Permalänk

hög temp på 5800x

Tja, sitter och spelar spel nu då det brukar ju hög temp 80c på 5800x, det är turbo core boost på CPU av BIOS.
Är det normalt eller? Och ja det låter högt av fläkt nzxt.. :/
Kylare: 120mm AIO NZXT
Jag har också redan städa ut damm på dator idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Tja, sitter och spelar spel nu då det brukar ju hög temp 80c på 5800x, det är turbo core boost på CPU av BIOS.
Är det normalt eller? Och ja det låter högt av fläkt nzxt.. :/
Kylare: 120mm AIO NZXT
Jag har också redan städa ut damm på dator idag.

En 120 aio är egentligen lite klent för en 5800x, dock är 80c inte hela värden. Intel klarar 100c innan throttle

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Tja, sitter och spelar spel nu då det brukar ju hög temp 80c på 5800x, det är turbo core boost på CPU av BIOS.
Är det normalt eller? Och ja det låter högt av fläkt nzxt.. :/
Kylare: 120mm AIO NZXT
Jag har också redan städa ut damm på dator idag.

Prova att undervolta lite.
Beroende på moderkort så går det lite olika till.
Ofta kan man få både bättre temperaturer och prestanda.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Prova att undervolta lite.
Beroende på moderkort så går det lite olika till.
Ofta kan man få både bättre temperaturer och prestanda.

Vart kan jag undervolta CPU? BIOS eller Ryzen Master?

Permalänk

Som ovan...120mm är lite för lite för dagens cpu-marknad.

Både cpu och gpu har blivit mkt mer strömtörstiga. Har man även boost igång så genererar det ännu mer värme.

En 360 AIO eller kylare i klass med D15 känns som standard snart...inte minst nu med intels strömtörstiga cpu:er.

Som redan nämnts så är 80c inte något farligt...men det kan ju såklart bli störande om man måste köra fläktar och pump på max.

Vill man ha svalare komponenter så är väl egentligen undervolt den enda väg att gå (om man inte kör custom loop då). Gjorde det på både cpu och gpu...sänkte maxtemp med 5-10 grader...och datorn är så mycket tystare med bibehållen prestanda

EDIT: enligt mig så bör undervoltning alltid ske i bios...dock så får man läsa på lite innan man gör det...samt testa en hel del innan man får det stabilt.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 1 TB SSD M.2 | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Vart kan jag undervolta CPU? BIOS eller Ryzen Master?

Troligen både och.
Men det beror på moderkortet.
Enklast är nog att testa spänningar i Ryzen Master och sen göra ändringar i BIOS när du hittat vad som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Vart kan jag undervolta CPU? BIOS eller Ryzen Master?

Kör Core optimizer i Ryzen master så undervoltas det åt dig.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att undervolta manuellt i bios. Jag provade den automatiska undervolt funktionen i ryzen master men den var inte stabil och krashade. Min manuella undervolt i bios är fullt stabil, går svalare och ger bättre prestanda än den automatiska.

Som andra sagt så är 80c på 5800X inte direkt att betrakta som hög temp. Vill du göra det väldigt enkelt för dig att hålla nere temperaturen och även få bra prestanda så kan du aktivera PBO och ställa in en "temperature throttle limit" som du är bekväm med. Då får PBO köra sin magi inom det temperaturspann du angivit.

Permalänk
Medlem

Har samma CPU och initialt gick min oxå varmt.
Då den CPUn inte har det så optimalt med ccx-kluster sett ur ett kylningsperspektiv så krävs det både en bra cpu-kylare samt bra luftflöde.

Hade 2*140mm in och 1*140mm ut.
Bytte chassi så jag kunde montera fler och kör nu 3*140mm in och 3*140mm ut.

Skaffa en Noctua DH15, se till att ha bra flöde i chassit så borde du kunna komma ner en bit och få vettigare rpm.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av weenan:

Jag skulle rekommendera att undervolta manuellt i bios. Jag provade den automatiska undervolt funktionen i ryzen master men den var inte stabil och krashade. Min manuella undervolt i bios är fullt stabil, går svalare och ger bättre prestanda än den automatiska.

Som andra sagt så är 80c på 5800X inte direkt att betrakta som hög temp. Vill du göra det väldigt enkelt för dig att hålla nere temperaturen och även få bra prestanda så kan du aktivera PBO och ställa in en "temperature throttle limit" som du är bekväm med. Då får PBO köra sin magi inom det temperaturspann du angivit.

Okej tack, ska testa det.
Går det ha även Core Boost turbo vid undervolt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Okej tack, ska testa det.
Går det ha även Core Boost turbo vid undervolt?

Ja skulle börja med att justera in en stabil undervolt per core. När det är gjort kan du prova öka boosten i små steg, men jag tror inte det är värt att öka boosten om det innebär att du måste ge mer kräm i din undervolt. Min erfarenhet är ändå att plussa på boosten inte ger speciellt mycket. Jag kör idag på en stabil undervolt med +25MHz boost.

Det är ganska tidsödande att justera core optimizer så vad du skulle kunna göra är att köra Ryzen Master till att skapa en automatisk undervolt. Sedan kan du använda dom värdena att utgå från och finjustera manuellt. Varje gång du får en krash går du in i loggboken och kollar efter Whea och ser vilken Apic ID som anges. Det talar om vilken kärna som krashat så du kan justera upp den litegrann. När du har en stabil undervolt kan du ta värdena och föra in dom i bios för o slippa Ryzen Master.

OBS: Apic ID är inte direkt överförbart till vilken kärna det är. Kärna 0 är Apic ID 0 och 1, Kärna 1 är Apic ID 2 och 3, osv.
Eller tvär om så blir det:
Apic ID 0 - Core 0
Apic ID 1 - Core 0
Apic ID 2 - Core 1
Apic ID 3 - Core 1
osv....

Permalänk
Skrivet av weenan:

Ja skulle börja med att justera in en stabil undervolt per core. När det är gjort kan du prova öka boosten i små steg, men jag tror inte det är värt att öka boosten om det innebär att du måste ge mer kräm i din undervolt. Min erfarenhet är ändå att plussa på boosten inte ger speciellt mycket. Jag kör idag på en stabil undervolt med +25MHz boost.

Det är ganska tidsödande att justera core optimizer så vad du skulle kunna göra är att köra Ryzen Master till att skapa en automatisk undervolt. Sedan kan du använda dom värdena att utgå från och finjustera manuellt. Varje gång du får en krash går du in i loggboken och kollar efter Whea och ser vilken Apic ID som anges. Det talar om vilken kärna som krashat så du kan justera upp den litegrann. När du har en stabil undervolt kan du ta värdena och föra in dom i bios för o slippa Ryzen Master.

OBS: Apic ID är inte direkt överförbart till vilken kärna det är. Kärna 0 är Apic ID 0 och 1, Kärna 1 är Apic ID 2 och 3, osv.
Eller tvär om så blir det:
Apic ID 0 - Core 0
Apic ID 1 - Core 0
Apic ID 2 - Core 1
Apic ID 3 - Core 1
osv....

Ej testat core optimizer än men jag gick in på MSI BIOS sen sätte igång limt temp, tog max 60c grader och core boost turbo är igång.
När jag startade windows då det visade bara hela max ca 55-60c vid idle och gaming.
Core optimizer finns i mitt BIOS.

Kan testa också core optimizer annat dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Ej testat core optimizer än men jag gick in på MSI BIOS sen sätte igång limt temp, tog max 60c grader och core boost turbo är igång.
När jag startade windows då det visade bara hela max ca 55-60c vid idle och gaming.
Core optimizer finns i mitt BIOS.

Kan testa också core optimizer annat dag.

Jag tror att begränsa cpu:n till 60c är att överdrivet begränsa prestandan. AMD själva anser att 90-95c är en säker temperatur att nå och cpu:n har en automatisk thermtrip som jag tror ligger vid 115c.

Jag har själv 5950x med en throttle limit jag satt på 85c, men jag har aldrig sett cpu:n throttla för min undervolt håller cpu:n konstant under 85c även vid max load.

Det absolut bästa är om du justerar curve optimizer då det kommer ge dig bättre prestanda och samtidigt hålla nere temperaturen på hela spannet från idle till max load.

Permalänk
Skrivet av weenan:

Jag tror att begränsa cpu:n till 60c är att överdrivet begränsa prestandan. AMD själva anser att 90-95c är en säker temperatur att nå och cpu:n har en automatisk thermtrip som jag tror ligger vid 115c.

Jag har själv 5950x med en throttle limit jag satt på 85c, men jag har aldrig sett cpu:n throttla för min undervolt håller cpu:n konstant under 85c även vid max load.

Det absolut bästa är om du justerar curve optimizer då det kommer ge dig bättre prestanda och samtidigt hålla nere temperaturen på hela spannet från idle till max load.

Okej, så jag ska testa stänga av throttle limt temp och sätta igång curve optimizer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Okej, så jag ska testa stänga av throttle limt temp och sätta igång curve optimizer

Om du söker på Youtube hittar du säkert någon bra guide hur du går tillväga, men som jag nämnde tidigare - om jag skulle starta från scratch så skulle jag kört core optimizer i Ryzen master för att få en bas att utgå från för att sedan finjustera därifrån. Använd Ryzen Master till justeringar för att snabba på processen o slippa boota om till bios varje gång du ska göra en ändring. När du har undervoltat så mycket det går och den är stabil så kan du överföra värdena till Bios.

Permalänk
Skrivet av weenan:

Om du söker på Youtube hittar du säkert någon bra guide hur du går tillväga, men som jag nämnde tidigare - om jag skulle starta från scratch så skulle jag kört core optimizer i Ryzen master för att få en bas att utgå från för att sedan finjustera därifrån. Använd Ryzen Master till justeringar för att snabba på processen o slippa boota om till bios varje gång du ska göra en ändring. När du har undervoltat så mycket det går och den är stabil så kan du överföra värdena till Bios.

Okej tack! Ska kolla det först.

Permalänk
Medlem

Du kan slå igång ECO mode i bios, enkelt som tusan.
Min boostar ändå upp till 4850.

Och minimalt eller inget tapp vid spelande.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Skrivet av Linus82:

Du kan slå igång ECO mode i bios, enkelt som tusan.
Min boostar ändå upp till 4850.

Och minimalt eller inget tapp vid spelande.

Kommer den sänka ner temps också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Kommer den sänka ner temps också?

Jajamänsan

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Okej tack! Ska kolla det först.

Här är en bra video där Ryzen 5000 undervoltas med ett MSI-Bios.

Jag har med senaste bios för mitt moderkort och 5800x kunnat köra negative 30 på alla kärnor i curve optimizer.
I tidigare bios behövde jag ha negative 20 eller 15 på vissa kärnor.
Man kan välja att ha samma undervolt på alla kärnor (all core) eller per kärna (per core).

Man kan såklart köra eco mode men man förlorar i flertrådad prestanda när man använder hela processorkraften.
För spel gör det inte mycket när man använder 25-50% av prestandan men i produktivitet kan det göra lite skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Tja, sitter och spelar spel nu då det brukar ju hög temp 80c på 5800x, det är turbo core boost på CPU av BIOS.
Är det normalt eller? Och ja det låter högt av fläkt nzxt.. :/
Kylare: 120mm AIO NZXT
Jag har också redan städa ut damm på dator idag.

Ja 5800x är vild och vacker, jag har 2 st i två datorer som jag haft i 1,5 år.
Den ena har jag en 360 AIO på och den tar udden av "febertopparna".
Den andra kör jag i en mini-ITX build och kyler med en liten Noctua NH-U9s Chromax, vilket naturligtvis är lite för lite enligt alla normer men den funkar mycket bra där också men topparna är i regel korta och den svänger upp till 95 grader i kortare stunder vid normal användande, inga problem överhuvudtaget.

Såvida du inte ska köra långa batchprocesser eller benchmarka timme ut och in så är det inte mycket att oroa sig för.
Att jaga grader på denna processor är mera för att klämma ur mera prestanda ur den eftersom AMD:s interna klockningsalgoritm tar temperaturern i beräkning och kan hålla högre hastigheter längre om du har bra kylning.
Men jag skulle säga att du behöver inte oroa dig för att den ska gå sönder.

Med det sagt så är det ju alltid lite kul att testa undervoltning, du får ju i regel lite mera prestanda då också om du hittar rätt. Men räkna med att det kan ta lite tid innan du känner dig nöjd.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Man kan såklart köra eco mode men man förlorar i flertrådad prestanda när man använder hela processorkraften.
För spel gör det inte mycket när man använder 25-50% av prestandan men i produktivitet kan det göra lite skillnad.

Om man bara slår på "ECO" läge så dyker ju all-core prestandan.
Men kombinerat med lite mer rattande kan man kanske återställa den:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1667286-ryzen-ar-bra-l...

Tycker att det är lite klantigt av AMD att låta "default" vara så generöst med spänningarna.
Framförallt när man kan få samma prestanda men med 25% eller så lägre effektförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om man bara slår på "ECO" läge så dyker ju all-core prestandan.
Men kombinerat med lite mer rattande kan man kanske återställa den:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1667286-ryzen-ar-bra-l...

Tycker att det är lite klantigt av AMD att låta "default" vara så generöst med spänningarna.
Framförallt när man kan få samma prestanda men med 25% eller så lägre effektförbrukning.

Nja, tappar typ 50 MHz, alla kärnor i cinebench ligger på 4650 så jag är nöjd. Sen beror väl allt på binning. Men ska man bara spela så tycker jag Eco är helt klart värt det. Inget tapp i FPS, 30c kallare.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk

Nu har jag köpte ny kylare för 5800x, det blev AIO 280mm Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX och slutade använda AIO 120mm.
Igår hade jag bra runt temp 30-40c vid idle men nu idag får jag runt 50-60c redan vid idle, ibland blir det 40c på några sekunder men den går upp och ner alltid tills 50-60c på idle.
Temp källan från Ryzen Master.
Ska jag låtas det och testa köra det i några veckor?

Kör inte PBO redan, kör bara Core boost turbo och Game boost CPU från BIOS MSI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Nu har jag köpte ny kylare för 5800x, det blev AIO 280mm Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX och slutade använda AIO 120mm.
Igår hade jag bra runt temp 30-40c vid idle men nu idag får jag runt 50-60c redan vid idle, ibland blir det 40c på några sekunder men den går upp och ner alltid tills 50-60c på idle.
Temp källan från Ryzen Master.
Ska jag låtas det och testa köra det i några veckor?

Kör inte PBO redan, kör bara Core boost turbo och Game boost CPU från BIOS MSI.

Hur snabbt kör du pump och fläktarna? Du kan kolla det (och mycket annat) med t.ex. hwinfo.

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Min 5800x ligger stabilt runt 40-45c i idle, då kör jag med en noctua D15 i ett Fractal Torrent chassi. Alla fläktar är så gott som ljudlösa.

Men då kör jag den på ECO mode i ryzen master och har uppdaterat bios osv då det var nån grej med hur spänningarna var som gjorde att 5800x gick galet varmt med tidiga bios profiler.

Permalänk
Medlem

Jag körde en Noctua UH-12s tidigare och höll just under 90C vid hårt spelande med ett varmt 3080 under. Chassit är ett Fractal Define 7 som har lite "sådär" luftflöde.

Bytte nu till en Artic Freezer II 360 AIO och håller nu under 80C, peakar högre boost och sammanlagt 300MHz mer på kärnorna tillsammans. Mitt 3080 går även det svalare nu då de 3 fläktarna på radiatorn drar ut en hel del luft.

Bästa köpet jag gjort på länge. Datorn går betydligt (!) tystare vid load också.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Skrivet av shugge:

Hur snabbt kör du pump och fläktarna? Du kan kolla det (och mycket annat) med t.ex. hwinfo.

Kör "Balsand" på mode fans speed i Corsair, låter inte mycket.

Permalänk

Update: såg att det var orsak hög temp av steam update igår som gjorde varmare i ldle cpu temp men nu ska det inte något fel med mitt temp.
Får testa i några veckor och får se hur blir det med temp.