När är det rimligt att byta nätagg?

Permalänk
Medlem

När är det rimligt att byta nätagg?

Hej!

Ja, jag har haft mitt Corsair AX750 80+ Guld sedan cirka 2011? och det rullar på bra än idag, behöver inte mer kräm till min dator.

Däremot är frågan generellt ställd; när ska man byta nätagg?

När datorn vackert en dag inte startar? Eller är det en bra idé att göra det innan den kastar in handsken med eventuell risk för datorn i övrigt, om sådan risk existerar på ett nätagg av kvalitét?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

När garantin gått ut som längst. Och när mer effekt behövs som kortast.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Du svarar ju egentligen på din egen fråga.

Vad är din dator med delar och eventuell data värd för dig?

Äldre nätagg innebär troligen högre risk. Med det sagt är det ju inte omöjligt att få ett måndagsexemplar av ditt helt nya nätagg som tar med sig hela datorn. Inte troligt, men inte 100% orimligt.

Jag hade nog inte bytt om jag nu inte skulle bygga ny dator eller byta delar. Då hade jag funderat på det. Särskilt om jag köper nya dyra prylar.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Du svarar ju egentligen på din egen fråga.

Vad är din dator med delar och eventuell data värd för dig?

Äldre nätagg innebär troligen högre risk. Med det sagt är det ju inte omöjligt att få ett måndagsexemplar av ditt helt nya nätagg som tar med sig hela datorn. Inte troligt, men inte 100% orimligt.

Jag hade nog inte bytt om jag nu inte skulle bygga ny dator eller byta delar. Då hade jag funderat på det. Särskilt om jag köper nya dyra prylar.

Frågan är ju mest om hur den ger upp, när den väl gör det. Mest sannolikt känns kanske som att det plötsligt en dag är dött utan större dramatik. Men jag har ju hört av en del som säger att man helst ska byta dom efter X år eller så.

Själv bygger jag aldrig helt ny dator, brukar istället byta ut olika delar lite då och då när behovet (eller viljan) finns för det, så jag kommer aldrig till ett stadie där jag står inför att beställa alltihop på nytt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Frågan är ju mest om hur den ger upp, när den väl gör det.

Kan inte svara generellt, men när mitt agg från 2014/2015 gav med sig förra året så var det bara att datorn inte startade när jag kom hem från en resa, samt att inga lampor på modkortet lyste. Plockade fram min äldre burk och ställde bredvid, drog sladdar från den burkens agg till moderkortet, då lös det. Så åkte och köpte nytt agg och installerade och därefter funkar den som vanligt.

Svarar ju givetvis inte på om man bör byta eftersom att agget kan dra med sig andra komponenter när det kolar, men det kan iaf dö utan att göra det

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Sötast
Skrivet av NodCommander:

Frågan är ju mest om hur den ger upp, när den väl gör det. Mest sannolikt känns kanske som att det plötsligt en dag är dött utan större dramatik. Men jag har ju hört av en del som säger att man helst ska byta dom efter X år eller så.

Själv bygger jag aldrig helt ny dator, brukar istället byta ut olika delar lite då och då när behovet (eller viljan) finns för det, så jag kommer aldrig till ett stadie där jag står inför att beställa alltihop på nytt.

Kanske en lättare kalkyl kan göra det enklare för dig att ta ett beslut?

Vad kostar ett nytt nätagg jämfört med vad det kostar dig om ditt nuvarande dör och tar ihjäl samtliga delar i datorn?
Hur många skulle du behålla? Hur mycket skulle bytts ut oavsett? etc.

Det viktigaste (imo) är att man har backup på de filer man är rädd om. Man skall inte behöva sitta och oroa sig för att saker skall smälla vilken dag som helst, men man behöver ju helt enkelt veta att en dag så går saker sönder. Oavsett om det är datorn eller sodastreamer.

