Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Skrivet av Omega5509:

Mer havregrynsgröt åt folket!
Har sedan länge skurit ner på köttet till ca 1 gång per vecka. kanske får bli 1 gång per månad nu.
Färsk frukt och grönsaker är också alldeles för dyrt.
Tur det finns relativt billiga bönor linser havregryn å ibland riktigt bra priser på frusna grönsaker.

Får nog fundera på beta av backloggen i steam där det inte krävs så mycket prestanda. kan man spara 350w/h på sin hobby så kan det väl göra några kronor i vinter

Håll koll så du får i dig alla vitaminer och mineraler. Animalier är mycket mera näringstäta än vegetabilier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Betalat av alla lån och sålde bostadsrätthuset innan dippen då kostnaderna skulle totalt spåra ur om jag bodde kvar där, har nu en billig hyresrätt och hade en fet elräkning på hela 230kr denna månaden

Mitt mål är att ha ett mindre hus (ej bostadsrätt) innan hyrorna spårar under 2024, väntar bara tills efter vintern när folk paniksäljer sina hus

Bra tajmat. Får bara gratulera det viktigaste är uppvärmningen hos oss. Är glad att man inte har direktverkande el eller nåt.

Permalänk
Inaktiv

Räntetak på bolånet fram tills 2030 (Kan ej överstiga 1,7%) och elpriset är ännu väldigt billigt var jag bor (fast pris på 0,98kr/kW kWh).

Några övriga lån har jag inte men som vanligt så försöker jag tvinga upp lönen så mycket det går, år efter år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Får du inte bostadbidrag eller andra typer av stöd?
Får man fråga vad din genomsnittslön var mellan 18-62, för att du ska ha så låg pension?

Det kommer väl bli lika för andra. Även om någon tjänar 3x mer, förlorar ju kronan 3x av värdet tills pensionen ?
Så om någon annan kommer få 20t efter skatt om 25år, blir situationen liknande?

Inga hockus pockus bidrag alls. 2018 fanns 10 000 bostadslösa svenska pensionärer. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xqe7E7/pensionen-rack...

Hur gör ni med barn i vinter och om elpriserna rusar upp lite till? Tonåringar är ju vana att bo i duschen och spela data/konsol-spel vilket visserligen värmer men drar ganska mycket el.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Inga hockus pockus bidrag alls. 2018 fanns 10 000 bostadslösa svenska pensionärer. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xqe7E7/pensionen-rack...

Hur gör ni med barn i vinter och om elpriserna rusar upp lite till? Tonåringar är ju vana att bo i duschen och spela data/konsol-spel vilket visserligen värmer men drar ganska mycket el.

Det gör inte så stor skillnad egentligen. Säg att man har en tonåring som spelar XBox tio timmar om dagen, XB (av fetaste version) drar kanske max 250W, teven säg 150W, totalt 4 kWh per dygn högt räknat. Kostar elen fem kronor så är det en tjuga om dagen. 600 i månaden för tio timmar varje dag. Det är inte inget men för tio timmars underhållning (eller sysselsättning) per dag är det ändå inte så mycket.

Duschen är en annan grej, om man betalar för sitt varmvatten, men jag tror duschandet har lugnat sig en del de senaste åren med hemskola och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Absolut det kan bli en verklighet, men de måste ändå i förstahand förhandla med Hyresgästföreningen.
De kan inte bara godtyckligt höja hyrorna hur som helst.
Och även om de skulle chockhöja med säga 10 % så skulle det ändå bara bli runt 350 :- mer i månaden.

[...]och i så fall kompensera hyresgästerna på annat vis.[...]

Jag tror du är lite naiv i det här. De kan inte godtyckligt höja hyrorna hur som helst, men i det här fallet där det handlar om en extrem prisökning så kan de absolut på kort tid öka sina hyror till en sån nivå att det täcker de faktiska kostnaderna. D.v.s bor du i ett hus där det ingår el och du och dina grannar är storkonsumenter (för det är 'gratis') så kan de mycket väl höja hyrorna med långt mer än 10% om det krävs för att täcka elkostnaderna. Det kan inte Hyresgästföreningen på något sätt stoppa. Man kan såklart gå till rätten om det men kan din hyresvärd visa att det är en rimlig höjning p.g.a höjda kostnader så är det inte olagligt.

Att det ingår el i hyran betyder inte att elen är gratis, det innebär bara att du och dina grannar har en högre avgift eftersom ni kollektivt betalar er gemensamma elförbrukning. Det är ingen förmån och ska inte 'kompenseras på annat vis'. Det alternativet som finns är ju att ni får individuell elmätning, men det gör ju plus/minus noll eftersom du och hyresvärden antagligen har ungefär samma elpris.

Alternativet är att din hyresvärd går i konkurs, och det är nog den i särklass sämsta situationen du kan hamna i i det här sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Verkar inte vara någon som tror mig men jag får endast 8 585 kr i månaden efter skatt.

Har du inte tjänstepension från t ex KPA i tillägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag tror du är lite naiv i det här. De kan inte godtyckligt höja hyrorna hur som helst, men i det här fallet där det handlar om en extrem prisökning så kan de absolut på kort tid öka sina hyror till en sån nivå att det täcker de faktiska kostnaderna. D.v.s bor du i ett hus där det ingår el och du och dina grannar är storkonsumenter (för det är 'gratis') så kan de mycket väl höja hyrorna med långt mer än 10% om det krävs för att täcka elkostnaderna. Det kan inte Hyresgästföreningen på något sätt stoppa. Man kan såklart gå till rätten om det men kan din hyresvärd visa att det är en rimlig höjning p.g.a höjda kostnader så är det inte olagligt.

Att det ingår el i hyran betyder inte att elen är gratis, det innebär bara att du och dina grannar har en högre avgift eftersom ni kollektivt betalar er gemensamma elförbrukning. Det är ingen förmån och ska inte 'kompenseras på annat vis'. Det alternativet som finns är ju att ni får individuell elmätning, men det gör ju plus/minus noll eftersom du och hyresvärden antagligen har ungefär samma elpris.

Alternativet är att din hyresvärd går i konkurs, och det är nog den i särklass sämsta situationen du kan hamna i i det här sammanhanget.

Jo förvisso är jag ganska naiv i det avseendet och lever lite i en bubbla att det alltid kommer vara gratis el. Vi får se hur det blir nu framöver med allt, men återigen så kan en hyresvärd inte höja hyran hur som helst. Det ska vara s.k. skäligt. Avseende storlek, standard och en rad andra faktorer.
Från bland annat Lawline:

Sammanfattningsvis kan hyresvärden inte höja hyran när som helst eller hur som helst. Är det nya hyresbeloppet inte skäligt, föreligger således ingen rätt för hyresvärden att höja hyran, och vice versa. Huruvida hyreshöjningen sker en gång per år, eller flera, har alltså ingen betydelse såvida höjningen är skälig. I det fall du som hyresgäst upplever att din hyra inte är skälig, föreslår jag att du anmäler hyreshöjningen till Hyresnämnden för att få frågan prövad.

Att helt plötsligt elen blivit mycket dyrare för andra kan man diskutera om det är skäligt eller inte. Självklart bör de inte gå i konkurs, det är inte bra för någon. Så det är en knivig sits för alla inblandade, helt klart.

Permalänk
Medlem

Att helt plötsligt elen blivit mycket dyrare för andra kan man diskutera om det är skäligt eller inte.

Skrivet av https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/hyra/varfor-hojs-hyran/#:~:text=Hyran%20kan%20h%C3%B6jas%20av%20olika,%2C%20v%C3%A4rme%2C%20vatten%20och%20avfallshantering.:

Hyran kan höjas av olika skäl. Det kan handla om höjda skatter och avgifter för exempelvis el, värme, vatten och avfallshantering.

Jag tror vi är överens egentligen så jag vill bara förtydliga - för din skull - att du bör räkna med en hyreshöjning och att den dessutom kan bli förvånansvärt stor. Utgå inte från att hyresgästföreningen är någon slags mur för höjningar över 10%. Fundera på vad snittförbrukningen är i en lägenhet av din storlek, jämför vad prisskillnaden är om elpriset 2/3/10-dubblas (t.ex. från 1kr/kwh till 5kr/kwh) och utgå från att det är den summan som kan bli din hyreshöjning - åtminstone tillfälligt. Det finns inget som säger att man inte kan höja en hyra tillfälligt och sänka den senare, när kostnaderna går ned, så man kan ändå få en riktig kalasfaktura under vintern som hyresgäst med 'gratis el'.

Eller för den delen kolla med din hyresvärd om de har några planer på det eller om de kanske t.ex. har långa elavtal och/eller buffert för det här så de tvärt om inte tänker höja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Som sagt. 7% ränta är det man räknar på när man ansöker om bolån. Det innebär givetvis att man har väldigt lite kvar att leva på vid 7% ränta men det är tillräckligt för att klara sig. 7% ränta kommer därmed vara brytpunkten då de som maxxat sina lån börjar få problem.

De som får problem innan dess är som jag skrev tidigare folk som fått försämrade ekonomiska förutsättningar efter lånet, de som du tycker får "skylla sig själva" med enligt vad du själv skrev. Bristen på medmänsklighet får man ju leta efter.

Du fortsätter ju enbart bekräfta din okunskap. Hur stort lån du får lov att ta är direkt relaterat till din förmåga att klara av en ränta på 7%. Man får heller inte ta blancolån till handpenning och gör man det så är även räntan för det inräknat i lånekalkylen, så länge man inte medvetet svindlar banken.

Du kanske skall kolla upp hur saker fungerar innan du bildar din uppfattning. Har du ens bostadslån själv?

1. Du får absolut låna pengar som du kan använda till handpenningen, om de frågar vad du använde lånet till så säger du att du köpte 10000 dildos och att handpenningen faktiskt är dina egna pengar, inte svårare än så och är inte så svårt att få det se ut som det heller.

Oavsett om det är svindleri eller inte så går det att göra, många som gjort och kommer att göra det, i slutändan skiter banken i det bara du betalar räntan ( och amorterar på blancolånet ).

2. Som jag nämnde, kalkylen baseras på läget när du tar lånet.

Inte oväntad inflation, ökade kostnader, sänkt bostadsvärde osv, dvs saker man inte kan förutse... Dvs det som händer nu och antagligen kommer förvärras.

Det sistnämnda är det som slår hårdast och som är svårast att vet hur mycket det går ner när det gör det, tror man inte på det så kan jag rekommendera att man tittar bakåt i tiden, det är inte så länge sedan det hände senast.

3. Nej jag har inte bostadslån för tillfället men vet exakt hur processen går till då jag hämtat lånelöfte vid flera tillfällen men insett att det inte har varit bra timing.

Sen har priserna varit på väg neråt efter toppen i Mars, de 7% man räknat på betyder väldigt lite i den kalkylen om det fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag tror vi är överens egentligen så jag vill bara förtydliga - för din skull - att du bör räkna med en hyreshöjning och att den dessutom kan bli förvånansvärt stor. Utgå inte från att hyresgästföreningen är någon slags mur för höjningar över 10%. Fundera på vad snittförbrukningen är i en lägenhet av din storlek, jämför vad prisskillnaden är om elpriset 2/3/10-dubblas (t.ex. från 1kr/kwh till 5kr/kwh) och utgå från att det är den summan som kan bli din hyreshöjning - åtminstone tillfälligt. Det finns inget som säger att man inte kan höja en hyra tillfälligt och sänka den senare, när kostnaderna går ned, så man kan ändå få en riktig kalasfaktura under vintern som hyresgäst med 'gratis el'.

Eller för den delen kolla med din hyresvärd om de har några planer på det eller om de kanske t.ex. har långa elavtal och/eller buffert för det här så de tvärt om inte tänker höja.

Hyreshus värms ju sällan med el, så risken för en chockräkning under vintern borde inte vara särskilt hög. Normal elförbrukning för en lägenhet är ca. 2500 kWh per år. Så om priset stiger med 2 kr i årsgenomsnitt borde hyran stiga med 5000 kr per år.

Men lägger man ihop det med kostnadsökningen för räntor så är det nog rimligt att räkna hyreshöjningar omkring 10 %.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ta en extra lång semester utomlands, känner inte riktigt att jag kommer ha råd att vara kvar i Sverige i vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Hyreshus värms ju sällan med el, så risken för en chockräkning under vintern borde inte vara särskilt hög. Normal elförbrukning för en lägenhet är ca. 2500 kWh per år. Så om priset stiger med 2 kr i årsgenomsnitt borde hyran stiga med 5000 kr per år.

Men lägger man ihop det med kostnadsökningen för räntor så är det nog rimligt att räkna hyreshöjningar omkring 10 %.

Samt inflationen som driver upp bostadsbolagets kostnader för material vid underhåll.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Har hittills fått runt en fyra par stickade sockor av min mor, o så har jag precis flyttat till en kamin i vardagsrummet som vi köpt på oss ganska mycket ved till. Får hoppas det duger så!

Permalänk
Medlem

Finns inte så mycket jag kan göra i hyresrätt. Försöka spara lite el, nedgradera TV-abonnemanget, ev. nedgradera bredbandet (har 500 Mb/s idag, skulle klara mig på 250 eller t.o.m. 100 Mb/s). Men det handlar om några hundringar i månaden max så det är inget som är avgörande om man inte redan ligger precis på svältgränsen.

Blir såklart inga dyra inköp närmsta tiden. Ingen ny mobil, datoruppgradering eller andra hobbyinköp. Bara köpa nytt om något går sönder eller om det verkligen behövs.

Annars är det väl att försöka smöra till sig en löneökning som motsvarar inflationen. Brukar inte vara något problem när inflationen är typ 2%, då är det mer regel än undantag, men man får väl se hur arbetsgivare ställer sig till det vid nästa löneförhandling

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

1. Du får absolut låna pengar som du kan använda till handpenningen, om de frågar vad du använde lånet till så säger du att du köpte 10000 dildos och att handpenningen faktiskt är dina egna pengar, inte svårare än så och är inte så svårt att få det se ut som det heller.

Oavsett om det är svindleri eller inte så går det att göra, många som gjort och kommer att göra det, i slutändan skiter banken i det bara du betalar räntan ( och amorterar på blancolånet ).

2. Som jag nämnde, kalkylen baseras på läget när du tar lånet.

Inte oväntad inflation, ökade kostnader, sänkt bostadsvärde osv, dvs saker man inte kan förutse... Dvs det som händer nu och antagligen kommer förvärras.

Det sistnämnda är det som slår hårdast och som är svårast att vet hur mycket det går ner när det gör det, tror man inte på det så kan jag rekommendera att man tittar bakåt i tiden, det är inte så länge sedan det hände senast.

3. Nej jag har inte bostadslån för tillfället men vet exakt hur processen går till då jag hämtat lånelöfte vid flera tillfällen men insett att det inte har varit bra timing.

Sen har priserna varit på väg neråt efter toppen i Mars, de 7% man räknat på betyder väldigt lite i den kalkylen om det fortsätter.

Att priserna på bostaden är på väg neråt är inte relevant på hurvida man kan bära kostnaden för lånet. Så hur du får det till att vara det viktigaste i hurvida folk har råd att bo kvar eller ej är svårbegripligt.

Nu handlar vår diskussion om ditt totalt felaktiga påstående att vem som helst med jobb får låna vad som helst, att banken inte räknat på högre räntor i kalkylen och din slutsas att de som eventuellt går under 'får skylla sig själva'.

Att du tror att det är vanligt att svindla banken och blancolåna kontantinsatsen är också konstigt, har du någon evidens för detta eller drar du bara grejor ur hatten?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av digitalflaskpost:

AC'n jag köpte i somras (drar 3kw/timmen)

Skrivet av Nivity:

Och vad är det för AC du har som drar 3kW/h egentligen?
Min Electrolux EXP34U drar 1000W/h.

Skrivet av Nivity:

1000watt/timme ska de såklart vara

Skrivet av anon201296:

elpriset är ännu väldigt billigt var jag bor (0,98kr/kW)

Watt (W) och kilowatt (kW) är enheter för effekt. Energi anges typiskt i wattimmar (Wh) eller kilowattimmar (kWh). En AC kan dra 1 kW eller 1 kWh/h*, men aldrig ”1 kW/h”. Och elpriset kan vara 0,98 kr/kWh, men aldrig ”0,98 kr/kW”.

* Notera att h/h = 1 (utan någon enhet), även känt som att ”h:na tar ut varandra”. Har man väl insett det är det uppenbart att kWh/h = kW.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Watt (W) och kilowatt (kW) är enheter för effekt. Energi anges typiskt i wattimmar (Wh) eller kilowattimmar (kWh). En AC kan dra 1 kW eller 1 kWh/h*, men aldrig ”1 kW/h”. Och elpriset kan vara 0,98 kr/kWh, men aldrig ”0,98 kr/kW”.

* Notera att h/h = 1 (utan någon enhet), även känt som att ”h:na tar ut varandra”. Har man väl insett det är det uppenbart att kWh/h = kW.

Får jag föreslå lite varsamhet med stenarna i glashuset?

Tack för rättningen 😊

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

Satt in sorptionsavfuktare på vinden, det är en kostnad men förhoppningsvis är besparingen av tilläggsisoleringen på vinden värt det.

Satt in decentraliserad FTX och täpper igen alla andra öppningar, hade bara självdrag förut.

Har runt 16 grader inomhus, i morse var det 14 grader :). har inte startat någon värme alls än. Svala kvällar eldar jag med min etanolbrännare. har lite flaskor från biltema. Det hjälper. Duschar kortare, snålar in på onödiga saker. Har nästan enbart led överallt.

Vet inte om jag kan göra så mycket mer som är kostnadseffektivt i mitt hus, möjligen gå crazy och ösa upp isolering på vinden eftersom avfuktaren tar hand om all fukt. men det är inte gratis heller.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Jag slarvade men nu är mitt inlägg redigerat så att det är korrekt och alla förstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du inte tjänstepension från t ex KPA i tillägg?

