Permalänk
Medlem

20% rabatt

använd denna kod via Unraid GUI så får ni 20% rabatt köp, tänkte gå på Plus men körde på Pro istället. 🙂

SUPERBOKI20

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

https://unraid.net/upgrade-sale

Upgrade your Server to Unraid Pro
Take 30% off at checkout with the coupon code: PRO30
Basic license to Pro: $79 Now $55.30 USD
Plus license to Pro: $49 Now $34.30 USD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

använd denna kod via Unraid GUI så får ni 20% rabatt köp, tänkte gå på Plus men körde på Pro istället. 🙂

SUPERBOKI20

Tusen tack! Fick bli att uppgradera från Basic till Plus.

Permalänk

Hej

Jag har en fundering och hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag har idag en Unraid server hemma för lagring av mina filer. Nu är det så att min dator hemma har gått sönder och jag funderar då på att köpa en mac dator. Det jag funderar över är om det går att sätta upp typ en VM på servern som man kan spela på via min mac över hemnätverket? Är det någon som gör det eller har prövat detta?

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Medlem
Skrivet av berkilurki:

Hej

Jag har en fundering och hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag har idag en Unraid server hemma för lagring av mina filer. Nu är det så att min dator hemma har gått sönder och jag funderar då på att köpa en mac dator. Det jag funderar över är om det går att sätta upp typ en VM på servern som man kan spela på via min mac över hemnätverket? Är det någon som gör det eller har prövat detta?

Min dotter spelar på en VM via moonlight. Hon använder en sheild som client så om det fungerar på Mac vet jag inte.
Hon tycker det funkar kanon men visst är det lattens.

Permalänk
Medlem

Tjo!

Har uppgraderat några diskar. Köpte tre 14tb ( Seagate Exos X14 14TB / 256MB / 7200RPM / ST14000NM001G )refurbished på Webhallen. Satte två som Parity och en som data. Har byggt om arrayen utan problem.

Efter någon dag började Parity2 disken varna för
offline uncorrectable och current pending sector.
Bytte ut den hos Webhallen och byggde om arrayen.

Lagom när jag ombygget va klart fick jag samma problem igen på Parity2 disken. Den här gången vart disken till och med disabled.
Började misstänka sata kablage så jag bytte med Parity1 men felet kvarstår.

Nåja. Två trasiga diskar är väll inte helt omöjligt så jag bytte igen.
Den här gången blev det en 16tb disk ( Seagate Exos X16 16TB / 256MB / 7200RPM / ST16000NM001G ) då Webhallen hade slut på 14tb.
Igår efter arrayen åter igen var ombyggd kommer samma fel en tredje gång.
current pending sector (39)
offline uncorrectable (39)

Jag vill bara dubbelkolla med er. Är det så att jag använder fel diskar eller har jag bara otur.
Tredje disken sitter inte på samma sata kabel som dom andra två gjort.

Permalänk
Medlem

Något strömsparläge eller spin-down som spökar?

Hade nog testat sätta den i en annan dator och kört ett SMART-test.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Hej, möjligen så kan det vara någon typ av kompatibilitetsproblem med hårdvara.
Aningens långsökt men råkade ut för sådana problem i samband med Unraid och LSi HBA kort.
I mitt fall är/var det Seagate Ironwolf diskar med HBA kortet som gav massa egendomliga fel. Snabbkorrigering var att ansluta diskarna till intern standard SATA på moderkortet.
Alla fel försvann men det skall gå att skruva på vissa parametrar på hårddisken med Seagate mjukvara för att få det att fungera. Inte orkat greja med sådant ännu dock. Som tidigare föreslagits i tråden så är det strömspar, spindown etc som eventuellt behöver tweakas.

Förutom trasiga diskar så kan det som sagt vara värt att undersöka om det finns firmware och/eller eventuellt behov av att skruva på parametrar för just diskarna. Både mjukvara och hårdvara.
Även värt att kolla igenom Unraid forumet efter diskussioner om Seagate diskar och även börja en egen tråd för hjälp. Bifoga loggar vid inlägg så går det bättre vid felsökning.

Mina Western Digital red diskar fungerar felfritt i alla konfigurationer jag provat, Seagate diskar verkar vara lite pyssliga i vissa fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Något strömsparläge eller spin-down som spökar?

Hade nog testat sätta den i en annan dator och kört ett SMART-test.

Skrivet av Gravelmuncher:

Hej, möjligen så kan det vara någon typ av kompatibilitetsproblem med hårdvara.
Aningens långsökt men råkade ut för sådana problem i samband med Unraid och LSi HBA kort.
I mitt fall är/var det Seagate Ironwolf diskar med HBA kortet som gav massa egendomliga fel. Snabbkorrigering var att ansluta diskarna till intern standard SATA på moderkortet.
Alla fel försvann men det skall gå att skruva på vissa parametrar på hårddisken med Seagate mjukvara för att få det att fungera. Inte orkat greja med sådant ännu dock. Som tidigare föreslagits i tråden så är det strömspar, spindown etc som eventuellt behöver tweakas.

Förutom trasiga diskar så kan det som sagt vara värt att undersöka om det finns firmware och/eller eventuellt behov av att skruva på parametrar för just diskarna. Både mjukvara och hårdvara.
Även värt att kolla igenom Unraid forumet efter diskussioner om Seagate diskar och även börja en egen tråd för hjälp. Bifoga loggar vid inlägg så går det bättre vid felsökning.

Mina Western Digital red diskar fungerar felfritt i alla konfigurationer jag provat, Seagate diskar verkar vara lite pyssliga i vissa fall...

Har inte spindown på Parity diskarna.
Köper kompatibilitetsproblem men Parity1 är en likadan disk på samma kontroller som funkar utan problem.
Gör Parity2 något speciellt som inte Parity1 gör?

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Har inte spindown på Parity diskarna.
Köper kompatibilitetsproblem men Parity1 är en likadan disk på samma kontroller som funkar utan problem.
Gör Parity2 något speciellt som inte Parity1 gör?

Ingen aning om det är skillnad på Parity 1/2 i någon konfig. Om inte det är nåt knas med BTFS vs XFS vid någon obskyr situation.
Personligen kör jag bara med en parity disk och xfs på alla diskar med gott resultat.

Det där med spindown och andra parametrar är inte Unraid inställningarna utan specifika parametrar för hårdvaran som kan ändras med speciell mjukvara som Seagate har. Ligger i hårddiskens firmware.

Tråkigt med mystiska problem men det är ganska svårt att pinpointa något specfikt.
Finns ganska mycket frågor kring diskproblem i Unraid forumet och vad man gör om situation uppstår.

Förslaget tidigare från någon, som även jag gjort, är att ta ut diskarna och köra fulla smart tester på en annan dator.
Det kan ta extremt lång tid dock med tyngsta testerna.

Därigenom någorlunda säkerställa att diskarna är fysisk ok.
Är dom det så får man nog påstå att det är kompabilitetsproblem med Unraid och/eller hårdvaran Unraid snurrar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gravelmuncher:

Ingen aning om det är skillnad på Parity 1/2 i någon konfig. Om inte det är nåt knas med BTFS vs XFS vid någon obskyr situation.
Personligen kör jag bara med en parity disk och xfs på alla diskar med gott resultat.

Det där med spindown och andra parametrar är inte Unraid inställningarna utan specifika parametrar för hårdvaran som kan ändras med speciell mjukvara som Seagate har. Ligger i hårddiskens firmware.

Tråkigt med mystiska problem men det är ganska svårt att pinpointa något specfikt.
Finns ganska mycket frågor kring diskproblem i Unraid forumet och vad man gör om situation uppstår.

Förslaget tidigare från någon, som även jag gjort, är att ta ut diskarna och köra fulla smart tester på en annan dator.
Det kan ta extremt lång tid dock med tyngsta testerna.

Därigenom någorlunda säkerställa att diskarna är fysisk ok.
Är dom det så får man nog påstå att det är kompabilitetsproblem med Unraid och/eller hårdvaran Unraid snurrar på.

