OS, Mappahantering, Bibliotek och databashantering

Permalänk
Medlem

OS, Mappahantering, Bibliotek och databashantering

Hej!

Jag tänkte bara kolla hur alla clockers gör med sin mapphantering. Jag har köpt en ny rigg nu och tänker mig att jag kör OS från en fristående disk (SSD), sedan kör jag mina spel från M2 disc (SSD), medan jag har mitt arkiv med filmer etc. på min gamla trotjänar HDD.

Frågan jag ställer mig lite är hur jag bör göra mapphanteringen för effektivaste funktionen av min nya rigg. Just nu kör jag så att jag installerar alla program på C: i den hederliga program files mappen. Men jag funderar på om jag ska istället installera mina game launchers på M2 discen istället.

Som jag resonerar så har jag ju närmare att starta spelen om launchern är på samma disc. Men samtidigt är det ju programfiler som bör ligga på OS-disken för bästa funktion gällande att hämta informationen och samarbeta i system, i kombination med programhantering.

Jag är helt lost egentligen men det är mina tankar från att ha suttit på 386an i DOS och försöka ha en bra översikt.

Tips och kommentarer mottages tacksamt!

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Keeper of the Bamse

Dagens SSDer mäter söktiden i mikrosekunder och gör en miljon iops, samt kan flytta flera gigabyte data i sekunden om det görs sekvensiellt. Så du kommer inte tjäna något på att lägga saker "nära" varandra (vilket inte är en grej längre nu när snurrande disk inte typ finns).

Jag låter mina launchers installeras på c: som är min systemdisk. Eftersom den är 1TB så åker en del spel och annat in där också, typ FS2020 och Forza Horizon 5.

Min 2TB sekundära m2-disk är på pappret lite långsammare, men det märks inte när man laddar spel, det krävs ett benchmark för att jag ska märka skillnad. Denna sekundära disk fick bokstaven D i windows, och där får mina launchers installera spelen där dom själva tycker, t.ex. d:\program files\steam\steamapps\ochsåvidare.

Det är inget jag går och tänker på dagligen direkt, med andra och, och det är inget du borde grubbla så mycket över såhär i moderna tider

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Dagens SSDer mäter söktiden i mikrosekunder och gör en miljon iops, samt kan flytta flera gigabyte data i sekunden om det görs sekvensiellt. Så du kommer inte tjäna något på att lägga saker "nära" varandra (vilket inte är en grej längre nu när snurrande disk inte typ finns).

Jag tänker inte på läshastighet utan mer bra databashantering utifrån tankesättet att C: kraschar.

Skrivet av Printscreen:

Jag låter mina launchers installeras på c: som är min systemdisk. Eftersom den är 1TB så åker en del spel och annat in där också, typ FS2020 och Forza Horizon 5.

Min 2TB sekundära m2-disk är på pappret lite långsammare, men det märks inte när man laddar spel, det krävs ett benchmark för att jag ska märka skillnad. Denna sekundära disk fick bokstaven D i windows, och där får mina launchers installera spelen där dom själva tycker, t.ex. d:\program files\steam\steamapps\ochsåvidare.

Det är inget jag går och tänker på dagligen direkt, med andra och, och det är inget du borde grubbla så mycket över såhär i moderna tider

Jag grubblar inte alls över läshastighet och liknande, jag hade dock tagit en dålig disk först och nu har jag bytt ut den mot en bättre. Jag har köpt två stycken M2 diskar, en för OS på och en för spel på. Jag tänkte mest om det var bäst att lägga launchers på en annan disk för att hålla dataansamlingarna från varandra. Dvs säg att OS-disken kraschar, då är det väl ändå bäst att ha launchers installerade på OS-disken eftersom de är kopplade med källfiler till OS och kan ev skapa problem om de laddas från D:?

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker inte heller att detta är värt att lägga så mycket energi på. Om OS-disken kraschar så kommer ändå en rätt stor andel av sakerna installerade på spel-disken (om även launchers ligger där) sluta fungera även om du installerar om OS:et, eftersom en del av grejerna alltid kommer ligga på systemdisken ändå -- saker som registernycklar, vissa DLL-filer och andra beroenden osv. Dessa försvinner ju vid krasch även om speldisken är kvar orörd.

Jag kör på att dela upp systemdisken i två partitioner, c:a 250 resp 750 GB, och ta image-backups på C: regelbundet (två gånger dagligen, bara för att det ändå går på under en minut i Macrium Reflect). På den större partitionen tar jag bara ordentliga backups* på sånt som är viktigt, dvs installerade spel är exkluderade.
Kraschar den disken så kan jag komma tillbaka dit jag var rätt enkelt.

* Ordentliga = versionerade, i detta fallet. Har kopia på alla filerna på extern HDD, men på de viktigare filerna har jag extrakopia både lokalt och offsite, samt kan gå bakåt i tiden och återställa till hur den var igår eller för en månad sen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS