Elförbrukning laptop där batteri ej tar laddning

Permalänk

Elförbrukning laptop där batteri ej tar laddning

Min yngsta son har en laptop (Lenovo) där batteriet ej längre tar laddning utan strömkabeln måste sitta i hela tiden.

Min fråga är om någon här vet hur mycket mer ström/el den förbrukar jmf med om det hade gått att ladda batteriet och sedan köra datorn till den behöver laddas igen?

Fråga 2 gäller batteri. Batteriet är bytt en gång men höll då bara en kort tid. Detsamma gäller för en Dell laptop jag har. Vad är problemet när ett nytt batteri endast håller en kort tid? Båda batterierna är köpta på seriösa sajter så det bör ej ha varit fel på dem från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solblomma62:

Min yngsta son har en laptop (Lenovo) där batteriet ej längre tar laddning utan strömkabeln måste sitta i hela tiden.

Min fråga är om någon här vet hur mycket mer ström/el den förbrukar jmf med om det hade gått att ladda batteriet och sedan köra datorn till den behöver laddas igen?

Fråga 2 gäller batteri. Batteriet är bytt en gång men höll då bara en kort tid. Detsamma gäller för en Dell laptop jag har. Vad är problemet när ett nytt batteri endast håller en kort tid? Båda batterierna är köpta på seriösa sajter så det bör ej ha varit fel på dem från början.

I princip identisk förbrukning som om du laddat batteriet - kanske lite mindre eftersom du inte behöver ladda batteriet till fullt hela tiden (mindre förlust genom värmeutveckling).

Ang. batteriet så kan det även vara laddaren i sig som är boven. Har du kontrollerat att kontakten ser bra ut och att det inte är glapp någonstans?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

@Solblomma62 Troligen lite mer iom. att man inte hamnar i "bättre batteritid"-läget när man kör med adapter, dvs. cpu:n försöker inte spara ström, skärmen är kanske på lite längre vid inaktivitet osv. Detta går dock att justera i Windows energialternativ. Sedan kan det säkert gå åt lite mer energi åt värme i adaptern, men det är försumbart. Många icke gaminglaptops är väldigt strömsnåla, iaf. om den är hyfsad modern.

"Båda batterierna är köpta på seriösa sajter". Finns många s.k. seriösa sajter som säljer undermåliga batterier... Är laddaren i bra skick?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Att gå från nätagg -> batteri -> dator är ytterligare steg av el-konvertering som kommer med förluster. Mer effektivt är nätagg -> laptop. Så ryck ut batteriet (om möjligt) och kör vidare som vanligt bara.

Sen kan man påverka en dators förbrukning genom energi-scheman som nämnts ovan eller bara genom att justera skärmstyrka eller vad man faktiskt gör med datorn. Men el-överföringen blir inte mer ineffektiv av att du tar bort batteriet ur ekvationen, utan tvärt om.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solblomma62:

Min yngsta son har en laptop (Lenovo) där batteriet ej längre tar laddning utan strömkabeln måste sitta i hela tiden.

Min fråga är om någon här vet hur mycket mer ström/el den förbrukar jmf med om det hade gått att ladda batteriet och sedan köra datorn till den behöver laddas igen?

Fråga 2 gäller batteri. Batteriet är bytt en gång men höll då bara en kort tid. Detsamma gäller för en Dell laptop jag har. Vad är problemet när ett nytt batteri endast håller en kort tid? Båda batterierna är köpta på seriösa sajter så det bör ej ha varit fel på dem från början.

Fråga 1: Antagligen försumbar skillnad hur vida batteriet är kvar eller inte. Ur elsäkerhetssynpunkt kan det vara bättre att ta ur batteriet (läcka kanske?).

Fråga 2: Släng skiten och köp nytt skulle jag säga, men hur gamla är datorerna egentligen?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon