ASUS ZenWiFi Pro ET12 - Trasig Ethernet-port?

Permalänk
Medlem

ASUS ZenWiFi Pro ET12 - Trasig Ethernet-port?

Köpte igår ett par ASUS ZenWiFi Pro ET12 och såhär långt, väldigt imponerad över hur snabba de är och vad enkla de var att få fart på. Jämfört med de Linksys Atlas Pro jag testade först men sen lämnade tillbaka efter konstant strul.

En fråga dock. På resp enheter finns det 3 st LAN-portar. Har en Philips Hue Bridge som bara är trådad. Började med att koppla in den på port 3 på routern och såg hur den fick kontakt med routern utan problem. Däremot fick den inget Internet. När jag sen flyttade den till en annan port hoppade den igång på en gång utan problem. Provade även den andra porten och även där funkade det utan problem. Det här har fått mig att undra om det är fel på port 3 eller om det kan vara någon inställning någonstans jag behöver justera?

Spelar ju ingen större roll vilken port jag använder men när jag köper nya prylar vill jag självklart att de ska funka felfritt. Har jag fått ett måndagsex är det ju bra att reklamera så snart som möjligt.

Har även försökt skicka frågan till ASUS men för att göra det måste jag först registrera produkten. När jag försöker göra det genom att ange det serienummer som finns i botten på routern får jag bara tillbaka att det inte är ett giltigt serienummer. Tänkte även att det borde finnas något ASUS User Community där jag kunde ställt frågan men har till min förvåning inte kunnat hitta något. Annat än specifikt för ROG och något som heter ZenTalk men bara verkar vara för laptops och mobiler ifall jag minns rätt. Inte kunnat hitta någonting för routern jag köpt.

Någon annan härinne med samma modell som råkat ut för något liknande eller har en känsla för vad det skulle kunna bero på?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Köpte igår ett par ASUS ZenWiFi Pro ET12 och såhär långt, väldigt imponerad över hur snabba de är och vad enkla de var att få fart på. Jämfört med de Linksys Atlas Pro jag testade först men sen lämnade tillbaka efter konstant strul.

En fråga dock. På resp enheter finns det 3 st LAN-portar. Har en Philips Hue Bridge som bara är trådad. Började med att koppla in den på port 3 på routern och såg hur den fick kontakt med routern utan problem. Däremot fick den inget Internet. När jag sen flyttade den till en annan port hoppade den igång på en gång utan problem. Provade även den andra porten och även där funkade det utan problem. Det här har fått mig att undra om det är fel på port 3 eller om det kan vara någon inställning någonstans jag behöver justera?

Spelar ju ingen större roll vilken port jag använder men när jag köper nya prylar vill jag självklart att de ska funka felfritt. Har jag fått ett måndagsex är det ju bra att reklamera så snart som möjligt.

Har även försökt skicka frågan till ASUS men för att göra det måste jag först registrera produkten. När jag försöker göra det genom att ange det serienummer som finns i botten på routern får jag bara tillbaka att det inte är ett giltigt serienummer. Tänkte även att det borde finnas något ASUS User Community där jag kunde ställt frågan men har till min förvåning inte kunnat hitta något. Annat än specifikt för ROG och något som heter ZenTalk men bara verkar vara för laptops och mobiler ifall jag minns rätt. Inte kunnat hitta någonting för routern jag köpt.

Någon annan härinne med samma modell som råkat ut för något liknande eller har en känsla för vad det skulle kunna bero på?

Tack på förhand!

Om nu serienumret ej funnet kanske någon har använt och sedan lämnat tillbaka? Men om du loggar in via routern på webbgränsnittet, har någon kanske wan aggregate wan+port 3?
Alternativt kör du backhaul på den? Finns en del problem med backhaul/mesh med dem

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om nu serienumret ej funnet kanske någon har använt och sedan lämnat tillbaka? Men om du loggar in via routern på webbgränsnittet, har någon kanske wan aggregate wan+port 3?
Alternativt kör du backhaul på den? Finns en del problem med backhaul/mesh med dem

Tror inte det, de kändes väldigt oöppnade när jag packade upp dem.

Hur/var kollar jag wan aggregate wan+port 3? Backhaul antar jag att jag kör. Trådlös sådan på 6 GHz-bandet. Det är så de är konfigurerade att köra när man packar upp dem.

Skrivet av tcntad:

Hur ser du att den inte "har internet"? Vad menar du med det? Funkar annat i samma port?

Som jag skrev i mitt första inlägg har jag en enhet som kräver trådad anslutning, en Philips Hue Bridge. Den har 3 st lampor. Där en av de indikerar ifall den har "Internet connectivity". När jag har den ansluten till port 3 tänds aldrig den lampan. Jag når heller inte mina Hue-produkter när jag startar Philips Hue-appen i mobilen. När jag däremot kopplar in den på port 1 eller 2 tänds lampan och jag kommer åt alla mina Hue-prylar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av WebMaximus:

Tror inte det, de kändes väldigt oöppnade när jag packade upp dem.

Hur/var kollar jag wan aggregate wan+port 3? Backhaul antar jag att jag kör. Trådlös sådan på 6 GHz-bandet. Det är så de är konfigurerade att köra när man packar upp dem.

Som jag skrev i mitt första inlägg har jag en enhet som kräver trådad anslutning, en Philips Hue Bridge. Den har 3 st lampor. Där en av de indikerar ifall den har "Internet connectivity". När jag har den ansluten till port 3 tänds aldrig den lampan. Jag når heller inte mina Hue-produkter när jag startar Philips Hue-appen i mobilen. När jag däremot kopplar in den på port 1 eller 2 tänds lampan och jag kommer åt alla mina Hue-prylar.

Huebryggan behöver inte internetanslutning egentligen. Du ska komma åt den hemma oavsett då telefon & bryggan är ansluten till samma nätverk.
Som jag också frågade: Fungerar annat i samma port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tror inte det, de kändes väldigt oöppnade när jag packade upp dem.

Hur/var kollar jag wan aggregate wan+port 3? Backhaul antar jag att jag kör. Trådlös sådan på 6 GHz-bandet. Det är så de är konfigurerade att köra när man packar upp dem.

Som jag skrev i mitt första inlägg har jag en enhet som kräver trådad anslutning, en Philips Hue Bridge. Den har 3 st lampor. Där en av de indikerar ifall den har "Internet connectivity". När jag har den ansluten till port 3 tänds aldrig den lampan. Jag når heller inte mina Hue-produkter när jag startar Philips Hue-appen i mobilen. När jag däremot kopplar in den på port 1 eller 2 tänds lampan och jag kommer åt alla mina Hue-prylar.

"With LAN aggregation, you can combine two 1 Gbps LAN ports to deliver up to 2 Gbps wired speeds to your compatible NAS or other high-bandwidth network device*.
*The devices that want to use Link Aggregation (LACP) function need to support IEEE 802.3ad protocol in the meantime. For example, if you want to use the router and the NAS to do the Link Aggregation (LACP), and both of them need to support IEEE 802.3ad. "

Man hittar det i Webb gränssnittet
" After using your account/password to log in setting page, please click LAN > Switch Control > Bonding/Link aggregation. Enable it and click apply. This will enable link aggregation functionality to work. "

https://www.asus.com/support/FAQ/1016088/

Permalänk
Medlem

Håller med ang behov av Internetanslutning, tänkte samma sak först. Att det borde funka bra även utan när man är på samma WiFi. Dock verkar den ändå behöva Internet för att det ska gå att komma åt sina Hue-prylar via appen. Utan står det bara "Ansluter..." Kanske har det att göra med att jag aktiverat möjlighet att styra mina Hur-prylar även när jag inte är hemma. Dock kan jag ju tycka att det isf bara borde ställa till problem när jag inte är hemma. Medan det funkar ändå när jag är på samma WiFi.

Hur som testade jag nu att ansluta min jobbdator istället och funkade klockrent. Så skönt att det inte är fel på porten! Det som var intressant var hur även min Hue Bridge funkade på port 3 efter att jag haft min jobbdator ansluten till den. Ingen aning om hur det kan vara möjligt men men...skönt som sagt att allt funkar nu och inget fel på min nya router 👍

Ang LAN aggregation, hittade det i webbgränssnittet där jag kunde konstatera att det är avaktiverat.

Tack för er hjälp!