Geforce RTX 4000-serien uppges legat på lager i månader

Permalänk
Medlem

Dags att köpa 2XXX serien billigt nu

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lanseringspriserna på RTX 3080 var just 7800-8000kr. Humoristiskt att man tycker Komplett körde superrea på RTX 3080 när i normala fall hade det kanske behövt kosta strax över 6000kr om det hade varit ett normalt läge idag. Ännu mer humoristiskt är att de flesta svenska ÅF fortfarande tar 9500-10500kr för de flesta kort.

Man frågar sig hur man som köpare tänker när man köper dessa för dessa överpriser?

25 lakan för RTX 4090 och strax över 15 kanske runt 13 lakan för RTX 4080 16GB. Du får fortsätta drömma.

Var har du fått dessa priser ifrån?

Det enda jag sett är 4270USD för RTX 4090
https://www.pcgamesn.com/nvidia/rtx-4090-gpu-retailer-listing...

Undrar hur många som är sugna på 4000 serien om de blir så dyra.

3000-serien är verkligen inte dålig och dyker nu upp rätt många kort beg nu och skulle råda många att skaffa ett beg kort istället.
(om man nu inte behöver mer än 8-10GB eller är rädd att köpa från miners)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ja, Nvidia har väl produkttestat dessa i snart 2 år genom kryptogrävning i sina lokaler

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Var har du fått dessa priser ifrån?

Det enda jag sett är 4270USD för RTX 4090
https://www.pcgamesn.com/nvidia/rtx-4090-gpu-retailer-listing...

Undrar hur många som är sugna på 4000 serien om de blir så dyra.

3000-serien är verkligen inte dålig och dyker nu upp rätt många kort beg nu och skulle råda många att skaffa ett beg kort istället.
(om man nu inte behöver mer än 8-10GB eller är rädd att köpa från miners)

Inte riktigt pris.

Permalänk
Medlem

Vet ni vad gubbar... jag kan tänka mig offra lite utrymme här hemma för att lätta på deras lager lite, behöver bara lite folk som kan hjälpa mig frakta alla containrar med GPUs

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lanseringspriserna på RTX 3080 var just 7800-8000kr. Humoristiskt att man tycker Komplett körde superrea på RTX 3080 när i normala fall hade det kanske behövt kosta strax över 6000kr om det hade varit ett normalt läge idag. Ännu mer humoristiskt är att de flesta svenska ÅF fortfarande tar 9500-10500kr för de flesta kort.

Man frågar sig hur man som köpare tänker när man köper dessa för dessa överpriser?

25 lakan för RTX 4090 och strax över 15 kanske runt 13 lakan för RTX 4080 16GB. Du får fortsätta drömma.

4090 lär ju bli nVidias guldklimp. Man skulle kunna gissa på en 50-60% marginal med tanke på priset och eftersom många suktat efter ett nytt kort, samt att det definitivt finns köpkraft därute, så lär de sälja slut.

Skrivet av Herr Kantarell:

Var har du fått dessa priser ifrån?

Det enda jag sett är 4270USD för RTX 4090
https://www.pcgamesn.com/nvidia/rtx-4090-gpu-retailer-listing...

Undrar hur många som är sugna på 4000 serien om de blir så dyra.

3000-serien är verkligen inte dålig och dyker nu upp rätt många kort beg nu och skulle råda många att skaffa ett beg kort istället.
(om man nu inte behöver mer än 8-10GB eller är rädd att köpa från miners)

De priser som läckt hittills ligger runt 2100-2500$.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på Jensens prisjustering av 3xxx lagren som det skrevs om för 2-3 månader sen. Många kort ligger fortfarande över msrp.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lanseringspriserna på RTX 3080 var just 7800-8000kr. Humoristiskt att man tycker Komplett körde superrea på RTX 3080 när i normala fall hade det kanske behövt kosta strax över 6000kr om det hade varit ett normalt läge idag. Ännu mer humoristiskt är att de flesta svenska ÅF fortfarande tar 9500-10500kr för de flesta kort.

Man frågar sig hur man som köpare tänker när man köper dessa för dessa överpriser?

Yes, men det var på kort med 10GB VRAM samt att USD/SEK-kursen var annorlunda. Men visst kan man säga att man blivit aningen fartblind på 2 år.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

De väntar nog tills priserna börjar stiga mer på elektronik.

Vi börjar få halvledare brist på jobbet igen och får slå av på produktion.

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig inte alls...varför mätta en marknad? De gör som svensk bostadsmarknad...klämmer ut lite åt gången och tar hutlöst betalt för det...förbannade hyenor.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm:

Det här med monopol, kartellbildning och otillbörlig marknadsmanipulation. Var går gränsen, moraliskt, juridiskt? Ytterligare ett exempel på att marknaden inte kan reglera sig själv och tron på konkurrens som en naturkraft att göra det bättre för konsumenten inte heller fungerar. Innovation, ja, men överskuggas det inte nu av en girighet?

Mest funderingar.

Jo men det finns väl ingen som tror att företag INTE är giriga? Deras syfte är att tjäna så mycket pengar som möjligt åt sina ägare. I det här fallet håller nvidia på komponenterna för att kunna sälja sin 3000serie dyrare så länge de kan - helt artificiell brist för att maximera vinsten.
Folk har generellt sett för höga tankar om företag.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tidigare kikade vi lite på detta och inte uppdaterat för idag

I USA säljs korten för runt MSRP, och i Sverige för MSRP + valutaförändringen i runda slängar

Det för kort med snart två år på nacken

Hur ska Nvidia lyckas rensa lager inför release på 40-serien utan rabatter som dom säger sig vilja undvika? Lagerhållning kostar också stora pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Väntar fortfarande på Jensens prisjustering av 3xxx lagren som det skrevs om för 2-3 månader sen. Många kort ligger fortfarande över msrp.

Instämmer. 3000-serien är ju "gammal" nu men absolut inte dåliga. Skulle kunna tänka mig ett 3080 12 gb eller 3090 nytt med garanti om priserna kraschar tillräckligt mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Många vill tolka det negativt. Förutspår artificiell brist osv. Jag är inte så pessimistisk. Tror det blir bra.
Ofta så är det grafikkortstillverkaren, grossisten eller butiken som plockar ut extra pengar vid brist. Inte nVidia eller AMD. De ska kunna förklara sina försäljningssiffror för ägarna trots allt. Och ekonomin är sådan att det oftast är bäst att ligga ute med så lite som möjligt. Alltså sälja så snart man kan.

Jag har inte köpt nVidia sedan TNT2. Men funderar på om det inte blir ett RTX-kort för mig i år.

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen att kosta om man väljer något av toppkorten, NH har lyckats komma över en bild på en 4000 serie kylare, den är enorm med 13 kopparrör...

För 3000 seren så var det 7 till 8 kopparrör och rekommenderat 750W.
Vad det blir för 4000 serien är okänt, men det spekuleras en bit över 1000W...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Lagrat är ju godast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kommer antagligen att kosta om man väljer något av toppkorten, NH har lyckats komma över en bild på en 4000 serie kylare, den är enorm med 13 kopparrör...
<Uppladdad bildlänk>
För 3000 seren så var det 7 till 8 kopparrör och rekommenderat 750W.
Vad det blir för 4000 serien är okänt, men det spekuleras en bit över 1000W...

@Bengt-Arne

Och tänk om det är kylaren till ett 4060 🤤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Bengt-Arne

Och tänk om det är kylaren till 4060 🤤

Oooppps...

Hmm... Var la jag nu ritningarna på kärnkraftverket...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Läget är annorlunda nu. Vid 3000-seriens släpp så fanns det många som hade tyckt att 2000-serien var en dålig uppgradering av 1000-serien och som hade väntat.

Det var ju inte så mycket beroende på korten utan på att recensenter sköt hela lanseringen i sank med att köra sin vanliga ekokammare och försöka övertrumfa varandra om att berätta hur dåliga 20-serien var baserat på samtida titlar. Det är alltid svårt att sjösätta ny teknologi och övertyga marknaden om dess nödvändighet, framförallt med tanke på hur obefintligt RTX-stöd det fanns i några speltitlar för ganska exakt fyra år sedan.

Svårt att inte dra på smilbanden åt alla ägare av 10-serien som satt där med sina forntida GTX-kort och inte fick tag på ett 30-serien någon gång i närheten av releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Instämmer. 3000-serien är ju "gammal" nu men absolut inte dåliga. Skulle kunna tänka mig ett 3080 12 gb eller 3090 nytt med garanti om priserna kraschar tillräckligt mycket.

Det normala brukar vara att de sjunker någon enstaka tusenlapp innan de helt försvinner från marknaden, så tror inte några större priskrascher är att vänta denna gång heller. Jag har svårt att tro att de sitter på några jättelager av 30-serien med tanke på att de lär ha börjat producera 40-seriens kretsar typ i början av året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var ju inte så mycket beroende på korten utan på att recensenter sköt hela lanseringen i sank med att köra sin vanliga ekokammare och försöka övertrumfa varandra om att berätta hur dåliga 20-serien var baserat på samtida titlar. Det är alltid svårt att sjösätta ny teknologi och övertyga marknaden om dess nödvändighet, framförallt med tanke på hur obefintligt RTX-stöd det fanns i några speltitlar för ganska exakt fyra år sedan.

Svårt att inte dra på smilbanden åt alla ägare av 10-serien som satt där med sina forntida GTX-kort och inte fick tag på ett 30-serien någon gång i närheten av releasen.

Skön inställning! (Knappt någon fick 3k serien i närheten av release) De som köpte 1080 o 1080ti gjorde ju i efterhand en riktigt bra affär. 2000 serien var ju röv med eller utan rtx. Det enda bra med den var dlss när det blev patchar till tillräckligt bra nivå.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Oooppps...

Hmm... Var la jag nu ritningarna på kärnkraftverket...

@Bengt-Arne

Haha ja dags att damma av de 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

2000 serien var ju röv med eller utan rtx.

Nejdå, jag hade ett RTX 2080 innan jag fick tag på det RTX 3080 jag ville ha, vid releasen. Det enda jag aldrig kommer göra om är att begå misstaget att köpa ett Gigabyte igen, det var enda felet med mitt RTX 2080, men det blir svårt att lasta Nvidia för att Gigabyte använder undermåliga komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lanseringspriserna på RTX 3080 var just 7800-8000kr. Humoristiskt att man tycker Komplett körde superrea på RTX 3080 när i normala fall hade det kanske behövt kosta strax över 6000kr om det hade varit ett normalt läge idag. Ännu mer humoristiskt är att de flesta svenska ÅF fortfarande tar 9500-10500kr för de flesta kort.

Man frågar sig hur man som köpare tänker när man köper dessa för dessa överpriser?

25 lakan för RTX 4090 och strax över 15 kanske runt 13 lakan för RTX 4080 16GB. Du får fortsätta drömma.

Man tänker att man behöver ett grafikkort och så betalar man vad det kostar även om man tycker att priset är högt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nejdå, jag hade ett RTX 2080 innan jag fick tag på det RTX 3080 jag ville ha, vid releasen. Det enda jag aldrig kommer göra om är att begå misstaget att köpa ett Gigabyte igen, det var enda felet med mitt RTX 2080, men det blir svårt att lasta Nvidia för att Gigabyte använder undermåliga komponenter.

fick lära mig den hårda vägen med GB under x99 fiaskot mitt bygge blev försenat månader framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så när Nvidia lanserade kort och inte kunde möta efterfrågan, då stressade de fram en papperslansering. När de nu ser till att det finns kort redo till lansering, då manipulerar de marknaden. Finns inget sätt de kan vinna

Tror inte direkt att det är standard att sitta på lager flera månader innan en release.

Permalänk
Medlem

Huang Jensen har ju mer eller mindre redan klargjort inför investerare vad planen är.

De manipulerar marknaden genom att sälja begränsade mängder av kort till olika partners. Den s.k. "komponentbristen" är ren bullshit när det gäller Nvidia. Bristen är ett aktivt val av Nvidia där man medvetet begränsar antalet kort som finns på marknaden för att hålla priserna uppe.

30xx-serien kommer att samexistera med 40xx-serien. Därför prispositionerar de just nu 30xx-serien så att 40xx-serien kan "slottas" in och säljas parallellt med den tidigare serien och prissättas beroende på prestanda relativt korten i 30xx-serien.

40xx-serien kommer heller inte att släppas först nästa år som det verkar. Möjligtvis tidigast till jul. Detta eftersom de fortfarande vill sälja 30xx-serien, som är väldigt lönsam för Nvidia, och de vill att marknaden och priserna stabiliseras på den nivå som de vill ha dem innan 40xx-serien kommer, och det är en plan som man ämnar att följa under detta samt det fjärde kvartalet i år.

Summa summarum så är det artificiella priser vi ser och man rider helt enkelt vidare på den prishöjning som skett under Covid-19. Det har alltså inte med "supply & demand" att göra i grunden, även om effekten är densamma, där den stora skillnaden är att Nvidia helt enkelt manipulerar marknaden genom att medvetet skapa en brist och efterfrågan så att priserna förblir höga. Så, ja, det är "supply & demand" vi snackar om, men som sagt inte på några andra grunder än att Nvidia själva medvetet är orsaken eftersom de vill tjäna mer pengar.

Jag kan starkt rekommendera denna video där JayzTwoCents förklarar läget. Videon innehåller även en inspelning där Huang Jensen faktiskt redogör denna plan inför investerare:

https://www.youtube.com/watch?v=15FX4pez1dw

Grafikkortsmarknaden går tyvärr en väldigt mörk och girig framtid till mötes och några billigare grafikkort kan vi bara drömma om. Jag må vara bara en fullständigt betydelselös kund på det stora hela, men jag tänker åtminstone inte köpa några Nvidia-produkter framöver. Det får bli AMD av rena principskäl.

Permalänk
Medlem

"Enligt källan har Nvidia samlat grafikkort på hög i flera månader. Det ska ha resulterat i större mängder Geforce RTX 4090, RTX 4080 och RTX 4070 liggandes i lagerlokaler"

Bara för att dom samlat på hög i flera månader säger ju inget om antalet, dom har nog inte haft full produktion. Ryktet kanske kom ut för att det ska låta bra, som om dom tar bristen på allvar... Kanske bara innebär att dom har 100 kort istälet för 50 vid release..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Jo men det finns väl ingen som tror att företag INTE är giriga? Deras syfte är att tjäna så mycket pengar som möjligt åt sina ägare. I det här fallet håller nvidia på komponenterna för att kunna sälja sin 3000serie dyrare så länge de kan - helt artificiell brist för att maximera vinsten.
Folk har generellt sett för höga tankar om företag.

Jop. Problemet här är ju att AMD inte riktigt kan hålla samma nivå som Nvidia, i alla fall inte i de högre prisklasserna, och därför har de ingen konkurrens. Varför släppa nya kort och sänka priserna på de gamla när de gamla ändå är "bäst" på marknaden? Sen har ju försäljningen gått ner en hel del tack vare att mining inte är så lukrativt längre, så de vill väl bli av med i alla fall merparten av sina gamla produkter innan efterföljaren lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

där JayzTwoCents förklarar läget.

Du skriver ett jättelångt inlägg och sen punkterar du hela ditt resonemang genom att hänga upp det hela på en sensationssökande clown som kontinuerligt spyr ut saker som senare visar sig stämma dåligt med verkligheten. Inget källa att bygga upp någon vrede över inbillade oförrätter, kort sagt.

Det åsido så är det ju rena spekulationer du framför. Nvidia har allt att tjäna på att folk köper de senaste korten eftersom det påverkar folks uppfattning om deras produkter i mycket högre grad än en lägre prislapp på ett två år gammalt kort. 30-serien produceras antagligen inte ens längre utan skälet till att de fortfarande säljs (samt att releasen av 40-serien eventuellt skjuts upp) är möjligen för att partnertillverkarna ska hinna bli av med sina överlager efter att miningboomen mattades av.