Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Laptop med bra looks och bra prestanda under 30K

Permalänk
Medlem

Laptop med bra looks och bra prestanda under 30K

Halloj!

Ska köpa en jobbdator för max 30k, brukar tycka det är skoj att leta men nu känns det klurigt!
Skulle vilja ha något med bra prestanda, som inte väger ett ton och har design i stil med en Razer Blade 14/Macbook.

Önske-specs:
512GB ssd eller mer
32GB ram
Rtx 3060
1440p
144hz
13-15 tum
Väger runt 2.0kg, gärna mindre

Gärna med en neutral kontors-look!

Kikat lite på denna: https://www.dustinhome.se/product/5011246534/blade-14-2021?ta...
men det är alltid tråkigt att köpa datorer som funnits på marknaden ett tag.

Alla förslag uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koettpaj:

Halloj!

Ska köpa en jobbdator för max 30k, brukar tycka det är skoj att leta men nu känns det klurigt!
Skulle vilja ha något med bra prestanda, som inte väger ett ton och har design i stil med en Razer Blade 14/Macbook.

Önske-specs:
512GB ssd eller mer
32GB ram
Rtx 3060
1440p
144hz
13-15 tum
Väger runt 2.0kg, gärna mindre

Gärna med en neutral kontors-look!

Kikat lite på denna: https://www.dustinhome.se/product/5011246534/blade-14-2021?ta...
men det är alltid tråkigt att köpa datorer som funnits på marknaden ett tag.

Alla förslag uppskattas!

Varför inte bara köpa en MacBook Pro?

Edit: Nej, den har inget 3060, men det kanske är OK?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Från en snabb sökning så verkar den där datorn ha en TDP för GPU på endast 100w vilket verkligen är rätt kasst för ett 3080. Men med önskemål på låg vikt så kommer du nog inte komma så mycket högre ändå med tanke på att det mer eller mindre alltid är kylningen som begränsar TDP, och bättre kylning medför högre vikt.

Se t.ex. denna video vid 09:47. Razer får sämre prestanda än en Legion 5 Pro (en dator som oftast kostar mindre än 15k) med ett 3070 endast pga lägre TDP.
https://youtu.be/Tjv4GqWGXh0

Men ja, med det sagt så är inte nödvändigtvis Razer Blade ett dåligt val. Vill mest bara flagga för hur mycket mer du betalar för att få den prestandan i en mindre dator.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Varför inte bara köpa en MacBook Pro?

Edit: Nej, den har inget 3060, men det kanske är OK?

Har en macbook pro 2015 privat, och har varje gång jag behövt göra något som man kan tänkas göra på en dator ibland (flytta filer, föra över bilder, navigera i mappar) svurit att jag aldrig mer ska köpa en Macbook!

Så nu är jag alltså sugen på en windows-dator, fast med macbook byggkvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Från en snabb sökning så verkar den där datorn ha en TDP för GPU på endast 100w vilket verkligen är rätt kasst för ett 3080. Men med önskemål på låg vikt så kommer du nog inte komma så mycket högre ändå med tanke på att det mer eller mindre alltid är kylningen som begränsar TDP, och bättre kylning medför högre vikt.

Se t.ex. denna video vid 09:47. Razer får sämre prestanda än en Legion 5 Pro (en dator som oftast kostar mindre än 15k) med ett 3070 endast pga lägre TDP.
https://youtu.be/Tjv4GqWGXh0

Men ja, med det sagt så är inte nödvändigtvis Razer Blade ett dåligt val. Vill mest bara flagga för hur mycket mer du betalar för att få den prestandan i en mindre dator.

Hmm okej tack! Egentligen känns ett 3080 overkill. Men har inte hittat någon Blade med bra leveranstid med 3060 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av koettpaj:

Har en macbook pro 2015 privat, och har varje gång jag behövt göra något som man kan tänkas göra på en dator ibland (flytta filer, föra över bilder, navigera i mappar) svurit att jag aldrig mer ska köpa en Macbook!

Så nu är jag alltså sugen på en windows-dator, fast med macbook byggkvalitet

Ujdå... jag som köpte en Mac just för att jag inte vill köra Windows

Men om Mac går bort hade jag kikat på Thinkpads.

X1 Carbon har jag personlig erfarenhet av. Mycket trevlig dator.