I dag blev disken tillslut disabled efter för många fel.
Dessa fel nämnde tidigare är från SMART. Snabb googling tyder på döende disk. Beställde iaf en ny disk i dag. Håller tummarna för att det helt enkelt bara är kassa diskar även om jag aldrig upplevt det dom senaste 20åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

I dag blev disken tillslut disabled efter för många fel.
Dessa fel nämnde tidigare är från SMART. Snabb googling tyder på döende disk. Beställde iaf en ny disk i dag. Håller tummarna för att det helt enkelt bara är kassa diskar även om jag aldrig upplevt det dom senaste 20åren.

Är detta nya diskar från butik? Kan de blivit illa behandlade i frakt eller dåligt packade? Låter som en väldig otur annars att 3 diskar på raken med blandade fabrikat ger upp på det sättet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Är detta nya diskar från butik? Kan de blivit illa behandlade i frakt eller dåligt packade? Låter som en väldig otur annars att 3 diskar på raken med blandade fabrikat ger upp på det sättet.

Yes. Fyndvaror (Refurbished). Har precis stoppat en en ny Toshiba MG09 18TB / 7200rpm / 512MB Cache / MG09ACA18TE. Bygger om parity2 för fullt. Vi får se hur det går. Det efter bygget är klart som dom andra diskarna börjat strula. Återkommer när det är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Min dotter spelar på en VM via moonlight. Hon använder en sheild som client så om det fungerar på Mac vet jag inte.
Hon tycker det funkar kanon men visst är det lattens.

Märkbar latens? Testat med t ex Splashtop? Vilken hårdvara har spel VM'n?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Märkbar latens? Testat med t ex Splashtop? Vilken hårdvara har spel VM'n?

Mvh

Jag har inte doktorerat i det men jag tycker mig känna lite latens, Med det sagt kanske det är något annat jag upplever.
Har inte provat något annat än moonlight. Hon tycker det funkar bra så jag vet inte om jag orkar pilla på det.
VM'n:

4gb ram
4st 5959 cores
GTX970
SSD

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Yes. Fyndvaror (Refurbished). Har precis stoppat en en ny Toshiba MG09 18TB / 7200rpm / 512MB Cache / MG09ACA18TE. Bygger om parity2 för fullt. Vi får se hur det går. Det efter bygget är klart som dom andra diskarna börjat strula. Återkommer när det är klart.

"Refurbished" skulle jag inte kalla nytt.

Det är "gammalt" men genomgånget och kontrollerat. Frågan är ju hur man gör det med magnetisk media...

Jag hade iaf aldrig valt en disk som är refurbished till att ha i en Unraid-array.

Permalänk
Medlem

UNRAID OS VERSION 6.11.0 är släppt

Permalänk
Medlem

körde in 6.11 igår, inga problem.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag har ett märkligt problem med min maskin, tänkte kolla om någon här kan hjälpa.

Ibland så vill den inte boota!
Efter POST så är det bara svart på skärmen, har testat nytt usb-minne men vart ingen skillnad.

Det är lite 50/50 på att den startar, jag får helt enkelt stänga av och starta burken tills den hoppar igång!
Jag har kört memtest tidigare utan error.
Jag kör senaste BIOS, ingen XMP-profil igång.

USB: Samsung BAR Plus 32GB USB 3.1 Gen (USB 2.0 port)
Modekort: ASUS Prime Z590-P
RAM: PNY XLR8 EPIC RGB 32GB (2x16GB) DDR4 3200Mhz CL16
CPU: Intel Core i5 11600K 3.9 GHz,12MB
PSU: ASUS ROG Strix 650W

Disk:
2x Kingston A2000 500GB M.2 NVMe
1x Samsung 850 evo ssd 250gb
3x Seagate IronWolf 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Jag har ett märkligt problem med min maskin, tänkte kolla om någon här kan hjälpa.

Ibland så vill den inte boota!
Efter POST så är det bara svart på skärmen, har testat nytt usb-minne men vart ingen skillnad.

Det är lite 50/50 på att den startar, jag får helt enkelt stänga av och starta burken tills den hoppar igång!
Jag har kört memtest tidigare utan error.
Jag kör senaste BIOS, ingen XMP-profil igång.

USB: Samsung BAR Plus 32GB USB 3.1 Gen (USB 2.0 port)
Modekort: ASUS Prime Z590-P
RAM: PNY XLR8 EPIC RGB 32GB (2x16GB) DDR4 3200Mhz CL16
CPU: Intel Core i5 11600K 3.9 GHz,12MB
PSU: ASUS ROG Strix 650W

Disk:
2x Kingston A2000 500GB M.2 NVMe
1x Samsung 850 evo ssd 250gb
3x Seagate IronWolf 4TB

Känner igen någonstans i bakhuvudet att jag hört något liknande förr men kan inte säga när eller vad som var lösningen.

Spontant känns det som att det är problem med handoff mellan POST och OS precis som du säger.
Många gånger har jag stött på att ändra BIOS/UEFT till att ha legacy-stöd aktiverat (legacy boot), se till att SATA portarna inte är inställda på RAID utan AHCI.

Tror Limetech har lagt till mycket bättre stöd senaste åren för UEFI men jag kör fortfarande med lite hängslen och livrem genom att försöka låta bli att använda UEFI-funktioner så mycket som möjligt och istället köra på legacy

Du kan också slå på att loggar/diagnostics ligger kvar efter omstart på din flash drive så kan du kanske kolla lite om något händer där som sticker ut - alternativt peka ut en syslog-server.
Under felsökning av unraid kör jag en liten syslog-server på min gaming-burk som jag pekat ut i unraid.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Känner igen någonstans i bakhuvudet att jag hört något liknande förr men kan inte säga när eller vad som var lösningen.

Spontant känns det som att det är problem med handoff mellan POST och OS precis som du säger.
Många gånger har jag stött på att ändra BIOS/UEFT till att ha legacy-stöd aktiverat (legacy boot), se till att SATA portarna inte är inställda på RAID utan AHCI.

Tror Limetech har lagt till mycket bättre stöd senaste åren för UEFI men jag kör fortfarande med lite hängslen och livrem genom att försöka låta bli att använda UEFI-funktioner så mycket som möjligt och istället köra på legacy

Du kan också slå på att loggar/diagnostics ligger kvar efter omstart på din flash drive så kan du kanske kolla lite om något händer där som sticker ut - alternativt peka ut en syslog-server.
Under felsökning av unraid kör jag en liten syslog-server på min gaming-burk som jag pekat ut i unraid.

Tack för tipsen!
Ja jag hade problem med att boota UEFI när jag skaffe nya servern, den gamla hade inte stöd för det. Fick ändra något på usb-stickan om jag minns rätt.
Jag har ju bytt usb-sticka men flashade ju då så klart över backupen från gamla stickan, så ligger felet där så hängde ju det så klart med.

Ska testa slå på loggen, men väldigt osäker på att den ens loggar något då det är innan den ens bootar upp.

Kan jag flasha usb-stickan på något vis utan att tappa något?

Edit: hitta detta på unraid-forums
"Copy config folder from your original flash drive. Prepare original flash as a new install. Copy config folder back to flash drive."

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Tack för tipsen!
Ja jag hade problem med att boota UEFI när jag skaffe nya servern, den gamla hade inte stöd för det. Fick ändra något på usb-stickan om jag minns rätt.
Jag har ju bytt usb-sticka men flashade ju då så klart över backupen från gamla stickan, så ligger felet där så hängde ju det så klart med.

Ska testa slå på loggen, men väldigt osäker på att den ens loggar något då det är innan den ens bootar upp.

Kan jag flasha usb-stickan på något vis utan att tappa något?

Edit: hitta detta på unraid-forums
"Copy config folder from your original flash drive. Prepare original flash as a new install. Copy config folder back to flash drive."

Du kan köra med en trial licens så slipper du riskera main USB så att säga, tror du felet ligger där visar de sig då även. Hoppas men tror inte de hjälper, känns som de är något annat

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

"Refurbished" skulle jag inte kalla nytt.

Det är "gammalt" men genomgånget och kontrollerat. Frågan är ju hur man gör det med magnetisk media...