Permalänk
Medlem

Alltså, det är inte en bomb. Den har överbelastningsskydd (om vi inte snackar Ace of Sweden). Inget mer kommer hända än att den bara slutar fungera en dag. Och den dagen kan komma om 80 år.
Ett nätagg är inte som andra komponenter som åldras på en månad och blir obsolete. Ålder beror ofta på kostnad. Dyr PSU = bra kondensatorer = håller oftast längre

Om du inte behöver mer kräm i datorn så ska du inte byta förrän den lägger av. Slöseri med jordens resurser och dina pengar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Alltså, det är inte en bomb. Den har överbelastningsskydd (om vi inte snackar Ace of Sweden). Inget mer kommer hända än att den bara slutar fungera en dag. Och den dagen kan komma om 80 år.
Ett nätagg är inte som andra komponenter som åldras på en månad och blir obsolete. Ålder beror ofta på kostnad. Dyr PSU = bra kondensatorer = håller oftast längre

Om du inte behöver mer kräm i datorn så ska du inte byta förrän den lägger av. Slöseri med jordens resurser och dina pengar.

Du har uppenbarligen inte sett hur det kan se ut när kondensatorer exploderar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

När man köper ett kort i RTX 4000-serien

Skämt åsido så är det väl lite som andra säger - att man antingen byter när det dör eller att man byter när garantitiden gått ut för bekvämlighetens skull eller om man behöver mer kräm pga. någon ny komponent.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av talonmas:

Alltså, det är inte en bomb.

Gigabyte håller med

Skämt åsido så byter jag nätagg när jag sätter i nytt värdefullt innehåll, när PSU:n börjar uppföra sig illa eller när det har körts aktivt en längre tid (sisådär 7 år. Mitt äldsta är 16 år....for science )

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har byggt mina PC-datorer sedan typ -94 och har aldrig bytt ett nätagg i förväg "bara för att". Utan endast bytt om jag behövt mer effekt osv. Har inte lett till någon katastrofal förlust av hårdvara på uppskattningsvis 15-20 datorer där tex ett 2600K bygge med ett R9 290 som yngsta sonen fått ta över sedan länge snurrar sedan det var nytt.

Med det sagt så har jag ju inte heller köpt det billigaste nätagget när jag byggt utan försökt köpa något som brukar ha lite kvalitet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Som du märket finns det ingen enskild regel

Om du köper ett dyrt och bra nätagg med god marginal kan du ha det längre. Köper du ett billigare vill du antagligen byta tidigare.

Personligen har jag oftast sålt min dator senast 3-4 år efter att jag byggt den, så jag har aldrig behövt byta ut enbart ett nätagg. Jag har aldrig heller haft nåt nätagg som har gått sönder, och då har jag genom åren testat på allt blir underdimensionerade agg utan 80+ rating alls (rekommenderas inte) och totalt överdimensionerade titanium-agg.

Ditt agg har 7 års garanti, och har i tiderna varit ett kvalitetsagg med god prestandanivå. Jag tycker inte att du behöver byta ut bara för att byta ut, men om du hittar en bra deal är det kanske inte en dålig idé. Nätagg har ju varit rätt dyra senaste par åren, men med tanke på att världsekonomin går dåligt just nu så kanske det kommer bra deals till black friday? Kunde vara en bra idé att hålla ögonen öppna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Du har uppenbarligen inte sett hur det kan se ut när kondensatorer exploderar.

Antar att du alltid laddar allt laddbart under uppsikt? För det är mycket större skaderisk att ladda ett batteri än att köra en gammal PSU.

Och det är inte så att en konding som smäller skapar en kedjereaktion. Återigen, det är ingen bomb.

Glappande sladdar däremot, de kan orsaka bränder. Kan vara värt att se över kontakter o sladdar på gammal PSU. Å andra sidan drar man inte in/ut den särskilt ofta...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Antar att du alltid laddar allt laddbart under uppsikt? För det är mycket större skaderisk att ladda ett batteri än att köra en gammal PSU.

Och det är inte så att en konding som smäller skapar en kedjereaktion. Återigen, det är ingen bomb.

Glappande sladdar däremot, de kan orsaka bränder. Kan vara värt att se över kontakter o sladdar på gammal PSU. Å andra sidan drar man inte in/ut den särskilt ofta...

