Elkabelns kontakt blir varm och ger missljud

Permalänk

Elkabelns kontakt blir varm och ger missljud

Hej!

Har googlat, men alla träffar handlar om själva PSU-boxen på elkabeln och dess värme/hummande (vilket inte är ett problem i mitt fall).

Datorn är en midrange Lenovo gaminglaptop, ca 1 år gammal.

Datorn slocknade häromdagen och kom inte igång på fem minuter. Sedan startade den men jag märkte att det blev extremt varmt (lite för varmt för att nudda) området där själva elkabelns kontakt kopplas in i datorn. Tar man ut kontakten är kontaktens metall- och plastdelar mycket, mycket varma.

Dessutom avger samma område ett lite skriande ljud.

Själva sockeln på datorn ser ren och hel ut.

Jag tänkte köp en ny ladkabel för att se om det är det som är problemet, men tänkte först se om någon varit med om samma tidigare. Laddkablar är otippat dyra så…

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Du kanske fortfarande har garanti kvar på datorn om den är ca 1 år gammal? Hör av dig till butiken du köpte den ifrån eller Lenovo själva innan du köper någon kabel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kanske fortfarande har garanti kvar på datorn om den är ca 1 år gammal? Hör av dig till butiken du köpte den ifrån eller Lenovo själva innan du köper någon kabel.

Ja, absolut! Det är tanken.
Kan jag få en gratis så är det ju perfekt, tror dock att vi pratar en månad eller så över garantin, men ett samtal skadar inte.

Men jag är intresserad av vad det kan vara som är fel, dels i händelse av framtida problem men så att man också kan få igenom ev garanti eller lösning snabbare — är ju helst inte utan datorn i två-tre veckor medan någon skruvar och letar…

Har just inte hittat något på nätet om att själva kontakten blir het, bara själva PSU-boxen.

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att kabeln är problemet. Kan ju vara jacket i datorn. Ett problem skulle kunna vara glapp/hög resistans där det inte ska vara det. Kan också vara DC/DC omvandlare i datorn som är fel på. Reklamera om du har garanti. Lämna både dator och laddare.

Permalänk
Skrivet av Leffe_B:

Det är inte säkert att kabeln är problemet. Kan ju vara jacket i datorn. Ett problem skulle kunna vara glapp/hög resistans där det inte ska vara det. Kan också vara DC/DC omvandlare i datorn som är fel på. Reklamera om du har garanti. Lämna både dator och laddare.

Kollade nu — garantin gick ut för en månad sedan. Jippie…

Så det får väl bli troubleshooting. Ska man börja med en ny kabel? Lämna in datorn på någon slags service så att de kan kolla var felet egentligen sitter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anaphylaxis:

Kollade nu — garantin gick ut för en månad sedan. Jippie…

Så det får väl bli troubleshooting. Ska man börja med en ny kabel? Lämna in datorn på någon slags service så att de kan kolla var felet egentligen sitter?

Du har fortfarande rätt att reklamera ursprungsfel i tre år från inköps datum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Du har fortfarande rätt att reklamera ursprungsfel i tre år från inköps datum.

Mycket bra poäng, men kan ju vara svårt att hävda ursprungsfel om det dök upp häromdagen. Såkert inte alls omöjligt, men det kan ta tid.

Just nu är jag mest intresserad av hjälp med troubleshooting för att lära mig i händelse av att det händer igen. Lika bra att lära sig något när det gått snett.