Tävling: Rendera SweClockers i framtiden och vinn proffsgrafik från PNY

Permalänk
Melding Plague

Tävling: Rendera SweClockers i framtiden och vinn proffsgrafik från PNY

Gillar du den berömda SweClockers-gubben? Var med och tävla om ett riktigt påkostat grafikkort från PNY, med gott om kraft för kreativt skapande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rolig tävling! Det blir nog ett bidrag om jag hinner!

Permalänk
Avstängd

3D - the future is now

Permalänk
Medlem

Släng in Sweclockers-gubben i Fallout och du har verkligheten år 2300 😎

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Administrativ avgift

@Dimestam antar att egen genererade AI bilder är tillåtna?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av andra94:

@Dimestam antar att egen genererade AI bilder är tillåtna?

Använd vilka verktyg du vill så länge du har koll på rättigheterna och har renderat bilden själv.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Måste det vara en ren 3D-render, eller får man redigera bilden efteråt i t.ex. Photoshop/ritprogram?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Hulle:

Måste det vara en ren 3D-render, eller får man redigera bilden efteråt i t.ex. Photoshop/ritprogram?

/hulle.

Tävlingen handlar enbart om 3D-rendering. Se det som ett bra tillfälle att nörda ned dig i 3D.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Får man använda ”3D assets” typ scannade stenar samt diverse objekt / modeller för att skapa en miljö till bakgrunden eller måste man modellera och göra allt från grunden själv?

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Patan77:

Får man använda ”3D assets” typ scannade stenar samt diverse objekt / modeller för att skapa en miljö till bakgrunden eller måste man modellera och göra allt från grunden själv?

Ja, så länge du har koll på upphovsrätten och har tillstånd att inte bara själv använda assets utan också ge SweClockers/PNY rätt att använda bidraget. Kan bli kostsamt värre om någon fuskar med detta. Från villkoren:

"Den tävlande garanterar att denne själv har skapat tävlingsbidraget. Varje tävlande ansvarar själv för alla bilder som denne laddar upp samt att det finns erforderliga rättigheter, tillstånd och medgivanden till uppladdning på SweClockers samt till SweClockers användning av bilderna.

Föreställer bilderna exempelvis personer skall deras tillstånd till publicering ha inhämtats av den tävlande. SweClockers avråder tävlande från att ladda upp bilder till vilka de inte har samtliga rättigheter, tillstånd och medgivanden."

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

DallE-2 prompt: A 3d render of SweClockers logo in the future

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Dimestam antar att egen genererade AI bilder är tillåtna?

Hur kom du fram till den slutsatsen?

Visa signatur

Fractal Design Define S - Asus Prime X570-P - AMD Ryzen 9 3950X - Corsair Hydro H115i PRO - Gainward RTX 4090 - Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - Corsair RM1000x - Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - massor av mekaniska lagringsdiskar.

Är här dagligen men skriver inte så mycket...

Permalänk
Inaktiv

Tänk om spelkort hade sett lika proffsiga ut

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av pixel8:

Hur kom du fram till den slutsatsen?

Då dom har haft reportage om folk som använt dom i tävlingar o inte nämnt det i reglerna så bör det ju vara fritt fram.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Då dom har haft reportage om folk som använt dom i tävlingar o inte nämnt det i reglerna så bör det ju vara fritt fram.

Om AIn kommer fram till ett resultat där det syns material som någon annan har rättigheterna till så är det inte OK. Det är väl ganska självklart?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Då dom har haft reportage om folk som använt dom i tävlingar o inte nämnt det i reglerna så bör det ju vara fritt fram.

Nu var det klargjort iaf, det ska vara 3d renderat så Dall-e, Midjourney, stable-diffusion osv är fel medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om AIn kommer fram till ett resultat där det syns material som någon annan har rättigheterna till så är det inte OK. Det är väl ganska självklart?

Nu är det ju som sagt klargjort att man ska göra en 3d-render själv och inte generera något med AI, men off topic så är det inte så dessa AIn fungerar. De spottar inte ur sig bilder någon annan har rättigheterna till, mer än vad du hade kunnat göra själv med penna och papper.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Tävlingen handlar enbart om 3D-rendering. Se det som ett bra tillfälle att nörda ned dig i 3D.

Alltså inte okej att göra något post-arbete i Photoshop? Jag skulle säga att det hör till 3D-rendering. Det är ju väldigt vanligt att rendera olika lager och kombinera dem senare; i 3D-program såväl som compositng-program eller Photoshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nu är det ju som sagt klargjort att man ska göra en 3d-render själv och inte generera något med AI, men off topic så är det inte så dessa AIn fungerar. De spottar inte ur sig bilder någon annan har rättigheterna till, mer än vad du hade kunnat göra själv med penna och papper.

/hulle.

Yes, jag har koll på att det ska vara renderat men jag trodde personen menade att använda AI-skapade assets.

Men vi kan absolut lämna det nu

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

@dimestam
Är det här man postar bilden?
Behöver tråden märkas på särskilt vis?
Kan fler bidrag postas av samma person?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Haider of Sweden:

@dimestam
Är det här man postar bilden?
Behöver tråden märkas på särskilt vis?
Kan fler bidrag postas av samma person?

Ja posta här. Fritt fram att skicka in flera bidrag

Skrivet av DasIch:

Alltså inte okej att göra något post-arbete i Photoshop? Jag skulle säga att det hör till 3D-rendering. Det är ju väldigt vanligt att rendera olika lager och kombinera dem senare; i 3D-program såväl som compositng-program eller Photoshop.

Den är svår, vad tycker du? Jag tänker att detta handlar om 3D-rendering och att det kan vara bra att lämna Photoshop utanför eftersom det blir svårt att dra en gräns mellan när det fortfarande handlar om 3D-skills och när det övergår till ren bildbehandling.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Ja posta här. Fritt fram att skicka in flera bidrag

Den är svår, vad tycker du? Jag tänker att detta handlar om 3D-rendering och att det kan vara bra att lämna Photoshop utanför eftersom det blir svårt att dra en gräns mellan när det fortfarande handlar om 3D-skills och när det övergår till ren bildbehandling.

Jag tycker en bra gräns vore vid enkel kompositering av olika renderingspass och enklare bildbehandling. Säg exempelvis att man begränsar bildbehandlingen till verktyg motsvarande det som finns i Camera RAW. Eller om man vill göra det ännu snävare; endast curves, levels, hue/saturation.

Med kompositering menar jag här att föra samman olika renderingspass och justera deras individuella inverkan. Exempelvis AO, diffuse, spec osv. Alltså, det här ska inte förväxlas med att klippa och klistra ihop olika bilder, typ photobashing med olika 3D-renderingar.

Att jobba så är tämligen standard och hör till 3D-rendering. Genom att inte tillåta det skulle man även premiera 3D-program/renderare som har lite kompositeringsfunktioner inbyggda. Vad Photoshop (eller liknande) tillför är att det är ett alternativ om programmet man vill använda inte har vidare möjligheter till kompositering, samt att det är rätt snabbt och smidigt om man bara tänkt jobba med stillbilder.

Lite samma sak med olika justeringslager. I en del program finns redan såna funktioner, medan andra saknar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Den är svår, vad tycker du? Jag tänker att detta handlar om 3D-rendering och att det kan vara bra att lämna Photoshop utanför eftersom det blir svårt att dra en gräns mellan när det fortfarande handlar om 3D-skills och när det övergår till ren bildbehandling.

Inte svår alls, comp är en del av processen o ska allltså tillåtas

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av DasIch:

Jag tycker en bra gräns vore vid enkel kompositering av olika renderingspass och enklare bildbehandling. Säg exempelvis att man begränsar bildbehandlingen till verktyg motsvarande det som finns i Camera RAW. Eller om man vill göra det ännu snävare; endast curves, levels, hue/saturation.

Med kompositering menar jag här att föra samman olika renderingspass och justera deras individuella inverkan. Exempelvis AO, diffuse, spec osv. Alltså, det här ska inte förväxlas med att klippa och klistra ihop olika bilder, typ photobashing med olika 3D-renderingar.

Att jobba så är tämligen standard och hör till 3D-rendering. Genom att inte tillåta det skulle man även premiera 3D-program/renderare som har lite kompositeringsfunktioner inbyggda. Vad Photoshop (eller liknande) tillför är att det är ett alternativ om programmet man vill använda inte har vidare möjligheter till kompositering, samt att det är rätt snabbt och smidigt om man bara tänkt jobba med stillbilder.

Lite samma sak med olika justeringslager. I en del program finns redan såna funktioner, medan andra saknar det.

Bra feedback! Vi kan göra så att det är OK att justera färg, kontrast, mättnad osv. i ett bildbehandlingsprogram, men att det i övrigt ska vara output från renderingen? Vill undvika att det blir klipp och klistra av hela grejen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Den som gör något i den stilen med sweclockersgubben får min röst

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Ja posta här. Fritt fram att skicka in flera bidrag

Den är svår, vad tycker du? Jag tänker att detta handlar om 3D-rendering och att det kan vara bra att lämna Photoshop utanför eftersom det blir svårt att dra en gräns mellan när det fortfarande handlar om 3D-skills och när det övergår till ren bildbehandling.

Jag tycker det såklart är mycket bättre. Ett problem är dock att output från renderingen kan vara lite vad som helst. Det kan exempelvis vara olika renderingspass som behöver sammanfogas eller en rendering till något HDR-format som behöver tonmappas.
Jag förstår såklart att ni vill hålla det till rendering och inte tillåta vilka konstiga trix som helst, men det här är något jag skulle se som rätt centralt när det kommer till rendering.

Ni sätter såklart reglerna precis som ni vill. Jag menar på intet sätt att bråka och vara jobbig här. Förmodligen hinner jag inte ens få ihop något bidrag själv, även om jag har en idé som jag tänker försöka mig på.

Permalänk
Medlem

Nått för dig @THB

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Snusfri
Skrivet av UniMatrixZ:

Nått för dig @THB

Ska nog klura ihop något

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

"Proffsgrafik" och PNY i samma mening? Aj, aj

Permalänk
Medlem

Även om jag själv och säkert den absoluta majoriteten av medlemmarna inte ens har en aning om hur man gör detta, så är det ändå kul med annorlunda tävlingar.
Finns ju folk som pysslar med lite av varje och bra att även de som gör just det här får chansen att visa upp sina alster, för oss övriga är det mest intressant att se de färdiga resultaten.