn jag köpt i en affär att testa. Jag vill både se svenska tangentbordet, känna på det (transkriberar ibland, det ska se och kännas rätt!) samt se hur datorn ser ut (inte alltid lätt att avgöra metalliskt/vitt/grått färgat från bilder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tayg:

Jo men gäller det vi bruten förpackning? Det är det jag inte hittar.
Frågan kommer av att jag inte hittat datorn jag köpt i en affär att testa. Jag vill både se svenska tangentbordet, känna på det (transkriberar ibland, det ska se och kännas rätt!) samt se hur datorn ser ut (inte alltid lätt att avgöra metalliskt/vitt/grått färgat från bilder).

Ja, om du måste bryta förpackningen för att kunna undersöka varan så gäller det även vid bruten förpackning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tänk på att du som köpare får stå för returfrakt vid ångerrätt. Om inte Lenovo tar sånt som goodwill dvs.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tänk på att du som köpare får stå för returfrakt vid ångerrätt. Om inte Lenovo tar sånt som goodwill dvs.

Om inte kundtjänst hade fel, så skulle det vara helt gratis.
Tyvärr kunde han inte, sent på en fredag, svara på frågan om att testa den och skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, om du måste bryta förpackningen för att kunna undersöka varan så gäller det även vid bruten förpackning

Ah, distansköpslagen? Men kan företag välja att ha egna regler ändå, som tex bara innefattar returrätt men inte bruten förpackning? (Oavsett om en dator som är i en papplåda inte syns och jag därmed måste bryta förpackningen för att ens kunna se utsidan på datorn,
Än mindre tangentbordet.)

Permalänk
Medlem

Du ska få öppna förpackningen och undersöka produkten. I de fall man inte har rätt att returnera pga bruten förpackning brukar det gälla produkter som blir förstörda om förpackningen bryts (typ livsmedel), eller om du skulle kunna ha kopierat produkten (typ mjukvara på fysisk media). I stort sett alla "prylar" kan man funktionstesta och sedan skicka tillbaks. Försök att göra så liten åverkan du bara kan på emballage och inte minst produkten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Tayg:

Elgiganten har sitt (vilket jag alltid funnit märkligt men visst, bra är det ju) att man kan testa en dator hemma och lämna tillbaka den. Någon som vet vad som gäller för köp på Lenovo’s hemsida?
Kan tyvärr inte vänta till måndag och kundtjänst öppnar och tänkte att kanske vet någon. Hittade inget svar på hemsida.

Jag har handlat från Lenovo hemsida och returnerat, Inga problem. De stod för all kostnad kring returen.

Se bara till att ha samma förpackning kvar för returen så dator är hel när den kommer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tayg:

Ah, distansköpslagen? Men kan företag välja att ha egna regler ändå, som tex bara innefattar returrätt men inte bruten förpackning? (Oavsett om en dator som är i en papplåda inte syns och jag därmed måste bryta förpackningen för att ens kunna se utsidan på datorn,
Än mindre tangentbordet.)

Ja, distansköpslagen. Nej, företagen måste följa våra lagar och där ingår distansköpslagen och den är inte disponell.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

... där ingår distansköpslagen och den är inte disponell.

Du har rätt i sak, men ska vi lära ungarna på forumet något måste det vara rätt beteckning också; distansköplagen är inte dispositiv. Vilket, som du säger, innebär att ett förtag inte kan förhandla bort den, oavsett vad som står i eventuella avtalsskrivningar.

Till ts - packa upp så varsamt du kan. Se till att spara emballaget. Skicka tillbaka med minimal åverkan om du inte vill behålla burken. Det ska inte vara något problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Du har rätt i sak, men ska vi lära ungarna på forumet något måste det vara rätt beteckning också; distansköplagen är inte dispositiv.

Ah, kom inte på helt vad det var för ord jag skulle skriva

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Enligt lagstiftningen har man 14 dagars ångerrätt ( se https://lagen.nu/2005:59#K2P10S1 ). Det finns ett antal undantag ( se https://lagen.nu/2005:59#K2P11S1 ). Utöver dessa undantag gäller även ( se https://lagen.nu/2005:59#K2P15S1 ) följande (min understrykning):

"2 kap. 15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
...
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,"

EDIT: Fixat länkarna.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Enligt lagstiftningen har man 14 dagars ångerrätt (se https://lagen.nu/2005:59#K2P10S1). Det finns ett antal undantag (se https://lagen.nu/2005:59#K2P11S1). Utöver dessa undantag gäller även (se https://lagen.nu/2005:59#K2P15S1) följande (min understrykning):

"2 kap. 15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
...
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,"

Har inte den där uppdaterats? Jag har för mig att det kommit en nyare version än den från 2005

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har inte den där uppdaterats? Jag har för mig att det kommit en nyare version än den från 2005

Den har uppdaterats flera gånger men behåller samma SFS nummer som den fick 2005

Permalänk
Medlem

Tack alla!!