Om 4 år. Som sagt har folk svårt att tro att man bara får ut 8 500 kr i pension efter skatt och inget mer om man gått 3 år för tidigt. Jädrans, här ska frysas och svältas i vinter men är inte ensam om detta. Har nog dragit in på allt jag kan annars förutom behållt mina grejer i signaturen, men de kanske också ryker till slut för en billig peng.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Om 3 år. Som sagt har folk svårt att tro att man bara får ut 8 500 kr i pension efter skatt och inget mer om man gått 3 år för tidigt. Jädrans, här ska frysas och svältas i vinter men är inte ensam om detta. Har nog dragit in på allt jag kan annars förutom behållt mina grejer i signaturen, men de kanske också ryker till slut för en billig peng.

Får du inget bostadstillägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Nej, inte förrän om 4 år när jag fyller 66. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xqe7E7/pensionen-rack... Finns ett klipp i artikeln men det gick aldrig igenom och vad jag förstår gäller det ändå inte vi som gått lite förtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Det kan man få som tidigast från 65:
https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/planera-din-p...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Om 4 år. Som sagt har folk svårt att tro att man bara får ut 8 500 kr i pension efter skatt och inget mer om man gått 3 år för tidigt. Jädrans, här ska frysas och svältas i vinter men är inte ensam om detta. Har nog dragit in på allt jag kan annars förutom behållt mina grejer i signaturen, men de kanske också ryker till slut för en billig peng.

Fast du får väl ta ut tjänstepensionen tidigare än så?

Permalänk
Medlem

Har nyligen flyttat bolånet för tröttnade att ha det på banken med alltid sämst ränta överlag. Lika mycket jobb och mindre förtjänst på små (under 500k) lån gör inte att utbudet är så rikt. Är inte ett orakel så har inte bundit, ingen visste hur mycket eller när räntan skulle gå upp och jag vet inte hur länge jag bor kvar där jag bor. Svt visar med en liten film hur de än förespråkar obunden : )

Elanvändning kan jag minska (svårt för lägenhetsboende att sätta upp solpaneler) så har dödat inomhusodlingen (chili) som drog runt 60W 15t om dygnet. Haft i flera år, lite trist, men det är vad det är, fram till maj i år har handelsdelen varit mindre än överföringsdelen, delvis för att har bytt varje år för att slippa månadsavgift då handel ändå varit en sån liten del. Well det här året kommer den vara en del större än överföring. Fasta priserna som erbjöds där i maj inte var så attraktiva.

https://www.tn.se/article/rantehojning-ska-fa-oss-att-snala/

Citat:

– Men den fulla effekten av den här höjningen kommer att synas först om ett år.

En och annan kan nog undra hur ekonomin ser ut då, både för egen del och för Sveriges. Kanske den höga räntan blir det som tar knäcken på oss. Både Alexandra Stråberg och Mattias Persson understryker att det är ett svårbedömt läge. Riksbanken och de andra centralbankerna runtom i världen måste höja sina räntor, men får samtidigt inte ta i för mycket. Då kan det bli ett fattig-elände som stryper ekonomin helt.

Gillar sista meningen, härligt svart

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem

@digitalflaskpost @Nivity Dags att lugna ner retoriken, spydigheter o.l. undanbedes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Håll koll så du får i dig alla vitaminer och mineraler. Animalier är mycket mera näringstäta än vegetabilier.

Helt rätt! Blir dålig variation så försöker komplettera med multivitamin+mineral-kosttilskott.

Permalänk
Medlem

Maten: Köp på röda priser. Gick förbi Willys igår och hittade nötfärs, kort datum för 39,90kr/kg. Går ut imorgon, så borde ha fryst in det redan igår.

Något som jag har märkt att det är BETYDLIGT fler färskvaror som hamnar i 30%, resp 50% kategorin. Innan ens folk köper, den där Tomahawken för 499kr/kg får ligga kvar, trots 50%.

Ät efter säsong och försök äta ute så lite som möjligt. Matlåda på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Maten: Köp på röda priser. Gick förbi Willys igår och hittade nötfärs, kort datum för 39,90kr/kg. Går ut imorgon, så borde ha fryst in det redan igår.

Något som jag har märkt att det är BETYDLIGT fler färskvaror som hamnar i 30%, resp 50% kategorin. Innan ens folk köper, den där Tomahawken för 499kr/kg får ligga kvar, trots 50%.

Ät efter säsong och försök äta ute så lite som möjligt. Matlåda på jobbet.

Ja, det är tydligt i butikernas köttdiskar att det är fullt med röda små klistermärken där varorna reas ut då ingen har köpt dem till fullpris

Bara att passa på, har aldrig varit billigare med fint kött.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED