Permalänk
Medlem

20% rabatt

använd denna kod via Unraid GUI så får ni 20% rabatt köp, tänkte gå på Plus men körde på Pro istället. 🙂

SUPERBOKI20

Permalänk
Medlem

https://unraid.net/upgrade-sale

Upgrade your Server to Unraid Pro
Take 30% off at checkout with the coupon code: PRO30
Basic license to Pro: $79 Now $55.30 USD
Plus license to Pro: $49 Now $34.30 USD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

använd denna kod via Unraid GUI så får ni 20% rabatt köp, tänkte gå på Plus men körde på Pro istället. 🙂

SUPERBOKI20

Tusen tack! Fick bli att uppgradera från Basic till Plus.

Permalänk

Hej

Jag har en fundering och hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag har idag en Unraid server hemma för lagring av mina filer. Nu är det så att min dator hemma har gått sönder och jag funderar då på att köpa en mac dator. Det jag funderar över är om det går att sätta upp typ en VM på servern som man kan spela på via min mac över hemnätverket? Är det någon som gör det eller har prövat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berkilurki:

Hej

Jag har en fundering och hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag har idag en Unraid server hemma för lagring av mina filer. Nu är det så att min dator hemma har gått sönder och jag funderar då på att köpa en mac dator. Det jag funderar över är om det går att sätta upp typ en VM på servern som man kan spela på via min mac över hemnätverket? Är det någon som gör det eller har prövat detta?

Min dotter spelar på en VM via moonlight. Hon använder en sheild som client så om det fungerar på Mac vet jag inte.
Hon tycker det funkar kanon men visst är det lattens.

Permalänk
Medlem

Tjo!

Har uppgraderat några diskar. Köpte tre 14tb ( Seagate Exos X14 14TB / 256MB / 7200RPM / ST14000NM001G )refurbished på Webhallen. Satte två som Parity och en som data. Har byggt om arrayen utan problem.

Efter någon dag började Parity2 disken varna för
offline uncorrectable och current pending sector.
Bytte ut den hos Webhallen och byggde om arrayen.

Lagom när jag ombygget va klart fick jag samma problem igen på Parity2 disken. Den här gången vart disken till och med disabled.
Började misstänka sata kablage så jag bytte med Parity1 men felet kvarstår.

Nåja. Två trasiga diskar är väll inte helt omöjligt så jag bytte igen.
Den här gången blev det en 16tb disk ( Seagate Exos X16 16TB / 256MB / 7200RPM / ST16000NM001G ) då Webhallen hade slut på 14tb.
Igår efter arrayen åter igen var ombyggd kommer samma fel en tredje gång.
current pending sector (39)
offline uncorrectable (39)

Jag vill bara dubbelkolla med er. Är det så att jag använder fel diskar eller har jag bara otur.
Tredje disken sitter inte på samma sata kabel som dom andra två gjort.

Permalänk
Medlem

Något strömsparläge eller spin-down som spökar?

Hade nog testat sätta den i en annan dator och kört ett SMART-test.

Permalänk
Medlem

Hej, möjligen så kan det vara någon typ av kompatibilitetsproblem med hårdvara.
Aningens långsökt men råkade ut för sådana problem i samband med Unraid och LSi HBA kort.
I mitt fall är/var det Seagate Ironwolf diskar med HBA kortet som gav massa egendomliga fel. Snabbkorrigering var att ansluta diskarna till intern standard SATA på moderkortet.
Alla fel försvann men det skall gå att skruva på vissa parametrar på hårddisken med Seagate mjukvara för att få det att fungera. Inte orkat greja med sådant ännu dock. Som tidigare föreslagits i tråden så är det strömspar, spindown etc som eventuellt behöver tweakas.

Förutom trasiga diskar så kan det som sagt vara värt att undersöka om det finns firmware och/eller eventuellt behov av att skruva på parametrar för just diskarna. Både mjukvara och hårdvara.
Även värt att kolla igenom Unraid forumet efter diskussioner om Seagate diskar och även börja en egen tråd för hjälp. Bifoga loggar vid inlägg så går det bättre vid felsökning.

Mina Western Digital red diskar fungerar felfritt i alla konfigurationer jag provat, Seagate diskar verkar vara lite pyssliga i vissa fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Något strömsparläge eller spin-down som spökar?

Hade nog testat sätta den i en annan dator och kört ett SMART-test.

Skrivet av Gravelmuncher:

Hej, möjligen så kan det vara någon typ av kompatibilitetsproblem med hårdvara.
Aningens långsökt men råkade ut för sådana problem i samband med Unraid och LSi HBA kort.
I mitt fall är/var det Seagate Ironwolf diskar med HBA kortet som gav massa egendomliga fel. Snabbkorrigering var att ansluta diskarna till intern standard SATA på moderkortet.
Alla fel försvann men det skall gå att skruva på vissa parametrar på hårddisken med Seagate mjukvara för att få det att fungera. Inte orkat greja med sådant ännu dock. Som tidigare föreslagits i tråden så är det strömspar, spindown etc som eventuellt behöver tweakas.

Förutom trasiga diskar så kan det som sagt vara värt att undersöka om det finns firmware och/eller eventuellt behov av att skruva på parametrar för just diskarna. Både mjukvara och hårdvara.
Även värt att kolla igenom Unraid forumet efter diskussioner om Seagate diskar och även börja en egen tråd för hjälp. Bifoga loggar vid inlägg så går det bättre vid felsökning.

Mina Western Digital red diskar fungerar felfritt i alla konfigurationer jag provat, Seagate diskar verkar vara lite pyssliga i vissa fall...

Har inte spindown på Parity diskarna.
Köper kompatibilitetsproblem men Parity1 är en likadan disk på samma kontroller som funkar utan problem.
Gör Parity2 något speciellt som inte Parity1 gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Har inte spindown på Parity diskarna.
Köper kompatibilitetsproblem men Parity1 är en likadan disk på samma kontroller som funkar utan problem.
Gör Parity2 något speciellt som inte Parity1 gör?

Ingen aning om det är skillnad på Parity 1/2 i någon konfig. Om inte det är nåt knas med BTFS vs XFS vid någon obskyr situation.
Personligen kör jag bara med en parity disk och xfs på alla diskar med gott resultat.

Det där med spindown och andra parametrar är inte Unraid inställningarna utan specifika parametrar för hårdvaran som kan ändras med speciell mjukvara som Seagate har. Ligger i hårddiskens firmware.

Tråkigt med mystiska problem men det är ganska svårt att pinpointa något specfikt.
Finns ganska mycket frågor kring diskproblem i Unraid forumet och vad man gör om situation uppstår.

Förslaget tidigare från någon, som även jag gjort, är att ta ut diskarna och köra fulla smart tester på en annan dator.
Det kan ta extremt lång tid dock med tyngsta testerna.

Därigenom någorlunda säkerställa att diskarna är fysisk ok.
Är dom det så får man nog påstå att det är kompabilitetsproblem med Unraid och/eller hårdvaran Unraid snurrar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gravelmuncher:

Ingen aning om det är skillnad på Parity 1/2 i någon konfig. Om inte det är nåt knas med BTFS vs XFS vid någon obskyr situation.
Personligen kör jag bara med en parity disk och xfs på alla diskar med gott resultat.

Det där med spindown och andra parametrar är inte Unraid inställningarna utan specifika parametrar för hårdvaran som kan ändras med speciell mjukvara som Seagate har. Ligger i hårddiskens firmware.

Tråkigt med mystiska problem men det är ganska svårt att pinpointa något specfikt.
Finns ganska mycket frågor kring diskproblem i Unraid forumet och vad man gör om situation uppstår.

Förslaget tidigare från någon, som även jag gjort, är att ta ut diskarna och köra fulla smart tester på en annan dator.
Det kan ta extremt lång tid dock med tyngsta testerna.

Därigenom någorlunda säkerställa att diskarna är fysisk ok.
Är dom det så får man nog påstå att det är kompabilitetsproblem med Unraid och/eller hårdvaran Unraid snurrar på.

I dag blev disken tillslut disabled efter för många fel.
Dessa fel nämnde tidigare är från SMART. Snabb googling tyder på döende disk. Beställde iaf en ny disk i dag. Håller tummarna för att det helt enkelt bara är kassa diskar även om jag aldrig upplevt det dom senaste 20åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

I dag blev disken tillslut disabled efter för många fel.
Dessa fel nämnde tidigare är från SMART. Snabb googling tyder på döende disk. Beställde iaf en ny disk i dag. Håller tummarna för att det helt enkelt bara är kassa diskar även om jag aldrig upplevt det dom senaste 20åren.

Är detta nya diskar från butik? Kan de blivit illa behandlade i frakt eller dåligt packade? Låter som en väldig otur annars att 3 diskar på raken med blandade fabrikat ger upp på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Är detta nya diskar från butik? Kan de blivit illa behandlade i frakt eller dåligt packade? Låter som en väldig otur annars att 3 diskar på raken med blandade fabrikat ger upp på det sättet.

Yes. Fyndvaror (Refurbished). Har precis stoppat en en ny Toshiba MG09 18TB / 7200rpm / 512MB Cache / MG09ACA18TE. Bygger om parity2 för fullt. Vi får se hur det går. Det efter bygget är klart som dom andra diskarna börjat strula. Återkommer när det är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Min dotter spelar på en VM via moonlight. Hon använder en sheild som client så om det fungerar på Mac vet jag inte.
Hon tycker det funkar kanon men visst är det lattens.

Märkbar latens? Testat med t ex Splashtop? Vilken hårdvara har spel VM'n?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Märkbar latens? Testat med t ex Splashtop? Vilken hårdvara har spel VM'n?

Mvh

Jag har inte doktorerat i det men jag tycker mig känna lite latens, Med det sagt kanske det är något annat jag upplever.
Har inte provat något annat än moonlight. Hon tycker det funkar bra så jag vet inte om jag orkar pilla på det.
VM'n:

4gb ram
4st 5959 cores
GTX970
SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Yes. Fyndvaror (Refurbished). Har precis stoppat en en ny Toshiba MG09 18TB / 7200rpm / 512MB Cache / MG09ACA18TE. Bygger om parity2 för fullt. Vi får se hur det går. Det efter bygget är klart som dom andra diskarna börjat strula. Återkommer när det är klart.

"Refurbished" skulle jag inte kalla nytt.

Det är "gammalt" men genomgånget och kontrollerat. Frågan är ju hur man gör det med magnetisk media...

Jag hade iaf aldrig valt en disk som är refurbished till att ha i en Unraid-array.

Permalänk
Medlem

UNRAID OS VERSION 6.11.0 är släppt

Permalänk
Medlem

körde in 6.11 igår, inga problem.