Zotacs 12VHPWR-adapter har livslängd om 30 anslutningar

Permalänk
Melding Plague

Zotacs 12VHPWR-adapter har livslängd om 30 anslutningar

PCI-SIG uppger att 12VHPWR-kontakten kan smälta efter ett fåtal användningar, något som hörsammas i Zotacs Geforce RTX 4090-specifikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rent principiellt vore det väl kanske en bra idé att designa kontaktdon med viss tolerans redan från början, så att sådana här problem helt undviks. Ibland går jakten på kostnadsbesparingar uppenbarligen vilse.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Aprilskämt?

Jag vet inte vad jag ska börja. Men folk använder datorn till seriösa saker idag. Kontakter bör tåla x antal tusen inkopplingar, vilket leder till att det statistisk sett är låg risk att de går sönder efter få inkopplingar som man i praktiken gör.
Så om det efter 50st försiktiga inkopplingar är 1ppm (1 på miljonen) risk att kontakten går sönder så är det för konsumenter inte hela världen. Om det istället är ett mysterium att kontakten efter 50st inkopplingar fortfarande fungerar, så kan tillverkaren ta kontakten och ... ... ...

Ett av de mest allvarliga felen är att grafikkortet för användaren ser ut att fungera felfritt, men datan som den bearbetar får ett fel, där felet kan få konsekvenser i framtiden när datan är "korrupt".

Permalänk

Bara att sätta en "post it" lapp på kortet "antal anslutningar: III"

Permalänk
Medlem

Visst att det är adaptern det pratas om men detta kan ju helt klart påverka marknaden för begagnade nätagg...?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vid vilken effekt är kablarna testade vid?
Drar kortet 50watt är antalet "anslutningar" oändligt eller tills kabeln rent mekaniskt inte fungerar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Vid vilken effekt är kablarna testade vid?
Drar kortet 50watt är antalet "anslutningar" oändligt eller tills kabeln rent mekaniskt inte fungerar längre.

Anslutningar är vid 0 last.
Värmeproblem uppstår så fort det blir last, det går fortare vid högre last men problemet kommer fortfarande komma men kanske lite senare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Köpa det nyste och värsta idag så är man automatiskt betatestare

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

"För den som ofta bygger om eller rengör datorn kanske 30–40 anslutningar låter i lägsta laget, men Videocardz flikar in med att liknande specifikationer kring livslängd för molex-anslutningar också finns."

Tror inte jag är uppe i 40st om man räknar in totalt antal grafikkort jag haft i hela mitt liv. Om jag kört varje grafikkort typ 3 år i snitt. Så har jag kanske haft 7st totalt de senaste 20 åren. Och merparten av dessa har ju bara kopplats in en gång för att sedan tas ut när de bytts ut.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Frågan är:

Hur normalt är det att dra ut och fippla med kontakterna mer än 30 gånger på ett grafikkort? 🤔

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Aprilskämt?

Jag vet inte vad jag ska börja. Men folk använder datorn till seriösa saker idag. Kontakter bör tåla x antal tusen inkopplingar, vilket leder till att det statistisk sett är låg risk att de går sönder efter få inkopplingar som man i praktiken gör.
Så om det efter 50st försiktiga inkopplingar är 1ppm (1 på miljonen) risk att kontakten går sönder så är det för konsumenter inte hela världen. Om det istället är ett mysterium att kontakten efter 50st inkopplingar fortfarande fungerar, så kan tillverkaren ta kontakten och ... ... ...

Ett av de mest allvarliga felen är att grafikkortet för användaren ser ut att fungera felfritt, men datan som den bearbetar får ett fel, där felet kan få konsekvenser i framtiden när datan är "korrupt".

Vadå korrupt data? Detta är för strömkabeln till grafikkortet. Från tester vi har sett när den blir sliten går den sönder helt, antingen direkt eller genom att smälta/brinna under användning.

Visst kan ju bli korrupt data om datorn dör helt eller tar eld. Börjar det lukta bränd plast från datorn är det nog dags att sluta spela

Men ja det är galet att speccen på kontakten är som den är, väldigt liten kontakt när det finns gott om plats att göra större stadigare saker. Dock lär ju flesta bara plugga in <5ggr i praktiken.

Jag är inte ens uppe i 30 gånger på grafikortet om jag räknar sen grafikkorten hade molexkontakter. Och då har jag bytt nätagg lika många gånger som grafikkort ändå.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Frågan är:

Hur normalt är det att dra ut och fippla med kontakterna mer än 30 gånger på ett grafikkort? 🤔

Beroende på dator och hur ofta du byter delar/felsöker så kan det nog bli mer än man tror.... Sepciellt I små chassin när man måste montera allt i rätt ordning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Anslutningar är vid 0 last.
Värmeproblem uppstår så fort det blir last, det går fortare vid högre last men problemet kommer fortfarande komma men kanske lite senare

Knappast, kurvan är extremt linjär mellan värme och Amp.
För det är väll inte en kortslutning som är problemet?
Är knappast ett nytt problem, adaptrar är inget nytt fenomen men lasten är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Frågan är:

Hur normalt är det att dra ut och fippla med kontakterna mer än 30 gånger på ett grafikkort? 🤔

Problemet är förmodligen inte det första kortet du sätter i.
Haft problem med datorn, har nog plockat ur gpun 10ggr.

Permalänk
Medlem

Har dessa anslutningar någon som helst garantier? Man har ju tex diverse garantier på sin PSU att den ska fungera som den ska men hur blir det när man kopplar in denna adapter? Många märken har ju väldigt tydliga med att man bara ska använda medföljande kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Aprilskämt?

Jag vet inte vad jag ska börja. Men folk använder datorn till seriösa saker idag. Kontakter bör tåla x antal tusen inkopplingar, vilket leder till att det statistisk sett är låg risk att de går sönder efter få inkopplingar som man i praktiken gör.
Så om det efter 50st försiktiga inkopplingar är 1ppm (1 på miljonen) risk att kontakten går sönder så är det för konsumenter inte hela världen. Om det istället är ett mysterium att kontakten efter 50st inkopplingar fortfarande fungerar, så kan tillverkaren ta kontakten och ... ... ...

Ett av de mest allvarliga felen är att grafikkortet för användaren ser ut att fungera felfritt, men datan som den bearbetar får ett fel, där felet kan få konsekvenser i framtiden när datan är "korrupt".

Det där med tusentals inkopplingar har vi nog aldrig haft kontakter specade för i våra datorer, och det vettetusan om det vore ekonomiskt försvarbart för kontakter som verkligen inte förväntas kopplas i och ur så mycket.
Jag är iaf *väldigt* skeptisk att någonting öht är i närheten av det, och det är ju väldigt sällan som någon i verkligheten har problem med det.

Att detta blivit en snackis kring just den här kontakten kanske tyder på att den är känsligare än vanligt (eller nyhetstorka + sensationsjakt, oklart), men just uppgiften i den här nyheten känns som att den kräver mer bakgrund för att man ska veta om det öht finns något att tala om här.

Se t.ex. dessa exempel:

Den typ av terminaler som sitter i våra mer traditionella kontakter: "Durability (mating cycles max) 30" -- https://www.molex.com/webdocs/datasheets/pdf/en-us/0039000090...

ATX 24pin kontaktdonet: "Durability (mating cycles max) 30" -- https://www.molex.com/webdocs/datasheets/pdf/en-us/0442060007...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Man har ju försökt påpeka några gånger på det här forumet att dom här kontakterna ser inte rediga ut för att köra 50A igenom. Man kommer få vara försiktig helt enkelt, se till att varje stift kommer i ordentligt osv.

Jämförelsen med Molex haltar lite. För hårddiskar och vad det används till drar inte så mycket ström och lite skit på kontakten gör inte lika mycket där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Knappast, kurvan är extremt linjär mellan värme och Amp.
För det är väll inte en kortslutning som är problemet?
Är knappast ett nytt problem, adaptrar är inget nytt fenomen men lasten är.

Värme pga av slitage är inte linjärt... Jag jobbar med termografering.

Värme pga Amp är linjärt men vid glapp/slitage kan även den minsta effekten skapa stora värme påslag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

För att fortsätta listan:

SATA data connector - "Durability (mating cycles max) 50"
USB(std) - "Durability (mating cycles max) 1500"
Mini USB - "Durability (mating cycles max) 5000"
Micro USB - "Durability (mating cycles max) 10000"
USB C - "Durability (mating cycles max) 10000"

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Frågan är:

Hur normalt är det att dra ut och fippla med kontakterna mer än 30 gånger på ett grafikkort? 🤔

Tänkte det samma... men kom sedan att tänka på @Sweclockers t.ex.

Recensenter av grafikkort eller nätaggregat exempelvis är väl de som detta är mest aktuellt för.

För en helt vanlig användare har det ingen betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jämförelsen med Molex haltar lite. För hårddiskar och vad det används till drar inte så mycket ström och lite skit på kontakten gör inte lika mycket där.