Nja, men jag skulle aldrig få för mig att ladda ett svullet batteri likaså skulle jag inte använda ett väldigt gammalt nätaggregat till en nyare dator.

Livslängden på kondensatorer brukar beräknas till 10 år och om man vill minimera risken för ett haveri så kan det vara värt att byta ut ett nätaggregat då det kan ta med sig andra komponenter vid ett haveri.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tycker det varierar rätt kraftigt,
Har nätagget stått i oisolerat förråd ett tag?
Har nätagget varit igång under långa perioder utan att stängas av?
Byts resterande komponenter i datorn?

Jag hade nog inte återanvänt ett 8-10 år gammalt nätagg om det inte var Guld/platinum med typ 10 års garanti, sparsamt använt och alltid förvarad i rätt temperatur. Däremot hade jag nog inte bytt nätagg bara för att byta nätagg utan att övriga grejer i datorn byts ut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Man byter inte, man renoverar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för både grafikkort och hårddisk som tagit stryk av kass gammal PSU, det gick gradvis, så det var inte bara att det en dag inte startade utan det blev läsfel och grafikbuggar över tiden som blev oftare och värre innan jag insåpg att det var PSUn som hade kassa kondingar m.m. inuti.

Jag skulle ha bytt när garantitiden är slut, för att inte riskera någon annan komponent.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Beror på men för egen del brukar dom väl hänga med två uppgraderingar av datorn kanske. Alltså modertkort prolle en gång och graffe en gång kanske. 5-6år? Kommer nog bli ett ATX 3.0 nästa år med nytt graffe.

*Dock har bytet oftast skett pg.a. att nya komponenter krävt mer effekt. Aldrig köpt riktiga dyra agg heller.
Köper man Platinum så lär man vilja ha kvar det längre.

Permalänk
Medlem

Haft mitt Seasonic X-560W i ~11 år. Varit igång kring 99% av tiden sedan dess.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Haft mitt Seasonic X-560W i ~11 år. Varit igång kring 99% av tiden sedan dess.

Oj det var ganska länge. Hard du kikat in med ficklampa på kodningarna om dom ser bra ut. Inte svällt eller läckt?
Själv är jag lite nojjig med grejor man lämnar på när man inte är hemma t.ex.
På mitt Gigabyte Z370 moderkort började det rinna en oljig vätska i nederkanten. Fick lite panik men
tydligen värmekuddarna på VRM som svettas silikon som börjar rinna så var inget farligt. Bra att inspektera och kolla grejorna ibland dock.

Permalänk
Medlem

Hade ett AX850 från 2011, bytte det nyligen då jag inte litade på det längre helt enkelt och mina andra komponenter i datorn är värda cirka 15k så vill man inte sitta med ett 11 år gammalt nätagg

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Haft mitt seasonic sedan 2013, still going on

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Oj det var ganska länge. Hard du kikat in med ficklampa på kodningarna om dom ser bra ut. Inte svällt eller läckt?
Själv är jag lite nojjig med grejor man lämnar på när man inte är hemma t.ex.
På mitt Gigabyte Z370 moderkort började det rinna en oljig vätska i nederkanten. Fick lite panik men
tydligen värmekuddarna på VRM som svettas silikon som börjar rinna så var inget farligt. Bra att inspektera och kolla grejorna ibland dock.

Nä det har jag inte gjort, inte ens tänkt på det litar på Seasonic's kvalitet. Eller den de hade då iaf, nu har de så brett utbud så kanske inte samma kvalitet på alla produkter.
Detta nätagg fick även mycket fina reviews av de sidor som gör/gjorde mer omfattande recensioner.

Känner mig inte så orolig för sådant som man "vet" är kvalitet. Med det sagt så är det mesta i elektronikväg noga genomtänkta köp.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Du svarar ju egentligen på din egen fråga.

Vad är din dator med delar och eventuell data värd för dig?