Jag hade iaf aldrig valt en disk som är refurbished till att ha i en Unraid-array.

Problemen jag hade talar för att du har rätt.
Nu har arrayen funkat utmärkt några veckor så vad var inget annat fel än kassa diskar.

Permalänk
Medlem

Installera IMPItool on unraid

Hejsan alla,

undrar kan nån hjälpa mig att intallera impitool on unraid.
glömde bort lösonord till min impi.

Fixade problemet:
1. installerade FreeNAS
2. körde sudo ipmitool raw 0x32 0x66
Länk: https://www.asrockrack.com/support/faq.asp?id=62

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Någon som vet ett prisvärt dubbel-NIC med stöd för "PCIe Active State Power Management" (ASPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Jag har ett märkligt problem med min maskin, tänkte kolla om någon här kan hjälpa.

Ibland så vill den inte boota!
Efter POST så är det bara svart på skärmen, har testat nytt usb-minne men vart ingen skillnad.

Det är lite 50/50 på att den startar, jag får helt enkelt stänga av och starta burken tills den hoppar igång!
Jag har kört memtest tidigare utan error.
Jag kör senaste BIOS, ingen XMP-profil igång.

USB: Samsung BAR Plus 32GB USB 3.1 Gen (USB 2.0 port)
Modekort: ASUS Prime Z590-P
RAM: PNY XLR8 EPIC RGB 32GB (2x16GB) DDR4 3200Mhz CL16
CPU: Intel Core i5 11600K 3.9 GHz,12MB
PSU: ASUS ROG Strix 650W

Disk:
2x Kingston A2000 500GB M.2 NVMe
1x Samsung 850 evo ssd 250gb
3x Seagate IronWolf 4TB

Hittade du någon lösning på problemet? Det du beskriver låter exakt som dem problem jag har upplevt sen jag uppgraderade till intels 12:e generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stamp3:

Hittade du någon lösning på problemet? Det du beskriver låter exakt som dem problem jag har upplevt sen jag uppgraderade till intels 12:e generation.

Hej!
Jag läste någon tråd på reddit för någon dag sen bara! Det var fler som hade det felet, dom tipsade om att stänga av fastboot i BIOS, vilket jag tror jag har testat tidigare. Men jag gjorde det iaf och den bootade upp den gången utan problem. Har inte bootat om fler gånger sedan dess så är inte 100 på att det faktiskt fungerar.

Permalänk
Medlem

Ursäkta en totalt novis grabb inom detta.
Försöker ändra min nedladdningsplats på min qbittorrentdocker i unraid. Det verkar fungera bra tills jag får felmeddelande "errored" i princip av slutet av nedladdningen. Nedladdningen verkar hamna på rätt ställe i livet tills den dör.

Det fungerade med default inställningarna men då hamnade nedladdningarna i "\\MASKINEN\appdata\binhex-qbittorrentvpn\qBittorrent\downloads" och där vill jag ju inte ha dom! Har ju såklart glömt bort hur default såg ut i qbittorrent också till den nedladdningsvägen.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Ursäkta en totalt novis grabb inom detta.
Försöker ändra min nedladdningsplats på min qbittorrentdocker i unraid. Det verkar fungera bra tills jag får felmeddelande "errored" i princip av slutet av nedladdningen. Nedladdningen verkar hamna på rätt ställe i livet tills den dör.

Det fungerade med default inställningarna men då hamnade nedladdningarna i "\\MASKINEN\appdata\binhex-qbittorrentvpn\qBittorrent\downloads" och där vill jag ju inte ha dom! Har ju såklart glömt bort hur default såg ut i qbittorrent också till den nedladdningsvägen.

Tack!

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ser ju rätt ut, har du tillräckligt med utrymme kvar då?
Blir det samma med alla torrents?

Permalänk
Medlem

15% rabatt nu på Unraid om någon funderar på att köpa/uppgradera.

Precis testkört unraid på en dell optiplex 3020 under 1-2 veckor vilket fungerat över förväntan, så nu blir det att bygga en schystare nas av de delar som byts ut på min main dator.