Om du syftar jämförelsen i originalartikeln (överlappar med min ovan) så har den väl ingenting med hårddiskar att göra?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av IceKey:

Frågan är:

Hur normalt är det att dra ut och fippla med kontakterna mer än 30 gånger på ett grafikkort? 🤔

Poängen är nog att det inte ska vara ett problem från första början, varför skapa ett obefintligt problem. Även om majoriteten kanske inte blir påverkad så kommer många bli det ändå

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om du syftar jämförelsen i originalartikeln (överlappar med min ovan) så har den väl ingenting med hårddiskar att göra?

Jag tänkte på det som krEJZi citerade från videocardz, att molexanslutningar har liknande specar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Poängen är nog att det inte ska vara ett problem från första början, varför skapa ett obefintligt problem. Även om majoriteten kanske inte blir påverkad så kommer många bli det ändå

Det är ju dock svårt att bedöma om man har skapat ett nytt problem eller om det är mycket tjafs om ingenting. Den gamla kontakttypen verkar ju också ha varit specad för 30 cykler.

Därav att man vill ha mer information om vad som faktiskt har hänt här och om den här nya kontakten är avsevärt mer känslig trots att de verkar ha samma spec i avseendet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

1. nVidia har sin stora lansering av 4000-serien om två veckor
2. 4090/4080/4070 kräver en 12VHPWR-kontakt
3. ATX 3.0 PSUer finns knappt att köpa i butik i skrivande stund
4. nVidia förlitar sig helt på adaptrarna (annars kan ju ingen köpa 4000-korten)

Visst fan måste nån tänkt på detta med adaptrarna??? Dvs testat dem ordentligt! Vore ju årtiondets fail annars...

Och klart att nVidia inte kan basera försäljningen av 4000-serien på att folk köper nya PSUer, det vore ju helt galet att tänka så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tänkte det samma... men kom sedan att tänka på @Sweclockers t.ex.

Recensenter av grafikkort eller nätaggregat exempelvis är väl de som detta är mest aktuellt för.

För en helt vanlig användare har det ingen betydelse.

Ptja, bara när ja byggde om och satte i vatten kylning så åkte nog kontakterna in och ut ett tio-tal gånger för att testa olika sätt att dra kablarna mm.
Och sen ett åt senare så blev det några gånger igen för städning och vattenbyte.

Bara första gången när man sätter i ett grafikkort så kan det bli 2-3 gånger man pluggar in och ut kontakten för att få kablarna rätt mm. Åker man sen på något problem så man måste felsöka så blir det ytterligare 5+ gånger, testa annat kort, testa nya kortet i annan dator, testa olika psu.

30 gånger låter väldigt lite.

Men, dom sa även liknande när Intel började med lga. Minns inte helt men vart något snack om att dom skulle gå sönder efter man ändrat cpu 5 gånger eller något sådant. Ramaskri om att man skulle behöva köpa nytt moderkort hela tiden

Möjligt man avvaktar nu i början och ser hur det går med nya 12vhpwr kontakten. Kanske kommer en v2 om 6 månader om folk bränner sönder sina 4090.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tänkte på det som krEJZi citerade från videocardz, att molexanslutningar har liknande specar.

Det Videocardz pekar på är också den typ av terminaler som sitter i de flesta kontakerna idag, t.ex. i PCIe-strömkontakten.
Dvs det har inget med hårddiskar att göra.

Om det är namnet Molex som förvirrar så är det värt att minnas att det är just ett företagsnamn och inget annat, och de tillverkar bland annat *massor* av olika typer av kontakter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Visst fan måste nån tänkt på detta med adaptrarna??? Dvs testat dem ordentligt! Vore ju årtiondets fail annars...

Och klart att nVidia inte kan basera försäljningen av 4000-serien på att folk köper nya PSUer, det vore ju helt galet att tänka så.

Jag tror det här kommer att fungera, även efter vad jag skrev ovan. Men det känns lite onödigt att designa något som ligger så på gränsen. Om man ända skall designa nytt. Det verkar som man vänt på varje cent i den här designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jämförelsen med Molex haltar lite. För hårddiskar och vad det används till drar inte så mycket ström och lite skit på kontakten gör inte lika mycket där.

Molex har blivit synonymt med kontakten som bl.a. hårddiskar brukade använda, men Molex är egentligen tillverkaren och t.ex. PCIe-kontakterna är baserade på Molex:s Mini-Fit Jr.-serie. Dessa 30-40 anslutningar som anges i artikeln är alltså något som gäller för Molex:s kontakter i allmänhet och inte bara "Molex-kontakten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Värme pga av slitage är inte linjärt... Jag jobbar med termografering.

Värme pga Amp är linjärt men vid glapp/slitage kan även den minsta effekten skapa stora värme påslag

Var inte heller det jag skrev, "kurvan är extremt linjär mellan värme och Amp."