X1 Extreme ska vara snäppet över Carbon i prestanda, men den blir lite större.

P15 är riktigt trevlig på pappret, men jag har bara kört P1 själv.

Hur som haver tror jag inte det blir fel med en Thinkpad.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Asus Rog Zephyrus

Permalänk
Medlem

Visserligen "bara" 3050 Ti. Men uppfyller nog de flesta andra krav du har. Går att bestycka betydligt mycket billigare också och ändå få en bra burk.

https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-datorer-och-mini...

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Hittade en Razer Blade 14 med 3060 och specs som passade ändå, tack för alla förslag!

Permalänk

Hejsan.

Jag arbetar dagligen i Adobe, framförallt illustrator, photoshop och indesign (en hel del 3d i illustrator).
Jag har typ bestämt mig för 2st U2723QE skärmar daisy chainade med en USB-C och funderar nu på laptop till dessa.

Just nu står det mellan Microsoft Surface Laptop Studio - 14,4" i7 32GB 1TB RTX 3050 Ti & msi gs77 stealth (öppen för ytterligare idéer).
Den ena lite kreativ med ritmöjlighet och den andra mer power och anslutningsmöjligheter.
(Väljer jag gs77 stealth så kommer jag förmodligen också införskaffa ipad med penna).
Just nu lutar jag mer åt Microsoft Surface för det praktiska 2(3) in 1. Men är rädd att jag kommer sakna kraften.
Mac har jag kört något år och lagt åt sidan för tillfället. I alla fall just nu.

Söker nu erfarenheter, tips, idéer etc.
Tacksam för alla bidrag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koettpaj:

Halloj!

Ska köpa en jobbdator för max 30k, brukar tycka det är skoj att leta men nu känns det klurigt!
Skulle vilja ha något med bra prestanda, som inte väger ett ton och har design i stil med en Razer Blade 14/Macbook.

Önske-specs:
512GB ssd eller mer
32GB ram
Rtx 3060
1440p
144hz
13-15 tum
Väger runt 2.0kg, gärna mindre

Gärna med en neutral kontors-look!

Kikat lite på denna: https://www.dustinhome.se/product/5011246534/blade-14-2021?ta...
men det är alltid tråkigt att köpa datorer som funnits på marknaden ett tag.

Alla förslag uppskattas!

Asus ROG zephyrus G14 kanske ? https://www.inet.se/produkt/1967257/asus-rog-zephyrus-g14-14-...

Permalänk

Tack snälla för grymt tips! Denna är definitivt med i min utvärdering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Ujdå... jag som köpte en Mac just för att jag inte vill köra Windows

Men om Mac går bort hade jag kikat på Thinkpads.

X1 Carbon har jag personlig erfarenhet av. Mycket trevlig dator.

X1 Extreme ska vara snäppet över Carbon i prestanda, men den blir lite större.

P15 är riktigt trevlig på pappret, men jag har bara kört P1 själv.

Hur som haver tror jag inte det blir fel med en Thinkpad.

P1 har jag (via jobbet) och det är samma dator som X1 Extreme, fast proffsvarianten så lite andra grafikkort och så. P15 är fet på alla sätt och vis, både prestandamässigt och i storleken.

Jag rekommenderar också en Thinkpad, om grafikkortet inte är så viktigt. Behöver du rejäl grafik så får du nog kolla på någon gaming-maskin dock. Eller höja budgeten och köpa en dator med proffskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magiskakristian:

Tack snälla för grymt tips! Denna är definitivt med i min utvärdering.

Dock för Adobe tror jag att du bör titta på Nvidia versionen!

Permalänk
Medlem

Det finns en grym dator från Tongfang som säljs lite överallt hos datorbyggare men då under andra varumärken. Den har 14", 2880x1800p, 12700H och 3050Ti. Säkert klart billigare än Surface men saknar förstås touch och annat bling (ex. gångjärnen) som Surface har (inte orkat kollat exakt vad Surface är utrustad med). Prestandan är dock klart bättre på Tongfangvarianten. Jag tror jag såg den hos Komplett, pc-konsulten och XMG.

Edit: Det är denna dator jag tänkte på: https://bestware.com/de/schenker-vision-14-e22.html

Säljs under flera namn och finns säkert även hos svenska datorbyggare.