Permalänk
Medlem

För er som föredrar mAtx

Jag har alltid föredragit mAtx, det kan vara skoj att bygga mItx eller SFF, men mAtx är den mest praktiska, förhållande storlek/funktion.

https://www.zalman.com/EN/Product/ProductDetail.do?pageIndex=...

Hur som, det här är kanske inte ett helt nytt chassi på marknaden.
Zalman Z1 Iceberg, mycket snyggt och inte minst överraskande högkvalitet. Lätt att bygga och enkelt att dölja kablar. Gott om utrymme för all tänkbar AIO vattenkylning om så önskas. Magnetlås och gångjärn för sidpanel, så smidigt.
Tre fläktar, av riktigt god kvalitet, jag kör två av dem på ca 900 rpm, de är knäpptysta, upp t o m 1200 rpm. Zalman har den goda smaken att skicka med en "kontakt splitter" om man har ett enklare MB som saknar flertal fläktkontakter.
En liten design bonus som jag gillar, utskuren sidöppning för psu. Tusan, om ja köper nått för 1500 pix, så vill jag gärna se min leksak, även om det är en psu.
Priset?
599 sek på Netonnet, just nu.

Permalänk
Medlem

Bra pris....men kompisen köpte full ATX på samma volym ish.
Det är ändå matx i den större klassen, med platta för allt. Men såg inte helt dum ut. Många chassi i 600kr klassen har länge varit rätt b.
Men man sparar rätt lite mot full ATX när den är så stor

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant om någon kompetent testar ger sig på det chassit.
Ser inte bra ut för kylning med så lite lufthål på framsidan.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen det är konstigt att mATX inte är mer populärt. Gynnas moderkorten verkligen fortfarande av vanlig ATX-storlek? Tyvärr känns mATX bortglömt mellan den minimala mITX och vanliga ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tycker verkligen det är konstigt att mATX inte är mer populärt. Gynnas moderkorten verkligen fortfarande av vanlig ATX-storlek? Tyvärr känns mATX bortglömt mellan den minimala mITX och vanliga ATX.

Tycker också att m-ATX är den bästa storleken. Bra avvägning mellan m-ITX som är för litet och standard ATX som är tvärtom för stort,

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tycker verkligen det är konstigt att mATX inte är mer populärt. Gynnas moderkorten verkligen fortfarande av vanlig ATX-storlek? Tyvärr känns mATX bortglömt mellan den minimala mITX och vanliga ATX.

mATX bör vara standard. Alltså det vanligaste. De räcker och blir över till de flesta användare och dagens stora grafikkort får ändå plats.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

mATX bör vara standard. Alltså det vanligaste. De räcker och blir över till de flesta användare och dagens stora grafikkort får ändå plats.

Håller med att μATX räcker gott och bör ersätta ATX. Har inte byggt med ATX på över 10 år, då det är onödigt stort för hemanvändare.

Mini-ITX kan vara lite väl smått ibland och vill se fler storlekar, ex DTX och mini-DTX.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/DTX_(form_factor)

Typo
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

mATX bör vara standard. Alltså det vanligaste. De räcker och blir över till de flesta användare och dagens stora grafikkort får ändå plats.

Jag upplever det se, det är ytterst få som numer har behov av mer än två pci platser.

Permalänk
Medlem

Vad har det för volym?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag har alltid föredragit mAtx, det kan vara skoj att bygga mItx eller SFF, men mAtx är den mest praktiska, förhållande storlek/funktion.

https://www.zalman.com/EN/Product/ProductDetail.do?pageIndex=...

Hur som, det här är kanske inte ett helt nytt chassi på marknaden.
Zalman Z1 Iceberg, mycket snyggt och inte minst överraskande högkvalitet. Lätt att bygga och enkelt att dölja kablar. Gott om utrymme för all tänkbar AIO vattenkylning om så önskas. Magnetlås och gångjärn för sidpanel, så smidigt.
Tre fläktar, av riktigt god kvalitet, jag kör två av dem på ca 900 rpm, de är knäpptysta, upp t o m 1200 rpm. Zalman har den goda smaken att skicka med en "kontakt splitter" om man har ett enklare MB som saknar flertal fläktkontakter.
En liten design bonus som jag gillar, utskuren sidöppning för psu. Tusan, om ja köper nått för 1500 pix, så vill jag gärna se min leksak, även om det är en psu.
Priset?
599 sek på Netonnet, just nu.

Jag föredrar mATX storleken, egentligen får jag allt jag behöver på ett mITX utom möjligen 4x RAM platser, men sedan vill man ju ha lite utrymme för annat också, t.ex ATX PSU då SFX PSU är ruskigt dyra, precis som mITX moderkort kostar skjortan.
Det här chassit är snyggt, men har många praktiska brister.

- Det första jag noterar är att det inte har en meshfront.
- Magnetdammfilter är kanon, men varför i toppen, där vill i varje fall inte jag ha intagsfläktar.
- PSU-kåpa Usch jag är allergisk mot sådana, tur att den har öppet så man kan läsa på sitt PSU's specifikationer iaf.
- Glas sida? -Nej tack, handtag och gångjärn är dock väldigt trevligt, hoppas den hålls stängd med magnet(er).
- Man får hoppas det följer med ett dammfilter till PSU och inte bara är ett galler.
+ 3 medföljande fläktar är trevligt, synd att dem bara är 120mm och inte 2 av dem är 140mm, så det är lite märkligt att dem sitter förinstallerade i fronten och inte i toppen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.