Äldre nätagg innebär troligen högre risk. Med det sagt är det ju inte omöjligt att få ett måndagsexemplar av ditt helt nya nätagg som tar med sig hela datorn. Inte troligt, men inte 100% orimligt.

Jag hade nog inte bytt om jag nu inte skulle bygga ny dator eller byta delar. Då hade jag funderat på det. Särskilt om jag köper nya dyra prylar.

Jag har väl varit med om ett dussintal nätaggregat som pajat och kan inte minnas att något i datorn har skadats när aggregaten dött. Så rätt låg risk att agget tar med sig andra saker när det lägger av. Däremot kan ett dåligt nätagg göra att man får läsfel/dåliga sektorer på hårddisken (om man har snurrdisk). Det är ett smygande fel som kan börja långt innan agget lägger av och det går ofta att rädda om man inte låter det gå för långt. Vissa diskar är känsligare än andra så kanske bara märks på en av diskarna.

Vanligaste felet är uppsvällda kondensatorer, ser man en eller ett par är det dags att byta nätagg. Ofta är det en 4-5 st som är uppsvällda på ett nätagg som har lagt av p.g.a. det.

En sak som är rätt vanlig är att det blir dålig kontakt i en av ström-kontakterna till moderkortet så man bränner kontakterna. Dvs det är lämpligt att kolla kontakterna då och då för att se om det börjar bli missfärgade p.g.a. värme. Har det gått för långt får man byta kontakt på både moderkort och nätaggskabeln eller köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Jag bytte nätaggregatet när jag senast byggde ny dator, på grund av kablarna/kontakterna.

Hade ett 650 Seasonic... har ett 650 Seasonic nu också.

Permalänk
Medlem

Mitt Corsair AX 850W 80+ Gold hängde med ganska precis 10år. Den hade rullat mer eller mindre 24/7. Driftade bland annat två SLI-riggar (2xGTX 470 och 2xGTX 680) samt ett GTX 980 Ti.

Var aldrig några problem. Bytte dock ut det 2020 när mitt 980 Ti la mössan på hyllan. Pga ålder samt så har den inte rätt PCI-E kontakter för de nyare korten.

Ca 1700kr väl spenderade.

Permalänk
Medlem

Mitt Corsair HX620 från '07 tuffar på i HTPC:n än.
De gjorde bra agg på den tiden.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

hade bytt det efter en 8år typ. Mitt Platinum agg hade jag i runt 10.7år innan jag bytte då jag började få lite konstiga grejer å det var enda som inte blivit bytt.

Uppgraderar lite då och då, så då kan man lätt köpa kvalite för några tusen. Vid ett helt nytt bygge kan jag förstå om man sneakar och köper ett billigt silver/guld agg, men då får man ju räkna med att byta det vid nästa update typ.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Har byggt mina PC-datorer sedan typ -94 och har aldrig bytt ett nätagg i förväg "bara för att". Utan endast bytt om jag behövt mer effekt osv. Har inte lett till någon katastrofal förlust av hårdvara på uppskattningsvis 15-20 datorer där tex ett 2600K bygge med ett R9 290 som yngsta sonen fått ta över sedan länge snurrar sedan det var nytt.

Med det sagt så har jag ju inte heller köpt det billigaste nätagget när jag byggt utan försökt köpa något som brukar ha lite kvalitet.

Ok. Hur många hårdvarudelar har egentligen gått sönder för dig vid drift/aktuellt system? För mig har det hänt 1 gång sedan 1998 och det var en 5900X efter 2 månader. Sen har saker gått sönder vid förvaring, men under drift är det 1 ensam CPU som någonsin brakat. Jag har kört allt från skräp-agg till dyrare och inget har någonsin brakat.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Mitt Corsair HX620 från '07 tuffar på i HTPC:n än.
De gjorde bra agg på den tiden.

Japp, Seasonic under skalet på den. Så kvalitet.
Annat än när de snålade och tog annan tillverkare på deras efterföljande HX*50 serie.

Mitt HX520 tuffar också på fortfarande kom jag på nu, går för nuvarande i sambons dator som också är på dygnet runt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.